در یک رویداد شبکهسازی با کسی آشنا میشوید و کارت ویزیت رد و بدل میکنید. از آنجایی که او به کسبوکار شما علاقه نشان داده و بهراحتی اطلاعات تماس خود را در اختیار شما قرار داده، آیا میتوانید شروع به ارسال پیامهای بازاریابی برای او کنید یا باید از او اجازه بگیرید؟ بریونی توماس از بازاریابی بیعیب و نقص در مورد موضوع بحث میکند
قبل از شروع، باید اعترافی کنم که به شدت به گرفتن اجازه بازاریابی معتقدم، صرف نظر از پیچیدگیهای قانونی آن. به نظر من، کسب اجازه، گامی مهم در ایجاد رابطه است.
اما همیشه ساده نیست. اگر به میهمانی شبکهسازی بروید و تبادل کنید کارتهای ویزیت آیا میتوان این را نشانهی رضایت طرف مقابل برای افزودن او به لیست ایمیل خبرنامهی شما در نظر گرفت؟
مزایا و معایب فرضیه اخذ مجوز بازاریابی ایمیلی
در اینجا دلایلی برای فرض وجود مجوز بازاریابی بر اساس تبادل کارت ویزیت آمده است.
- آن شخص کارت ویزیت خود را که آدرس ایمیلش روی آن بود به شما داده است، پس این یعنی مشکلی با ایمیل زدن شما ندارد.
- اگر به آنها امکان لغو اشتراک بدهید، این نشان از انتخاب و احترام به نظر آنها دارد.
- حذف کردن یا لغو اشتراک خیلی آسونه، پس شما زحمتی برای گیرنده ایجاد نمیکنید.
- شاید هرگز مشترک نمیشدند و ممکن است خبرنامه شما را جالب بیابند.
- ترغیب مردم برای ثبت نام فعال در خبرنامههای ایمیلی کار دشواری است.
- بازاریابی ایمیلی بازی اعداد است، بنابراین میخواهید آن را به تعداد ممکن افراد برسانید.
از طرف دیگر، اینها دلایل مخالفت با فرض وجود اجازه هستند.
- در صنعت بازاریابی، معمولاً بهترین روش شناخته میشود که همیشه اجازه بگیرید قبل از اضافه کردن کسی به لیست بازاریابی خود
- این کار عدهای را بسیار عصبانی میکند و اغلب باعث میشود نظر آنها نسبت به شما و کسبوکارتان پایین بیاید.
- بسیاری از افراد حجم زیادی ایمیل دریافت میکنند و دریافت پیامهای بازاریابی ناخواسته میتواند آزاردهنده و نامطلوب باشد.
- اگر بهطور پیشفرض مجوز را فرض کنید، نمیتوانید به راحتی از گیرندگان بخواهید که اولویتهای خود مانند فراوانی و زمینههای مورد علاقه را بیان کنند.
- نمیشه به راحتی سنجید که مردم چقدر به چیزی که میفرستید علاقهمند هستند.
- سیستمهای رایگان ایمیل مارکتینگ، مانند میلچیمپ درخواست اجازه را بسیار آسان کن.
- بازاریابی ایمیلی بازی تعامل است؛ کیفیت مهم است، نه کمیت.
- ممکن است از نظر قانونی جرم محسوب نشود (به این توضیح مراجعه کنید). قانون GDPR و مقررات خاص مربوط به بازاریابی ایمیلی اما مطمئناً خلاف روح قانون است.
پس چطور باید از کسی که در یک رویداد شبکهسازی با او آشنا شدهاید، اجازه بگیرید؟
سیستمی برای اخذ مجوز ایمیل راهاندازی کنید.
سیستمی که به شما امکان میدهد مودبانه درخواست اجازه ارسال ایمیل بدهید، بخشی از … شبکه پیگیری کمی تلاش میخواهد، اما نه خیلی زیاد.
بعد از یک مراسم شبکهسازی، اطلاعات (افراد) را یادداشت کردیم. کارت ویزیت اطلاعات آنها در پایگاه داده ما ثبت شده و با کد مربوطه برای درخواست مجوز ایمیل، علامتگذاری شدهاند.
در پایان ماه، ایمیلی به مخاطبان دارای برچسب ارسال میکنیم که جزئیات … را شامل میشود. خبرنامه ما فهرستی از مزایا، لینکی به خبرنامههای قبلی و فرم ثبتنام. آنها میتوانند بهطور فعال انتخاب کنند که آیا میخواهند عضو شوند یا نه.
این مانع از ارسال ایمیل شخصی به آن فرد برای دعوت به قهوه یا درخواست مشاوره نمیشود – در واقع، همین دلیلِ دادن کارت ویزیتشان بوده است. فقط به این معناست که تا زمانی که از رضایت آنها برای دریافت خبرنامههای تبلیغاتی یا پیشنهادات از طریق ایمیل مطمئن نشدهاید، نباید این گونه ایمیلها را برایشان ارسال کنید.
تا زمان مناسب صبر کن
بسیاری معتقدند اگر بلافاصله پس از ملاقات با کسی او را برای دریافت پیامهای تبلیغاتی ثبتنام نکنند، فرصت را از دست دادهاند. اما من با این نظر موافق نیستم. روشهای دیگری برای حفظ ارتباط و کسب اجازه در زمان مناسب وجود دارد.
ما به طرق مختلف با آدمهای جالبی که ملاقات کردهایم، ارتباط برقرار میکنیم. با آنها… لینکدین آنها را دنبال کنید توییتر ما لینک فرم ثبت نام را در پروفایلهای آنلاین خود قرار میدهیم، یا حضورا در کافهای با آنها ملاقات میکنیم. هر یک از این روشها فرصتی برای درخواست اجازه و امکان انتخاب آنها در زمان دلخواهشان را فراهم میکند.
از لیست پستی کوچک نترسید. لیست ایمیل کوچکی که پر از افراد علاقهمند و فعال باشد، بسیار بهتر از لیست بزرگی است که پر از افرادی است که به حرفهای شما اهمیتی نمیدهند.
و اگر برخی ثبتنام نکردند، ناراحت نشوید. این به معنای بیعلاقگی آنها به کسبوکار شما نیست؛ فقط به این معنی است که تمایلی به دریافت ایمیلهای بیشتر و احتمالا بیارزش ندارند.
اجازه را فرض نکن.
بعضیها واقعا فکر میکنند فرستادن ایمیلهای ناخواسته اشکالی ندارد. یعنی، لغو اشتراک که خیلی ساده است، اینطور نیست؟
خب، نه، همیشه اینطور نیست. مثلاً بسیاری از افراد وقتی مشغول هستند و حوصله رسیدگی ندارند، ایمیل دریافت میکنند. این یعنی ممکن است ایمیل را نادیده بگیرند یا پاک کنند و عصبانی شوند – فقط برای اینکه ماه بعد دوباره همان ایمیل را دریافت کنند.
درست است که نمیتوان همیشه همه را راضی نگه داشت، اما میتوان مطمئن بود که هر بار با فرض مجوز ایمیل، عدهای را عصبانی میکنید. بنابراین، آیا واقعا ارزشش را دارد؟
انتقال به فرایند ثبتنام فعال ممکن است در ابتدا چند نفر از مخاطبان قبلی را از دست بدهد، اما در بلندمدت مخاطبانی وفادارتر و فعالتر خواهید داشت و همواره از نظر قانونی کاملا رعایت قانون خواهید کرد.