محتوای خوب وبسایت، خواننده را درگیر میکند، رتبه شما در موتورهای جستجو را بالا میبرد و برند شما را تقویت میکند. به گفته تینا جودیک، مدیرعامل فاند، یک قانون طلایی وجود دارد: ساده بنویسید!
اول، وب یک رسانهی فعال است؛ ما از آن برای انجام کارها استفاده میکنیم. اگر سایت شما توجه مخاطب را جلب و حفظ نکند، بازدیدکنندگان فقط با یک کلیک میتوانند به جای دیگری بروند. صبر، ویژگیای نیست که معمولاً در اینترنت یافت شود.
دوم اینکه، حجم بالای گزینههای موجود باعث میشود افراد در فضای آنلاین رفتار متفاوتی از خود نشان دهند. آنها به ندرت صفحات را کلمه به کلمه میخوانند؛ در عوض، بازدیدکنندگان اغلب صفحه را بهصورت گذرا مینگرند و کلمات و جملات خاصی را انتخاب میکنند.
پیامی واضح
به محض ورود بازدیدکننده، فقط چند سطر (یا حتی چند کلمه) فرصت دارید تا توجه او را جلب کنید. استفاده از عناوین جذاب وسوسهانگیز است، اما عبارات پیچیده به راحتی میتوانند کسی را که بهسرعت در صفحه جستجو میکند، گیج کنند.
نوشتن پیچیده و استفاده از واژههای دشوار، بهویژه در فضای آنلاین، درک مطلب را سختتر میکند. از اصطلاحات تخصصی و ادعاهای غلوآمیز و جانبدارانه («بهترین تا بهحال») خودداری کنید. کاربران وب مشغول هستند و میخواهند بهسرعت به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
این بدان معنا نیست که نوشته شما باید کسلکننده باشد. در واقع، هرچه زبان کوتاهتر و سادهتر باشد، تأثیر آن بیشتر خواهد بود. برای مثال:
ما کل مسیر وب را از ابتدا تا انتها درک میکنیم و وبسایتها را با در نظر گرفتن هم سئو و هم تبدیل کاربر طراحی میکنیم.
به اندازه… جذاب نیست
وبسایتهای ما جستجوگران را به بازدیدکننده و بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل میکنند..
اما هر دو در اصل یک چیز را میگویند.
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) چطور؟
باید شناسایی و درج کنید کلمات کلیدی متن جایگزین برای تصاویر و عناوین مناسب انتخاب کنید تا مشتریان بالقوه محتوای شما را پیدا کنند. اما از تکرار مداوم کلمات کلیدی (چپاندن کلمات کلیدی) خودداری کنید؛ این کار به عملکرد جستجو آسیب میرساند و درک حقایق و ارقام مهم را برای خوانندگان دشوار میکند.
بین سئو و وضوح محتوا تعادل برقرار کنید. رتبه اول گوگل فایدهای ندارد اگر سایت شما گیجکننده باشد.
ساماندهی محتوای شما
خوانندگان وبسایت، پاراگرافهای طولانی را نمیخوانند. با یک تیتر شروع کنید و سپس خلاصهای کوتاه ارائه دهید. برجسته کنید که محصول یا خدمات شما چگونه به نفع مشتری باشد بلکه چگونگی کارکرد آن. پس از آن، چیدمان را تغییر دهید با:
- عنوانهای فرعی
- خلاصهها
- نقل قولها
- لیستهای گلولهدار
به یاد داشته باشید که محتوای وب، گفتگوست. مردم از مردم خرید میکنند. محتوای شما باید مانند گفتگوی مستقیمی بین شما و خواننده باشد. شما استفاده از «شما» بهترین جایگزین خطاب کردن مشتری با نام اوست، پس از آن زیاد استفاده کنید.
همه چیز را یکجا جمع کردن
- مطمئن شوید که متن وبسایت شما قابل اسکن، بیطرفانه و مختصر است.
- از طرحبندیهای ساده و راحت برای جلب توجه استفاده کنید.
- با پرهیز از اظهارات اغراقآمیز یا کلیشهای، اعتماد مردم را جلب کنید.
- از زبان ساده و قابل فهم استفاده کنید تا بازدیدکنندگان به سرعت منظور شما را درک کنند.
مطمئن شدن از مختصر و مفید بودن متن وبسایتتان، به فروش محصولات و خدمات شما کمک میکند، تصویر مثبتی از برندتان ارائه میدهد و حتی میتواند عملکرد جستجوی شما را بهبود بخشد.