بازاریابی محتوا به یکی از مهمترین عناصر بازاریابی تبدیل شده است. در برخی موارد، محتوای جذاب برای کسبوکارها ارزش بیشتری نسبت به تبلیغات کلیکی (PPC) دارد (با افزایش رتبههای جستجوی ارگانیک).
مراد ما از محتوا چیست؟
در بازاریابی، محتوا هر چیزی است که نوشته، طراحی، ضبط یا فیلمبرداری میشود تا به توسعه برند یا بازاریابی محصولات یا خدمات شما کمک کند. این میتواند شامل موارد زیر باشد (اما محدود به آنها نیست):
- نسخه را در وبسایت خود کپی کنید.
- توضیحات محصول در فروشگاههای اینترنتی شخص ثالث
- نوشتهها و تعاملات شبکههای اجتماعی
- تبلیغات مجله، رادیو و ویدئو
- محتوای خبرنامه ایمیلی
- راهنماهای فنی
محتوا در اصل هر چیزی است که کسبوکار شما منتشر میکند.
در اینجا تمرکز ما بر روی محتوای وبسایت شماست، زیرا این نوع محتوا برای کسبوکارهای کوچک بهراحتی قابل دسترسی است و به ارتقای آن نیز کمک میکند. نتایج جستجوی طبیعی بیشترین
انواع محتوای وب سایت
دو حوزه اصلی برای تمرکز وجود دارد.
صفحات وب
این شامل اطلاعات کلیدی و صفحات محصولات سایت شماست؛ مانند صفحه اصلی، اطلاعات شرکت، توضیحات محصولات و کمپینها. صفحات فرود .
هر یک از این صفحات باید با مخاطبان شما ارتباط برقرار کند. متاسفانه اغلب شاهد محتوای خشک و سازمانی هستیم که با مشتری ارتباط برقرار نمیکند و بنابراین توجه او را جلب نمیکند.
هر صفحه محصول باید تلاش کند تا خوانندگان را از اطلاعات واضحی بهرهمند سازد. پاسخ به مشکل آنها چه به سادگی زندگیشان کمک کند، چه از استرسشان بکاهد، چه در پول یا وقتشان صرفهجویی کند، یا هر چیز دیگری.
نوشتههای وبلاگ
هر وبسایت تجاری باید وبلاگ داشته باشد بهخصوص اگر صفحات دیگر وبسایتتان کمی خشک و بیروح باشند، باید همیشه نوشتههای وبلاگ را فردی مشخص بنویسد و امکانی برای شروع بحث، از طریق نظرات وبلاگ یا صفحات مرتبط در شبکههای اجتماعی، فراهم کند.
وبلاگ شما در واقع چهره عمومی کسبوکارتان است. همیشه به آنچه بازار هدف شما میخواهد بخواند توجه کنید و مطمئن شوید که پستهایتان با برندتان همخوانی دارند. در تمام نوشتهها از لحنی ثابت و یکپارچه استفاده کنید.
یک وبلاگ باید همیشه از دیدگاه اول شخص یا دوم شخص نوشته شود. اول شخص صمیمیتر است، در حالی که دوم شخص مخاطب را درگیر میکند. مستقیماً به مشتریان شما .
تولید محتوای جذاب
چند اصل مهم برای تولید محتوای وب خوب وجود دارد که برای همه انواع صفحات کاربرد دارد. چه صفحه اطلاعات شرکت باشد، چه صفحه محصول، پست وبلاگ یا خبرنامه ایمیلی، این اصول را رعایت کنید.
با عنوانی جذاب شروع کنید
عنوان دو هدف را دنبال میکند: باید خواننده را به خواندن بیشتر ترغیب کند و بهطور دقیق محتوای صفحه را توصیف کند تا موتورهای جستجو بتوانند رتبهبندی آن را بهدرستی انجام دهند.
یک عنوان خوب چندین عنصر دارد و چند ترفند برای جذابتر کردن آن وجود دارد. یک الگوی رایج به شرح زیر است:
عدد + صفت + کلمه کلیدی + وعده + فوریت = عنوان جذاب
حتما خودتان هم چنین عناوینی را دیدهاید، مخصوصا در شبکههای اجتماعی؛ این روش امتحانشدهای برای جذب کلیک است. عنصر فوریت همیشه ضروری نیست، اما میتواند مثل تکهای شکلات روی کیک باشد. مثالی در اینجا آورده شده است:
10 راز سئو برای افزایش فروش امروز شما
این عنوان به خوانندگان القا میکند که چیزی جدید یاد خواهند گرفت، اطلاعات ارائه شده به کسبوکارشان کمک خواهد کرد و میتوان از آن بهصورت فوری و عملی استفاده کرد.
محتوای خود را ساختاربندی کنید
محتوای شما باید ساختارمند باشد و این یعنی برنامهریزی قبلی. نوشتن بدون برنامهریزی معمولا به نوشتهای گیجکننده و مبهم میانجامد که خواننده را سردرگم و از هدف آن بیخبر میگذارد. این به فروش محصول شما کمکی نخواهد کرد!
ابتدا فهرست موضوعات مقاله خود را بنویسید. سپس صفحه را به بخشهایی تقسیم کنید تا هر زیرموضوع را پوشش دهد. صفحه همچنین باید دارای مقدمه، بخش توصیفی میانی و نتیجهگیری با فراخوانی برای اقدام باشد.
پاراگرافهای آغازین باید از قواعد پایه روزنامهنگاری پیروی کنند و به پنج سوال چه، چرا، چه کسی، چه زمانی و کجا پاسخ دهند. اگرچه این همیشه در نگارش تجاری مرتبط نیست، اما میتواند به ساختار کلی مقاله کمک کند.
از دیدگاه تجاری، این به معنای ارائه اطلاعاتی به خواننده در مورد کالای مورد فروش، مخاطبان هدف، ضرورت خرید کالا، زمان دسترسی به آن (که اغلب الزامی نیست) و محل دسترسی به آن است.
بخش اول باید نکات کلیدی مقاله را برجسته کند تا خواننده بتواند تصمیم بگیرد که آیا میخواهد بیشتر بخواند یا نه.
محتوای توصیفی
بخش اصلی صفحه باید شامل محتوای توصیفی باشد. در اینجا، نگارش به شیوهای که هم برای مشتریان و هم برای موتورهای جستجو جذاب باشد، اهمیت دارد.
- با مشتریان، زبانی به کار ببرید که به پرسشهایشان پاسخ دهد، آنها را تحت تاثیر قرار دهد و از نظر احساسی با آنها ارتباط برقرار کند.
- برای موتورهای جستجو، درج کنید عبارات کلیدی که مشتریان اغلب هنگام جستجوی این محصولات از آنها استفاده میکنند.
طبیعتا همپوشانیای بین این دو وجود خواهد داشت، اما فرض نکنید که متنی که برای مشتریان خود مینویسید دقیقا با عبارات جستجویی که در گوگل تایپ میکنند، مطابقت دارد. گوگل در جستجوی معنایی پیشرفت زیادی کرده است، اما هنوز هم بیعیب و نقص نیست.
صفحه را به پایان برسانید
در نهایت، هرگز صفحه را ناتمام رها نکنید. اغلب آخرین محتوای یک صفحه، شرح محصول است. حتی اگر قبلاً نحوه ثبت سفارش را توضیح داده باشید، این به تنهایی برای تضمین فروش کافی نیست.
کاملاً واضح و روشن بگویید که قدم بعدی چه باید باشد، و از اصل استیو کروگ پیروی کنید. مرا به فکر وادار نکن معمولاً این به معنای آن است که آخرین موارد صفحه، یک دکمهی سادهی «همین حالا بخرید» یا پیام «با ما تماس بگیرید» با لینکی به فرم تماس، یا هر دو مورد با هم باشند.