رسانههای اجتماعی شاید شیوهی انجام کسبوکار را تغییر داده باشند، اما بهطور کامل جایگزین دیگر روشهای بازاریابی نشدهاند. این رسانهها همان سختکوشی و دقت را میطلبند که سایر استراتژیهای بازاریابی شما دارند. ریچل میلر توضیح میدهد که چگونه فعالیتهای بازاریابی آنلاین و آفلاین خود را با هم ترکیب کنید.
شرکتهای کوچکِ استفادهکننده از رسانههای اجتماعی باید اهداف را تعیین کنند، رویکرد خود را برنامهریزی کنند و مطمئن شوند که با برنامه کلی آنها هماهنگ است. استراتژی بازاریابی .
مثل هر برنامهی بازاریابی دیگری، دیدن نتیجه زمان میبرد و ممکن است متوجه شوید که زمان زیادی را آنلاین میگذرانید و در نتیجه کارهای دیگر را نادیده میگیرید. شاید رویکردی بیبرنامه داشته باشید و نتوانید پیامهای بازاریابی خود را هماهنگ کنید.
پیام را با رسانه مناسب تطبیق دهید
قانون طلایی در بازاریابی شبکههای اجتماعی این است که از فروش آشکار اجتناب کنید. بنابراین، شیوه ارتباط شما در فیسبوک یا توییتر مثلاً، روشی که برای این کار به کار میبرید با روشی که برای نوشتن نامهی تبلیغاتی استفاده میکنید، بسیار متفاوت خواهد بود.
با این حال، بسیار مهم است که از پیام اصلی خود دور نشوید. تمام ارتباطات بازاریابی شما باید بر روی … (بقیه جمله در پرانتز نبوده و ترجمه نشده است) نقاط قوت منحصر به فرد تواناییهای خود را تقویت کنید برند و برای شما باشد بازار هدف مثلاً با استفاده از شبکههای اجتماعی میتوانید خودتان را بهعنوان یک متخصص معرفی کنید یا درباره موضوعات مرتبط با صنعت خود که به آنها علاقهمند هستید، صحبت کنید.
نقش شبکههای اجتماعی در استراتژی کلی بازاریابی شما
بازاریابی شبکههای اجتماعی میتواند بازاریابی سنتی شما را تقویت کند.
- تبلیغات مطمئن شوید پیامهای تبلیغات آفلاین شما در فضای آنلاین نیز منتقل میشود؛ نقاط قوت منحصر به فرد خود را برجسته کنید و در موقعیتیابی برندتان کاملاً ثابت قدم باشید. شبکههای اجتماعی میتوانند فضایی غیررسمیتر باشند، اما اگر از پیام اصلی خود منحرف شوید، آسیبزننده خواهد بود.
- روابط عمومی خبرهای خود را به سرویسهای آنلاین روابط عمومی ارسال کنید تا بیشتر دیده شوند. در تعاملات رسانههای اجتماعی خود، از آخرین اخبار خود یاد کنید و خود را به عنوان یک متخصص معرفی نمایید.
- وبسایت شما برای افزایش ترافیک وبسایت و بهبود رتبهی موتورهای جستجو، در بازاریابی شبکههای اجتماعی خود لینک قرار دهید. از کلمات کلیدی در وبلاگها، پستها و توییتهای خود استفاده کنید تا مشتریان بالقوه شما را در اینترنت پیدا کنند.
- تحقیقات بازار از شبکههای اجتماعی آنلاین برای جمعآوری بازخورد درباره محصولات و خدمات خود استفاده کنید.
- سرنخهای فروش با گسترش شبکههای اجتماعی خود، مشتریان بالقوه جدیدی بیابید و روابط آنلاینتان را بهگونهای توسعه دهید که به مشتری تبدیل شوند.
- خدمات مشتری از بازاریابی شبکههای اجتماعی برای اطلاع رسانی بیشتر به مشتریان استفاده کنید؛ از محصولات و پیشرفتهای جدید به آنها خبر دهید، مسائل را توضیح دهید، به سوالات پاسخ دهید و پشتیبانی ارائه کنید.
استراتژی رسانههای اجتماعی شما
هر چه مشتریان بیشتری شما را از طریق شبکههای اجتماعی پیدا کنند، پاسخگویی و تبدیل این علاقه به فروش بسیار مهم است. مثل هر بازاریابی دیگری، شما نیاز به… رویکرد راهبردی :
- اهداف و شاخصها را تعیین کنید.
- شبکه سازی آنلاین خود را با استراتژی بازاریابی کلیتان ادغام کنید.
- به اندازه کافی وقت بگذارید و بودجهای تعیین کنید.
- در استفاده از شبکههای اجتماعی انعطافپذیر باشید.
- رویکردی شخصی و مبتنی بر شخصیت اتخاذ کن، اما به آبروی خودت لطمه نزن.
- انتقاد را نپذیر، بلکه سعی کن نقاط منفی را به مثبت تبدیل کنی.
- و قانون طلایی را فراموش نکنید: هیچ تبلیغی ممنوع است.
در نهایت، از ابزارهای تحلیل و مانیتورینگ ارائه شده توسط سایتهای شبکههای اجتماعی و دیگر منابع استفاده کنید. این کار به شما امکان میدهد بازگشت سرمایه خود را در زمان (و پول) اندازهگیری کنید، بفهمید چه چیزی جواب میدهد و چه چیزی جواب نمیدهد و رویکرد خود را دقیقتر کنید.