چه زمانی باید مشترکان غیرفعال را از فهرست ایمیل خود حذف کنید؟
ساختن لیست ایمیل، بهطور طبیعی، بخش مهمی از بازاریابی ایمیلی است. همزمان، حفظ لیست ایمیلی پاکیزه به همان اندازه اهمیت دارد.
حتی فعالترین مشترکان نیز تقریباً بهطور اجتنابناپذیری با گذشت زمان غیرفعال میشوند. هنگامی که این اتفاق میافتد، میتوانند به موفقیت کلی ایمیلهای شما آسیب برسانند. در بسیاری از موارد، این به معنای… استراتژیهای بازگرداندن مشتریان از دست رفته را طراحی کردن برای جلب رضایت دوباره آنها تلاش کنید. اما در نهایت، شاید مجبور شوید آنها را حذف کنید.
به عبارت دیگر، موفقیت در بازاریابی ایمیلی به همان اندازه به دانستن زمان قطع ارسال ایمیل به مشترک خاص بستگی دارد. این راهنما به شما کمک میکند تا اهمیت این تصمیم در موفقیت کلیتان را درک کنید و بدانید در چنین مواقعی چه باید بکنید. بیایید شروع کنیم.
اشتراکگذار ایمیل غیرفعال دقیقا چیست؟
در اصل، تعریف مشترک ایمیل غیرفعال ساده است: هر مشترکی که در بازه زمانی مشخص، به هیچ وجه با ایمیلهای شما تعامل نداشته باشد. آنها یا شروع به نادیده گرفتن پیامهای شما کردهاند یا اصلاً با آنها تعاملی نداشتهاند.
دلایل عدم فعالیت مشترکین متفاوت است.
- شاید به پیامهای شما بیتفاوت شده باشند و مرتب ایمیلهای جدیدتان را پاک میکنند.
- ممکن است دیگر از آدرس ایمیلی که برای ثبتنام در خبرنامه شما استفاده کردهاند، استفاده نکنند.
- ممکن است آدرس ایمیل اشتباه یا جعلی به شما داده باشند که یا برگشت میخورد یا به حساب نامربوطی میرود.
به همین دلایل، میانگین پایگاه داده بازاریابی ایمیلی در واقع هر سال بیش از ۲۰ درصد کاهش مییابد. و این لزوماً چیز بدی نیست. فقط به این معنی است که بهطور مرتب، چه بهوسیله اقدامات فعال و چه با راهاندازی خوب مدیریت فهرست، مشترکان غیرفعال از فهرست حذف میشوند. مشکلاتی زمانی آغاز میشوند که این اتفاق نیفتد.
خطرات نادیده گرفتن مشترکان غیرفعال
در دنیای ایدهآل، همه کسانی که برای دریافت ایمیل شما ثبت نام میکنند، همیشه ایمیلهای شما را باز میکنند. اما در واقعیت، قضیه فرق میکند. بهطور متوسط، حدود یکسوم از مشترکان یک لیست ایمیل، هرگز ایمیلی را باز نمیکنند. نگهداشتن این حسابها در پایگاه داده شما میتواند گاهی به مشکلاتی جدی منجر شود.
- نرخ لغو اشتراک شما افزایش خواهد یافت. در واقع، یک نرخ انصراف بیش از یک درصد است نشانهی سلامتی ضعیف فهرست است و نشاندهندهی نارضایتی دریافتکنندگان است که ممکن است به شهرت برند شما آسیب برسانند.
- امتیاز تحویلپذیری شما کاهش مییابد. هر دو بازگشتهای نرم و سخت این امتیاز را پایین میآورد و در نتیجه ایمیلهای شما حتی به صندوقهای پستی فعالترین مشترکانتان هم کمتر میرسد.
- شاخصهای کلیدی عملکرد مثبت شما تحت تاثیر منفی قرار گرفتهاند. اگر مشترکان غیرفعال خود را هم در محاسبه قرار دهید، بهطور طبیعی نرخ باز شدن، کلیک و تبدیل پایینتری خواهید داشت و این امر، قضاوت در مورد موفقیت کمپینهایتان را دشوار میکند.
به عبارت دیگر، پاکسازی مداوم لیست ایمیل شما تاثیر قابل توجهی بر موفقیت کلی بازاریابی ایمیلیتان دارد. این را مانند یک اثر هاله معکوس در نظر بگیرید: با حذف مرتب مشترکین غیرفعال، پتانسیل موفقیت تمام ایمیلها و خودکارسازیهایتان افزایش مییابد.
چه زمانی باید مشترکان غیرفعال را از لیست ایمیل خود حذف کنید؟
حالا که اهمیت حذف مشترکین غیرفعال مشخص شد، بیایید راههای انجام این کار را بررسی کنیم. جواب، همیشه ساده نیست و به دلایل عدم فعالیت مشترکین و تلاشهای قبلی شما برای فعالسازی مجدد آنها بستگی دارد.
با درست تنظیمات ابزار ایمیل این نوع مشترکین میتوانند به بخشهای جداگانهای در پایگاه دادهی کلی شما تبدیل شوند. بدین ترتیب، میتوانید مشترکین جدیدی که شرایط یکسانی دارند را به طور خودکار به بخشهای جداگانهای منتقل کرده و اقدامات لازم را انجام دهید.
چکار باید کرد اگر مشترکی برای مدت کوتاهی غیرفعال بوده است
اگر گروهی از مشترکان پیشتر در باز کردن و کلیک کردن روی ایمیلهای شما فعال بودند، اما اخیراً بیفعالتر شدهاند، فرصتی عالی برای … هستند. کمپین بازپسگیری .
بسیاری از بازاریابان این بخش را به عنوان افرادی تعریف میکنند که در ۴ تا ۶ ماه گذشته ایمیلهای آنها بدون بازگشت به فرستنده یا لغو اشتراک بوده، اما روی هیچکدام از آنها کلیک نکردهاند. ارسال ایمیلهای معمولیتر در این مرحله احتمالا بیفایده است؛ در عوض، به پیامهایی اختصاصی نیاز دارند که آنها را دوباره به چرخه بازگرداند.
اگر مشترکی برای مدت طولانی غیرفعال بوده یا به تلاشهای بازگرداندن پاسخ نداده، چه باید کرد؟
این بخش ممکن است شامل مشترکانی باشد که حداقل یک سال با ایمیلهای شما تعامل نداشتهاند، یا کل فرآیند بازگرداندن مشتری را بدون پاسخ طی کردهاند. آنها آشکارا نه تنها غیرفعال هستند، بلکه دیگر به پیامهای شما علاقهای ندارند.
شاید بهتر باشد برای مشترکانی که مدتها غیرفعال بودهاند، یک ایمیل آخر فرستاده شود و از آنها پرسیده شود که آیا تمایل به دریافت پیامهای بعدی از کسبوکار شما دارند یا خیر. اگر باز هم پاسخی دریافت نکردید، وقت آن است که آنها را از لیستهای ایمیل آینده حذف کنید، حداقل تا زمانی که دوباره برای دریافت پیامها ثبتنام کنند.
در اینجا سرکوب کردن بهترین گزینه است، چون اطلاعات آنها همچنان حفظ میشود. اگر نظر خود را تغییر دهند یا در آینده محصول دیگری از شما بخرند، نیازی به ساختن مجدد پروفایل آنها از ابتدا نخواهید داشت.
چکار باید با مشترکان بیفعالی که ایمیلهای شما را باز نکردهاند یا با آنها تعامل نداشتهاند، کرد؟
آخرین گروه مشترکان غیرفعال، شدیدترین حالت را نیز نشان میدهند. ایمیلها برای آنها ممکن است مرتباً برگشت بخورد یا اصلاً از ابتدا به ایمیلهای شما علاقهای نداشتهاند. به عبارت دیگر، هیچ سندی مبنی بر باز کردن ایمیلی از سوی شما در پایگاه داده وجود ندارد.
سرویسهای ایمیل، پس از مدتی، ارسالهای ناموفق مکرر یا نادیده گرفته شدن کامل را نشانه اسپم میدانند. به همین دلیل است که پلتفرمهایی مثل کلیویو بهطور خودکار مشترکینی را که بیش از هفت بازگشت نرم در پایگاه داده شما دارند، حذف کنید. با این حال، ایجاد بخشی دستی از این گروه نیز منطقی است تا از افتادن آنها بین درزها جلوگیری شود.
بخشی را با این شرایط تنظیم کنید: هرگز ایمیلی باز نشود یا بازگشت ایمیل قبلی وجود نداشته باشد. تمام مشترکینی که در این بخش قرار میگیرند، به جز ایمیلهای برگشتی سخت (که در واقع آدرسهای ایمیل نامعتبر هستند) که باید از پایگاه داده مشترکین حذف شوند، حذف شوند.
آمادهی نگهداری از لیست ایمیل پاکیزه هستید؟
نگهداری لیست مخاطبان گاهی خستهکننده است، اما بخش حیاتی موفقیت در بازاریابی ایمیلی محسوب میشود. دانستن زمان پاکسازی مشترکان غیرفعال به بهبود نرخ تحویل ایمیلها و دیگر شاخصهای کلیدی عملکرد کمک میکند و در نهایت کیفیت ایمیلهایی که برای مخاطبان فعالتر ارسال میکنید را ارتقا میدهد.
فقط کافی است شروع کنید. و خوشبختانه، لازم نیست تنها باشید. با ما تماس بگیرید برای کمک در استفاده از ابزاری مانند کلاویو بخشهایی از مشترکان غیرفعال را مشخص کنید، اقدام کنید و لیست ایمیل خود را پاکسازی کنید.