در بازار خودروهای دست دوم چه میگذرد؟
ساختار بازار خودروهای نو و دست دوم در سالهای اخیر تغییرات زیادی کرده است. اکنون خودروهای نو علاوه بر نمایندگیهای رسمی، از طریق «هایپر مارکتهای» خودرو، واسطههای واردات و فروشندگان اینترنتی نیز قابل خریداری هستند. در عین حال، نمایندگیها به شدت در فروش خودروهای دست دوم مشارکت دارند و هایپر مارکتهای بزرگ خودرو نیز همینطور. اینترنت ابزاری ایدهآل برای تبلیغ و جستجوی خودروهای دست دوم شده و توسط نمایندگیهای سنتی، نمایشگاههای مجازی آنلاین، فروشندگان کوچک خانگی و آگهیدهندگان خصوصی برای فروش خودرو استفاده میشود. ایبی موتورز هم اکنون روش بسیار محبوبی برای فروش خودروهای دست دوم است و هم توسط فروشندگان خصوصی و هم فعالان این حوزه مورد استفاده قرار میگیرد، هرچند وبسایتهای محبوب دیگری برای موتور و آگهیهای عمومی نیز وجود دارد.
اخیرا پیدایش دلالان بزرگ و شناختهشدهی اینترنتی مثل Webuyanycar.com که بهصورت سراسری تبلیغ میکنند و از طریق شبکهای از گاراژهای وابسته فعالیت دارند، از دیگر تحولات بهشمار میرود. بسیاری از مردم اکنون بهصورت آنلاین به دنبال خودرو میگردند و پس از انتخاب مدل مورد نظرشان، برای تست درایو اقدام میکنند.
بسیاری از فروشندگان بزرگ برای بهبود چهره فروش خودروهای دست دوم اقداماتی انجام دادهاند. این اقدامات شامل تضمین کیفیت و طرحهای «خودروی دست دوم تأییدشده»، شیوههای فروش غیرفشارنده و ضمانتهای بدون قید و شرط است. برخی نیز برای جذب مشتریان زن، اقدام به استخدام زنان بیشتر کردهاند.
با این حال، دولت اخیراً بازار خودروهای دست دوم را بررسی کرد و شواهد گستردهای از شیوههای نامناسب مانند دستکاری کیلومتر شمار خودرو پیدا کرد. اداره تجارت منصفانه (که اکنون جای آن را سازمان رقابت و بازار گرفته است) در سال ۲۰۱۰ با انتشار دستورالعملی ویژه برای فروشندگان خودروهای دست دوم در مورد تجارت منصفانه و پایبندی به قانون اقدام کرد. در سال ۲۰۱۴ کمیسیون خودروهای دست دوم دولت دریافت که این صنعت هنوز هم باعث شکایات فراوان شده و نیاز به بهبود دارد و چندین پیشنهاد برای حل مشکلات شناسایی شده ارائه داد. دولت از کمیسیون خواست تا کدهای عملیاتی خودروهای دست دوم را برای بهبود حمایت از مصرفکننده تدوین کند. کد عملیاتی صنعت خودرو برای فروش خودرو در اکتبر ۲۰۱۶ راهاندازی شد. میتوانید اطلاعات بیشتر را در وبسایت «مدیریت خودرو» بیابید.
خودروها در ده سال اخیر از نظر ساخت و تجهیزات پیشرفت کردهاند، اما بسیار پیچیدهتر شدهاند. حتی سادهترین مدلها نیز اکنون دارای سیستمهای کامپیوتری پیشرفتهای هستند که تعمیر آنها میتواند بسیار پرهزینه باشد. برای فروشندگان خودروهای دست دوم، این به معنای افزایش نقاطی است که باید برای اطمینان از سلامت و قابلیت فروش خودرو بررسی شوند.
با افزایش نگرانیها در مورد انتشار کربن، تغییرات اقلیمی و کاهش ذخایر نفت، خودروهای هیبریدی و تمام الکتریکی بهتدریج در بین رانندگان محبوبتر میشوند. این فناوریهای جدید، چالشهایی را برای صنعت خودروهای دست دوم ایجاد میکنند؛ بهعنوان مثال، بهدلیل عمر محدود و گران بودن باتریها، خودروهای برقی معمولاً بهجای خرید مستقیم، اجاره داده میشوند.
پس از سالها افزایش محبوبیت و در نهایت پیشی گرفتن از فروش خودروهای بنزینی، ممکن است فروش خودروهای دیزلی به اوج خود رسیده باشد؛ زیرا نگرانیها در مورد اثرات مضر انتشار دیاکسید نیتروژن رو به افزایش است. در سال ۲۰۱۷، چندین خودروساز تخفیفهای قابل توجهی را برای مدلهای جدید دیزلی ارائه کردند و بسیاری از نمایندگیهای خودرو نیز قیمت خودروهای دیزلی دست دوم را کاهش دادند. در سال ۲۰۱۸، دولت تأیید کرد که فروش خودروهای بنزینی و دیزلی نو را از سال ۲۰۴۰ ممنوع خواهد کرد.
برچسب مالیات خودرو در اکتبر ۲۰۱۴ حذف شد، به این معنی که دیگر نمیتوان مالیات را از مالک به مالک دیگر منتقل کرد و نمایندگیها دیگر نمیتوانند خودروهای دست دوم را با مالیات باقیمانده خریداری کنند. بنابراین، برای رانندگی هر خودروی موجود در جاده، نمایندگی باید از پلاکهای تجاری استفاده کند یا آن را به نام خود ثبت و سپس مالیات آن را پرداخت کند. همچنین به این معنی است که آنها باید هنگام فروش خودرو، DVLA را مطلع کنند و نه اینکه به خریدار تکیه کنند.
بازار خودروهای دست دوم
در اوایل و اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، به دلیل برخورداری رانندگان از قدرت خرید بالا، تقاضا برای خودروهای دست دوم بسیار زیاد بود. اما متاسفانه در اواخر این دهه، مردم به شدت از هزینههای خود کاستند و افزایش شدید قیمت بنزین، مالیات جادهای و هزینههای زندگی، رانندگان را به صرفهجویی بیشتر واداشت، در نتیجه تقاضا برای خودروهای دست دوم به شدت کاهش یافت و ارزش آنها نیز به طور قابل توجهی افت کرد.
اواخر سال ۲۰۰۹ شاهد بهبود نسبی اوضاع بودیم، که شاید به دلیل تغییر خودروهای نو به دست دوم از سوی رانندگان برای صرفهجویی در هزینهها بود. طرح اسقاط دولت نیز به صنعت خودرو کمک کرد و به گفته برخی از فروشندگان، حتی به تجارت خودروهای دست دوم نیز سود رساند. رانندگان در اوایل سالهای ۲۰۱۰ همچنان خودروهای دست دوم را به خودروهای نو ترجیح میدادند، هرچند شرایط اقتصادی دشوار باعث شد که اکثر مردم برای کاهش هزینههای مربوط به خودرو اقداماتی انجام دهند و تا جایی که میتوانستند از تعویض خودرو خودداری کنند. اوضاع در سال ۲۰۱۳ شروع به بهبود کرد و صنعت خودروی بریتانیا توانست عملکردی بسیار بهتر از همتایان اروپایی خود داشته باشد. در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ اقتصاد همچنان بهبود یافت و فروش خودروهای دست دوم علیرغم افزایش فروش خودروهای نو، نسبتا خوب بود. بازار خودروهای دست دوم در طول سال ۲۰۱۶ عملکرد خوبی داشت و میانگین قیمتها در اواسط سال به شدت افزایش یافت. اقتصاد در سال ۲۰۱۷ به دلیل عدم قطعیت در مورد مذاکرات برکسیت کند شد و فروش خودروهای نو تا حدودی کاهش یافت. بازار خودروهای دست دوم در نیمه اول سال ۲۰۱۸ عملکرد خوبی داشت و فروش کل تقریباً مانند سال قبل بود. فروش خودروهای فوق کممصرف و بدون آلایندگی تقریباً ۲۵ درصد افزایش یافت و به کمی کمتر از ۲۷۰۰۰ دستگاه رسید و تقاضا برای خودروهای دیزلی ۳.۲ درصد افزایش یافت.
دنبال کردن پیشرفتها
یکی از بهترین روشها برای بهروز ماندن در مورد پیشرفتهای صنعت، عضویت در انجمن صنفی است. دو انجمن پیشرو در سطح ملی، نمایندگی فروشندگان خودرو را بر عهده دارند: انجمن سازندگان و بازرگانان خودرو (SMMT) و فدراسیون صنعت خودروهای خردهفروشی (RMIF). برای اطلاعات بیشتر به وبسایتهای آنها مراجعه کنید.
اشتراک در یک مجلهی تخصصی، روش مناسبی برای بهروز ماندن از تحولات است. مجلهی مدیریت خودرو (AM) بهطور مرتب جدیدترین مسائل صنعت را پوشش میدهد.