یازده پرسش و پاسخ متداول دربارهی استراتژی تبلیغات
- یک استراتژی تبلیغاتی چیست؟
- آیا کسبوکار من به تبلیغات نیاز دارد؟
- تبلیغات چه کمکی به کسبوکار من میکند؟
- مراحل برنامهریزی یک کمپین تبلیغاتی چه هستند؟
- یک کسب و کار چقدر باید برای تبلیغات هزینه کند؟
- کسب و کار من کجا باید تبلیغ شود؟
- بهترین جاها برای تبلیغات آنلاین کجا هستند؟
- آیا باید از یک آژانس تبلیغاتی استفاده کنیم؟
- چطور میتوانم تبلیغاتم را متمایز کنم؟
- چقدر طول میکشد تا نتایج تبلیغات دیده شوند؟
- آیا باید سعی کنیم تبلیغات خود را با رقبا هماهنگ کنیم؟
یک استراتژی تبلیغاتی چیست؟
یک استراتژی تبلیغاتی چگونگی استفاده کسبوکار شما از تبلیغات برای دسترسی به مشتریان هدف را توضیح میدهد. استراتژی شما باید شامل موارد زیر باشد:
- آنچه میخواهید به دست آورید (مثلاً افزایش آگاهی از برند یا افزایش ترافیک وبسایتتان)
- کسانی که قصد دارید به آنها برسید (مشتریان بالقوه و فعلی)
- چه پیامی میخواهید منتقل کنید (مثلاً درباره محصول خودتان) مزیّت فروش منحصر به فرد لبخند
- در کدام رسانه تبلیغ خواهید کرد؟
- چه زمانی و با چه فراوانی تبلیغ خواهید کرد؟
- چقدر قصد خرج کردن دارید؟
- چگونه اثربخشی تبلیغات خود را اندازه میگیرید؟
استراتژی تبلیغاتی شما باید با برنامه کلیتان هماهنگ باشد. استراتژی بازاریابی استراتژی تبلیغات بر رساندن پیام شما از طریق رسانهها تمرکز دارد. استراتژی بازاریابی شامل چگونگی شناخت مشتریان و جایگاهیابی کسبوکار شما در برابر رقبا و همچنین روشهای جایگزین تبلیغات برای ارتقای فروش است.
آیا کسبوکار من به تبلیغات نیاز دارد؟
بیشتر کسبوکارها برای جذب مشتری جدید، ناگزیر به نوعی تبلیغ و معرفی خود هستند و برای بسیاری از آنها، تبلیغات، گزینهی آشکار است. راههای جایگزین شامل روابط عمومی رویدادها، فروش مستقیم بازاریابی ایمیلی و رسانههای اجتماعی باید تصمیم بگیرید که کدام گزینهها برای شما بهتر هستند.
تبلیغات میتواند انتخاب خوبی باشد اگر:
- میخواهید مخاطبان وسیعی را پوشش دهید (نه اینکه بهصورت فردی با مشتریان بالقوه تماس بگیرید).
- میدانید مشتریان هدف شما چه کسانی هستند و چه نشریات یا رسانههایی را دنبال میکنند.
- میخواهید پیامی ساده (مثلاً پیشنهادی قابل فهم) برسانید.
- اگر به دنبال نتایج کوتاهمدت هستید (مثلاً برای یک تبلیغات فصلی).
تبلیغات میتواند گاهی موفق و گاهی ناموفق باشد؛ اطمینان از اینکه افراد مناسب تبلیغات شما را میبینند و تبلیغات تأثیر مورد نظر شما را میگذارند، دشوار است. اما، تبلیغات آنلاین پرداخت به ازای کلیک این ریسک را کاهش میدهد، زیرا فقط زمانی هزینه پرداخت میکنید که افراد روی آگهی کلیک کنند و به وبسایت شما بروند.
تبلیغات چه کمکی به کسبوکار من میکند؟
یک تبلیغ خوب طراحی شده میتواند:
- فروش یا درخواست اطلاعات ایجاد کنید ;
- تصویر شرکت خود را بهبود ببخشید
- از محصولات یا خدمات خود آگاهی ایجاد کنید
- خبر فروش ویژه یا پیشنهاد را پخش کنید
- در محل جدید شما را مستقر کند.
قبل از شروع نوشتن تبلیغ، هدف خود را مشخص کنید. با ارائه پیشنهادی مشتریمحور شروع کنید – چه مشکلی را میتوانید برای مخاطبان خود حل کنید؟ روشنی بهتر از زیرکی است.
یک تبلیغ خوب ممکن است مشتریان زیادی را جذب کند، اما به دلیل کلمات نامناسب یا هدفگذاری غلط، فروش کمی داشته باشد. اندازهگیری اثربخشی تبلیغاتتان به شما کمک میکند تا از صحت آن اطمینان حاصل کنید.
مراحل برنامهریزی یک کمپین تبلیغاتی چه هستند؟
بهترین زمان برای تبلیغات، زمانی است که مخاطبان هدف شما بیشترین احتمال خرید را دارند. آگاهیبخشی در مورد پیشنهادتان زمانی (یا کمی قبل از آن) که مردم به طور طبیعی به آن محصول یا خدمت نیاز دارند، میتواند سودمند باشد.
در عوض، تبلیغات در زمانهای کمرونق میتواند به افزایش فروش در مواقعی که با مشکل مواجه هستید، کمک کند. اگر مشتریان شما کسبوکارهای دیگری هستند، باید چرخههای خرید آنها را در نظر بگیرید.
مشخص کنید که از تبلیغات خود چه میخواهید به دست آورید؛ این ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- عرضه محصول یا خدمت جدید
- اطلاع رسانی به مشتریان در مورد تغییر مکان یا گسترش کسب و کار
- هدف قرار دادن بخش جدیدی از بازار
- تبلیغ یک پیشنهاد ویژه
این کمپین باید شامل قرار دادن آگهیها، بودجه، طراحی، زمانبندی و پیگیری باشد. همچنین به نحوهی رسیدگی به درخواستهای دریافتی و تأثیر افزایش سفارشها بر میزان موجودی کالا و تعداد کارمندان مورد نیاز فکر کنید.
تبلیغاتتان را به گونهای برجسته کنید که بودجهتان بازدهی بیشتری داشته باشد. به یاد ماندنی بودن تبلیغاتتان بسیار مهم است.
با چه کسی میخواهی صحبت کنی؟
مشخصات خودتان را بنویسید گروه هدف مثلاً، آیا با مشتریان بالقوه تماس میگیرید یا مشتریان فعلی؟ آیا بیشتر مرد هستند یا زن؟ آیا از گروه سنی خاصی هستند؟ آیا سبک زندگی ویژهای دارند؟
اگر سه بخش مخاطب متفاوت با نیازها و ترجیحات مختلف را شناسایی کردید، بپذیرید که ممکن است به سه کمپین متفاوت نیاز داشته باشید.
این افراد کجا هستند؟
مخاطبان هدف خود را مشخص کنید: محلی، منطقهای، ملی یا بینالمللی. کانال تبلیغاتی شما باید متناسب با مخاطب هدف باشد.
شاید بخواهید روزنامهها (محلی، ملی، تخصصی یا رایگان)، مجلات (عمومی، تخصصی، داخلی یا محلی)، رادیوهای محلی، سینماها، پوسترها (روی وسایل نقلیه عمومی)، بروشورها و جزوهها، نمایشگاههای نقطه فروش یا دایرکتوریها را امتحان کنید.
تبلیغات در موتورهای جستجو مانند گوگل یا شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک به شما امکان میدهد تبلیغات خود را بهطور خاص به افرادی که به دنبال محصول یا خدماتی مانند خدمات شما هستند یا پیشتر علاقه خود را به آنها نشان دادهاند، هدف بگیرید.
چرا؟
هدف یک تبلیغ همیشه افزایش فروش نیست. ممکن است هدف، آموزش مردم در مورد محصولات جدید یا پیشنهادات ویژه، آگاهسازی از فعالیتهای شما، یا حتی اطمینان دادن به مشتریان فعلی باشد.
اگر هدفتان را به درستی مشخص نکرده باشید، سردرگمیتان در تبلیغاتتان آشکار خواهد شد.
چه میخواهی بگویی؟
پیامتان را ساده نگه دارید. بر مزایا تمرکز کنید، نه ویژگیها. سعی کنید اعتماد ایجاد کنید. ارائه منحصر به فرد فروش و ادعایی مطرح کنید که رقیبان شما نمیتوانند تکرار کنند.
یک کسبوکار چقدر باید برای تبلیغات هزینه کند؟
به میزان هزینههای معمول بازاریابی خود و اثربخشی آن نسبت به اهداف تجاریتان فکر کنید و ارزیابی کنید که رقبای شما اگر رقبایتان تبلیغات گستردهای میکنند، ممکن است شما هم مجبور باشید همین کار را انجام دهید تا پیامتان شنیده شود.
به میزان فاصله خود از رسیدن به اهداف تان فکر کنید. برای مثال، اگر در حال راهاندازی محصول جدید شاید لازم باشد هزینه زیادی برای آگاهی بخشی صرف کنید.
ارزش تبلیغاتتان را برای خودتان بسنجید. محاسبه کنید که برای توجیه هزینههایتان به چند فروش اضافی نیاز دارید.
اگر میخواهید ارزش پولتان را بگیرید، فقط کمپینهایی را انجام دهید که در طول انجام کار، قابل آزمایش و اصلاح باشند. تبلیغات آنلاین به شما امکان مدیریت و کنترل هزینهها را میدهد. اندازهگیری نتایج میتوانید کمپینهای آنلاین خود را اصلاح و بازده سرمایهگذاری آنها را افزایش دهید.
کسبوکار من کجا باید تبلیغ کند؟
همیشه با … مطابقت داشته باش پروفایل مشتری با آنچه بخش هدف در اینترنت میخواند یا بازدید میکند. اگر مطمئن نیستید، با چند مشتری هدف صحبت کنید و از آنها بپرسید.
اطلاعاتی درباره روزنامههای محل زندگی خود و چگونگی تبلیغ در آنها پیدا کنید. وبسایت انجمن رسانههای خبری (شمارگان تأییدشده توسط سازمان حسابرسی تیراژ را بررسی کنید) وبسایت ایبیسی .
بازدید وبسایت برد برای اطلاع از تبلیغات در 10000 عنوان رسانه بریتانیایی، نشریاتی را بیابید که مخاطبان آنها به طیف یا بخش هدف شما نزدیک باشد.
از انتشارات بخواهید بستهی رسانهای و نرخنامه را از طریق ایمیل برایتان ارسال کنند. به تیراژ (که باید دارای تأییدیهی ABC باشد) توجه کنید؛ اما آگاه باشید که این عدد ممکن است با تعداد واقعی افرادی که تبلیغ شما را میبینند و میخوانند، بسیار متفاوت باشد. نشریات رایگان ممکن است بهطور گسترده توزیع شوند اما اغلب بدون خواندن دور انداخته میشوند، در حالی که نشریات تجاری پولی ممکن است توسط چندین متخصص در یک کسبوکار خوانده شوند.
میخواهی گزینههای مختلف را از نظر تعداد مخاطبان هدف و تعداد افرادی که واقعا اقدام میکنند، مقایسه کنی. برای مثال، یک پوستر در خیابان اصلی یا آگهی در یک نشریه ملی احتمالا دیده میشود، اما لزوما توسط مخاطبان هدف شما نیست.
در مقایسه، آگهی کوچک در مجله تخصصی ممکن است در ابتدا پرهزینهتر باشد؛ اما اگر مخاطبان هدف را بهطور مؤثر پوشش دهد، از نظر هزینه به ازای هر هزار نفر، مقرونبهصرفهتر خواهد بود.
بهترین مکانها برای تبلیغات آنلاین کجا هستند؟
میخواهید در وبسایتهایی تبلیغ کنید که مخاطبان هدف شما احتمالاً آنها را میبینند. گزینههای شما برای کجا به صورت آنلاین تبلیغ کنم؟ شامل
- موتورهای جستجویی مانند گوگل
- پلتفرمهای شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام
- وبسایتهایی که با علایق مشتریان شما مطابقت دارند
- شبکههای تبلیغات دیجیتال که بهطور خودکار آگهیهای شما را در وبسایتهای مرتبط قرار میدهند.
یک آژانس بازاریابی دیجیتال میتواند اطلاعات بیشتری در مورد هزینههای تبلیغات آنلاین، از جمله تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک، و نتایج مورد انتظار به شما بدهد.
آیا باید از یک آژانس تبلیغاتی استفاده کنیم؟
به طور کلی، فقط در صورتی از خدمات آژانس تبلیغاتی استفاده کنید که قصد داشته باشید بیش از 10000 پوند برای تبلیغات هزینه کنید. معمولا، هزینههای آژانس حدود 15 درصد از بودجه تبلیغات شما خواهد بود. اگر بودجه کمتری دارید، میتوانید از… نویسندهی آزاد برای کمک به ساخت تبلیغات شما
به دنبال آژانسی باشید که در صنعت شما تجربه داشته باشد. نمونه کارهای گذشتهی آنها را بررسی کنید و بپرسید آیا مشتریان راضیای وجود دارند که بتوانید با آنها صحبت کنید یا نظرات و تجربیات مشتریان را بتوانید مطالعه کنید.
در ابتدا ایدههای اولیهای از آنها بخواهید تا از تواناییهایشان آگاه شوید، اما بدون ارائه شرح کار کامل انتظار زیادی نداشته باشید.
چه خودتان تبلیغاتتان را انجام دهید چه از یک آژانس استفاده کنید، به یاد داشته باشید که تبلیغات شما تصویری از شرکتتان میسازد. بهتر است اصلاً تبلیغ نکنید تا اینکه تبلیغی بیمایه و متوسط داشته باشید که به اعتبارتان آسیب بزند.
چطور میتوانم تبلیغاتم را متمایز کنم؟
نوشتن یک آگهی جلب توجه، یک مهارت است. به طور متوسط، خواننده معمولی حدود دو ثانیه به آگهی شما نگاه میکند. اگر در این مدت نظر او را جلب نکند، به سراغ چیز دیگری میرود. بنابراین، ظاهر آگهی شما بسیار مهم است.
عنوانی جذاب ضروری است. این عنوان میتواند به شکل سؤال، جمله خبری، دعوت یا حتی … باشد. نظر مشتری به همین ترتیب، تصاویر و رنگآمیزی مناسب میتوانند به تبلیغ شما کمک کنند تا از رقبا متمایز شود.
همیشه طراحی را به … بسپارید کارشناسان طراحی ضعیف میتواند به اعتبار شما آسیب بزند. تصویر آگهی باید نشاندهنده جایگاه و ارزشهای بازار شما باشد.
چقدر طول میکشد تا نتیجهی تبلیغات دیده شود؟
بستگی به کمپین تبلیغاتی شما و هدفتان دارد. یک آگهی آنلاین با تخفیف کوتاهمدت ممکن است تقریباً بلافاصله اثرگذار باشد، اما برای ساختن تصویر برندتان به یک کمپین تبلیغاتی مستمر در طول چند ماه نیاز دارید.
شاید برای رسیدن به بخش قابل توجهی از مخاطبان هدف، نیاز به نمایش مداوم آگهی داشته باشید. همه افراد هنگام نمایش آگهی، آن را نمیبینند و ممکن است افراد برای تاثیرگذاری آگهی، چندین بار نیاز به دیدن آن داشته باشند.
با پایش اثربخشی کمپین خود، متوجه میشوید که برای رسیدن به اهداف، چه مدت باید اجرا شود. اگر به نتایج مورد انتظار نمیرسید، پیگیری روند کار نشان میدهد که چه زمانی و چگونه باید تبلیغات خود را تغییر دهید. سریعترین نتایج معمولاً از تبلیغات آنلاین حاصل میشود.
تبلیغات نباید راهحلی سریع و کوتاهمدت باشد که فقط در مواقع بروز مشکل از آن استفاده شود. باید بهگونهای برنامهریزی شود که از استراتژی کلی بازاریابی شما پشتیبانی کند و مکمل سایر ارتباطات شما با مشتریان باشد.
آیا باید تلاش کنیم تبلیغات خود را با رقبا هماهنگ کنیم؟
تبلیغات رقبا را زیر نظر داشته باشید؛ این کار میتواند اطلاعات ارزشمندی از استراتژیهای بازاریابی آنها به شما بدهد. اما سعی نکنید از آنها کپی کنید.
بازاریابی در اصل به معنای خلق است. برتری رقابتی فقط تکرار کارهای رقبا شما را از آنها جلو نمیاندازد. یا بهتر عمل کنید یا متفاوت باشید؛ اما از همه مهمتر، روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و نیازی به رقابت بیمورد احساس نکنید.
بهتر است انرژی خود را صرف ایجاد پیشنهادی جذاب و سودآور برای مشتری کنید.