Yaseomi: اولین پلتفرم سئوی سیستماتیک ایران

روش‌های برخورد با شکایات مشتریان

آنچه در این مقاله می خوانید:

مک مک‌کی از شرکت دانکن الکساندر و ویلمست، چند روش مفید برای رسیدگی به شکایات مشتریان ارائه می‌دهد.

شکایت مشتری را برطرف کنید

به یاد آورچگونگی حل مشکل مشتریبه جایمقصر کیست؟حتی اگر به مشتری چیزی نگوییم، گاهی به راحتی فکر می‌کنیم: «این کار من نیست»، «هیچ‌کس به من نگفت…»، یا «نمی‌فهمم چرا باید مشکل کس دیگری را حل کنم…». و گاهی وقتی اوضاع خراب می‌شود، به راحتی خودمان را سرزنش می‌کنیم.

سرزنش کردن خود یا دیگران اتلاف وقت است. این بدان معنا نیست که نمی‌توانید اشتباهی را تشخیص داده و از آن درس بگیرید؛ اما صرف انرژی برای پیدا کردن مقصر، فقط باعث عصبانیت، کینه یا خودخوری می‌شود و هیچ نتیجه‌ی مثبتی ندارد. در شغلی که شامل رسیدگی به شکایات مشتریان است، تقریباً همیشه در حال حل مشکلاتی هستید که مستقیماً تقصیر شما نیستند. راه‌حل، حل مشکل به‌صورت حرفه‌ای و پذیرفتن آن به‌عنوان بخشی از کارتان است.

به حرف مشتری گوش کنید

از مشتری سؤال کنید با دقت گوش کن برای فهمیدن خواسته‌ی آن‌ها – اگر خواسته‌ای دارند – به یاد داشته باشید که گاهی گوش دادن به شکایت به اندازه‌ی انجام کاری برای آن مهم است. برای اطمینان از درک مشکل و خواسته‌ی مشتری، حرف‌های او را تکرار کنید.

اغلب مشتری با شکایتی پیش شما می‌آید، اما هیچ راه حلی پیشنهاد نمی‌دهد. ممکن است دقیقاً بگوید چه مشکلی وجود دارد، تمام ماجرا و علت آن را شرح دهد، اما معمولاً ارائه راه‌حل را به عهده شما می‌گذارد.

برای مشتری راه‌حل ارائه دهید

اگر بتوانید مشکل را حل کنید، برخورد با فرد عصبانی که شکایتی دارد بسیار ساده است. اگر می‌توانید، بلافاصله بگویید.

با این حال، ممکن است گاهی نتوانید دقیقا همان کاری را که از شما خواسته شده انجام دهید. در چنین مواقعی، سعی کنید گزینه‌های جایگزین را شرح دهید یا بگویید چه کاری از دستتان برمی‌آید.

آیا کلمات یا عباراتی به ذهنتان می‌رسد که به جای «نه، نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم»، جایگزینی پیشنهاد دهند؟

خدمات سئو وردپرس در بهترین سطح کیفیتی و کمیتی به صورت فول پکیج 0 تا 100 بهینه سازی سایت و فضای مجازی ارائه می شود.

شیوه نامه و رویه‌های رسیدگی به شکایات

با کد تخفیف SLD7948.S، 5 پوند پس‌انداز کنید و با پرداخت 30 پوند، به مدت یک سال به 740 الگو از جمله سیاست‌ها و رویه‌های شکایات دسترسی داشته باشید.

از شکایت مشتری رسیدگی کنید

برای جلب اعتماد بیشتر مشتری، از این موارد استفاده کنید:من خواهم…به جای:می‌توانستم؛ شایدیانمی‌گویم…که همه آنها ضعیف و منفی به نظر می‌رسند. مثلاً به جای:فکر نمی‌کنم بتونیم این کار رو انجام بدیم. می‌تونم سعی کنم براتون پیدا کنم.آیمن برای شما می‌پرسم و اطلاع پیدا می‌کنم.

با استفاده ازخواهدگویا شما واقعا در حال انجام کاری هستید و این به مشتری اطمینان می‌دهد.می‌توانم امتحان کنممبهم است و مشتری را در این فکر می‌گذارد که آیا کاری انجام می‌شود یا خیر.

به مشتریان بگویید چه کاری می‌توانند انجام دهند، نه چه کاری نمی‌توانند.

این روش دیگری است که در آن پاسخ شما می‌تواند مثبت و فعال باشد نه منفی و ناکارآمد. به جای گفتن «نه»، بگویید «شما می‌توانید…».

این روش همیشه جواب نمی‌دهد، چون همیشه راه جایگزینی وجود ندارد. با این حال، در بسیاری از موارد می‌توانید از این روش استفاده کنید. از دیدگاه مشتری، دانستن اینکه چه کاری می‌تواند انجام دهد بسیار بهتر از دانستن اینکه چه کاری نمی‌تواند انجام دهد، است.

می‌توانید از این روش استفاده کنید

  • وقتی نمی‌توانید دقیقا همان چیزی را که مشتری می‌خواهد به او بدهید، اما جایگزینی دارید.
  • وقتی می‌خواهی کمک کنی اما توانایی بیش از ابراز حسن نیت نداری.
  • وقتی مشتری دقیقا نمی‌داند چه می‌خواهد، ارائه گزینه‌های مختلف به او کمک می‌کند تا تصمیم بگیرد.

شکایت‌ها را با روی خوش بپذیرید

سازمان‌ها باید از شکایات به عنوان فرصتی دوباره برای حفظ مشتری استقبال کنند. تحقیقات نشان داده است که:

  • بیشتر مشتریان ناراضی شکایتی نمی‌کنند. به طور میانگین، ۹۶ درصد از مشتریان ناراضی یک کسب‌وکار، هیچ اعتراضی نمی‌کنند.
  • به ازای هر شکایتی که دریافت می‌شود، ۲۶ مشتری دیگر هم مشکل دارند که حداقل شش مورد از مشکلاتشان جدی است.
  • بیشتر مشتریان زحمت شکایت کردن را به خود نمی‌دهند و فقط به جای دیگری می‌روند.
  • کسانی که شکایت نمی‌کنند، کمترین احتمال را برای خرید مجدد از سازمان دارند. کسی که شکایت می‌کند و پاسخی دریافت می‌کند، احتمال بازگشتش بیشتر است. بین ۶۵ تا ۹۰ درصد از افرادی که شکایت نمی‌کنند، هرگز از شما خرید نخواهند کرد و شما هرگز دلیل آن را نخواهید فهمید.

مشتریانی که شکایتشان به طور کارآمد و مؤدبانه رسیدگی می‌شود، نسبت به قبل از بروز مشکل، دیدگاه مثبت‌تری نسبت به شرکت پیدا می‌کنند. حتی اگر شکایتی به طور کامل برطرف نشود، اما رسیدگی شود، احتمال بازگشت مشتری ۱۰ درصد افزایش می‌یابد؛ صرف امکان شکایت کردن مفید است.

بهتر است مشتریان شکایت کنند تا اینکه نارضایتی خود را پنهان کنند! برای حفظ مشتریان، باید از احساسات آنها به‌طور دقیق آگاه باشید. پس یاد بگیرید چگونه شکایات را دریافت کنید، به آنها پاسخ دهید و… از آن بیاموز شکایت بسیار مهم است زیرا فرصتی عالی برای ارائه چیزی فراتر از انتظار مشتری هنگام جبران اشتباه فراهم می‌کند.

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

یاسئومی؛ اولین پلتفرم سئوی ایجنت‌محور ایران برای سئوی هوشمند، سیستماتیک و مقیاس‌پذیر — همین حالا با ما تماس بگیرید: ۰۹۳۷۶۹۹۶۰۷۰.

آخرین مقالات مرتبط

چطور پزشکان احمدآباد مشهد با سئو محلی و بازاریابی دیجیتال، نوبت‌گیری خود را چند برابر می‌کنند؟ احمدآباد مشهد یکی از متراکم‌ترین مناطق درمانی کشور است. ده‌ها پزشک متخصص، کلینیک زیبایی، مطب دندان‌پزشکی و مراکز تخصصی پزشکی در این منطقه فعال هستند—اما سؤال اصلی اینجاست: چه کسانی در این بازار شلوغ، بیشتر دیده می‌شوند و نوبت […]

طراحی سایت پزشکی در احمدآباد مشهد ویترین دیجیتال اعتماد بیماران کجاست؟ اینجاست: سایت شما. در منطقه‌ای مثل احمدآباد مشهد که ده‌ها پزشک متخصص، دندان‌پزشک، کلینیک زیبایی و مطب درمانی حضور دارند، داشتن تابلو فیزیکی فقط بخشی از مسیر جذب بیمار است.اما آنچه در سال‌های اخیر تعیین‌کننده انتخاب بیماران شده، حضور حرفه‌ای آنلاین است—و نقطه شروع […]

سئو برای پزشکان احمدآباد مشهد چگونه بیماران در گوگل شما را پیدا می‌کنند؟ (یا نمی‌کنند!) در منطقه پرتراکم و درمان‌محور احمدآباد مشهد، بیش از ۱۰۰ مطب و کلینیک فعال وجود دارد.اما زمانی که بیمار در گوگل عبارتی مثل «دکتر پوست احمدآباد» یا «کلینیک درد مشهد» را جستجو می‌کند، تنها ۵ تا ۱۰ نام در صفحه […]

مقدمه: فرصت‌های طلایی، چالش‌های پنهان در منطقه احمدآباد مشهد، مطب‌ها و کلینیک‌های پزشکی از نظر تخصص، اعتبار و مراجعه‌ی حضوری در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند. اما در فضای دیجیتال، بسیاری از این مجموعه‌ها هنوز نتوانسته‌اند به سطحی از «اعتمادسازی آنلاین» برسند که با واقعیت حرفه‌ای آن‌ها هم‌خوانی داشته باشد. نتیجه؟ بیماران جدیدی که به […]

تحلیل فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارهایی که پزشکان نباید نادیده بگیرند منطقه احمدآباد مشهد—قطب تخصصی و پرتردد خدمات پزشکی در شرق کشور—هر روز میزبان صدها بیمار و ده‌ها مطب و کلینیک است. از متخصصین پوست و مو گرفته تا جراحان زیبایی، ارتوپدها، دندان‌پزشکان و پزشکان عمومی، همگی در فضایی با رقابت فشرده فعالیت می‌کنند. اما چیزی […]

دیده شوید، اعتماد جلب کنید، نوبت بگیرید – با یاسئومی در قلب منطقه احمدآباد مشهد—مرکز پزشکی پرمراجعه شرق کشور—صدها پزشک، کلینیک تخصصی و مراکز درمانی فعالیت می‌کنند. رقابت بالا و رفتار دیجیتالی بیماران امروزی، تنها یک راه برای تمایز باقی می‌گذارد: حضور حرفه‌ای در فضای دیجیتال. ما در یاسئومی، با تجربهٔ واقعی در بازار پزشکی […]

وقتی صحبت از آینده سئو در دوران هوش مصنوعی می‌شود، خیلی‌ها یا دچار وحشت می‌شوند یا به دنبال شعارهای توخالی و اصطلاحات نوظهوری مثل GEO می‌روند. اما من، جواد یاسمی هستم؛ کسی که بیش از یک دهه است سئو را زندگی کرده‌ام. این مقاله را برای این نوشتم که هم افسانه‌ها را تخریب کنم و […]

گوگل دارد ترافیک شما را می‌دزدد – و شاید حتی متوجه نشده‌اید چرا باید این مقاله را بخوانید؟ اگر شما هم جزو آن دسته از سئوکاران و بازاریابان ایرانی هستید که روی سایت‌های انگلیسی، عربی یا زبان‌های دیگر فعالیت می‌کنید، باید بدانید:گوگل اخیراً شروع به ترجمه خودکار محتوای انگلیسی کرده و آن را روی دامنه‌های […]

آینده سئو: چرا سئوکاران باید به بازاریاب واقعی تبدیل شوند؟ برای سال‌ها، سئو یک بازی فنی بود. ساختار صفحه، چگالی کلمات کلیدی، بک‌لینک. هرکس الگوریتم‌ها را بهتر می‌شناخت، رتبه بهتری می‌گرفت. اما امروز این مدل دیگر کافی نیست. در سال ۲۰۲۵، سئو نه با مهندسی الگوریتم، بلکه با هنر بازاریابی و اعتمادسازی رشد می‌کند. پایان […]

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *