داشتن وبسایت بهتنهایی کافی نیست. برای بهرهمندی حداکثری از حضور آنلاین، باید محتوای بهروز، مرتبط و دقیقی داشته باشید. اما، اِما آلن راههای تولید محتوای وب مؤثر را بررسی میکند.
اگر بخواهید جذب مشتریان جدید به علاوهی حفظ مشتریان قدیمی، وبسایت شما باید پیام درستی ارسال کند. از اطلاعات محصول و اخبار گرفته تا نظرات مشتریان و وبلاگها، باید بهدقت در مورد محتوایی که قرار است بگنجانید و چگونگی نگارش و ارائه آن بهصورت آنلاین، فکر کنید.
“مهمترین قانون این است که نیازهای مشتریان خود را برآورده کنید میگوید گریهام اسمیت، مدیر عامل طراحی وبسایت مؤثر محتوای وبسایت، هستهی اصلی هر وبسایت تجاری است، اما باید به جای اینکه فقط از بزرگی خودتان بگویید، به مردم بگویید چه کمکی میتوانید به آنها بکنید. بیفایده است که بیانیههای ماموریت مبهم یا چشماندازهای آینده ارائه دهید؛ مطمئن شوید که محتوای شما واقعا به بازدیدکننده کمک میکند.
باید به مشتریان و نیازهایشان توجه کنید، نه به خودتان. کمتر از «من» و «ما» صحبت کنید و بیشتر از «شما».
پیشبینی سوالات مشتریان آنلاین
اسمیت پیشنهاد میکند ابتدا به تمام سوالاتی که ممکن است مردم درباره کسبوکار شما داشته باشند فکر کنید و پاسخها را به زبان ساده بنویسید. خودتان را جای مشتریانتان بگذارید او توصیه میکند: «آنها به این فکر خواهند کرد که آیا این شرکت معتبر است؟ با چه کسانی دیگر کار کردهاند؟ سطح کارشان چگونه است؟ آیا ارزش پولی که میپردازم را دریافت خواهم کرد؟» به سؤالات آنها پاسخ دهید تا احتمال تبدیل بازدید به فروش بیشتر شود.
همیشه از اصطلاحات تخصصی خودداری کنید و توصیفهایتان را مفصل بنویسید. به عنوان مثال، بهجای تکیه بر توضیحات تامینکنندگان، سعی کنید خودتان محصولات را توصیف کنید.
اطلاعات راهنمایی برای ثبتنام، عضویت یا خرید را فراموش نکنید. بسیاری از وبسایتها به دلیل عدم ارائه اطلاعات شفاف یا پیچیده بودن بیش از حد فرایندها، در این مرحله با ریزش کاربران مواجه میشوند. به کاربران دقیقا بگویید که در هر مرحله چه کاری باید انجام دهند و اطمینان حاصل کنید که… فرمهای آنلاین مانند فرمهای ثبتنام یا سفارش، ساده هستند و به حداقل اطلاعات نیاز دارند.
اطلاعات وبسایت خود را سازماندهی کنید
دربارهٔ ساختاردهی محتوای شما به خاطر داشته باشید که مردم معمولا وبسایتها را اسکن میکنند نه اینکه بخوانند، بنابراین متنهای طولانی را با تیترها، زیرتیترها و فهرستها بشکنید.
اسمیت پیشنهاد میکند اطلاعات کلیدی را در هر صفحه تکرار کنید، چون مشتریان ممکن است از هر صفحهای وارد سایت شما شوند، پس مطمئن شوید هر صفحه به تنهایی قابل فهم باشد.
سعی کن مطالب رو به صورت منطقی سازماندهی کنی و اگر مقاله طولانی بود، خلاصهای بنویس و برای اطلاعات بیشتر، لینکی جداگانه بذار تا خوانندگان خسته نشوند.
برای حفظ تازگی سایت، بهویژه وبلاگها و اطلاعیههای مربوط به تاریخ، بهطور مرتب آن را بهروزرسانی کنید؛ اما قبل از حذف مطالب قدیمی خوب فکر کنید. اسمیت توضیح میدهد: «اگر اطلاعات قدیمی شدهاند میتوانید کمی آنها را تغییر دهید، اما اگر صفحه در فهرست موتور جستجو باشد، دستکاری زیاد میتواند رتبه شما را کاهش دهد.»
از یک نویسندهی آنلاین کمک بگیرید.
میتوانستی یک کپیرایتر حرفهای استخدام کنید برای مرتب کردن محتوای شما و تصحیح غلطهای احتمالی، همیشه باید از کسی بخواهید سایتتان را بخواند و غلطهای املایی و گرامری آن را بررسی کند؛ چون این غلطها میتوانند باعث شوند که هم سایتتان و هم خودتان غیرحرفهای به نظر برسید.
اما او میافزاید که میتوانید با نوشتن از دل، به جای تکیه بر نوشتههای حرفهای، اعتماد زیادی ایجاد کنید.
در نهایت، مطمئن شوید که کلمات کلیدی را برای بهبود … (جمله ناقص است و نیاز به تکمیل دارد) بهینهسازی موتور جستجو اما فقط روی کلمات خاص تمرکز نکنید. اسمیت هشدار میدهد که افراد بیشتری با پرسیدن سؤال یا استفاده از چند کلمه جستجو میکنند، بنابراین ممکن است مشتریانی با نیازهای خاص را از دست بدهید.