بازاریابی وابسته میتواند ترافیک وبسایت تجارت الکترونیک شما را افزایش دهد و شما فقط برای بازدیدهایی که منجر به فروش میشوند، هزینه پرداخت میکنید.
بازاریابی وابسته روشی است که وبسایتهای دیگر میتوانند کالاها یا خدمات شما را تبلیغ کنند. بهعنوان مثال، یک بازاریاب وابسته میتواند محصول شما را در وبسایت خود همراه با لینکی به وبسایت شما برای مشتریان علاقهمند نمایش دهد. بهجای پرداخت پیشپرداخت، شما زمانی که مشتری تبدیل میشود – مثلاً زمانی که خریدی انجام میدهد یا در خبرنامه شما ثبتنام میکند – کمیسیون پرداخت میکنید.
به مخاطبان جدید دست یابید
یکی از مزایای اصلی بازاریابی وابسته، گسترش پایگاه مشتریان است. این به معنای دسترسی به مخاطبانی است که در غیر این صورت نمیتوانستید به آنها برسید. لوسی ویتینگتون مدیر بازاریابی تجاری الهامبخش مثلاً هتلها میتوانند از شرکتهای همکار متعددی مانند شرکتهای اجاره خودرو، شرکتهای هواپیمایی یا شرکتهای بیمه مسافرتی که بازار هدف مشترکی دارند، استفاده کنند.
برنامه همکاری در فروش راهاندازی کنید
ارزانترین راه راهاندازی طرح، راهاندازی و مدیریت مستقل آن از طریق تماس با شرکتهای مناسب است. این روش به شما کنترل بیشتری بر روی افراد همکار میدهد، اما میتواند زمانبر باشد.
اگر تعداد کمی همکار داشته باشید، امکانپذیر است، اما باید در زیرساخت مناسب برای ردیابی فروش و کمیسیونها سرمایهگذاری کنید.
او میافزاید: «شما باید به مدیریت هر حساب وابسته، پیگیری قراردادهای فردی، بهروزرسانی تبلیغات، جذب شرکای جدید در صورت لزوم و اطمینان از عدم ارائه اطلاعات نادرست از سوی دیگران در فضای آنلاین فکر کنید.»
یا میتوانید از یک آژانس بخواهید که کسبوکارهای مناسب را برای شما پیدا کند و امور اداری را انجام دهد، یا از خدمات واسطهای مانند شبکههای وابسته استفاده کنید.
بنگاهها و شبکههای تبلیغاتی اغلب در بخشهای خاصی تخصص دارند. یکی را با تجربه فراوان و دسترسی به تعداد زیادی از شرکای بالقوه مناسب انتخاب کنید.
هزینههای بازاریابی وابسته
راهاندازی برنامه بازاریابی وابسته بهصورت مستقل میتواند مقرونبهصرفه باشد، چون فقط در صورت مشاهده نتیجه هزینه پرداخت میکنید. اما شناسایی و مذاکره با شرکای وابسته بالقوه زمانبر خواهد بود. همچنین باید در فناوری و سیستمهای مدیریت برنامه وابسته خود سرمایهگذاری کنید.
استفاده از شبکه، حجم کاری شما را به حداقل میرساند. در عوض، شما بابت تخصص و ارتباطات شبکه هزینه پرداخت میکنید.
هزینهها متفاوت است، اما اکثر شبکههای پیشرو، هزینهی راهاندازی یکباره بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ پوند، به علاوهی هزینهی ماهیانهی حدود ۳۰۰ پوند، دریافت میکنند.
معمولاً بیشتر آنها حدود ۳۰ درصد کمیسیون از هر فروش دریافت میکنند.
موفقیت در بازاریابی وابسته
ویتینگتون اشاره میکند که حتی اگر فقط پنج یا ده نمایندهی فروش را با دقت انتخاب کنید، باز هم فروشهایی را ایجاد خواهید کرد که در غیر این صورت هرگز به دست نمیآوردید.
قبل از شروع، بهخصوص اگر از شخص ثالث استفاده میکنید، تعیین دقیق هدف ضروری است. کسبوکار شما باید برای شرکای بالقوه جذاب باشد.
برای رسیدن به نتیجه، باید کسبوکار و بازاریابی آنلاین خود را بهطور کامل درک کنید. انتظار نداشته باشید که یک آژانس تمام پاسخها را در اختیار شما بگذارد؛ آنها فقط راهی برای رسیدن به بازار بزرگتر هستند.