بازاریابی محتوا ابزار ارزشمندی برای ایجاد آگاهی از برند، افزایش تبدیل و حفظ روابط قوی با مشتری است. با این حال بازاریابی محتوای موفق به یک استراتژی محتوای قوی متکی است. استراتژی شما به شما کمک می کند تا اهداف، مخاطبان، انواع محتوا، کانال ها و سایر عوامل کلیدی که به موفقیت کمک می کنند را تعیین کنید. برای بهرهمندی بیشتر از محتوای خود، بهترین شیوهها مانند انجام تحقیقات مخاطب، ایجاد جریانهای کاری چابک، کار با متخصصان محتوای مجرب، و تمرکز بر کیفیت و تجربه مخاطب را دنبال کنید.
بازاریابی محتوا برای مدت طولانی یک راه حل مقرون به صرفه برای دستیابی به طیف گسترده ای از اهداف مهم تجاری بوده است. چه به افزایش تبدیل و ایجاد سرنخ، افزایش آگاهی از برند یا به اشتراک گذاری داستان منحصر به فرد برند خود علاقه مند باشید، محتوا به شما کمک می کند همه این کارها و موارد دیگر را انجام دهید.
با توجه به نظرسنجی اخیر ما، 51 درصد از بازاریابان برتر در سراسر جهان است می گویند محتوا برای استراتژی بازاریابی آنها «بسیار مهم» است، به خصوص در شرایط اقتصادی سخت.
اگر در بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا تازه کار هستید، یا صرفاً به دنبال راه های جدیدی برای افزایش عملکرد محتوای خود هستید، ما پاسخ سؤالات شما را دریافت کرده ایم. در این مقاله، یکی از مهمترین عوامل موفقیت در بازاریابی محتوا را به شما معرفی میکنیم: استراتژی بازاریابی محتوا.
بنابراین، بیایید به مقایسه استراتژی محتوا در مقابل بازاریابی محتوا بپردازیم. استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا چگونه با هم تطابق دارند؟ چه تفاوت هایی دارند؟ بهترین روش ها برای قرار دادن یک استراتژی محتوای قوی چیست تا بتوانید از فعالیت ها و کمپین های بازاریابی محتوای خود بیشترین بهره را ببرید؟ برای دانستن همه چیز در مورد این موضوعات و موارد دیگر به ادامه مطلب مراجعه کنید.
استراتژی محتوا در مقابل بازاریابی محتوا: تفاوت های کلیدی
بیایید با روشن کردن منظورمان از «بازاریابی محتوا» در مقابل «استراتژی محتوا» شروع کنیم. این دو مفهوم ارتباط نزدیکی با هم دارند. برخی از بازاریابان حتی ممکن است این اصطلاحات را قابل تعویض بدانند. اما ما معتقدیم که اگر میخواهید تصویر بزرگتری از اینکه چگونه همه فعالیتهای مرتبط با محتوایتان با هم تطبیق مییابند، مهم است که بین این دو تمایز قائل شوید.
بازاریابی محتوا: “چه چیزی”.
وقتی در مورد «بازاریابی محتوا» صحبت می کنیم، به «آنچه در پس فعالیت های محتوایی شماست» اشاره می کنیم. این بدان معناست که محتوای واقعی شما (همچنین به عنوان محتوای شما “assets†نیز شناخته می شود).
این می تواند هر نوع محتوایی باشد که تولید می کنید، برای هر هدفی، چه پست های وبلاگ، محتوای طولانی، اینفوگرافیک، ویدئو، پادکست، وبینار یا هر چیز دیگری که می خواهید ایجاد کنید.
در زیر، ما به این انواع مختلف محتوا با جزئیات بیشتری نگاه خواهیم کرد و در مورد آخرین مزایای بازاریابی محتوا به طور کلی صحبت خواهیم کرد.
استراتژی محتوا: «چرا»، «چگونه»، «وقتی»، «کجا» و «چه کسی»
یک استراتژی محتوا، نحوه برنامه ریزی و اجرای بازاریابی محتوای خود را راهنمایی می کند.
استراتژی شما به شما کمک می کند تا تصمیمات مهمی بگیرید و به سوالات بزرگ پاسخ دهید، مانند:
- “چرا” می خواهید محتوای جدیدی ایجاد و منتشر کنید؟ به عبارت دیگر، اهداف بازاریابی محتوایی شما چیست؟
- «چگونه» محتوای خود را ایجاد و منتشر میکنید، و «چگونه» فعالیتها و کمپینهای محتوایی شما برای ایجاد یک کتابخانه محتوای منسجم با هم هماهنگ میشوند؟
- «چه زمانی» و هر چند وقت یکبار منتشر میکنید، و تقویم محتوای شما چگونه است؟
- «کجا» محتوای خود را منتشر میکنید، مثلاً کدام کانال را انتخاب میکنید؟
- “چه کسی را می خواهید با محتوای خود هدف قرار دهید، و “با چه کسانی باید برای ایجاد محتوای مورد نیاز خود کار کنید؟” همچنین، چه کسی مسئول چه چیزی است (مدیر محتوا در مقابل استراتژیست محتوا)؟
یک قوی استراتژی محتوا تضمین می کند که محتوای شما با اهداف برند شما هماهنگ است. همچنین به شما این امکان را میدهد که عملکرد محتوای خود را به روشی ساختاریافته و مبتنی بر داده نظارت کنید، بنابراین میتوانید بازگشت سرمایه خود را پیگیری کنید و به طور مداوم بهینهسازی کنید.
بازاریابی محتوا چیست؟
طبق گفته موسسه بازاریابی محتوا (یکی از مهمترین منابع آنلاین برای همه چیزهای مرتبط با محتوا)، بازاریابی محتوا عبارت است از:
“رویکرد بازاریابی استراتژیک متمرکز بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و ثابت برای جذب و حفظ یک مخاطب کاملاً تعریف شده” و در نهایت، برای حرکت سودآور مشتری.
این تقریباً تعریف خوبی است که ما فکر می کنیم، اما ارزش آن را دارد که کمی بیشتر آن را تجزیه کنیم:
- بازاریابی محتوا شامل یک “رویکرد استراتژیک” است. بنابراین، همانطور که می بینید، استراتژی محتوا قطعا بخشی از بازاریابی محتوا است.
- اگر در بازاریابی محتوا شرکت میکنید، داراییهای محتوایی را ایجاد و توزیع میکنید (انواع مختلفی برای انتخاب وجود دارد، همانطور که در زیر به آن خواهیم پرداخت).
- محتوایی که ایجاد میکنید باید «با ارزش، مرتبط و سازگار» باشد، اگر میخواهید کار کند.
- شما همچنین باید یک “ داشته باشیدمخاطب به وضوح تعریف شده استدر ذهن داشته باشید، بنابراین می توانید محتوای خود را مطابق با علایق آنها تهیه کنید.
- اگر محتوای شما برای مخاطبان ارزشمند باشد، در “جذب و حفظ” آنها موفق خواهید شد.
- و در نهایت، این جذب و حفظ منجر به “اقدام سودآور مشتری” خواهد شد، خواه تبدیل بالاتر، تولید سرنخ با کیفیت بالا، افزایش وفاداری یا تعامل بهتر باشد.
انواع محتوای محبوب
بازاریابی محتوای شما می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. در اینجا برخی از رایج ترین انواع محتوا آورده شده است:
- پست های وبلاگ و مقالات خبری، از جمله رسانه های “کسب شده”، مانند پست های مهمان یا حضور در رسانه ها.
- مطالب طولانی مدتمانند کاغذهای سفید، گزارش های تحقیقاتی و کتاب های الکترونیکی.
- محتوای سمعی و بصریمانند فیلم ها، تصاویر، گرافیک ها، پادکست ها یا وبینارها.
- پست های رسانه های اجتماعیبسته به پلتفرمهای رسانه اجتماعی که استفاده میکنید، شکلهای مختلفی دارند.
ما ابتدا پستهای وبلاگ و مقالات خبری را فهرست میکنیم، زیرا نظرسنجی اخیر ما نشان داد 77 درصد از بازاریابان محتوای با تجربه، محتوای کوتاه را در اولویت می دانند. بیشتر از هر نوع محتوای دیگری وبلاگ نویسی به ویژه برای بازاریابان محتوا ارزشمند است، زیرا قالبی بسیار متنوع است. می توانید از آن برای دستیابی به اهداف مختلف و هدف قرار دادن گروه های مختلف علاقه مند استفاده کنید.
چرا بازاریابی محتوا؟ (مزایای بازاریابی محتوا)
دلایل خوبی برای استفاده از بازاریابی محتوا وجود دارد. در تجربه ما بهعنوان شریک محتوا برای برخی از برندهای سریعالرشد جهان، دیدیم که چگونه محتوا به بازاریابان کمک میکند تا به اهداف مهمی مانند موارد زیر دست یابند:
- افزایش آگاهی از برند: اگر می خواهید یک تجربه برند جذاب ایجاد کنید و داستان برند خود را به اشتراک بگذارید، هیچ راه حلی برای آن وجود ندارد: “محتوا پادشاه است.” به نقل از بیل گیتس.
- راه حل مقرون به صرفه: بازاریابی محتوا 62 درصد کمتر از بازاریابی سنتی هزینه دارد (مانند خرید آگهی و جستجوی پولی)، اما در هر یورو خرج شده حدود 3 برابر بیشتر سرنخ ایجاد می کند.
- یک رسانه قانع کننده: محتوا با جلب توجه به احساسات، ترجیحات و ارزشهای مخاطبان، باعث ایجاد تعامل با مخاطبان شما میشود. بهترین محتوا همچنین دارای داستان سرایی قدرتمند است. تحقیقات استنفورد نشان میدهد که مردم ۲۲ برابر بیشتر احتمال دارد داستانی را به خاطر بسپارند از اطلاعات واقعی ارائه شده به شکل غیر داستانی.
- کلید ایجاد رابطه: بازاریابی محتوا بسیار متنوع است و می توانید از آن برای تقویت روابط با مشتریان در هر مرحله از سفر خریدار استفاده کنید. این تجربه را غنی می کند، اعتماد ایجاد می کند و وفاداری را تشویق می کند و به مشتریان شما کمک می کند تا ارتباط عمیق تری با برند شما داشته باشند.
- ایجاد اعتماد: تحقیقات نشان می دهد که 58 درصد از مصرف کنندگان می گویند که به وب سایت های مارک دار و محتوای سرمقاله اعتماد دارند. در مقایسه با تنها 33 درصد که می گویند به تبلیغات بنری آنلاین و موبایل اعتماد دارند.
- افزایش اعتبار: محتوایی که با دقت ساخته شده است بهترین راه برای نشان دادن دیدگاه منحصر به فرد برند شما – رهبری فکری شما – در مورد موضوعاتی است که برای مخاطبان شما مهم است. به علاوه، اگر محتوای خود را برای یافتن بهینه سازی کنید، در نتایج جستجو رتبه بالاتری خواهد داشت که به اعتبار شما می افزاید.
استراتژی محتوا چیست؟
با بررسی «چرا» بازاریابی محتوا در بخش قبل، ما در واقع شروع به بررسی بخش بزرگی از استراتژی محتوا کردهایم. به طور خلاصه، استراتژی محتوا مجموعهای از اصول راهنما است که به شما کمک میکند اطمینان حاصل کنید که به اهداف بازاریابی محتوای خود میرسید و از مزایایی که در بالا در مورد آن صحبت کردیم بهره میبرید.
هر برندی باید استراتژی محتوای خود را دنبال کند، زیرا هیچ برندی شبیه هم نیست. اما برخی از عوامل رایج وجود دارد که هر استراتژی محتوا باید به آنها توجه کند، همانطور که در زیر نشان خواهیم داد.
نحوه ایجاد استراتژی محتوا در 5 مرحله
اکنون، شما را از طریق 5 مرحله راهنمایی می کنیم که همیشه می خواهید هنگام برنامه ریزی یا تجدید نظر در استراتژی محتوای برند خود به خاطر بسپارید.
اگر متوجه شوید که این 5 مرحله چگونه با 5 سوال (“چرا”، “چه کسی”، “چگونه”، “کجا” و “چه زمانی”) که در بالا در توضیح محتوایی ذکر کردیم، مطابقت دارند، امتیاز اضافی به شما می دهد. استراتژی است.
1. اهداف SMART را تعیین کنید
تعریف کنید خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان (SMART) اهداف برای تلاش های محتوایی شما علاوه بر هوشمند بودن، اهداف شما باید با اهداف تجاری شما همسو باشد. در اینجا باید عوامل زیادی را در نظر گرفت، مانند:
- سطح بلوغ برند و بازار شما
- بودجه محتوای شما
- تیم محتوای شما (چه داخلی و چه برون سپاری).
همچنین می توانید چندین هدف را برای فعالیت های بازاریابی محتوای خود انتخاب کنید. مهمترین چیز این است که قبل از سرمایهگذاری در تولید و انتشار محتوا، آنچه را که میخواهید به دست آورید، به وضوح تعریف کنید. در غیر این صورت، راهی برای تعریف شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) و ردیابی بازگشت سرمایه (ROI) خود نخواهید داشت. برخی از اهداف ملموسی که ممکن است تعیین کنید عبارتند از:
- در یک بازه زمانی مشخص، تبدیل روی صفحه را با درصد مشخصی افزایش دهید.
- افزایش تولید سرب به عنوان مثال، ثبت نام رانندگی به a خبرنامه یا ثبت نام برای محتوای قابل دانلود.
- افزایش عملکرد سئوی وب سایت شما
2. سفرها را تعریف کنید
سفر مشتری خود را به وضوح ترسیم کنید، از مرحله آگاهی، تا توجه و تصمیم گیری. این به این معنی است که در بازار خود تحقیق کنید و بدانید که چه چیزی باعث می شود مشتریان (بالقوه) شما تیک بزنند، بنابراین می توانید محتوایی را به آنها ارائه دهید که از آنها پشتیبانی می کند و آنها را از طریق قیف فروش خود راهنمایی می کند. این به تعریف شخصیت های خریدار کمک می کند، بنابراین درک واضح تری از نحوه صحبت با گروه های مختلف مشتریان بالقوه ای که می خواهید با محتوای خود هدف قرار دهید، داشته باشید.
3. انواع محتوا را انتخاب کنید
انواع محتوایی را انتخاب کنید که به احتمال زیاد برای مخاطبان شما جذاب باشد و در عین حال در رسیدن به اهداف شما نیز نقش داشته باشد. این کاملاً به اهدافی که تعیین می کنید (مرحله 1) و مخاطبانی که می خواهید هدف قرار دهید (مرحله 2) بستگی دارد.
4. کانال های توزیع و ترویج را تعریف کنید
تصمیم بگیرید که کجا و چگونه محتوای خود را منتشر و تبلیغ کنید. این به معنای انتخاب پلتفرم هایی مانند رسانه های اجتماعی یا کانال هایی مانند بازاریابی ایمیلی یا حضور مهمان است. درست مانند انتخاب انواع محتوا (مرحله 3)، انتخاب کانال شما باید بر اساس ترجیحات مخاطبان شما باشد.
به عنوان مثال، اگر مخاطبان کسب و کار (B2B) را هدف قرار می دهید، قطعاً می خواهید محتوایی را در لینکدین پست کنید و نه یک پلتفرم رسانه اجتماعی متمرکز بر مصرف کننده مانند اینستاگرام یا تیک تاک.
5. یک تقویم تحریریه ایجاد کنید
زمان بندی عامل اصلی موفقیت محتوای شما است. به همین دلیل است که هیچ استراتژی محتوایی بدون تقویم سرمقاله کامل نیست. با برنامه ریزی یک خط لوله واقع گرایانه برای محتوای خود برای چندین هفته یا ماه آینده در یک زمان، از مزایای بسیاری برخوردار خواهید شد، از جمله:
- داشتن یک نمای کلی واضح از خود تولید محتوا برنامه ریزی کنید تا بتوانید منابع خود را موثرتر برنامه ریزی کنید
- تنظیم یک سرعت ثابت، بنابراین شما می توانید یک مخاطب منظم ایجاد کنید
- بهبود عملکرد سئوی محتوای شما، زیرا وب سایت هایی که به طور منظم به روز می شوند در نتایج جستجو رتبه بالاتری دارند
- تنظیم یادآورها برای به روز رسانی و تازه کردن محتوای موجود شما، که مشخص شده است که ترافیک ارگانیک را تا 106٪ بهبود می بخشد.
مزایای استراتژی محتوا
با دنبال کردن مراحل برای توسعه یک استراتژی محتوای قوی، خود و تیم خود را در موقعیتی قرار می دهید که از مزایای کلیدی بسیاری مانند موارد زیر بهره مند شوید:
- ایجاد لحن صدای متمایز برای برند خود: یک سازگار صدای برند در تمام دارایی های محتوا به ایجاد شناخت برند و اعتماد در بین مخاطبان شما کمک می کند. نیاز به برنامه ریزی و هماهنگی دقیق بین کل تیم شما (چه با تولیدکنندگان داخلی یا برون سپاری شده) دارید تا مطمئن شوید که همه با یک لحن و سبک می نویسند. شما فقط با داشتن یک استراتژی محتوایی واضح و مکتوب می توانید به آن دست یابید.
- تعریف نقش ها و به اشتراک گذاری موثر حجم کاری: بخشی از استراتژی شما همچنین باید شامل تعریف اینکه چه کسی مسئول کدام وظایف مرتبط با محتوای شما است، باشد. این به شما امکان میدهد گردشهای کاری روانی ایجاد کنید و اطمینان حاصل کنید که همه متوجه میشوند که چگونه در دستیابی به اهداف بازاریابی محتوای شما مشارکت میکنند، خواه متخصص موضوع، خالق محتوا، ویراستار، مترجم، مدیر محتوا، استراتژیست محتوا یا اعضای تیم پشتیبانی فناوری اطلاعات باشند.
- افزایش کارایی: یک استراتژی محتوای واضح، فرآیندهای تولید و توزیع محتوای شما را با کمک به شناسایی محل اختصاص زمان و منابع خود ساده می کند. تقویم محتوای شما کمک میکند همه افراد را در یک صفحه نگه دارید و با سرعت یکسانی حرکت کنید. ارتباطات واضح و گردش کار به جلوگیری از مشکلات رایج، مانند کار مضاعف (چند نفر که یک کار را انجام می دهند) یا خرابی ها (وظایف “از بین رفتن” و فراموش شدن کمک می کند.
- تعریف مسیر موفقیت: از آنجایی که استراتژی محتوای شما بر اهداف بازاریابی شما متمرکز است، برای هر دارایی یا کمپینی که ایجاد می کنید، هدف واضحی به شما می دهد. این به شما امکان می دهد معیارهای معناداری را انتخاب کنید، بنابراین می توانید بگویید که آیا محتوای شما موفق است یا خیر. ردیابی این معیارها به طور منظم (حتی روزانه) به شما کمک می کند تا نقاط ضعف احتمالی در محتوای خود را شناسایی کنید، بنابراین می توانید به طور مداوم آن را بهینه کنید.
- ایجاد هدف محتوا: استراتژی محتوای شما تضمین میکند که هر قسمت از محتوا هدف مشخصی دارد و با اهداف کلی شما همسو است.
- ایجاد یک تجربه محتوای بهتر برای مخاطبان: در نهایت، استراتژی محتوای شما به شما کمک می کند تا به طور موثرتری به ترجیحات و انتظارات مخاطبان خود پاسخ دهید. از آنجایی که مبتنی بر درک دقیق مخاطبان و سفرهای آنها است، شما را در انتخاب موضوعات، قالبها و کانالهایی راهنمایی میکند که بیشترین طنیناندازی را با مخاطبان شما دارند.
بهترین شیوه ها برای پیاده سازی بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا
برای اطمینان از بهترین نتایج هنگام ایجاد محتوا و قرار دادن استراتژی محتوای خود، پیروی از بهترین شیوه های اثبات شده مفید است. در اینجا بهترین روش های بسیار توصیه شده ما آمده است:
- مخاطبان خود را درک کنید: برای تحقیق در مورد مخاطبان خود وقت بگذارید تا بتوانید با محتوای خود نیازها و ترجیحات آنها را برآورده کنید. این به معنای انجام تحقیقات عمیق، از جمله نظرسنجی مشتریان است.
- آن را به یک تلاش تیمی تبدیل کنید: این به جمعآوری اطلاعات از کارمندانی که با مشتری روبرو هستند در شرکت شما، به ویژه کارکنان فروش و پشتیبانی، کمک میکند. آنها بهتر از هر کسی می دانند که در ذهن مشتریان شما چه می گذرد، و معدن طلایی از ایده ها برای ایجاد محتوای مفید و مرتبط هستند.
- داده های خود را دنبال کنید: داده ها هرگز دروغ نمی گویند. معیارهایی را انتخاب کنید که با اهداف شما همسو باشد و به طور مداوم محتوای خود را برای حفظ عملکرد خود بهینه کنید.
- توسعه فرآیندهای چابک: برای فرآیند تولید محتوای خود، گردش کار و فرآیندهای واقع بینانه ایجاد کنید. انعطافپذیری کافی ایجاد کنید تا در صورت نیاز به تمرکز روی یک موضوع جدید، به سرعت دندهها را تغییر دهید.
- اولویت بندی کیفیت: بهترین محتوا همیشه مطابق با استاندارد EAT Google است: این بدان معناست که به وضوح نشان می دهد تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن.
- تمرکز بر تجربه کاربر: علاوه بر EAT، گوگل توصیه میکند بر روی یک تجربه دیگر تمرکز کنید. محتوای خود را با اطمینان از ساختار مناسب و قابل مشاهده بودن آن، حاوی عناصر بصری جالب (تصاویر، اینفوگرافیک و غیره) و بهینه سازی برای بارگذاری سریع صفحه، به یک تجربه کاربری دلپذیر تبدیل کنید. و مشاهده در دستگاه های تلفن همراه
- کار با متخصصان محتوای حرفه ای: ایجاد محتوای قوی هم هنر است و هم علم. با استخدام و برون سپاری به متخصصان مجرب محتوا، در زمان و دردسر خود صرفه جویی می کنید و با آزمون و خطای کمتر نتایج بهتری را تضمین می کنید.
آیا آماده ایجاد محتوایی هستید که عملکرد بهتری دارد؟
اکنون که همه شما متوجه تفاوتهای بین بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا شدهاید، امیدواریم برای ارتقای محتوای خود به سطح بعدی الهام گرفته باشید.
ما بهترین پلتفرم تولید محتوا در بازار هستیم که دارای یک تیم 3 درصدی از فریلنسرهای برتر از قبل بررسی شده است که به توسعه تیم شما تبدیل می شوند. اینجا را کلیک کنید بیاموزید که چرا ما برای کیفیت، سرعت، تخصص و خدمات مشتری در بازاریابی محتوا انتخاب ارجح هستیم!