۵ گام برای اجرای استراتژیهای وفاداری به برند در تجارت الکترونیک
برای موفقیت در تجارت الکترونیک، وفاداری به برند یکی از عوامل کلیدی برای حفظ مشتریان و افزایش فروش است. در این مسیر، شما باید بر روی طراحی سایت وردپرس و تجربه کاربری متمرکز شوید تا مشتریان خود را از همان لحظه ورود به سایت جذب کرده و آنها را برای مدت طولانی حفظ کنید. اولین گام در ایجاد وفاداری به برند، فراهم آوردن تجربهای بینقص از طریق طراحی سایت و اطمینان از دسترسی آسان به محصولات و خدمات است. مشتریانی که تجربه خرید راحت و بدون مشکل دارند، بیشتر احتمال دارد که به برند شما وفادار بمانند.
هر روز در معرض هزاران پیام تبلیغاتی قرار داریم. با تبدیل شدن نسلهای جوانتر به مصرفکنندگان فعال، مصرف رسانهها نیز رو به افزایش است. در دنیایی با این همه انتخاب، چه عاملی باعث میشود که مخاطب هدف شما به مشتری وفادار یا حامی دیرینه برند تبدیل شود؟ بهویژه برای کسبوکارهای تجارت الکترونیک، اینگونه پرسشها، استراتژیهای فعال وفادارسازی برند را به بخش مهمی از معادله بازاریابی تبدیل میکنند.
در واقع، ایجاد وفاداری به برند شاید یکی از مهمترین اهداف تجاری در دنیایی باشد که رقابت در آن روز به روز بیشتر میشود. بیایید جزئیات را بررسی کنیم:
- اهمیت وفاداری به برند چیست؟
- چگونه وفاداری به برند را افزایش دهیم
- چگونگی کمک استراتژیهای وفاداری به برند مناسب در ایجاد رشد پایدار برای تجارت الکترونیک شما
اهمیت وفاداری به برند در تجارت الکترونیک چیست؟
استراتژیهای وفاداری به برند میتوانند شکلهای مختلفی داشته باشند و در ادامه به برخی از مثالهای آن بیشتر خواهیم پرداخت. اما قدم اول، اطمینان از حمایت بودجه و استراتژی کلی از این استراتژیهاست. این، توجیه آماری برای ایجاد وفاداری به برند در بین مخاطبان و مشتریان شماست.
- ۴۱ درصد از میانگین درآمد فروشگاههای تجارت الکترونیک تنها ۸ درصد از مشتریان وفادار آن، آن را تولید میکنند.
- براساس یک مطالعه، میانگین مشتری وفادار 60 درصد احتمال تبدیل مجدد .
- میانگین ارزش سفارش مشتریان ثابت بسیار بالاتر نسبت به مشتریان جدید آسانتر است.
- به دست آوردن مشتری جدید در مورد پنج برابر گرانتر بهجای حفظ مشتری وفادار
این مطالعات و آمارها، سرمایهگذاری روی مشتریان وفادار را امری طبیعی جلوه میدهند. اما چگونگی رسیدن به این هدف میتواند پیچیده باشد. در مورد مشتریان دائمی، دیگر ارائه ارزانترین محصول یا دادن وعدههای بزرگ مطرح نیست. محصولات شما باید رضایت مشتری را جلب کرده و از انتظارات فراتر روند و مخاطبان شما باید ترغیب به خرید مجدد شوند.
با این حال، مؤثرترین راهبردهای وفاداری به برند به بازاریابی و ارتباطات مؤثر خلاصه میشوند.
افزایش وفاداری به برند در پنج گام ساده
بودجه کمتر، امتیاز بزرگی برای افزایش مشتریان وفادار است. اما برای موفقیت در افزایش وفاداری و ارزش طول عمر مشتری، بازاریابی ایمیلی و توسعه وبسایت شما باید عالی باشند. این پنج مرحله میتواند به شما در شروع کمک کند.
مشتریان خود را بشناسید و از این دانش از طریق شخصیسازی استفاده کنید.
بخش زیادی از مباحث بازاریابی روی نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی مشتریان متمرکز است. این موضوع باعث میشود جزئیات مهمی نادیده گرفته شود: مشتریان شما میدانند که اطلاعات آنها را دارید و در نتیجه انتظار تجارب بهتری دارند. در واقع، ۹۱ درصد از مصرفکنندگان احتمال بیشتری دارد که با شرکتهایی خرید کنند که تجارب شخصیسازیشده ارائه میدهند.
در پشت صحنه، این به معنای جمعآوری اطلاعات مرتبط درباره مشتریان شما با استفاده از… یکپارچهسازیهای کلاویو مانند شیپ باب، فرند بای و شاپ ور، دادهها را متمرکز کنید و سپس بر اساس ترجیحات و خریدهای گذشته مشتری، پیشنهادات شخصیسازیشدهی محصولات در سایت و جریانهای ایمیل را ارائه دهید.
برند خود را فراتر از پیامهای محصولتان گسترش دهید
هرچند شخصیسازی اهمیت زیادی دارد، اما مشتریان شما باید فراتر از محصولات، خود را با برندتان نیز مرتبط بدانند. به ویژه مخاطبان جوانتر، انتظار ارزشهای مشترک با توجه به برندهایی که به آنها گرایش دارند، ضروری است که پیامرسانی خود را فراتر از ویژگیها یا مزایای سادهی محصول گسترش دهید.
شاید لازم باشد صفحهای در فروشگاه آنلاین خود ایجاد کنید که ارزشهای شرکتتان و نحوهی عمل به آنها را برجسته کند. اگر بخشی از سود شما به سازمان خیریهای که با آن ارزشها همسو است اختصاص مییابد، به مشتریان خود اطلاع دهید. حتی میتوانید از وبلاگ یا بخشهای دیگر وبسایت خود برای نشان دادن مشارکت تیم خود در جامعه یا پیشبرد ارزشهایتان در یک سناریوی واقعی استفاده کنید. هر چه مشتریان بیشتر با شرکت شما فراتر از مزایای محصول در معنای محدود آن ارتباط برقرار کنند، وفاداری آنها بیشتر خواهد بود.
خدمات سئو وردپرس نقش بسیار مهمی در جلب مشتریان وفادار ایفا میکند. با استفاده از بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو و ایجاد محتوای جذاب و متناسب با نیازهای مخاطبان، میتوانید مشتریان را به طور مداوم به سایت خود بازگردانید. نکته دیگر در فرآیند وفاداری به برند، ارائه پیشنهادات ویژه و شخصیسازی شده است. با استفاده از دادههای مشتریان، میتوانید پیشنهاداتی متناسب با سلیقه و خریدهای قبلی آنها ارسال کرده و احساس ارزشمند بودن را در آنها ایجاد کنید. در نهایت، ایجاد یک برنامه پاداش و ارجاع مناسب برای مشتریان وفادار میتواند آنها را تشویق کند تا نه تنها خود خرید کنند، بلکه دوستان و آشنایانشان را نیز به برند شما معرفی کنند.
مشتریان خود را فراتر از خرید اولیه درگیر کنید
جذاب است که تبدیل فروش در فروشگاه آنلاین خود را نقطه پایان سفر مشتری بدانیم؛ اما برای کسبوکارهایی که وفاداری را جشن میگیرند و در اولویت قرار میدهند، این تازه آغاز کار است. نحوه تعامل شما با مشتریان از آن نقطه به بعد میتواند در تشویق خریدهای مکرر بسیار مؤثر باشد.
خودکار ایمیلهای پس از خرید مثلاً، میتواند در جذب مشتریان جدید و اولینبار بسیار مؤثر باشد. از آنها بخواهید نظرات خود را در شاپفای به اشتراک بگذارند کاری که باعث میشود برند شما را بهتر به یاد بسپارند و محتوای بیشتری برای ارتباطات بازاریابی فراهم میکند. روند برگشت کالا که با بهینهسازی و سادهسازی، میتواند به تجربهای مثبت منجر شود و مشتریان شما را ترغیب کند که دوباره از شما خرید کنند.
برنامه وفاداری یا ارجاع طراحی کنید
برنامه وفاداری میتواند پاداش ملموسی برای مشتریانی که تصمیم میگیرند با شما بمانند، ارائه دهد. معیارهای واقعبینانهای مانند ارزش سفارش مشخص در ماه یا تعداد مشخصی خرید تعیین کنید و پاداش ملموسی مثل ارسال رایگان ارائه دهید. مشتریان خود را برای بازگشت و کسب پاداشهایشان ترغیب کنید.
گزینه حیاتی دیگر برای ایجاد وفاداری مشتری، … برنامه ارجاع در این روش، مشتریان شما نه به خاطر خرج بیشتر، بلکه به خاطر جذب دیگران به برند و محصولاتتان پاداش میگیرند. تعامل بیشتر مخاطبان به معنای پیوند قویتر با برند شماست که در نهایت منجر به کسب و کار بیشتر میشود؛ نه تنها از سوی مشتریان جدید ارجاعشده، بلکه از سوی افرادی که آنها را ارجاع دادهاند نیز.
با گذشت زمان، استراتژیهای وفاداری مشتری و برند خود را اندازهگیری و تنظیم کنید.
در نهایت، هرگز اهمیت سیستمهای اندازهگیری و گزارشدهی مؤثر را برای بهینهسازی بازاریابی خود دست کم نگیرید. هر چیزی از معیارهای ایمیل تحلیلهای وبسایت شما باید طوری تنظیم شوند که به شما کمک کنند بفهمید کدام یک از استراتژیهای وفادارسازی مشتری و گزینههای پیامرسانی شما، در جذب مشتریان جدید و حفظ آنها در بلندمدت، بهترین عملکرد را داشتهاند.
برای شروع، گزارشهای ماهانهای تنظیم کنید که بهطور خاص برای اندازهگیری استراتژیهای وفادارسازی شما طراحی شده باشند. این گزارشها میتوانند شامل درآمد حاصل از ارجاعات، تبدیلها از محتوای ارزشمند، آزمایش A/B شامل شخصیسازی، یا هر استراتژی دیگری که در بالا ذکر شد، باشند. این گزارشها را ارزیابی کنید تا بهینهسازیهای مداومی را برای افزایش موفقیت بازاریابی و وفاداری خود در طول زمان انجام دهید.