در بخش نظافت قراردادی چه اتفاقاتی افتاده است؟
تقاضا برای خدمات نظافتی قراردادی به دلایل مختلفی طی سالها به طور پیوسته افزایش یافته است.
- بسیاری از کسبوکارهایی که پیشتر از نیروهای خدماتی خودشان استفاده میکردند، تصمیم گرفتند کار نظافت را به شرکتهای خدماتی خارجی بسپارند.
- بخش عمومی ناگزیر شده است بسیاری از خدمات، از جمله نظافت ساختمانها، را به مزایده بگذارد.
- گرایش اخیر به نظافت در ساعات روز، نظافت قراردادی را برای مشتریان ارزانتر و راحتتر کرده است.
- استانداردهای سختگیرانه بهداشتی در صنعت غذا، تقاضا برای کسبوکارهای تخصصی نظافت را افزایش داده است.
- هر سازمانی که خدمات مراقبتی ارائه میدهد، مانند بیمارستانها، آسایشگاهها و خانههای سالمندان، باید بالاترین استانداردهای پاکیزگی را رعایت کند.
- ظاهر محل کسب و کارهای مختلف، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا کرده است، بنابراین نظافت مرتب ضروری است.
- تقاضا برای شرکتهای متخصص در زمینه پاک کردن آدامس و گرافیتی یا نظافت بیمارستانها و امثال آن افزایش یافته است.
- خانگیها زمان کمتری برای نظافت، چه نظافت مرتب و چه کارهای یکباره مثل شستشوی فرش، دارند.
با این حال، این صنعت بسیار پراکنده است و مشاغل کوچک زیادی، اغلب از خانه، در آن فعالیت میکنند. رقابت شدید است و نرخها را پایین نگه داشته است و از آنجایی که این صنعت بسیار کاربر است، دستمزد کارکنان نیز پایین مانده است. این امر منجر به مشکلاتی در جذب و حفظ کارکنان توانمند شده است. بسیاری از کارگران غیرقانونی در صنعت نظافت قراردادی وجود دارند. باید توجه داشته باشید که کارفرمایان در صورت استخدام ناخواسته کارگران غیرمجاز، با جریمههای سنگین مواجه میشوند و افرادی که آگاهانه کارگران غیرقانونی را استخدام میکنند، با مجازات زندان روبرو خواهند شد.
سالهای اخیر شاهد تلاش صنعت نظافت برای بهبود استانداردها و ارتقای جایگاه این صنعت از طریق آموزش و تربیت بودهاند. طرح آموزش مجوز حرفهای انستیتو بریتانیایی علوم نظافت (BICSc) (بخشی از مجموعه مهارتهای حرفهای نظافت) مهارتهای اصلی مورد نیاز کارکنان نظافت را پوشش میدهد. این مجوز حرفهای پس از اخذ، به مدت سه سال اعتبار دارد و پس از آن، کارکنان ارزیابی میشوند و در صورت لزوم، مجدداً آموزش میبینند.
برخی از شرکتهای بزرگ نظافتی، طیف وسیعی از خدمات مدیریتی دیگر مانند حفاظت، تعمیر و نگهداری ساختمان، سرایداری و امثال آن را برای مشتریان خود ارائه دادهاند.
مشتریان به طور فزایندهای نگران تأثیر زیستمحیطی محصولات و روشهای نظافتی شدهاند. برخی از شرکتهای نظافتی پیمانکاری، در صورت امکان، به استفاده از محصولات پاککننده دوستدار محیط زیست روی آوردهاند و این امکان را به آنها داده است تا گواهیهای «سبز» خود را به مشتریان بالقوه معرفی کنند.
به خاطر داشته باشید که در دورههای رکود اقتصادی، مانند اواخر دهه ۲۰۰۰ و اوایل دهه ۲۰۱۰، تقاضا برای خدمات نظافتی به دلیل تعطیلی یا ادغام کسبوکارها و یا کاهش هزینههای آنها در این زمینه کاهش مییابد. همچنین، کاهش بودجه بخش عمومی، هزینههای مربوط به نگهداری ساختمانهای دولتی و مسکن اجتماعی را کاهش میدهد. با وجود بهبود وضعیت فعلی اقتصاد، هم مشتریان تجاری و هم مشتریان خانگی همچنان به قیمت حساس هستند و به دنبال دریافت خدمات با ارزش هستند.
باید تصمیم بگیرید که:
- در منطقه شما تقاضای کافی برای حمایت از کسب و کار نظافتی پیشنهادی شما وجود دارد.
- شما قادر خواهید بود با شرکتهای تثبیتشدهی نظافتی قراردادی با موفقیت رقابت کنید.
- شما قادر خواهید بود کارکنان لایق را استخدام و حفظ کنید. به خاطر داشته باشید که باید مقررات زیادی در مورد استخدام را رعایت کنید. این ممکن است به افزایش هزینههایی منجر شود که کنترل کمی روی آنها دارید – برای مثال، افزایش دستمزد ملی برای کارگران بالای ۲۵ سال در آوریل ۲۰۱۶. همچنین ممکن است پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، یافتن کارگر دشوارتر شود – بسیاری از کارمندان فعلی صنعت نظافت از اروپای شرقی میآیند.
به روز بودن با پیشرفتها
عضویت در انجمن صنفی، راهی بسیار خوب برای بهروز ماندن در تحولات صنعت شماست.
شورای نظافت بریتانیا (BCC) انجمنی فراگیر است که بیش از ۲۰ عضو از جمله انجمن ملی پاککنندههای فرش، فدراسیون پاککنندههای پنجره و انجمن توالت بریتانیا را در خود جای داده است. BCC به همراه انتشارات و نمایشگاههای کوارتز، نمایشگاه تجاری سالانه نظافت را برگزار میکند. برای اطلاعات بیشتر به وبسایت BCC مراجعه کنید.
مؤسسه علوم نظافت بریتانیا (BICSc) یک انجمن صنفی نیست، بلکه نهادی مستقل با اعضای فعال در تمام زمینههای صنعت نظافت است که استانداردهای گواهینامههای مختلف در زمینه نظافت و خدمات پشتیبانی را تعیین میکند. با BICSc از طریق آدرس ۹ Premier Court, Boarden Close, Moulton Park, Northampton NN3 6LF تماس بگیرید.
اشتراک در نشریات تخصصی مانند «بهداشت و نظافت امروز» (CHT) که توسط رسانههای KPM منتشر میشود، راه مفیدی برای بهروز ماندن در مورد پیشرفتهای جدید این بخش است.