سئو، سایت، محتوا، سوشال، مدیا و گوگل (6070-699-0937)

دستمزد تولید محتوا چقدر است؟ هر کلمه محتوا چند!

دستمزد تولید محتوا یکی از چالش‌برانگیزترین و پربحث‌ترین موضوعاتی است که در حوزه تولید محتوا و بازاریابی محتوایی مورد مناقشه و بحث است. متخصصین حوزه محتوا دیدگاه‌های مختلفی در باب تولید محتوا و تعیین قیمت برای آن دارند. این تعدد آرا و تناقض دیدگاه از آنجا نشئت می‌گیرد که فرایند خلق محتوا با متغیرهای زیادی در ارتباط است و بخش‌های کلیدی آن دارای رویکرد غیر روتین است. به زبان ساده در تولید محتوا پارامترهای کیفی و کمی زیادی دخیل هستند که سنجش را سخت می‌کند.
آنچه در این مقاله می خوانید:

از سوی دیگر چون تولید محتوا به‌صورت گزاف با کانال‌های دیگر مانند سئو در ارتباط است، سنجش مستقیم و مفرد آن برای  بسیاری از صاحبان بیزینس به‌راحتی قابل‌سنجش نیست! آن‌ها می‌دانند که تولید محتوا مهم است و باید در برنامه مارکتینگ باشد؛ اما دقیق نمی‌دانند چقدر سود دارد! این مشکل ناشی از این مسئله است که سنجش نرخ برگشت سرمایه محتوای تولید شده به‌صورت مفرد برای صاحبان کسب‌وکار سخت است.

به همین خاطر پیداکردن رهیافت و مدل درست قیمت‌گذاری محتوا یکدست و واحد تقریباً امری سخت و گاهی غیرممکن است و همین مسئله باعث شده تعارض آرا و دیدگاه در این حوزه بسیار بیشتر از سایر حوزه باشد. در این مطلب به‌صورت مفصل به این سؤال پاسخ می‌دهیم که هر کلمه تولید محتوا چند؟ و بر اساس چه مکانیزمی در بازار ایران دستمزد تولید محتوا مشخص می‌شود.

چالش‌های مسیر قیمت‌گذاری محتوا

قبل از صحبت در مورد عدد و رقم بهتر است از چالش‌های بازار تولید محتوا صحبت کنیم. چالش‌هایی که به دلیل نوپا بودن این بازار در فرایند قیمت‌گذاری و تعیین دستمزد نویسنده تولید محتوا اختلال ایجاد کرده و نقش کلیدی در این تعارض و آشفتگی  بازار محتوا دارد.

بنا بر بررسی‌های صورت‌گرفته و رصد دیدگاه متخصصین موارد زیر مهم‌ترین چالش‌های حوزه محتوا به شمار می‌روند و شناخت آن در تبیین مسیر قیمت محتوا اهمیت دارد:

نداشتن انجمن صنفی

حوزه محتوا بر خلاف گرافیک، تصویرسازی، سینما و سایر تخصص‌ها از انجمن یا اتحادیه واحد برخوردار نیست و امکان بررسی تخصصی و نهاد محور قیمت محتوا وجود ندارد.

تعارض جایگاه محتوا

برخلاف جملات اینستاگرامی محتوا در وب فارسی هنوز پادشاه نشده و عمده کسب‌وکار عمیقاً به این اعتقاد ندارند که برای محتوا باید هزینه کرد و اهمیت آن به‌صورت نامتقارن و توزیع نشده در بین کسب‌وکار جای دارد.

مشاهده این مطلب  تولید محتوا در یوتیوب چگونه است؟

بعضی از مدیران برای محتوا اهمیت قائل هستند و هزینه بالایی پرداخت می‌کنند؛ اما بعضی دیگر از مدیران که در اکثریت هستند هنوز نه‌تنها برای محتوا جایگاه استراتژیک قائل نیستند؛ بلکه آن را ذیل هزینه کانال‌های دیگر می‌آورند و ترجیح می‌دهند با حداقل هزینه جمع شود.

تا زمانی که اکثریت به یک دیدگاه و رویکرد واحد در اهمیت محتوا دست پیدا نکنند و محتوا به مشابه یک محصول استراتژیک جای‌گشت یابی نکند؛ نمی‌توان تعارض و تناقض زیاد در دستمزد محتوا را حل کرد.

داستان پیچیدگی و تقاضا

داستان بسیار ساده است. وقتی پیچیدگی در یک سیستم بالا باشد و تقاضای بازار برای آن بالا باشد، عرضه‌کننده خدمت (متخصص) در تعیین قیمت نقش استراتژیک دارد؛ اما اگر تقاضا برای خدمت بالا؛ ولی خدمت از پیچیدگی پایینی برخوردار و متقاضی انجام آن زیاد باشد، مکانیزم عرضه و تقاضا به‌صورت خودکار سمت کارفرما را می‌گیرد و کفه سمت کارفرما سنگین‌تر است.

به همین خاطر است نویسنده محصول با نویسنده ستون پزشکی یا صنعت عمران قیمت کاملاً متفاوتی را دریافت می‌کنند یا اگر منظور از دستمزد تولید محتوا زبان انگلیسی باشد؛ قیمت به‌مراتب از تولید محتوای فارسی بیشتر است.

مکانیزم قیمت‌گذاری

رایج‌ترین مدل قیمت‌گذاری و تعیین دستمزد تولید محتوا به‌ازای کلمه است. در واقع به دلیل مکانیزم متفاوتی که حوزه محتوا دارد؛ فرایند محوری از اهمیت بیشتری به نسبت نتیجه گرایی اهمیت دارد. زمانی که فرایند مقدم بر نتیجه باشد؛ ایجاد متغیرهای مختلف و قابل نقد و بررسی در اجرای کار بیشتر می‌شود.

این موارد تنها بخشی از چالش‌های اثرگذار در فرایند تعیین دستمزد تولید است و در حین تعیین دستمزد نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. بااین‌حال سؤال اساسی این است که در این شرایط چگونه دستمزد تولید محتوا را محاسبه کنیم؟ در ادامه با ارائه دو رویکرد به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

مشاهده این مطلب  معرفی شغل تولید محتوا

رویکرد اول: محتوا برای چه کسی است؟

شاید یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در فرایند تعیین قیمت محتوا آن را در نظر گرفت؛ همین ممالک محتوا است. این که نویسنده با چه کسی همکاری می‌کند و نوع همکاری به چه شکل است؛ در تعیین دستمزد تأثیرگذار است.

نویسنده‌ها و تولیدکنندگان محتوا بسته به این نوع مشتری که دارند دستمزد متفاوتی دریافت می‌کنند و شناخت هرکدام از آن‌ها مهم و مؤثر است. چراکه کارکردن با هرکدام، دارای مزایا و معایب خاص خود است.

آژانس‌های دیجیتال و تیم‌های محتوایی

 ساختار کاری آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و تیم‌های تولید محتوا این‌گونه است که با استفاده از شبکه ارتباطی، منابع مالی و بازاریابی توانسته‌اند مشتریان خود را جذب کنند و برای محتوای موردنیاز آن دستمزد مشخصی را دریافت کنند. حال آن‌ها محتوا را به فریلنسرها و کارمندان خود می‌دهند و به‌عنوان واسط فرایند کنترل کیفیت، مدیریت فرایندها را به عهده می‌گیرند.

در این حالت طبیعتاً تمامی هزینه تولید محتوا به نویسنده داده نمی‌شود و بخشی از آن صرف فرایند کنترل کیفیت و درآمد آژانس یا تیم می‌شود.

طبیعتاً در این مدل درآمد و دستمزد نویسنده تولید محتوا کاهش پیدا می‌کند؛ اما به‌صورت منظم و مستمر کار دارد. همچنین پرداخت منظم است و ریسک‌های بدعهدی کارفرما و هزینه‌های مارکتینگ برای جذب پروژه،  از عهده نویسنده ساقط می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته؛ دستمزد تولید محتوا در این روش از 40 تومان تا 100 تومان است و متناسب با فرد، رزومه و نحوه تولید محتوا این عدد تغییر می‌کند.

استخدام به‌مثابه کارمند رسمی

در این حالت دغدغه شمارش محتوا، پرداخت به‌ازای کلمه به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و نویسنده تولید محتوا همانند سایر افراد شرکت مطابق قوانین رسمی و قرارداد مشخص، ماهانه مبلغ مشخصی را دریافت می‌کند. در این روش حجم نوشتن از اهمیت کلیدی برخوردار نیست؛ اما فرد باید طی ساعت مشخص و تعیین شده کار کند.

مشاهده این مطلب  توسعه محتوایی سایت

در این روش میزان رشد درآمد تقریباً ثابت است و دستمزد تولید محتوا بر اساس مذاکره با حداقل قانون کار شروع می‌شود.

محتوانویس به‌مثابه فریلنسر

در این رویکرد فرد به‌صورت فریلنسر اقدام به همکاری با کسب‌وکارها می‌کند و به‌صورت مستقیم با کارفرما در ارتباط است. به‌ازای هر کلمه حقوق دریافت می‌کند و هم‌زمان می‌تواند با چند مجموعه کار کند. در این حالت فرد بالاترین دستمزد را دریافت می‌کند؛ ولی باید مدیریت فرایندها، بازاریابی برای جذب پروژه، تعامل با کارفرما و عقد قرارداد را به‌صورت شخصی در هر پروژه پیش ببرد. در این حالت فرد می‌تواند 80 الی 150 تومان به‌ازای هر کلمه دستمزد تولید محتوا دریافت کند.

دستمزد تولید محتوا در هرکدام از این حالت‌ها متفاوت است و متناسب با شرایط ایجاد شده قیمت تولید محتوا تعیین می‌شود. طبیعتاً شرایط نویسنده، میزان تجربه، مهارت‌های نرم و … در تعیین هرکدام از رویکردها تأثیرگذار است.

پارامترهای تعیین‌کننده دستمزد تولید محتوا

اما به بحث اصلی باید بپردازیم، دستمزد تولید محتوا تابع چه موارد و شرایطی است و ما بر اساس چه مواردی باید فرایند تعیین دستمزد نویسنده و تولیدکننده محتوا را برآورد کنیم؟

برای درک بهتر پارامترها، ما آن‌ها را به دودسته شاخص‌های داخلی و خارجی تقسیم کرده و تلاش می‌کنیم به‌صورت کوتاه و کاربردی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

پارامترهای داخلی

این پارامترها بیشتر تابع شرایط نویسنده و مهارت‌هایی بوده که تاکنون  به دست آورده است. همچنین دستمزد تولیدکننده محتوا تابعی مؤثر و مثبتی از آن است.

تجربه نویسنده

تجربه نویسنده و تولیدکننده محتوا در تعیین دستمزد تولید محتوا بسیار مهم است، هرچقدر که نویسنده از تجربه بیشتر، دانش علمی و عملی برخوردار باشد و صنایع مختلف کارکرده باشد، دستمزد بیشتری طلب می‌کند.

مشاهده این مطلب  تولید محتوا برای اینستاگرام

برند شخصی

شبکه ارتباطی قوی، تعامل با افراد برند و داشتن رسانه قدرتمند برای افراد تولیدکننده محتوا یک مزیت بسیار مهم تلقی می‌شود و به میزانی که تولیدکننده محتوا از این شرایط بهره‌مند باشد؛ دستمزد بیشتری طلب می‌کند. در واقع بخشی از دستمزد محتوا به‌خاطر برند شخصی و شبکه ارتباطی قوی است که دارند.

مهارت‌های نرم

شاید از ذهن دور باشد؛ اما مهارت‌های نرم در دستمزد تولیدکننده محتوا و قیمت نهایی محتوا تأثیرگذار است. تولید محتوا یک خدمت است و پایه اساسی خدمات، نوع رفتار انسان و فرد ارائه‌دهنده خدمات است. توانایی مذاکره، نحوه پرزنت و ارائه درست رزومه در فرایند تعیین قیمت تولید محتوا اثر خود را به‌خوبی نشان می‌دهد.

میزان توانایی‌های مکمل

تولیدکننده محتوا به میزانی که مهارت‌های مکمل بیشتری داشته باشد؛ دستمزد تولید محتوا خود را می‌تواند بالاتر ببرد. طبیعتاً تسلط به زبان انگلیسی، دانش‌پایه سئو، شناخت اصولی از وردپرس و… از مهارت‌های مهمی است که داشتن آن و استفاده از آن می‌تواند دستمزد تولید محتوا را بیشتر کند.

علاوه بر این هرچقدر که فرد در طول روز توانایی نوشتن تعداد کلمات بیشتری را داشته باشد؛ طبیعتاً دستمزد بیشتری می‌گیرد و این خود یک مهارت به‌حساب می‌آید.

تولید محتوا یک خدمت انسان‌محور است و فرد ارائه‌دهنده خدمت، در تعیین قیمت نهایی محتوا اهمیت بسیاری دارد. به همین خاطر در این بخش به عوامل داخلی و مبتنی بر فرد ارائه‌کننده خدمت اشاره شد.

اما این پایان ماجرا نیست. علاوه بر این عوامل موارد دیگر نیز در تعیین نهایی دستمزد تولید محتوا تأثیر می‌گذارد و نمی‌توان در فرایند قیمت‌گذاری محتوا آن را نادیده گرفت.

عوامل خارجی

این پارامترها بیشتر تابع شرایط محیطی، نوع مشتری و عواملی است که در بازار در حال حاضر وجود دارد. این عوامل  به‌تبع خود در قیمت محتوا تأثیرگذار هستند.

مشاهده این مطلب  تاثیر علائم نگارشی در سئو

مدت همکاری

شاخصی که در میزان دستمزد تولید محتوا تأثیرگذار بوده و با توجه آن قیمت محتوا تعیین می‌شود؛ مدت‎زمان همکاری است. هرچقدر که مدت همکاری پروژه بیشتر و تجربه زیستی کارفرما با نویسنده بیشتر شود؛ انعطاف قیمت بیشتر می‌شود. همچنین نویسنده به دلیل بلندمدت بودن پروژه، کاهش هزینه‌های بازاریابی، تعامل با کارفرما و زمان صرف شده برای موضوع جدید امکان ارائه تخفیف و کاهش دستمزد تولید محتوا را بیشتر فراهم می‌کند.

این مسئله در پروژه‌ها و همکاری‌های کوتاه‌مدت، بیشتر مشاهده می‌شود و طبیعتاً دستمزد تولید محتوا در پروژه‌های کوتاه‌مدت از انعطاف قیمتی پایین‌تری برخوردار هستند.

عمومی یا تخصصی بودن

محتواهای تخصصی دارای قیمت بالاتری به نسبت محتواهای تخصصی هستند، طبیعتاً هرچقدر محتوا دارای اصطلاحات و منابع بیشتری باشد و زمان بیشتری برای نگارش آن صرف شود؛ هزینه بیشتری می‌طلبد و دستمزد تولید محتوا را باید بیشتر کرد.

اما در محتواهای عمومی که با جست‌وجوی ساده می‌توان به‌راحتی شروع به نگارش آن امکان انعطاف قیمت و کاهش آن به نسبت محتوای تخصصی بیشتر است.

نوع ساختار محتوا

ساختار محتوا هم بر روی دستمزد تأثیرگذار است، مقالات بازنویسی قیمت پایینی دارند و صرفاً یک محتوا توسط مشتری دیگر از نو نوشته می‌شود و سرعت تحویل کار بالاست. اما در محتواهای ترجمه نویسنده یک یا چند رفرنس را ترکیب می‌کند و طبیعتاً علاوه بر دانش تولید محتوا، مهارت ترجمه را نیز باید بداند و این باعث می‌شود هزینه بیشتری دریافت کند.

در حالت دیگر محتوا، تألیفی و ترکیبی از بررسی رفرنس‌های مختلف است و شاخص‌های یونیک بودن، کیفیت بالا و تلفیق باتجربه تولیدکننده محتوا را با خود به همراه دارد. در این حالت طبیعتاً هزینه بیشتری به نویسنده داده می‌شود و دستمزد تولید محتوا در این حالت بیشتر است.

مشاهده این مطلب  مسیر تولید متن برای صفحات سایت (وب پیچ)

و آخرین ساختار محتوا که در پروژه‌های تولید محتوا سهم به سزایی دارد، محصول نویسی است و بخش عمده‌ای از  هزینه‌های محتوای یک فروشگاه بزرگ صرف آن می‌شود.

هزینه و دستمزد تولید محتوای محصول به موارد مختلفی مانند تعداد محصولات، میزان سرچ محصولات و استراتژی سئو فروشگاه و… دارد، طبیعتاً هرچقدر تعداد محصولات بالا و از موقعیت استراتژیک کمتری برخوردار باشند میزان پرداختی کارفرما کم‌تر می‌شود. اما اگر تعداد محصولات پایین باشد و برای کارفرما گرفتن رتبه اهمیت حیاتی داشته باشد، احتمال پرداخت بیشتری دارد و دستمزد تولیدکننده محتوا می‌تواند بیشتر شود.

منابع مالی کسب‌وکار

هرچقدر منابع مالی کسب‌وکار بهتر و سرمایه در گردش آن بیشتر باشد؛ طبیعتاً آزادی عمل بهتری در پرداخت دستمزد به تیم تولید محتوا دارد. ولی برای استارتاپ‌های کوچک و کسب‌وکارهای با میزان درآمد پایین،  پرداخت هزینه بالا به تیم محتوا سخت و گاهی با چالش همراه است.

این موارد پارامترهای خارجی هستند که در تعیین دستمزد نقش کلیدی دارند و افراد باتجربه برای حصول نتیجه کافی و مناسب سعی می‌کنند همانند یک پازل با این پارامترها بازی کنند.

سخن نهایی

دستمزد تولید محتوا یک بحث مناقشه‌برانگیز و پیچیده است و محاسبه آن برای افراد و کسب‌وکارها به یک دغدغه تبدیل شده است، در واقع این دغدغه خیلی غیرقابل‌پیش‌بینی نیست و وجود پارامترها مختلف و ترکیب تغییر کیفی و کمی فرایند قیمت‌گذاری را سخت و گاهی دچار تعارض دیدگاه کرده است. به همین خاطر در این مقاله به‌صورت کامل دو رویکرد مهم که در تعیین دستمزد تولید محتوا را مورد بررسی قرار دادیم.

طبیعتاً دیدگاه‌های متفاوت در این قضیه بسیار زیاد است، اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید از طریق کامنت‌ها با ما در میان بگذارید تا در مورد آن بیشتر صحبت کنیم.

جواد یاسمی
جواد یاسمی

مشاوره و مجری سئو سایت های کارخانه ها برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در ایران | سئو با جواد یاسمی

آخرین مقالات

افزایش بازدید سایت وردپرس
افزایش بازدید سایت وردپرس
در دنیای امروزی، وجود یک وب ‌سایت پویا و جذاب برای هر کسب و کار ضروری است. بازدید سایت وردپرس از اهمیت...
شاخص
خدمات تولید محتوای ویدیویی
خدمات تولید محتوای ویدیویی این روزها با توجه به راه‌های مختلف کسب درآمد از شبکه‌های مجازی، طرفداران زیادی...
کلاس تولید محتوا مشهد
کلاس تولید محتوا مشهد
کلاس تولید محتوا یکی از موارد مهم در حوزه آموزش و توسعه مهارت‌های نوشتاری و خلاقیت است و مشهد به عنوان...
افزایش بازدید گوگل بالا بردن سایت
افزایش بازدید گوگل
امروزه گوگل یکی از بزرگترین موتورهای جستجو در دنیا از لحاظ رتبه بندی سایت ها و کسب و کار های اینترنتی...
تاثیر محتوا در سئو سایت
تاثیر تولید محتوا یونیک در سئو
از تاثیر محتوا بر سئو به چه میزان اطلاع دارید؟ چگونه محتوا می‌تواند به بهبود رتبه وب سایت شما کمک کند؟...
افزایش رتبه سایت در گوگل
چگونه سئو سایت وردپرسی خود را بالا ببریم؟ | بهبود سئو سایت وردپرس برای افزایش ورودی از گوگل
بالابردن رتبه سایت وردپرس در گوگل یکی از موارد بسیار مهمی است، که امروزه مورد توجه کارشناسان و وب مسترهای...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات سئو سایت و گوگل

میخوایید رتبه یک سرچ گوگل شوید؟

سفارش >> 09376996070