رسانههای تجاری: اصول، مبانی و استراتژیهای کاری
رسانههای برند به ابزاری برای جلب توجه مشتریان و تقویت روابط بلندمدت با آنها از طریق معرفی کسبوکار تبدیل شدهاند.
رسانههای تجاری نقش بزرگی در جامعه اطلاعاتی دارند. این رویکردی استراتژیک برای تبلیغ کالاها و خدمات است که به شرکتها اجازه میدهد نه تنها محصولات خود را تبلیغ کنند، بلکه تصویری از برند خود را نیز بسازند.
در کنار طراحی سایت، استفاده از خدمات سئو وردپرس میتواند به برندها کمک کند تا رسانههای آنلاین خود را برای موتورهای جستجو بهینهسازی کنند و حضور خود را در دنیای دیجیتال گسترش دهند. خدمات سئو میتوانند شامل بهینهسازی محتوای سایت، افزایش سرعت بارگذاری صفحات، بهینهسازی تصاویر و ایجاد استراتژیهای لینکسازی مؤثر باشند. با پیادهسازی استراتژیهای سئو، برندها میتوانند مخاطبان بیشتری جذب کنند و رسانههای آنلاین خود را در نتایج جستجو بالاتر قرار دهند، در نتیجه تاثیرگذاری برند و اعتماد مشتریان افزایش خواهد یافت.
مبانی رسانهی برند
در رسانههای برند، محتوا برای انتقال ارزشهای شرکت به مصرفکنندگان استفاده میشود که به نوبه خود، فروش، وفاداری و شهرت را تعیین میکند. سازمانها با بهکارگیری اصل «کالا نفروشید، داستان بگویید»، از قالبهای مختلفی مانند مقالات، فیلمها و پادکستها برای ایجاد ارتباط بلندمدت با مخاطب استفاده میکنند.
اهداف رسانههای برند
شناسایی
هدف، آسانتر کردن تشخیص برند برای مصرفکنندگان و پیوند دادن آن با ویژگیها و ارزشهای خاص است. مثلاً گروه تجاری آیکِآ روی ارزشهای خانوادگی تمرکز دارد و کمپین روابط عمومی آن نیز مخاطبان مناسب را هدف قرار میدهد. در نتیجه، هنگام نیاز به خرید مبلمان کودک برای اتاق بچهها، خودبهخود فکر مراجعه به کاتالوگ فروشگاه آیکِآ به ذهن میرسد.
ایجاد و حفظ تصویر مثبت
رسانههای برند، تصویری از شرکتی را میسازند که به اهداف خود میرسد و احساسات مثبتی را در مخاطب برمیانگیزد. به عنوان مثال، کریستین دیور که کار خود را به عنوان خانه مدی برای طبقه اشراف آغاز کرد، با کمک تبلیغات و نمایشها، تا دهه ۱۹۵۰ تصویری مناسب برای خود ساخت. مشتریان لباسهای دیور حس انتخاب شدن را پیدا میکردند، بنابراین این شرکت با وجود انحصاری بودن محصول، محبوب بود.
نگهداری مشتری و جذب مشتری
کمپینهای رسانهای نه تنها برای حفظ مخاطبان فعلی، بلکه برای جذب مخاطبان جدید نیز طراحی میشوند.
رشد جامعهی برند
ایجاد و توسعه جامعه از طریق شبکههای اجتماعی، انجمنها، رویدادهای عمومی و دیگر بسترهایی صورت میگیرد که طرفداران برند میتوانند در آنجا با یکدیگر و با کارمندان شرکت ارتباط برقرار کنند.
آموزش مصرف کننده
از طریق رسانهها میتوانید مخاطبان خود را برای استفاده از محصولات و خدمات برندتان آموزش دهید. تولید محتوای اطلاعرسانی، ویدیوهای آموزشی و سایر مطالب در این زمینه کمک خواهد کرد.
افزایش فروش
رسانههای برند به طور غیرمستقیم و از طریق راهبردهایی مانند پیشنهادهای ویژه تعطیلات، تبلیغات و کمپینهای مختلف، تلاش میکنند فروش را افزایش دهند؛ اما هدف این نوع رسانهها، فروش مستقیم نیست و نباید باشد.
از میان رسانههای برند موفق، میتوان به… اشاره کرد. کمپین روابط عمومی ردبول که از محتوای ویدیویی برای تبلیغ نوشیدنیها و ترویج سبک زندگی فعال استفاده میکند.
و کمپین اِیربیانبی این بر اساس وبلاگی با یادداشتها و داستانهای سفر است.
یکی از ویژگیهای این کمپینها، محتوایی است که محصول یا خدماتی را تحمیل نمیکند، بلکه اطلاعات جالب، مفید و سرگرمکننده ارائه میدهد.
چه کسی به رسانههای برند نیاز دارد؟
لازم به ذکر است که همه سازمانها به چنین پروژهای نیاز ندارند. بیایید ببینیم چه کسانی میتوانند به آن فکر کنند:
- شرکتهایی که هدفشان آموزش نحوه استفاده از محصول به مخاطب است. این امر در حوزههای آموزش، نرمافزار و فناوری مرتبط است.
- سازمانهایی که محصول جدیدی تولید کردهاند و حالا میخواهند با استفاده از محتوا، تقاضا برای آن را ایجاد کنند.
- شرکتهایی که خدماتشان برای مدت طولانی طراحی شدهاند؛ مثلاً مدارس زبان خارجی، بنگاههای املاک و غیره. در چنین مواردی، با کمک محتوا میتوان قیف فروش ایجاد کرد و به کمک آن، کسبوکار مشتریان جدید جذب کند.
- برندهایی با مخاطب هدف مشخص. رسانههای خاص که افراد با علایق مشابه را جذب میکنند برای او مناسب هستند. مثلاً نشریات دانشگاهی که مخاطب هدف آنها متقاضیان و دانشجویان هستند.
- شرکتهایی که کالاها و خدمات عمومی ارائه میدهند. هدف استراتژی روابط عمومی در این مورد، فروش یکباره نیست، بلکه تشویق خریدهای مکرر با کمک محتوای جذاب است.
اصول رسانههای برند
طراحی سایت وردپرس یکی از ابزارهای کلیدی در ایجاد رسانههای برند موفق است. با ایجاد وبسایتهای حرفهای با استفاده از وردپرس، برندها میتوانند داستان خود را به صورت جذاب و کاربردی برای مخاطبان خود روایت کنند. این سایتها میتوانند شامل وبلاگها، صفحات اطلاعاتی و حتی فروشگاههای آنلاین باشند که به برندها کمک میکنند تا ارتباط مؤثری با مشتریان خود برقرار کنند. طراحی سایت وردپرس به برندها این امکان را میدهد که رسانههای دیجیتال خود را به شکلی بهینه و منظم ارائه دهند و در عین حال از ویژگیهای مختلف نظیر سازگاری با موبایل، سرعت بالا و انعطافپذیری بهرهمند شوند.
مزایای مخاطبان
محتوا باید علاوه بر جذابیت، مفید، مشکلگشا، سرگرمکننده و ایجادکنندهی تجربهای مثبت برای کاربران باشد.
تطابق با ارزشهای برند
مواد بهکاررفته باید ارزشها و تصویر برند را منتقل کنند. این امر به ایجاد تصویری یکپارچه از شرکت در ذهن مصرفکنندگان و تقویت جایگاه آن کمک میکند.
چند کاناله
رسانههای برند از طریق کانالهای مختلفی مانند شبکههای اجتماعی، وبلاگها، پادکستها، ویدئوها و دیگر بسترهای آنلاین بهطور مؤثر عمل میکنند. تنوع کانالها به شما امکان دسترسی به بخشهای مختلف مخاطبان را میدهد؛ اما استفاده از همه آنها یکجا ضروری نیست و میتوانید خودتان را به چند کانال که مخاطب هدف در آنها حضور دارد، محدود کنید.
استراتژی بلندمدت
رسانهی برند، نتیجهی آنی ندارد! این یک بازی بلندمدت است که هدف آن ایجاد و تقویت روابط با مخاطب است. تولید مداوم محتوای باکیفیت به افزایش تدریجی وفاداری کمک میکند.
تعامل و بازخورد
ایجاد مکانیسمهایی برای تعامل با مخاطب و امکان ابراز نظر و پیشنهاد آنها بسیار مهم است. بازخورد به برند کمک میکند تا نیازهای مردم را بهتر درک کند.
تجزیه و تحلیل و سنجش نتایج
تجزیه و تحلیل راهبردهای استفادهشده در هر پروژه بلندمدت ضروری است. در رسانههای برند، باید تعداد مشترکین، واکنش کاربران به محتوا، میزان مشارکت در بحث پیرامون آن، تمایل به اشتراکگذاری انتشارات و غیره را رصد کنید.
چگونگی ایجاد یک استراتژی مؤثر برای رسانههای برند
اهداف و مخاطبان هدف
اهداف: تعیین دقیق آنچه میخواهید به دست آورید (افزایش آگاهی، بهبود تعامل، تبلیغ محصولات و غیره).
مخاطبان هدف: دانشجویان — علایق، ترجیحات، رفتار آنلاین و کانالهای ارتباطی آنها. تمرکز بر مشتریان بالقوهای که از محصول بهرهمند خواهند شد و به آن دسترسی دارند.
محتوا
محتوای منحصربهفرد و ارزشمند: محتوایی تولید کنید که برای مخاطب جالب و مفید باشد.
تنوع در قالبها: انواع محتوا (مقاله، ویدئو، اینفوگرافیک، صوت و …) را برای جذب کاربران با علایق مختلف، متنوع کنید.
جستجوی کانال
تحلیل پلتفرمها: انتخاب شبکههای اجتماعی، وبسایتها و پلتفرمهایی که مخاطبان در آنها به پیشنهادات شرکت بیشترین واکنش فعال را نشان میدهند.
بهینهسازی پلتفرم: محتوای خود را با توجه به ویژگیهای هر سایت تطبیق دهید. مثلاً، یک مقاله برای وبلاگ، و از یک مقاله چند پست برای شبکههای اجتماعی ایجاد کنید.
نظمی و لحن صدا
بهروزرسانی مداوم: محتوا را بهروز نگه دارید تا توجه مخاطبان حفظ شود. از آخرین روندهای حوزه خود پیروی کنید تا محتوای کاربران بیاهمیت نشود و به آنها در جهتیابی کمک کند.
حفظ سبک و لحن: رعایت ارزشها و سیاستهای برند. سیاستهای ویرایشی شامل سبک متنها، قواعد نگارش کلمات و خطاب به مخاطب، ساختار انتشارات (مقالات، پستها، ویدیوها و غیره) و انتخاب موضوعات میشود.
ارتباط با مخاطب
با مشترکین به طور فعال تعامل کنید، به نظرات و بازخوردها پاسخ دهید و آنها را در نظر بگیرید. پاسخگویی سریع و مؤثر کارمندان به درخواستهای مشتریان بسیار ارزشمند است.