5 گام برای آمادهسازی وبسایتتان برای کمپینهای تعطیلات
آمادهسازی وبسایت برای تعطیلات آتی یکی از مهمترین بخشهای استراتژی تجارت الکترونیک است. این زمانها، بهویژه تعطیلاتی همچون جمعه سیاه یا کریسمس، فرصتهای بزرگی برای جذب مشتریان جدید و افزایش فروش به شمار میآیند. اولین قدم در این فرآیند، طراحی سایت وردپرس است که باید بهطور ویژه برای تعطیلات بهینهسازی شود. بهعنوان مثال، تغییر تم و رنگها برای ایجاد فضایی جشنگونه و مرتبط با فصل تعطیلات میتواند تجربه کاربری را جذابتر کند. این تغییرات به بازدیدکنندگان کمک میکند که بیشتر با حس و حال تعطیلات ارتباط برقرار کنند.
برگها در حال تغییر رنگ هستند، یعنی فصل خرید بزرگ سال فرا رسیده است. جمعه سیاه به طور رسمی فصل خرید را آغاز میکند. اما بسیاری از کمپینهای تبلیغاتی تعطیلات خیلی زودتر آغاز میشوند؛ زیرا فروشندگان آنلاین به دنبال جذب مشتریانی هستند که به فکر خرید هدیه برای خانواده و دوستان خود هستند.
این یعنی برنامهریزی از همین حالا شروع میشود. قبل از راهاندازی کمپینهای بازاریابی تعطیلات، باید مطمئن شوید که وبسایت شما میتواند حجم بالای ترافیک، علاقهمندی و سفارشات را مدیریت کند. این راهنما به شما کمک میکند تا با ساختن یک کمپین عالی برای تعطیلات، از اولین تماس تا تبدیل فروش، آماده شوید.
فصل تعطیلات؛ جام مقدس تجارت الکترونیک
هر صاحب فروشگاه اینترنتی میداند که فصل تعطیلات اهمیت زیادی دارد و برنامههای بازاریابی مربوط به آن باید نقش اصلی را در برنامهریزی تبلیغاتی سالانه داشته باشند؛ اما هنوز هم باید میزان اهمیت آن برای درآمد سالانه را در نظر گرفت.
براساس گزارش جدید دلوایت، پیشبینی میشود که امسال، هزینههای خرید اینترنتی در ایام تعطیلات از ۲۶۰ میلیارد دلار فراتر رود. تنها در ایالات متحده، این رقم ۱۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان میدهد که خود آن نیز ۸.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته بود.
همهگیری کووید-۱۹ خرید آنلاین را در تعطیلات سرعت بخشید و شمار مصرفکنندگان دیجیتالی برای خرید هدایا بیسابقه بود. در واقع، بر اساس برخی برآوردها، خریدهای تعطیلات بیش از یک چهارم کل درآمد خرده فروشی را تشکیل داد. در سال ۲۰۲۱.
گرایش سریع به دنیای دیجیتال، خرید آنلاین را در صنایع مختلف محبوبتر کرده است، اما برخی از دستههای محصولات همچنان به عنوان کالاهای بسیار محبوب در بین خریداران آنلاین، برجسته هستند. طبق مطالعهای از مؤسسهی eMarketer که اوایل امسال انجام شد این دستهها در صدر هزینههای تعطیلات سال ۲۰۲۱ بودند.
- پوشاک و لوازم جانبی
- لوازم الکترونیکی مصرفی
- لوازم یدکی خودرو
- اسباببازی و لوازم سرگرمی
- کتاب، موسیقی و سرگرمیهای تصویری
موارد دیگری مانند لوازم منزل و لوازم شخصی نیز در ردههای بعدی قرار داشتند. بنابراین، درس عبرت روشن است: آمادهسازی وبسایت برای تعطیلات تنها به نوع خاصی از فروشگاه آنلاین محدود نمیشود؛ بلکه باید به بخشی ضروری از تلاشهای بازاریابی تجارت الکترونیک در نیمه دوم سال تبدیل شود.
همچنین، خدمات سئو وردپرس باید در این دوران بهطور ویژهای تقویت شود. بهینهسازی برای کلمات کلیدی مرتبط با تعطیلات و پیشنهادات ویژه میتواند باعث افزایش ترافیک سایت و جذب مشتریان بالقوه بیشتر شود. بهعلاوه، اطمینان از سرعت بارگذاری وبسایت، بهبود فرآیند پرداخت و اضافه کردن ویژگیهایی مانند پیشنهادات ویژه، تخفیفها و کدهای تبلیغاتی میتواند تاثیر زیادی بر نرخ تبدیل فروشگاه در این دوران داشته باشد. استفاده از این استراتژیها باعث میشود که وبسایت شما آمادهتر از همیشه برای استقبال از مشتریان تعطیلات باشد.
5 گام برای آمادهسازی وبسایت برای کمپینهای تعطیلات
مثل هر نوع بازاریابی تجارت الکترونیک، کمپینهای تعطیلات شما باید حول وبسایتتان بچرخد. این پنج مرحله میتواند در آمادهسازی وبسایت شما برای تعطیلات کمک کند.
صفحه اصلی خود را برای تعطیلات آماده کنید
صفحه اصلی فروشگاه آنلاین شما، به عنوان اولین نقطه ورود مشتریان، باید آمادهی پذیرش حجم زیادی از ترافیک باشد. این ترافیک، متشکل از مخاطبانی است که نسبت به بقیهی سال، آشنایی کمتری با برند یا کسبوکار شما دارند و صفحه اصلی باید این موضوع را در نظر بگیرد.
طراحی جشنوارهی صفحه اصلی فقط یک شروع است. به این فکر کنید که چه نوع اطلاعاتی ممکن است مخاطبانی که با محصولات شما آشنایی کمتری دارند، به آن علاقهمند باشند. روی تخفیفهای ویژه تعطیلات تاکید کنید و یک مسیر ورود آسان به فروشگاهتان ایجاد کنید که همه بازدیدکنندگان را به مکان مناسب هدایت کند.
فرصتهایی برای جمعآوری ایمیلها ایجاد کنید
افزایش ناگهانی ترافیک، به طور خودکار به درآمد تبدیل نمیشود. بخش بزرگی از بازدیدکنندگان جدید احتمالا فقط در حال جستجوی ایدههای هدیه هستند و هنگام بازدید از فروشگاه آنلاین شما، در کنار فروشگاههای دیگر، در حال تصمیمگیری هستند.
اما اجازه ندهید بخشی از بازدیدکنندگانتان بدون ثبت اطلاعات تماسشان سایت را ترک کنند. روشهای جدید و واضحتر برای جمعآوری ایمیل و سایر اطلاعات تماس، راه را برای طیف وسیعتری از کمپینهای تعطیلات باز میکند. برای مثال، میتوانید از پنجرههای پاپآپ خروج استفاده کنید که قبل از ترک سایت، از بازدیدکنندگان میخواهد برای دریافت پیشنهادات ویژه تعطیلات، ایمیل خود را ثبت کنند.
پرداخت را ساده کنید
فرآیند پرداخت آسانتر میتواند در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری، تأثیر شگرفی داشته باشد. اگر این فرآیند بیش از ۳۰ ثانیه طول بکشد، ۵۰٪ از خریداران آنلاین از خرید خود منصرف میشوند. در ایام تعطیلات، این فرآیند پرداخت میتواند تفاوت میان انتخاب شما و رقیبانتان باشد.
خوشبختانه، میتوانید چند گام ساده بردارید تا پرداخت خود را ساده کنید اطلاعات مورد نیاز را کاهش دهید، گزینه پرداخت مهمان بدون نیاز به ایجاد حساب کاربری ارائه کنید، گزینههای پرداخت بیشتری ارائه دهید و در مورد امنیت اطلاعات شفاف باشید.
دستهبندی برای ارسال بهموقع ایجاد کنید
یکی از بزرگترین نگرانیهای مخاطبان شما درباره خرید آنلاین، رسیدن به موقع سفارشاتشان است. بهخصوص با نزدیک شدن به دسامبر و اینکه هنوز برخی از خریداران هدیه، خرید خود را تمام نکردهاند، به فروشگاههایی که تحویل بهموقع را تضمین میکنند، روی میآورند.
وبسایت شما فرصتی است تا دقیقا همین نکته را برجسته کنید و فروشگاه آنلاین خود را از رقبا متمایز سازید. درباره گزینههای ارسال خود، از جمله هرگونه گزینه ارسال سریعتر که ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد، شفاف باشید. اما میتوانید حتی فراتر بروید، مثلاً دستهای اختصاصی ایجاد کنید که محصولات قابل دریافت بهموقع برای تعطیلات را، حتی با ارسال معمولی، مرتبسازی کند.
این فهرست پالایششدهتر را میتوان در صفحه اصلی خود نمایش داد. همچنین میتوانید از آن در دیگر کمپینهای بازاریابی تعطیلات، هر چه به روزهای مهم نزدیکتر میشویم، استفاده کنید.
ردیابی خود را بهینه کنید تا به بینش برسید
در نهایت، اکنون زمان مناسبی است تا نحوه ردیابی رفتار کاربران، چه از نظر صفحات بازدید شده و چه از نظر محصولاتی که سفارش میدهند، را بررسی کنید. به دنبال بینشهای ویژهای مانند موارد زیر باشید:
- محصولات پرفروش ایام تعطیلات
- محصولاتی که معمولاً در یک سفارش بهصورت مشترک بستهبندی میشوند
- محصولاتی که در اوایل فصل فروش خوبی دارند و محصولاتی که در اواخر فصل فروش خوبی دارند
- صفحاتی که در مسیر تکمیل خرید بیشترین بازدید را دارند
- الگوهای پیمایش اکثر بازدیدکنندگان در سایت. مثلاً آیا آنها مستقیماً از صفحه اصلی به جستجوی سایت و صفحات محصول میروند یا ابتدا از صفحه درباره ما دیدن میکنند؟
تمام این بینشها میتواند به کمپینهای بهینهتر تعطیلات در سال آینده منجر شود. این بینشها به شما امکان میدهند کمپینها و تبلیغات بهینهتری ایجاد کنید و در عین حال فروشگاه آنلاین خود را همواره با اولویتهای مخاطبان خود هماهنگ سازید.