بازاریابی دیجیتال همیشه یک صنعت به سرعت در حال تغییر و روند محور بوده است و بازاریابان اغلب جزو اولین حرفه ای هایی هستند که فناوری های جدید را پذیرفته اند. اما برای بسیاری از ما، ظهور هوش مصنوعی مولد چیزی فراتر از یک روند جدید است. ما در حال حاضر با فناوری کار می کنیم که این قدرت را دارد که به طور کامل چشم انداز بازاریابی دیجیتال را تغییر دهد – به خصوص وقتی صحبت از بازاریابی محتوا و استراتژی سئو می شود.
همانطور که الگوریتمها هوشمندتر میشوند و قابلیتهای پردازش زبان به ارتفاعات بیسابقهای میرسند، اکنون زمان آن است که بازاریابان دیجیتال از خود یک سوال مهم بپرسند: آیا شما استراتژی سئو هنوز در عصر جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی مرتبط است؟
در این پست وبلاگ، بررسی خواهیم کرد که چگونه هوش مصنوعی بر سئو تاثیر می گذارد و نه، و اینکه کدام یک از استراتژی های فعلی شما ممکن است نیاز به بازنگری اساسی داشته باشد تا به محتوای شما در رقابتی ماندن در آینده کمک کند.
خوراکی های کلیدی:
- هوش مصنوعی مولد مانند Google SGE نحوه دسترسی افراد به اطلاعات آنلاین را تغییر میدهد و به رویکردهای جدیدی برای سئو نیاز دارد.
- در حالی که برخی از تاکتیکهای سئو باید تغییر کنند، گوگل همچنان محتوای مفید و متمرکز بر کاربر را در اولویت قرار میدهد.
- هوش مصنوعی مولد چالشهای جدیدی را برای سئو ارائه میکند، اما همچنین به سادهسازی و مدرنسازی بسیاری از فعالیتهای بازاریابی محتوا و سئو کمک میکند.
- کلید تقویت آینده محتوا و استراتژی سئوی شما، اتخاذ رویکرد “تولید مشترک” محتوا است که بهترین فناوری هوش مصنوعی را با دانش و تجربه منحصر به فرد برند شما ترکیب می کند.
آیا محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی به عملکرد SEO شما آسیب می رساند؟
چند روز پس از شروع به کار ChatGPT در اواخر سال 2022، بازاریابان دیجیتال از قبل پیشبینیهای گستردهای برای تغییر صنعت ما توسط این فناوری جدید انجام دادند. برخی به سرعت پایان بازاریابی را همانطور که ما می شناسیم پیش بینی کردند. دیگران بدبین تر بودند و استدلال می کردند که ربات ها هرگز جایگزین خلاقیت انسان نخواهند شد. شاید حقیقت جایی در وسط باشد.
در هر صورت، ظهور هوش مصنوعی مولد سوالات زیادی را در مورد آینده جستجوی آنلاین ایجاد کرده است. اکنون که گرد و غبار فروکش کرده است و همه ما به زندگی و کار در دنیای هوش مصنوعی مولد عادت کردهایم، دید واضحتری از اینکه این فناوری جدید چگونه بر رتبهبندی SERP و SEO تأثیر میگذارد، داریم.
محتوای تولید شده با هوش مصنوعی لزوماً در SERP ها رتبه پایین تری نخواهد داشت
گوگل در توییتر اعلام کرده است که با محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی متفاوت از محتوای ساخته شده توسط انسان رفتار نمی شود. با توجه به یک توییت توسط Google SearchLiaison: همانطور که قبلاً گفته شد وقتی در مورد هوش مصنوعی پرسیده شد، محتوایی که در درجه اول برای رتبهبندی موتورهای جستجو ایجاد میشود، هر طور که انجام شود، برخلاف راهنماییهای ما است. اگر ابتدا محتوا مفید است و برای افراد ایجاد شده است، این مشکلی نیست
اولویت Google همچنان مفید بودن و تمرکز کاربر است – نه SEO
غول جستوجو همیشه معتقد است که آنها به طور کلی با محتوای SEO مخالف هستند و الگوریتمهای آنها برای نمایش محتوای ارزشمند، اصلی و متمرکز بر کاربر طراحی شدهاند. به عنوان یک بازاریاب دیجیتال، میدانید که فعالیتهای سئوی شما همچنان بر عملکرد محتوای شما در گوگل تأثیر میگذارد.
بنابراین، این همه به چه معناست؟ به طور خلاصه، فرقی نمیکند که از هوش مصنوعی مولد یا تیمی از کپینویسان انسانی برای ایجاد محتوای خود استفاده میکنید. تنها چیزی که مهم است این است که آیا محتوا “مفید است و ابتدا برای مردم ایجاد شده است”.
آیا رباتهای چت جایگزین جستجوی گوگل میشوند که ما میدانیم؟
یکی دیگر از دلایل نگرانی در میان بازاریابان دیجیتال بوده است عجله گوگل برای راه اندازی چت ربات جستجوی خود، Bard، در پاسخ به راه اندازی ChatGPT. این موضوع بسیاری از ما را به این فکر واداشت که آیا سئو در آینده نزدیک اهمیت دارد یا خیر: اگر چت ربات گوگل شروع به مدیریت محتوای اینترنتی کند، آیا چیزی به نام SERP وجود خواهد داشت؟
اعلامیه اخیر گوگل در مورد راه اندازی آزمایشی جستجوی تجربی (SGE) به همه ما شفافیت بیشتری در مورد آینده نزدیک جستجو داده است.
جستجوهای Google بیشتر مورد بررسی قرار می گیرند — که ممکن است برای شما مقداری ترافیک ارگانیک هزینه داشته باشد
بیایید با خبر بد برای بازاریابان دیجیتال شروع کنیم: هر زمان که کاربر جستجویی را انجام دهد، SGE یک “عکس فوری” را ارائه می دهد. این عکس فوری یک خوشه اطلاعاتی تعاملی و تولید شده توسط هوش مصنوعی مرتبط با موضوع جستجو است. در داخل عکس فوری، جستجوگر میتواند سؤالات بعدی بپرسد و با چت ربات Google تعامل داشته باشد، به همان روشی که ما اکنون به درخواست پاسخها از ChatGPT عادت کردهایم.
این به این معنی است که کاربران می توانند اطلاعات بسیار بیشتری در مورد یک موضوع بدون خروج از Google SERP جمع آوری کنند. آنها می توانند اطلاعات بیشتری را بخواهند و بدون نیاز به کلیک کردن روی یک پیوند، موضوع را عمیقاً بررسی کنند. این بدان معنی است که Google SGE می تواند به عنوان نوعی «دما» عمل کند و جریان ترافیک ارگانیک ارزشمندی را که در غیر این صورت به وب سایت شما سرازیر می شد، مسدود کند.
هنوز فرصت های زیادی برای بهینه سازی جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد
خوب، اکنون خبر خوب: حتی اگر SGE ممکن است مقداری ترافیک ارگانیک را جذب کند، شما هنوز هم فرصتی برای افزایش دید در Google دارید. برای یک چیز، نسخه آزمایشی SGE که گوگل رونمایی کرده است نشان می دهد که SERP کلاسیک همچنان ظاهر خواهد شد – حداقل در حال حاضر. این بدان معناست که بسیاری از تاکتیکهای سئوی موجود شما همچنان اعمال خواهند شد.
با این حال، به نظر می رسد اسنپ شات SGE احتمالا جایگزین قطعه مشخص شده / قسمت «موقعیت صفر» از SERP شود. اگر میخواهید محتوای شما در این موقعیت مورد علاقه نشان داده شود، باید استراتژی سئوی خود را برای آینده اثبات کنید.
مبارزه با آتش با آتش
هوش مصنوعی مولد مانند SGE گوگل چالشهای جدید سئو را برای بازاریابان دیجیتال ایجاد میکند. اما در عین حال: بازاریابان دیجیتال می توانند از قدرت هوش مصنوعی مولد برای غلبه بر بسیاری از این چالش ها استفاده کنند.
با رویکرد درست، میتوانید از هوش مصنوعی برای «مبارزه با آتش با آتش» استفاده کنید: برای کمک به عملکرد بهتر محتوای خود در عصر جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی.
در اینجا چند رویکرد وجود دارد که می تواند به شما در اثبات استراتژی سئوی خود در آینده کمک کند:
ابزارهای مناسب برای هر مرحله از خط لوله محتوای شما
در آینده نزدیک، هوش مصنوعی میتواند به شما در سادهسازی و ارتقای محتوای سئو در هر مرحله از خط لوله تولیدتان کمک کند. در اینجا فقط چند نمونه آورده شده است:
- ایده های طوفان فکری و محتوا: به جای سازماندهی طوفان فکری با تیم های بازاریابی و محصول خود، می توانید از همان ابزار خود استفاده کنید مخاطبان هدف از یک ربات چت هوش مصنوعی مانند Google SGE برای یافتن پاسخ سوالات خود استفاده کنید. می خواهید بدانید کدام موضوعات واقعا مرتبط هستند؟ از یک چت ربات هوش مصنوعی بپرسید. دانش آنها کاملاً مبتنی بر دانش جمعی است که در مدل های زبان بزرگ آنها تغذیه می شود، بنابراین آنها می توانند انعکاس شگفت انگیزی دقیق از آنچه در ذهن مخاطبان شماست ارائه دهند.
- تولید مشترک محتوا: همه ما می دانیم که ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند ChatGPT می توانند یک پیش نویس اولیه را بر اساس درخواست شما ارائه دهند. بنابراین، یک طرح کلی و خلاصه به ابزار هوش مصنوعی مولد ترجیحی خود بدهید و با بلوک نویسنده خداحافظی کنید. این به سرعت بخشیدن به روند تولید محتوای شما کمک می کند و کارها را در حرکت نگه می دارد. با این حال، در عصر جستجوی هوش مصنوعی، هنگام استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن متن، استفاده از رویکرد «تولید مشترک» محتوا بسیار مهم خواهد بود (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح میدهیم).
- ویرایش و بهینه سازی: بسیاری از بازاریابان دیجیتال قبلاً به استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Grammarly برای ویرایش محتوا و SEMrush، Ahrefs و Google عادت کردهاند. برنامه ریز کلمات کلیدی برای تحقیق کلمات کلیدی و سئو. این ابزارها فقط در آینده برای فعالیت های سئوی شما بهتر و ارزشمندتر خواهند شد.
استراتژی سئوی آینده نگر: تولید محتوا
استفاده از هوش مصنوعی مولد برای شروع یک محتوای جدید فقط منطقی است: فوراً این روند را تسریع میکند و به شما امکان میدهد حتی با یک تیم کوچک، سریعتر از همیشه محتوای بیشتری تولید کنید. اما از آنجایی که ابزارهای مولد هوش مصنوعی به معنای واقعی کلمه ساختن یک متن خوب و منطقی را برای هر کسی آسان تر می کند، آینده سئو متعلق به کسانی خواهد بود که هنوز میدانند چگونه از بین مردم متمایز شوند. به همین دلیل است که ما از رویکرد تولید مشترک محتوا حمایت می کنیم. در اینجا منظور ما از آن است:
متن تولید شده توسط هوش مصنوعی «طبیعت متوسط» است
از آنجایی که چت رباتهای هوش مصنوعی تنها قادر به تکرار متنی هستند که از قبل وجود دارد، نتایجی که تولید میکنند بر اساس یک مرور آماری از آنچه به نظر میرسد برای هر موضوعی مرتبط است، است. اگر تا به حال از یک ربات چت هوش مصنوعی برای نوشتن ایمیل یا پست وبلاگ استفاده کرده اید، احتمالاً دقیقاً می دانید که در مورد چه چیزی صحبت می کنیم: متن هرگز «وحشتناک» نیست، اما همچنین هرگز واقعاً «فوق العاده» نیست. € از این افراطها اجتناب میکند و به وسط میرود: عمومی، سطحی، غیراصیل و کاملاً «متوسط» است.
اما به عنوان یک بازاریاب دیجیتال، میدانید که محتوای «متوسط» برنده بازی سئو نمیشود. و گوگل روشن کرده است که همیشه محتوای مفید و متمرکز بر کاربر را در اولویت قرار می دهد. بنابراین، برای ارتقای متوسط محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی به یک دارایی با ارزش و سئو پسند، نشان دادن دانش منحصر به فرد، تجربه انسانی و خلاقیت برند شما مهم تر از همیشه خواهد بود.
الگوریتمهای Google هنوز بینشهای منحصر به فرد و انسانی را در اولویت قرار میدهند
علیرغم تغییر ناگهانی آن به سمت هوش مصنوعی مولد به عنوان راهی برای ارائه اطلاعات، گوگل روشن کرده است که همچنان محتوایی را که تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن (EAT) را نشان می دهد، در اولویت قرار می دهد. اخیرا شده است آن فرمول کلاسیک را به روز کرد تا e: “تجربه”.
آن را دوست داشته باشید یا از آن متنفر باشید، گوگل تمام تلاش خود را برای بالا بردن کیفیت محتوای آنلاین انجام می دهد. لزوماً محتوای هوش مصنوعی را فیلتر نمی کند، بلکه به دنبال محتوایی است که هوش مصنوعی به تنهایی قادر به ایجاد آن نیست: محتوایی مبتنی بر بینش ها و تجربیات منحصر به فرد انسانی. این یکی دیگر از دلایلی است که نشان می دهد ایجاد مشترک محتوا یک رویکرد هوشمندانه است.
از هوش مصنوعی برای تقویت دانش منحصر به فرد خود استفاده کنید
در حالی که هوش مصنوعی یک ابزار بازاریابی دیجیتال قدرتمند است، اما جایگزینی برای دانش و تجربه شما نیست. در آینده، مارک های قابل مشاهده در گوگل آنهایی خواهند بود که از هوش مصنوعی برای تقویت دانش منحصر به فرد خود استفاده می کنند. هوش مصنوعی مولد تولید محتوای شما را سرعت می بخشد و استفاده مجدد و به روز رسانی محتوای موجود شما را آسان تر می کند. فقط به یاد داشته باشید که از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی به عنوان یک پلتفرم برای نمایش آنچه برند شما را منحصر به فرد و خاص می کند استفاده کنید. شما فقط با رویکرد تولید مشترک محتوا می توانید به آن دست یابید.
سازگاری با عصر جدید سئو
همانطور که مشاهده کردید، هوش مصنوعی مولد در حال حاضر روش تولید محتوا توسط بازاریابان دیجیتال را تغییر داده است. همچنین نحوه دسترسی افراد به اطلاعات از طریق جستجوی آنلاین را تغییر می دهد. پلتفرم های جدید مانند عکس فوری SGE گوگل به یک رویکرد کاملاً جدید برای سئو نیاز دارند.
در عین حال، هیچ جایگزینی برای محتوای اصلی، آگاهانه و مبتنی بر تجربه وجود ندارد. این نوع محتوا حتی در عصر هوش مصنوعی همچنان بر اینترنت تسلط خواهد داشت. برای دستیابی به بهترین نتایج، از قدرت هوش مصنوعی استفاده کنید، اما رویکردی برای ایجاد اشتراک محتوا داشته باشید که منحصر به فرد بودن برند شما را در کانون توجه قرار دهد.
دنیای دیجیتال مارکتینگ سریعتر از همیشه در حال تغییر است، این سفر متحول کننده را بدون راهنمایی شروع نکنید! ما خوشحالیم که کمک می کنیم، برای مشاوره مناسب با مشاوران محتوای ما تماس بگیرید!