چت جی پی تی و تأثیر انکارناپذیر هوش مصنوعی بر تجارت الکترونیک
هوش مصنوعی (AI) در حال تغییر دادن چشمانداز تجارت الکترونیک است و ابزارهای پیشرفتهای را برای بهبود تجربه مشتری، افزایش فروش و بهینهسازی عملیات فراهم میکند. یکی از کاربردهای بارز هوش مصنوعی، سیستمهای پیشنهاددهنده است که محصولات مناسب را بر اساس تاریخچه جستجو و خرید مشتریان ارائه میدهد. همچنین، با استفاده از طراحی سایت وردپرس، میتوانید افزونههای هوش مصنوعی را برای تحلیل دادهها و پیشبینی رفتار مشتریان به کار ببرید و تجربه خرید شخصیسازیشدهای را ایجاد کنید.
از سوی دیگر، خدمات سئو وردپرس میتواند از الگوریتمهای یادگیری ماشین برای تحلیل کلمات کلیدی، شناسایی رقبا و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو استفاده کند. بهینهسازی مبتنی بر هوش مصنوعی، فرآیند سئو را سریعتر و دقیقتر میکند و امکان جذب مخاطبان هدفمندتری را به شما میدهد. در نهایت، هوش مصنوعی با بهبود فرآیندهای خودکارسازی، مدیریت انبار و حتی خدمات مشتریان، راه را برای تجارت الکترونیکی کارآمدتر و رقابتیتر هموار کرده است.
به آینده خوش آمدید. حداقل این چیزی بود که بیشتر کارشناسان اواخر سال گذشته، هنگام معرفی چتجیپیتی (ابزار جدید هوش مصنوعی که قادر به پاسخگویی به تقریباً هر پرسش مفصل در هر موضوعی است) به عموم، دیدند. هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک فرا رسیده است و زمان آن رسیده است که در مورد تأثیر بالقوه آن، هنگام ساخت و بهینهسازی فروشگاه آنلاین و تلاشهای بازاریابی خود، بحث کنیم.
در ماههای اخیر، شاید داستانهای مربوط به ChatGPT را دیدهاید. این برنامه میتواند کد بنویسید و اشکالات نرمافزاری را برطرف کنید هیچ چیزی داخل پرانتز وجود ندارد. در آزمون وکالت قبول شدن و در اصل نوشتن مقاله برای دانشآموزان دبیرستانی و دانشگاهی .
اما دقیقاً چیست و چگونه کار میکند؟ ChatGPT چیست؟ به طور کلیتر، تأثیر هوش مصنوعی بر تجارت الکترونیک چیست؟ پاسخ به این سؤالات نیازمند توضیحاتی دقیق است. با ما همراه باشید تا پلتفرم و مفهوم گستردهتری که به آن مرتبط است، مزایای بالقوه هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک و آینده احتمالی آن را بررسی کنیم.
چت جی پی تی دقیقا چیست؟
هر بحثی درباره هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک باید با ابزاری آغاز شود که در حال حاضر در تقریبا هر صنعتی جزئی از فضای فکری غالب است. چتجیپیتی ابزاری مکالمهمحور است که میتواند به سوالات تقریبا از هر نوعی پاسخ دهد. این کار را با جستجو در وب و استفاده از فناوری هوش مصنوعی خود برای ساختن پاسخی معقول انجام میدهد.
کلید اصلی در اینجا، هوشمندی است. چتجیپیتی به این خاطر سر زبانها افتاده که یک موتور جستجوی دیگر یا حتی باهوشتر نیست؛ بلکه الگوریتمهای زبانی آن قادرند معنای عمیقترِ پرسشها را تشخیص دهند و پاسخهای مرتبطتری ارائه کنند. یک پرسش مربوط به نوشتن کد، پاسخی اساساً متفاوت با پرسشی که از آن میخواهد یک شعار تبلیغاتی بنویسد، دریافت میکند – و با این حال، از عهدهی هر دو برمیآید.
در اینجا تعریفی فنیتر آمده است که تمام آن ظرافتها را در بر میگیرد :
چتجیپیتی یک ربات گفتگوی زبانی بزرگ است که توسط شرکت اوپنایآی و بر پایه مدل زبانی GPT-3.5 توسعه یافته است. این ربات توانایی شگفتآوری در برقراری گفتگوی محاورهای و ارائه پاسخهایی دارد که بهطور شگفتآوری انسانی به نظر میرسند. مدلهای زبانی بزرگ وظیفه پیشبینی کلمه بعدی در یک رشته کلمات را انجام میدهند. یادگیری تقویتی با بازخورد انسانی (RLHF) لایه اضافی آموزشی است که از بازخورد انسان برای کمک به چتجیپیتی در یادگیری پیروی از دستورالعملها و تولید پاسخهای رضایتبخش برای انسان استفاده میکند.
طبیعتا، ابزاری مانند این میتواند کل صنایع را متحول کند. پس بیایید نگاه دقیقتری به معنای آن برای تجارت الکترونیک بیندازیم.
کاربردهای بالقوه ChatGPT در تجارت الکترونیک
شاید رایجترین کاربردهای فعلی چتجیپیتی در دنیای تجارت الکترونیک، همه چیز حول محتوا میچرخد.
- از آن برای نوشتن توضیحات محصول استفاده کنید.
- محتوای شبکههای اجتماعی برای کسبوکار و محصولات خودتان تولید کنید.
- متن ایمیلهای تبلیغاتی را بنویسید.
- با توجه به سلیقه مخاطبان و جزئیات محصول، نامهای جدیدی برای آن انتخاب کنید.
- طراحی و بهینهسازی صفحات فرود برای محصولات و کمپینهای تبلیغاتی
همزمان، درک محدودیتهای سازوکار فعلی تولید محتوای چتجیپیتی مهم است. اگرچه محتوای تولیدشده طراحی شده تا محتمل به نظر برسد، اما همیشه دقیق نیست. پرسشهای درست ادعا میکند که فیلها تخم میگذارند، پاسخهای خود را به شدت اغراقآمیز میداند و در جبر مقدماتی اشتباه میکند.
بنابراین، چتجیپیتی بیشک نویدبخش است. اما بهتر است پتانسیل تأثیر گستردهتر هوش مصنوعی بر تجارت الکترونیک را فراتر از این ابزار و پلتفرم خاص بررسی کنیم.
تاثیر فعلی هوش مصنوعی بر تجارت الکترونیک
چت جی پی تی گفتگوی گستردهتری را در مورد تاثیر هوش مصنوعی بر تجارت الکترونیک آغاز کرده است. در طول سال گذشته، این گفتگو به شیوههای شگفتانگیزی پیشرفت کرده است.
نوشتن خودکار متنی، تنها یکی از بسیاری از امکاناتی است که نرمافزارهای هوشمند میتوانند ارائه دهند. در حال حاضر، هوش مصنوعی در حال تغییر چشمانداز تجارت الکترونیک است. به طرق مختلف
- کاوش دادهها و یادگیری ماشین میتوانند به شخصیسازی عمیق در بازاریابی و تبلیغات بینجامند. کسبوکارها در حال ایجاد پیامهای سفارشیتر هستند که فاصله را با تجربهی شخصیتر فروشگاههای سنتی کاهش میدهد.
- با افزایش جریان دادههای هوشمند و ساختاریافته، اتوماسیون میتواند هوشمندتر شود و حتی جریان ایمیل و پیامها را بر اساس نیازها و ترجیحات هر مشتری به جای قوانین ساده و استاندارد تنظیم کند.
- با استفاده از دادههای مرتبطتر و بهروزتر دربارهی مشتریان، فروشندگان تجارت الکترونیک میتوانند با تمرکز بیشتر بر مشتریانی که احتمال تبدیل و بازگشت آنها بیشتر است، راندمان فرایند فروش خود را افزایش دهند.
- یک استراتژی قیمتگذاری بهینهشده با هوش مصنوعی، امکان تغییر پویای قیمت محصولات شما را بر اساس تقاضای لحظهای فراهم میکند. این امر به حداکثر رساندن فرصتهای فروش در نوسانات فصلی و مشتریان کمک میکند.
- پیشبینی فروش و تقاضا، بهویژه هنگامی که هوش مصنوعی فراتر از روندهای تاریخی را ممکن میسازد، میتواند به مدیریت بهتر موجودی و بهینهسازی بودجه بازاریابی بر اساس ترجیحات مشتری منجر شود.
در بسیاری از موارد، راهحلها و بسترهای نرمافزاری برای استفادهی تجار الکترونیک از هوش مصنوعی در کسبوکار خود، از قبل وجود دارد. در واقع، برخی از بسترهایی که در فروشگاه آنلاین خود از آنها استفاده میکنید، از تجارت الکترونیک گرفته تا شخصیسازی پیامها، ممکن است از هوش مصنوعی برای بهینهسازی تجربه برای صاحبان فروشگاه و مشتریان استفاده کنند.
تأثیر هوش مصنوعی بر تجارت الکترونیک چگونه کسبوکارها را مختل خواهد کرد؟
هوش مصنوعی در اینجا حضور دارد و تأثیر آن بر تجارت الکترونیک غیرقابل انکار است. این امر، البته، به این پرسش مهم میانجامد:
تاثیر آن هوش مصنوعی بر تجارت الکترونیک چگونه شیوهی اداره فروشگاه آنلاین شما را تغییر خواهد داد؟
همانند هر پیشبینی آیندهای، پاسخ قطعی به این سوال غیرممکن است. با این حال، نگاهی به چتجیپیتی و فرصتها و محدودیتهای آن، میتواند به درس ارزشمندی منجر شود که بهطور گستردهتری در هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک نیز کاربرد دارد.