چگونه بهترین محتوای آموزش الکترونیکی را در سال ۲۰۲۳ ایجاد کنیم؟
قیمتهای مناسب، رفتوآمد نداشتن، یادگیری در آسایش.
مزایای آموزش الکترونیکی به حدی زیاد است که از هر نوع آموزش سنتی پیشی میگیرد. در واقع، آموزش الکترونیکی در هر جایی که نیاز به آموزش وجود داشته باشد، نه فقط در مؤسسات آموزشی، به عنوان روشی اصلی یادگیری جایگاه خود را تثبیت کرده است.
پس اگر به فکر طراحی دوره آموزش الکترونیکی خودتان هستید، اساتید برخی قواعد را برای سادهتر کردن کارتان در خلق دورهای فوقالعاده ارائه کردهاند.
برای یادگیری بیشتر در مورد ایجاد محتوای الکترونیکی بهتر، به خواندن ادامه دهید.
طراحی سایت وردپرس برای دورههای آموزشی آنلاین میتواند تجربه کاربری بهتری را برای یادگیرندگان فراهم کند. این پلتفرم به شما این امکان را میدهد که محتوای آموزشی خود را بهطور جذاب و قابل دسترس طراحی کنید و با استفاده از خدمات سئو وردپرس محتوای خود را به شکلی بهینه برای موتورهای جستجو منتشر کنید.
چگونه دورههای عالی بسازیم؟
بارها پیش میآید که توسعهدهندگان دورههای آنلاین را با انگیزههای اشتباه مانند افزایش ترافیک وبسایت یا نرخ تبدیل بالاتر میسازند. دلیلش ساده است: مردم تنها زمانی برای دوره شما پول میپردازند و آن را به اتمام میرسانند که آن را جذاب بدانند، نه به این دلیل که شما آن را به خوبی بازاریابی کردهاید.
پس قبل از اینکه شروع به ساختن وبلاگی با محتوای بسیار زیاد و گیجکننده برای خوانندگانتان کنید، این قوانین را به خاطر بسپارید.
مرتبط باشد
یک دوره آموزش الکترونیکی، یا بهطور کلی هر دورهای، نباید جز مرتبط بودن چیز دیگری باشد. بهترین راه برای مرتبط نگه داشتن یک دوره، استفاده از روشهای یادگیری خرد است.
یادگیری خرد، به معنای دریافت روزانه اطلاعات آموزشی در قالب بخشهای کوچک و قابل فهم است که به یادگیری و حفظ آسانتر آنها کمک میکند.
وقتی آموزش الکترونیکی خود را به بخشهای کوچک و قابل هضم تقسیم میکنید، هم برای یادگیرندگان و هم برای شما بهعنوان طراح، طراحی آن سادهتر میشود.
همیشه به یاد داشته باشید که اصل مرتبط بودن، نه فقط در محتوای نوشتاری یا نظری، بلکه در ویدیوها، تصاویر، انیمیشنها و هر شکل دیگری از محتوا نیز صدق میکند.
اطلاعات را نگه دارید.
هنگام طراحی یک دوره آموزشی، وسوسه میشود که تمام اطلاعاتی را که تحقیق کردهاید، اضافه کنید. اما با رعایت اصل مرتبط بودن، باید به خاطر داشته باشید که هر قطعه اطلاعات، اهمیت متفاوتی دارد.
برخی از حقایق و درسها در این دوره جزو ضروریات محسوب میشوند، برخی دیگر باید آموخته شوند و برخی دیگر هم میتوانند آموخته شوند.
این به توسعهدهندگان کمک میکند تا ابتدا این بخشها را در سه دسته طبقهبندی کنند و سپس عمق جزئیات مورد نیاز برای هر دسته را تعیین کنند.
مثلاً اگر در حال طراحی دورهای برای آموزش دانش محصول هستید، اطلاعات مربوط به فروش آن جزو «مواردی است که باید دانست» و اطلاعات موجودی جزو «مواردی است که میتواند دانست».
دوره را تعاملی (و در نتیجه جذاب) کنید.
ایجاد محتوای آموزشی الکترونیکی با کیفیت نیازمند بهینهسازی دقیق است. با استفاده از خدمات سئو وردپرس میتوانید محتوای آموزشی خود را با کلمات کلیدی مرتبط برای دسترسی آسانتر در جستجوها و افزایش رتبه سایت بهینه کنید و در نتیجه بازدیدکنندگان بیشتری جذب کنید.
وقتی صحبت از آموزش کارمندان میشود، مثلاً آموزش برندسازی و ارتباطات، بعید است که همه از یادگیری برندسازی علاقهمند باشند.
بعد چه کار کنم؟
در این صورت، اثر بخشی دوره شما به مهارتهای ارائه شما بستگی خواهد داشت.
- هر جا امکان دارد از تصاویر و رسانهها استفاده کنید؛ نه فقط برای تقویت درسهای نوشتاری، بلکه میتوان از آنها بهجای درسهای نوشتاری نیز استفاده کرد.
- برای حفظ انگیزه و علاقهی یادگیرندگان، بین مباحث، پرسش و آزمونهایی اضافه کنید.
- در طول دوره، بهطور پراکنده از اطلاعات جالب، آمار و یافتههای تحقیقاتی جذاب استفاده کنید.
- یادتان باشد که «تمرینهای خانگی» را اضافه کنید تا فراگیران بتوانند آموختههای روزانه خود را به نحوی بهکار گیرند.
- اگر ممکن است، برای توضیح درسهای کتبی، ویدیوهای گفتوگویی بسازید.
- همچنین میتوانید از روشهای نوآورانه گیمیفیکیشن استفاده کنید.
بسیاری هستند سیستمهای مدیریت یادگیری این کار را برای شما آسانتر میکند.
بحثهای سریع و مختصر
بهترین شیوه یادگیری، یادگیری از طریق تعامل است. بحث فعال پیرامون موضوعات خاص، به یادگیری بهتر و ماندگارتر دانش کمک میکند.
میتوانید از این روش در طراحی دوره خود استفاده کنید.
به خصوص هنگام طراحی دورههای آموزش از راه دور، فراهم کردن امکان تعامل دانشجویان امری حیاتی است، زیرا آنان از این امکان محرومند.
برای رسیدن به این هدف، میتوانید یک سامانه بحث و گفتگو اضافه کنید تا دانشآموزان بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و موضوعات کلی بحث را در برنامه درسی بگنجانید. این موضوعات را میتوان به عنوان تکالیف روزانه نیز ارائه کرد.
هدف اینجا ایجاد شیوه نگارشی عملی است که تمام حواس یادگیرندگان را درگیر کند و به آنها در یادآوری اطلاعات بیشتر از طریق نوعی کاربرد عملی کمک کند.
آن را به یک تجربه تبدیل کنید
معمولاً چیزهایی که خودمان تجربه میکنیم، واضحتر و برای مدت طولانیتری در خاطرمان میمانند.
بزرگترین مشکل دورههای آموزش الکترونیکی این است که حتی با وجود جذابیتهایی مانند تصاویر و آزمونها، این دورهها برای یادگیرندگان فاقد ارتباطپذیری هستند.
یک دوره آموزش الکترونیکی واقعا عالی، تجربهی مکالمهای دو طرفه و جذاب و در نتیجه به یاد ماندنی را برای کاربر فراهم میکند. استفاده از پرسشها، مثالها و داستانها روشی مؤثر برای این کار است. اما نکتهی مهم این است که برای انتخاب یا خلق مثالهای مناسب، باید مخاطب خود را بشناسید. مجموعه آی اسپرینگ مکس در طول مسیر از شما پشتیبانی میکند! این راهحل کامل ساخت محتوای الکترونیکی به شما کمک میکند تا اسلایدهای پاورپوینت موجودتان را در عرض چند دقیقه به ماژولهای آموزشی جذاب با آزمونهای تعاملی، ویدئوهای آموزشی، فیلمهای ضبطشده از صفحه نمایش، نقشآفرینیها و تعاملات تبدیل کنید.
منبع: آی اسپرینگ سوئیت مکس
فرهنگهای مختلف، ارزشهای متفاوتی دارند و این تفاوت بر شیوهی یادگیری آنها نیز تأثیر میگذارد. تنها با آگاهی از ویژگیهای جمعیتی مخاطب هدف میتوان محتوای مناسب را تولید کرد.
مرحله بعدی توسعه دوره آموزش الکترونیکی
همانقدر که تولید محتوای جذاب برای دوره آموزش الکترونیکی شما ضروری است، دیده شدن آن توسط مخاطبان هدف نیز اهمیت دارد.
تنها راه رسیدن به این هدف، استفاده از تاکتیکهای بازاریابی دیجیتال است. برخی از موثرترین روشها برای تثبیت هویت شما در بازاریابی آموزش آنلاین عبارتند از:
- وبینارهابرگزاری وبینار میتواند دوره آموزش الکترونیکی شما را به آهنربایی برای جذب مشتری تبدیل کند. این پلتفرمی است که در آن میتوانید مهمترین نکات دوره خود را به اشتراک بگذارید و جزئیات آن را دقیقا همانطور که میخواهید، بدون هیچ ابهامی، ارائه دهید. همچنین، در زمینه روابط با مشتری به شما برتری میدهد.
- ایمیل مارکتینگایمیلهای شخصی هنوز هم در دنیای پیشرفتهی امروزین بازاریابی دیجیتال بسیار محبوب هستند. شما میتوانید در ایمیلهایتان کتابهای الکترونیکی، مطالعات پژوهشی اضافی، مطالعات موردی و حتی ویدیوهای مقدماتی ارائه دهید. هر یک از این عناصر به همراه فراخوان مناسب، موفقیت دورهی آموزش الکترونیکی شما را تضمین میکند.
- ویدئوی تبلیغاتیویدئوها از موثرترین روشهای تبلیغ محتوا هستند. در مورد دورههای آموزش الکترونیکی هم، ساخت ویدیوی جذاب معرفی یا ویدیوی توضیحی تعاملی و سپس بازاریابی آن، شانس جذب مخاطب را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد.
در نهایت، با استفادهی همزمان از این روشها، میتوان یک دورهی آموزش الکترونیکی قوی ساخت که هرگز جذابیت خود را از دست ندهد. با توجه به کاهش سریع نرخ تکمیل دورههای آنلاین، نیاز فوری به دورهای وجود دارد که دانشآموزان را جذب کرده و در طول دوره درگیر نگه دارد.