اخیرا افتخار میزبانی وبیناری را با دو شریک از impact.com داشتم: لیدیا پرین، متخصص همکاری در فروش در شرکت B&Q، و جولیا سالومه، سرپرست بازاریابی تأثیرگذار در شرکت Moburst. همیشه چیزهای زیادی برای یادگیری از شرکایمان وجود دارد، اما در این مورد، خواستم آنها را به هشت نکتهی کلیدی خلاصه کنم:
اینفلوئنسرها باید به جایی بروند که برندها آنها را پیدا کنند.
کشف اولین بخش از فرآیند است، اما شاید مهمترین بخش نیز باشد و تأثیرگذاران باید بدانند که روشهای پیمانکاران مختلف میتواند بسیار متفاوت باشد.
تولید محتوا یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال است و برای موفقیت در این زمینه، باید به نکات کلیدی توجه داشت. افراد تاثیرگذار در حوزه بازاریابی محتوا همیشه بر این باورند که محتوا باید با نیاز و علاقهمندیهای مخاطب هماهنگ باشد تا بتواند بیشترین تاثیر را داشته باشد. یکی از نکات مهم این است که تولید محتوا باید بهطور مداوم و با کیفیت بالا باشد. همچنین توجه به بهینهسازی برای موتورهای جستجو (SEO) میتواند کمک زیادی به دیده شدن محتوا در اینترنت کند. استفاده از خدمات سئو وردپرس میتواند به سایتها در ارتقای رتبه در موتورهای جستجو کمک کند و باعث جذب بیشتر مخاطب شود.
تیم لیدیا در شرکت بیاندکیو از چند روش مختلف استفاده میکند و ترکیبی از اینفلوئنسرهایی را به کار میگیرد که برخی از طریق آژانسها و برخی دیگر از طریق بازار همکاری ایمپکت دات کام جذب شدهاند.
هنگام جستجوی شرکای مناسب، پلتفرم مدیریت مشارکت برای فیلتر کردن بر اساس معیارهای مختلف مانند موقعیت جغرافیایی، بسیار عالی است.لیدیا پرین، متخصص همکاری در شرکت بیاندکیو
او افزود که بیاندکیو معمولا با اینفلوئنسرهایی که برای همکاری درخواست میدهند، همکاری نمیکند. به گفته او «به سادگی در طول روز وقت کافی برای بررسی همه و دیدن اینکه آیا مناسب هستند یا نه، وجود ندارد.»
عملکرد اغلب از مقیاس صرف با ارزشتر است.
برعکس، موبرست همیشه مشتاق شنیدن نظرات اینفلوئنسرهایی است که همکاری با مشتریانش را ارزشمند میدانند و بارها از برخی اینفلوئنسرهای موفق در حسابهای مختلف مشتریانش استفاده کرده است.
جولیا تعداد دنبالکنندگان را خیلی مهم نمیداند. او میگوید: «تمرکز اصلی روی عملکرد است. ما ترجیح میدهیم با یک سازنده محتوا با تعداد دنبالکنندگان کمتر اما میانگین بازدید بالاتر کار کنیم تا اینفلوئنسری با دنبالکنندگان بسیار زیاد اما نرخ تعامل ضعیف.»
موضوع پول
یکی از مشکلات اصلی که ژولیا و لیدیا بارها با آن مواجه میشوند، پرداختهای مربوط به اینفلوئنسرهاست. لیدیا میگوید: «اغلب، تولیدکنندگان محتوا آنقدر که باید از نظر مالی منظم نیستند. قبل از همکاری با یک اینفلوئنسر، بازاریابان باید مطمئن شوند که آیا این تولیدکننده محتوا ثبت مالیات بر ارزش افزوده (VAT) شده است یا خیر و از نظر رعایت قوانین مالی، محل سکونت جغرافیایی او کجاست.»
جولیا اشاره کرد که این مشکل اغلب برای اینفلوئنسرهای تازه کار یا میکرو اینفلوئنسرهای کم تجربه در اقتصاد همکاری پیش میآید.
خلاصه را درست بگیرید. تکرار میکنم: خلاصه را درست بگیرید.
چگونگی ارائه اولیه و صحیح اطلاعات کمپین، از بروز مشکلات فراوان در آینده جلوگیری میکند. لیدیا میگوید: «از همان ابتدا، داشتن اطلاعات جامعی درباره کمپین بسیار مهم است؛ این کار از رفت و برگشتهای زیاد و پرسشهای بیپایان هم از طرف برند و هم از طرف اینفلوئنسر جلوگیری میکند. شفافیت در مورد بودجه نیز بسیار مهم است، همانطور که انتظارات در مورد خروجیها نیز اهمیت دارد.»
از همان ابتدا شفاف بودن در مورد حق استفاده ضروری است، همچنین توافق بر سر اصلاحات/بازبینی محتوا و در بدترین حالت، زمان قابل قبول و مناسب برای درخواست بازنویسی یا فیلمبرداری مجدد.
در حالی که ارائه توضیحی دقیق و کامل ضروری است، باید فضایی هم برای خلاقیت و ابتکار سازنده باقی بماند. لیدیا میگوید: «یکی از بزرگترین چالشها در همکاری با اینفلوئنسر، خلق مشترک یک محصول فوقالعاده است. کلید کار، اعتماد به سازنده برای انتقال اصیل پیام برند، اما به شیوهی خود اوست. طرح مفهومی محتوا، روشی عالی برای اطمینان از همفکری همه در ابتدای کمپین است.»
بر روی معیارها تمرکز کنید
تجزیه و تحلیل بخش مهمی از هر کمپین بازاریابی دیجیتالی است و بازاریابی تأثیرگذار نیز از این قاعده مستثنی نیست. جولیا میگوید: «بازاریابی تأثیرگذار یک کانال بررسی است. مصرفکنندگان قبل از اقدام، باید سه بار با یک آگهی مواجه شوند، بنابراین من به دنبال معیارهایی هستم که نشان میدهند مخاطب در نتیجه محتوا به دنبال اطلاعات بیشتر است. مثلاً اگر ویدیوی یوتیوب باشد، به نرخ تماشا نگاه میکنم؛ اگر استوری اینستاگرام باشد، به نرخ کلیک نگاه میکنم.»
بیاَندکی از معیارهای تعامل و دسترسی استفاده میکند، اما به ترافیک وب و فروش ایجادشده نیز توجه دارد. لیدیا میگوید: «اینها اساساً همان شاخصهای کلیدی عملکردی هستند که یک برنامه همکاری سنتی از آنها استفاده میکند.» «ما بخش زیادی از دادههای عملکرد را از طریق پلتفرم مدیریت همکاری impact.com بهدست میآوریم، اما من همچنین به سازندگان توصیه میکنم که معیارهای عملکرد خود را نیز ارائه دهند تا دو نسخه از دادهها در دسترس باشد.»
علاوه بر این، در دنیای دیجیتال امروز، طراحی سایت وردپرس بهعنوان ابزاری قدرتمند برای ارائه محتوای با کیفیت و جذب مخاطبان بیشتر مطرح است. سایتهای وردپرس با استفاده از قالبهای جذاب و قابلیتهای بهینهسازیشده، میتوانند تجربه کاربری خوبی را برای بازدیدکنندگان فراهم کنند و به تولید محتوای تاثیرگذار کمک کنند.
آزادی خلاقانه برای خالقان: اصلی که باید بارها تکرار شود
کمی قبل به این موضوع اشاره کردیم، اما بسیار مهم است. اگر برندها میتوانستند کاری را که خالقان انجام میدهند، انجام دهند، به خالقان نیازی نداشتند. پس به شرکای با استعداد خود فضای کافی بدهید.
جولیا گفت: «همکاری با تولیدکنندگان محتوا یعنی پیدا کردن نقطهی میانی که هم برند از پیام کمپین راضی باشد، هم تولیدکننده احساس کند محتوایی که تولید میکند به خودش وفادار است. برندهایی که خیلی در کنترل خروجی اینفلوئنسر دخالت میکنند، هم رابطه را خراب میکنند و هم محتوایی تولید میشود که به دلیل فقدان اصالت طبیعی تولیدکننده، ضعیف است. به عبارت دیگر، همهچیز باخت است.»
سه ویژگی محتوایی که برندها به دنبال آن هستند
به گفته لیدیا، ساده است. برندها میخواهند محتوایشان با کارایی بالا، ارزان و زیبا باشد. در واقعیت، معمولا فقط میتوان دو مورد از این سه ویژگی را داشت، بنابراین باید مهمترینها را انتخاب کنید. مثلا اگر نیاز به تولید سریع محتوای بلک فرایدی دارید و میخواهید هم عملکرد خوبی داشته باشد و هم ظاهر زیبایی، بعید است ارزان باشد. و البته اگر بخواهید ارزان باشد، ممکن است زیبا نباشد، مگر اینکه حاضر باشید از عملکرد آن بگذرید که بعید است کسی چنین کاری بکند.
در خلاصه
در بخشی که فناوری آن را توانمند و آزاد کرده است اما ذاتا به جذابیت انسانها وابسته است، برخی پیشرفتهای فناوری میتوانند بهبود بخش باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ماهیت اصلی کار ما را به خطر بیندازند. جولیا و لیدیا موافق بودند که نقش رباتها و هوش مصنوعی در بازاریابی تأثیرگذار باید بسیار محدود باشد، به ویژه در مورد تولید محتوا. جولیا گفت: «از دست دادن لمس انسانی خطرناک است و به معنای به خطر انداختن اعتبار و اصالت است. محتوای خود را توسط انسان خلق کنید.»