ممکن است کلمه «وبینار» برای بعضی از ما یادآور ویندوز ایکسپی، مایاسپیس و مدل موهای عجیب اوایل دهه ۲۰۰۰ باشد، اما این رویدادهای وبمحور قدیمی، بازگشتهاند و از قبل بهتر شدهاند.
امروزه بسیاری از بازاریابان برتر وبینارها را یکی از قدرتمندترین ابزارهای تبدیل در زرادخانه خود میدانند. محبوبیت آنها نیز به طور پیوسته در حال افزایش است. در سال 2019، 87 درصد افزایش یافت. این عدد در سال ۲۰۲۰ به طور قطع به رشد خود ادامه داد، زیرا افراد بیشتری فعالیتهای یادگیری و توسعه خود را به صورت آنلاین انجام میدادند.
میخواهید بدانید چطور وبینارهایتان را به یک روش قدرتمند برای افزایش تبدیل تبدیل کنید؟ این مقاله ایدهها و بهترین روشها برای تبدیل مخاطبان وبینار به مشتریان جدید و وفادار را ارائه میدهد.
چرا وبینارها اینقدر محبوب شدهاند؟
دلایل زیادی وجود دارد که وبینارها به یک فعالیت پرطرفدار در بازاریابی محتوا در بخشهای مختلف، از فناوری و مالی گرفته تا کالاهای مصرفی با سرعت گردش بالا، و هر صنعت دیگری تبدیل شدهاند.
- وبینارها میزبانی ارزان دارند.پلتفرمهای کمهزینه زیادی وجود دارند که شرکت شما میتواند از آنها برای میزبانی وبینار حرفهای با بودجهای محدود استفاده کند.
- وبینارها تبلیغ ارزان دارند.میتوانید از شبکههای اجتماعی و پلتفرمهایی مثل Meetup.com برای تبلیغ وبینار خود استفاده کنید.
- وبینارها شخصی هستند.وبینارها، با اجرای درست، فرصتی را برای مخاطبان شما فراهم میکنند تا برند و محصولات شما را بهطور شخصی بشناسند. آنها به برند و محصولات شما چهره و صدا میبخشند. این کار به ایجاد ارتباطی که برای تبدیل مخاطبان به مشتریان پرداختکننده ضروری است، کمک میکند.
- وبینارها موثر هستند.آنها رهبری فکری برند شما را تثبیت میکنند و نشان میدهند که برند شما به نیازهای مشتریانش توجه دارد.
- وبینارها برگزاری ارزان دارند.پلتفرمهای کمهزینه بسیاری وجود دارد که شرکت شما میتواند با بودجهای محدود، وبینارهای حرفهای در آنها برگزار کند.
وبینارها هزینه زیادی برای میزبانی ندارند.
- وبینارها تبلیغ ارزان قیمتی دارند.میتوانید از شبکههای اجتماعی و پلتفرمهایی مانند Meetup.com برای تبلیغ وبینار خود استفاده کنید.
وبینارها برای تبلیغات ارزان هستند.
- وبینارها شخصی هستند.وبینارها زمانی که به درستی برگزار شوند، فرصتی برای آشنایی مخاطبان بالقوه با برند و محصولات شما فراهم می کنند. آنها به برند و محصولات شما چهره و صدا می بخشند. این امر به ایجاد رابطهای کمک میکند که برای تبدیل مخاطبان بالقوه به مشتریان پرداخت کننده ضروری است.
وبینارها شخصی هستند.
- وبینارها موثر هستند.آنها رهبری فکری برند شما را تثبیت می کنند و نشان می دهند که برند شما به نیازهای مشتریانش توجه دارد.
وبینارها موثر هستند.
با قدرت زیاد، مسئولیت زیادی هم همراه است. اگر میخواهید وبینارهایتان به نتیجه برسند، باید در هر مرحله از برنامهریزی با دقت عمل کنید، از توسعه و تولید محتوا گرفته تا میزبانی و (بسیار مهم) پیگیری. لازم به ذکر نیست که باید موضوعات بسیار مرتبطی را انتخاب کنید و میزبانهایی را برگزینید که واقعا میتوانند رهبری فکری برند شما را به نمایش بگذارند.
در اینجا چند روش دیگر برای جاری شدن انرژی خلاقیت شما آورده شده است.
تغییری باش که رهبرت دوست دارد ببیند.
ابتدا باید موضوعاتی را انتخاب کنید که واقعاً با مخاطبان شما ارتباط برقرار کنند. موضوع خوب برای وبینار، راه حلی برای یک مشکل واقعی و مرتبط با مخاطبان ارائه میدهد. وبینار شما باید بر روی آگاه سازی مخاطبان تمرکز داشته باشد و به آنها کمک کند تا تصور کنند چگونه راه حل شرکت شما میتواند زندگی آنها را متحول کند.
افراد برای شرکت در وبینارها ثبت نام میکنند چون به دنبال ایدههای جدید هستند. از مرحله برنامهریزی به بعد، مطمئن شوید که تمرکز شما روی ارائه ارزش و “ایجاد تغییر” مورد نظر مخاطبینتان است.
از یک پلتفرم وبینار پایدار با کیفیت تصویر و صدا عالی استفاده کنید.
فقط به این دلیل که وبینارها از فرمت های قدیمی هستند، به این معنا نیست که می توانید از فناوری های قبل از سال ۲۰۰۰ استفاده کنید. وبینار شما باید بر روی یک پلتفرم وبینار حرفه ای با استفاده از ابزارهای تعاملی و فیلم کیفیت صدا و پخش. یعنی اینکه میکروفون با کیفیت خوب برای سخنرانان خودتان تهیه کنید. و حتما از ویدیوهایی استفاده کنید که سخنرانان در آن به وضوح قابل مشاهده باشند. وبینارهای صوتی صرف، بسیار کمتر جذاب هستند.
هستند پلتفرمهای وبینار عالی فراوان از بین گزینههای موجود، یکی را انتخاب کنید که با بودجه و نیازهایتان مطابقت داشته باشد، اما مراقب باشید اهمیت یک محیط پایدار و با کیفیت بالا را دست کم نگیرید. هیچ چیز بیشتر از صدای بد و کیفیت تصویر پایین یا مواجهه با «مشکلات فنی» در حین تلاش برای ایجاد رهبری فکری برندتان در مقابل مخاطبان جهانی، دلزدگی ایجاد نمیکند. این مانند برگزاری یک مهمانی با ظروف پلاستیکی در یک چادر در حین طوفان است: هیچ وقت به نتیجه نمیرسد.
برای جلوگیری از تبدیل وبینار شما به یک آشفته مجازی، به یک مجری ماهر نیاز دارید تا تعامل بین سخنران(ان) و مخاطبان را حفظ کند. هیچ وقت یک وبینار را به تنهایی برگزار نکنید. داشتن یک مجری مزایای زیادی دارد.
- این کار باعث می شود که سخنرانان شما با ابهتتر به نظر برسند، چون شخصی وجود دارد که آنها را به مخاطبان معرفی میکند.
- مجری میتواند بحث را هدایت و سوالات مخاطبان را فیلتر کند. این کار باید به شکلی منظم انجام شود تا از تغییر ناگهانی موضوع جلوگیری شود.
- یک مجری، ایده ایجاد ارتباط بین مخاطب و موضوع را تقویت می کند. آنها راهنمای و مدافع مخاطبان هستند و باید کاملاً از این نقش مهم آگاه باشند.
- این باعث می شود که سخنرانان شما معتبرتر به نظر برسند، چون کسی هست که آنها را به مخاطبان معرفی می کند.
- مجری میتواند بحث را به مسیر اصلی خود برگرداند و سوالات مخاطبان را مدیریت کند. این کار باید به صورت ساختارمند انجام شود تا از تغییر ناگهانی موضوع جلوگیری شود.
- مجری با ایجاد ارتباطی بین مخاطب و موضوع مورد بحث، ایده این ارتباط را تقویت میکند. او راهنما و مدافع مخاطبان است و باید از این نقش مهم خود آگاه باشد.
حتماً در مرحلهی تولید محتوا، مجری را درگیر کنید. حداقل، قبل از وبینار به طور کامل به مجری اطلاع دهید. به این ترتیب، مجری ساختار محتوا را به طور کامل درک خواهد کرد و میتواند سوالات دریافتی از مخاطبان را غربالگری کند و در زمان مناسب به مجریان منتقل کند، بدون اینکه جریان برنامه را مختل کند یا موضوع را تغییر دهد.
وبینارها را تعاملی کنید
یکی از بزرگترین مزایای وبینارها این است که فضایی برای تعامل مستقیم برندها با مخاطبان بالقوه ایجاد میکنند. اطمینان حاصل کنید که وبینارهای شما کاملاً تعاملی هستند. آن را به عنوان یک رویداد مشارکتی در نظر بگیرید نه یک گفتگوی یک طرفه.
از پلتفرمی استفاده کنید که به شرکتکنندگان اجازه میدهد به راحتی سوالات و نظرات خود را ارسال کنند. در صورت امکان از سخنرانان بخواهید که سوالات و نظرات را به صورت زنده پاسخ دهند. اگر تعداد سوالات زیاد باشد ممکن است کمی چالش برانگیز باشد.
بهتر است سوالات را به طور مستقیم پاسخ دهید تا اینکه حضار تا پایان ارائه برای بخش پرسش و پاسخ صبر کنند. زیرا ممکن است برخی از حضار به دلیل احساس نادیده گرفته شدن حواسشان پرت شود. اینجا است که نقش مجری برنامه اهمیت پیدا میکند. مجری باید در حین صحبتهای سخنران اصلی، سوالات دریافتی را بررسی و به طور همزمان و در زمانهای مناسب آنها را در جریان ارائه بگنجاند تا ارائه منظم و جذاب باقی بماند.
پیگیری امری ضروری است.
مرحله پیگیری که اغلب نادیده گرفته میشود، احتمالاً مهمترین بخش برای تبدیل پس از وبینار است. در عرض ۲۴ ساعت از وبینار، ایمیلی برای شرکتکنندگان ارسال کنید. از نظرسنجیها استفاده کنید تا به آنها فرصت بدهید تجربه خود را ارزیابی کنند.
ایده خوبی است که هر وبینار را با یک فراخوان واضح به عمل (Call to action) به پایان برسانید. می توانید از شرکت کنندگان دعوت کنید تا برای اطلاعات بیشتر در مورد موضوعی مشابه و مرتبط، در یک وبینار آینده شرکت کنند. با توجه به آنچه قصد فروش آن را دارید، به ارائه نمونه یا هدیه رایگان به شرکت کنندگان فکر کنید (مانند کد تخفیف آنلاین در صورت ثبت نام برای نسخه آزمایشی، وبینار آینده یا خرید محصول از سایت شما).
دنباله گیری، به تقویت پیوند و مستحکم تر کردن رابطهای که در طول وبینار برقرار کردهاید، کمک میکند. این فرصت را به عنوان فرصتی برای پیشبرد تبدیل به حداکثر برسانید.
بازگشت به آینده
بنابراین، اکنون میتوانید درک کنید چرا بسیاری از برندهای برتر به وبینار روی آوردهاند تا نرخ تبدیل خود را افزایش دهند. به لطف فناوریهای مدرن که تجربه وبینار سنتی را جذابتر و هیجانانگیزتر از همیشه کردهاند، این ابزار قدرتمند تبدیل، اکنون برای تقریباً هر شرکتی در دسترس است.
به یاد داشته باشید که وبینار شما باید مرتبط، شخصی و تعاملی باشد. مانند هر نوع بازاریابی محتوا، یک وبینار بد از هیچ وبیناری بدتر است. و بعد از اینکه با ارائه یک وبینار درجه یک مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دادید، مطمئن شوید که با یک پیگیری معنادار، معامله را نهایی کنید. اینگونه است که میتوانید این ابزار بازاریابی نسبتا ارزان قیمت را به طلا تبدیل کنید.