قانون حفاظت از حریم خصوصی مصرف کنندگان کالیفرنیا (CCPA) از سال ۲۰۲۰ به اجرا درآمد و سطح حفاظت از حریم خصوصی را در ایالات متحده بالا برد.
قانون CCPA (California Consumer Privacy Act) تأثیر زیادی بر طراحی سایت وردپرس دارد. با توجه به اینکه بسیاری از وبسایتها، به ویژه فروشگاههای آنلاین، دادههای شخصی کاربران را جمعآوری میکنند، این قانون ایجاب میکند که اطلاعات مربوط به جمعآوری دادهها، استفاده از آنها و نحوه حذف آنها برای کاربران شفاف باشد. به همین دلیل، طراحی سایت باید به گونهای باشد که امکان ارائه گزینههای حریم خصوصی برای کاربران را فراهم کند. پلاگینهای خاصی برای طراحی سایت وردپرس وجود دارند که میتوانند به کسبوکارها در رعایت این قانون کمک کنند، مانند ابزارهای تنظیمات کوکی و اعلانهای حریم خصوصی.
در زمینه خدمات سئو وردپرس، CCPA میتواند تأثیرات قابل توجهی داشته باشد. طبق این قانون، کاربران حق دارند اطلاعات شخصی خود را مشاهده و درخواست حذف آنها را بدهند، که این به طور مستقیم بر نحوه جمعآوری و ذخیرهسازی دادهها تأثیر میگذارد. برای اطمینان از اینکه سایت شما مطابق با CCPA عمل میکند، خدمات سئو وردپرس باید شامل تنظیمات حریم خصوصی صحیح باشد که نه تنها از نظر قانونی رعایت شود، بلکه بر تجربه کاربری و بهینهسازی سایت نیز تأثیر مثبت بگذارد. به این ترتیب، شرکتها باید توجه خاصی به نحوه استفاده از اطلاعات کاربران در استراتژیهای بازاریابی و سئو خود داشته باشند.
آیا شرکت شما با قانون جدید حریم خصوصی مصرفکننده کالیفرنیا که از اول ژانویه ۲۰۲۰ لازمالاجرا شد، مطابقت دارد؟
حتی اگر کسبوکار شما با مقررات GDPR مطابقت داشته باشد، ممکن است تعهدات دیگری نیز بر اساس قانون جدید حریم خصوصی مصرفکنندگان کالیفرنیا (CCPA) داشته باشید. اگر در کالیفرنیا یا با هر ساکن کالیفرنیایی، در هر کجا که باشند، کسبوکار میکنید، باید CCPA را بشناسید.
اجازه دهید به شما کمک کنیم تا مطمئن شوید که شرکت شما با قانون CCPA مطابقت دارد. در این راستا، مهمترین الزامات این قانون جدید برای کسبوکار شما را برایتان توضیح میدهیم.
قانون حفاظت از حریم خصوصی مصرف کنندگان کالیفرنیا چیست؟
قانون حریم خصوصی مصرفکننده کالیفرنیا قانون CCPA نخستین بار در سال ۲۰۱۸ تصویب شد، اما از سال ۲۰۲۰ به اجرا درآمد. این قانون حقوق جدیدی را برای مصرفکنندگان در خصوص دسترسی، حذف و اشتراکگذاری اطلاعات شخصی جمعآوریشده توسط کسبوکارها ایجاد میکند. مقررات آن مشابه GDPR است، اما سختگیرانهتر.
چه حقوقی به مصرفکنندگان میدهد؟
قانون حفاظت از حریم خصوصی مصرف کنندگان کالیفرنیا (CCPA) به مصرف کنندگان حقوق بیشتری برای محافظت از اطلاعات شخصی خود می دهد، به طوری که داده های آنها بدون اجازه جمع آوری و فروخته نشود. این قانون به مصرف کنندگان قدرت می دهد تا:
- از اطلاعاتی که شرکتها درباره آنها به صورت آنلاین جمعآوری میکنند، آگاه باشند.
- درخواست حذف اطلاعات شخصی آنها در صورتی که بدون رضایت یا اطلاع آنها جمعآوری شده باشد.
- از شرکت خودتان بخواهید که از جمعآوری و فروش اطلاعات شخصیشان خودداری کند.
- به خاطر استفاده از حقوق خود تحت قانون حفاظت از حریم خصوصی مصرف کنندگان کالیفرنیا (CCPA) و ثبت شکایت، با سطح پایینتر خدمات یا قیمتهای بالاتر مواجه نشوند.
کدام شرکتها باید رعایت کنند؟
شرکتها در صورتی مشمول مقررات CCPA میشوند که حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشند:
- شرکت شما در کالیفرنیا یا با افرادی که ساکن قانونی کالیفرنیا هستند، صرف نظر از محل سکونتشان، تجارت میکند.
- درآمد ناخالص سالانه شرکت شما 25 میلیون دلار یا بیشتر است.
- شرکت شما از 50000 دستگاه، خانوار یا فرد یا بیشتر، دادههای شخصی را خریداری، دریافت یا میفروشد.
- پنجاه درصد یا بیشتر از کل درآمد سالانه شما از فروش دادههای شخصی مشتریانتان حاصل میشود.
مطالعهی پیشنهادی: تجربه کاربری در مقابل تجربه مشتری: چه تفاوتی دارند؟
چگونه اطمینان حاصل کنم که شرکت من از قوانین و مقررات پیروی میکند؟
شرکت شما میتواند با آشنایی با قانون و مشورت با وکیل مجاز در مورد هرگونه سؤال یا ابهام در دستورالعملها، مطمئن شود که از CCPA پیروی میکند. در ضمن، این مراحل را برای کمک به رعایت قانون انجام دهید:
- قبل از جمعآوری اطلاعات شخصی مشتریان، آنها را از این موضوع مطلع کنید.
- اگر مشتریان تمایلی به ارائه اطلاعات شخصی خود ندارند، رد کردن آن را برایشان آسان کنید.
- به هر درخواست یا شکایتی در بازه زمانی تعیینشده در قانون حفاظت از حریم خصوصی مصرفکنندگان کالیفرنیا (CCPA) پاسخ دهید.
- در سایت خود، اطلاعیهای قرار دهید که به مشتریان خود در مورد هرگونه مشوق مالی که کسبوکار شما از فروش اطلاعات شخصی آنها دریافت میکند، اطلاع دهد.
- در وبسایت خود، صفحههای «سیاست حفظ حریم خصوصی» و «شرایط و ضوابط» مفصل قرار دهید.
مطالعهی پیشنهادی: چرا وبسایت شما باید قابل دسترسی باشد و چه اقداماتی باید انجام دهید
اگر عمل نکنم چه بلایی سر شرکت من می آید؟
اجرای قانون CCPA، از جمله جریمهها، تا ژوئن ۲۰۲۰ به تعویق افتاده تا کسبوکارها فرصت کافی برای انجام تغییرات لازم جهت رعایت آن را داشته باشند. شما باید قبل از ژوئن وبسایت خود را برای رعایت این قانون آماده کنید، در غیر این صورت ممکن است شرکت شما مجبور به پرداخت هزاران دلار جریمه شود.
مطالعه پیشنهادی: شرکت فیوچر هولیدیز، برترین شرکت توسعه شاپيفای توسط Clutch.co نامگذاری شد.
آخرین اصلاحات قانون حفاظت از حریم خصوصی مصرفکنندگان کالیفرنیا تا فوریه ۲۰۲۰
همانطور که در بالا ذکر شد، قانون حفاظت از حریم خصوصی مصرف کنندگان کالیفرنیا (CCPA) از اول ژانویه سال جاری رسماً به اجرا درآمد و تا ماه فوریه، قانونگذاران در حال اصلاح آن بودند. برخی از تغییراتی که در ماه فوریه شاهد آن بودیم عبارتند از:
- تغییرات در تعریف و دامنهی «اطلاعات شخصی» و «خانوار». اگر اطلاعات شخصی که یک کسبوکار جمعآوری میکند به یک مصرفکننده یا خانوار خاص مرتبط نباشد، آن اطلاعات تحت CCPA بهعنوان «اطلاعات شخصی» در نظر گرفته نمیشود. تعریف «خانوار» نیز بازنگری شد و بهصورت گروهی از افراد ساکن در یک آدرس یا مشترک در یک دستگاه یا سرویس تعریف شد.
- کسبوکارها باید از دستورالعملهای دسترسی به محتوای وب (WCAG) که کنسرسیوم جهانی وب تعیین کرده است، پیروی کنند.
- پنجرههای بازشو که اطلاعات شخصی را بدون اطلاع قبلی و منطقی از مصرفکننده جمعآوری میکنند، باید شامل توضیحی درباره اطلاعات جمعآوریشده باشند.
- دستهبندیهای اطلاعات شخصی تغییر کردهاند.
- برای کسبوکارها، علاوه بر لینک «اطلاعات شخصی مرا نفروشید»، دکمهی اختیاری انصراف نیز ارائه شده است.
- اگر درخواست مشتری برای عدم اشتراکگذاری اطلاعاتش به دلیل عدم موفقیت در احراز هویت رد شد، باید به او فرصت انصراف از فروش اطلاعاتش را بدهید.
- مهلت پاسخگویی به شکایات مشتریان تغییر کرده است. شرکت شما باید درخواستهای مربوط به اطلاع یا حذف اطلاعات شخصی را ظرف 10 روز کاری به جای 10 روز تقویمی تایید کند.
- اگر کسب و کارها نتوانند در عرض 45 روز تقویمی اطلاعات درخواست شده را تأیید کنند، میتوانند درخواستهای دسترسی یا حذف اطلاعات شخصی را رد کنند.
اطلاعات بالا تنها بخشی از تغییرات اعمالشده در قانون حریم خصوصی مصرفکنندگان کالیفرنیا (CCPA) در فوریه ۲۰۲۰ است. لازم است با آخرین نسخه CCPA آشنا شوید و برای بهروز ماندن در مورد اصلاحات آتی اقدام کنید.
سخن پایانی
آمادهاید وبسایت خود را برای انطباق با قانون CCPA آماده کنید، اما نمیدانید از کجا شروع کنید؟ تیم متخصصان تجارت الکترونیک ما میتوانند به شما در انجام تغییرات لازم کمک کنند تا مجبور نباشید وقت یا پول خود را صرف انجام آن به تنهایی کنید.