با بیش از دویست میلیون وبسایت فعال در سطح جهان، رقابت شدیدی وجود دارد اما فرصتهای زیادی برای تعامل با مشتریان بالقوه در فضای آنلاین نیز فراهم است. وبسایت شما ویترین آنلاین شما و بسیار فراتر از آن است؛ یک وبسایت حرفهای و بینقص اعتماد و تعامل را افزایش میدهد.
یک وبسایت بد میتواند بهسرعت به مسئولیتی تبدیل شود که به اعتبار شما آسیب میرساند. اکنون بیشتر در مورد ویژگیهای یک وبسایت بد بدانید:
تجربه کاربری ضعیف
تجربه کاربری تجربه کاربری (UX) نشان میدهد که کاربران تا چه حد یک سایت را معنادار، مرتبط و رضایتبخش مییابند. UX برای کسبوکار و بازاریابی بسیار مهم است و میتواند مستقیماً روی درآمد شما تأثیر بگذارد. اما، وبسایت ضعیف مانع رشد کسبوکار میشود، زیرا کاربران از سرعت بارگذاری پایین، طرحهای شلوغ و ناوبری گیجکننده، ناامید میشوند.
تصور کنید به مغازهای میروید و به خاطر تابلوهای نامناسب، پیدا کردن چند محصول برایتان سخت میشود. سعی میکنید از فروشنده کمک بگیرید، اما او یا شما را نادیده میگیرد یا راهنمایی غلط میکند. در نهایت، وقتی میخواهید در صندوق پرداخت کنید، فقط یک روش پرداخت ناامن قبول میکنند – این یک تجربه کاربری بد است.
اگر متوجه شدید که تجربه کاربری (UX) شما نیاز به بهبود دارد، عملکردها و مزایای تست UX را برای شناسایی نقاط مشکلساز در نظر بگیرید.
سرعت بارگذاری پایین
کاربران معمولا اگر صفحهای در عرض سه ثانیه یا کمتر بارگیری نشود، آن را ترک میکنند، بنابراین باید روی … تمرکز کنید. سرعت بارگذاری سایت در دنیای مدرن و سریع دیجیتال، جایی که سایتهای دیگر بهسرعت بارگذاری میشوند، کاربران منتظر بارگذاری سایت کند نخواهند ماند.
یکی از عواملی که میتواند وبسایت شما را به سمت خراب شدن ببرد، نداشتن بهینهسازی مناسب است. استفاده از خدمات سئو وردپرس میتواند به شما کمک کند تا از مشکلاتی مانند عدم استفاده بهینه از کلمات کلیدی، محتوای بیکیفیت، و ساختار ضعیف جلوگیری کنید.
اگر سایت شما دیرتر از معمول بارگذاری میشود، میتوانید سرعت سایت خود را افزایش دهید توسط
- فشرده سازی تصاویر
- بهینهسازی کد
- استفاده از شبکهی توزیع محتوا (CDN)
- و بیشتر
طراحی، چیدمان و زیبایی بصری ضعیف
چند عامل باعث طراحی ضعیف وبسایت میشود که میتواند تأثیر ماندگاری بر جای بگذارد. متأسفانه، طراحی شلوغ، قدیمی و نازیبا با تصاویر بیکیفیت و المانهای نامتجانس، کاربران را از بازگشت به سایت شما منصرف میکند.
عناصر طراحی شما از پالت رنگ گرفته تا انتخاب اندازه فونت و میزان فضای سفید بهکار رفته را در بر میگیرد. چندین عامل در ایجاد طراحیای زیبا و خوشچیدمان نقش دارند و یافتن تعادل مناسب بسیار مهم است.
در طراحی سایت وردپرس، استفاده از قالبهای سنگین و نامناسب میتواند باعث کاهش سرعت سایت و تجربه کاربری منفی شود. اطمینان حاصل کنید که از قالبهای سبک و بهینه استفاده میکنید تا عملکرد سایت بهبود یابد.
عدم سازگاری با تلفن همراه
با توجه به اینکه ۶۰ درصد از مصرفکنندگان ترجیح میدهند از تلفن همراه خود خرید کنند. با توجه به اینکه پیشبینی میشود این رقم در سال 2024 به 66 درصد برسد، جای تعجب نیست که کسبوکارها به دنبال طراحی وبسایتهای واکنشگرا برای تلفنهای همراه هستند.
حتی اگر وبسایت شما در کامپیوتر بسیار چشمگیر به نظر برسد، این دیگر برای جلب رضایت مخاطبان کافی نیست، مگر اینکه مطمئن باشید که آنها هرگز از طریق دستگاههای تلفن همراه به سایت شما دسترسی نخواهند داشت.
وبسایتی که برای موبایل مناسبسازی نشده، تجربه کاربری ضعیفی ارائه میدهد و باعث میشود کاربران نتوانند بهطور مؤثر، و حتی اصلاً، با سایت تعامل داشته باشند. کاربران اغلب سایتهای غیر واکنشگرا را ترک میکنند و گوگل نیز احتمالاً رتبه شما را پایینتر قرار میدهد. برای سنجش واکنشگرایی سایت خود، از… ابزار لایتهاوس گوگل و آن را به طراحی واکنشگرا تبدیل کنید.
محتوای بیکیفیت
بدون استراتژی محتوای مناسب، وبسایت ممکن است پر از محتوای بیکیفیت، نامرتب و نامربوط باشد که بازدیدکنندگان را فراری میدهد. مردم با هدفی خاص به وبسایت مراجعه میکنند و وظیفه شما ارائه محتوایی است که با نیاز آنها مطابقت داشته باشد. اگر محتوا، شامل متن، تصویر و ویدئو، ضعیف و نامنظم باشد، کاربران احتمالا تجربه ناخوشایندی خواهند داشت و به جای دیگری میروند.
میتوانید از چکلیست بازاریابی محتوا برای برنامهریزی استراتژی مناسب استفاده کنید تا مطمئن شوید اصول اولیه را پوشش میدهید و فراتر از انتظارات بازدیدکنندگان سایت خود عمل میکنید. موارد مورد نظرتان را در نظر بگیرید. محتوا مانند افرادی که وارد رستورانی میشوند، منو را میبینند، از غذا میچشند، سپس تصمیم میگیرند یک وعده غذایی کامل سفارش دهند و بعد برای خوردن بیشتر برمیگردند. مشتریان شما راضی بودند چون غذا دقیقا همان چیزی بود که میخواستند و دکور، فضا و سرویس هم به تجربه آنها افزود.
بهینه سازی نشده برای موتورهای جستجو
بیشتر مردم از طریق موتورهای جستجو وبسایت شما را پیدا میکنند و تنها راهی که این اتفاق میافتد این است که موتور جستجو، مانند گوگل، صفحه شما را در پاسخ به پرسوجوی جستجوی آنها نمایش دهد. اما چطور این کار را انجام میدهید؟ خب، شما باید از… بهینهسازی موتور جستجو ( )
برای گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر برای افزایش رتبه صفحه شما، چندین پارامتر وجود دارد که سایت شما باید آنها را رعایت کند. یک وبسایت بهینهسازی نشده ممکن است حتی در صفحه اول نتایج جستجو ظاهر نشود. نتایج صفحه اول موتور جستجو هنگام جستجوی مشتریان بالقوه برای محصول یا خدمتی
مسیر کاربری، ناوبری و فراخوان به اقدام (CTA) نامشخص است
وقتی مردم به وبسایت شما میآیند، نیاز یا خواستهی دقیقی دارند.
ممکن است هدف آنها خرید محصول یا خدمت شما، درخواست اطلاعات خاص یا صرفا کنجکاوی باشد. در هر صورت، شما باید راهی کارآمد برای پیمایش صفحه و کل سایت ارائه دهید. علاوه بر این، اگر میخواهید کاربر اقدامی انجام دهد، این امر باید کاملا واضح باشد.
بنابراین، باید مسیر کاربری را ترسیم کنید و در هر مرحله از آن به نیازهای کاربر توجه کنید.
مثل فروشگاه مواد غذایی بینظمی که تابلوهای راهنمای روشنی برای نشان دادن محتوای هر راهرو ندارد. میخواهید سبد خرید بردارید اما هیچ سبدی برای مشتریان موجود نیست. در راهروی میوه و سبزیجات تازه، شویندهها را هم میبینید. تابلو راهنمای صندوق را میبینید، اما وقتی به آنجا میرسید، فروشنده سعی میکند به شما نمک حمام بفروشد، از شما میخواهد نظرسنجی محصولات را پر کنید و میپرسد که آیا به چرخ دستی نیاز دارید.
امنیت ضعیف و نبود عناصر قابل اعتماد
کاربران اینترنتی به طور فزایندهای از خطرات سایبری و اهمیت امنیت آگاه هستند. بسیاری از وبسایتهای نامعتبر، اعتماد ایجاد نمیکنند و به کاربران اطمینان نمیدهند که اطلاعات آنها محافظت میشود. اگر کاربران کوچکترین ناراحتی در مورد امنیت آنلاین خود احساس کنند، منتظر نمیمانند و مطمئناً اطلاعات شخصی و مالی خود را وارد نخواهند کرد.
چه داشته باشید یا نداشته باشید سایت تجارت الکترونیک یا اگر فقط میخواهید نام و آدرس ایمیل کاربر را درخواست کنید، باید بدانید چگونه امنیت وبسایت خود را تأمین کنید، زیرا امنیت ضعیف نشانهی یک وبسایت بد است. حتماً فناوری و کدهای خود را بهروزرسانی کنید و … گواهی لایه سوکتهای امن از پشتیبانگیریهای خود بهطور خودکار نگهداری کنید و خریدهای آنلاین خود را امن کنید.