گسترش سریع فناوریهای دیجیتال در دو سال اخیر، اینترنت را به بخش جداییناپذیر زندگی ما تبدیل کرده است.
این همچنین منجر به نوآوریهای فزایندهای شده که مرزهای میان تجارب دیجیتال و فیزیکی را به شیوهای بیسابقه در هم میآمیزد.
پیش از همهگیری کرونا، زندگی واقعی هنوز فاصله زیادی با دنیای دیجیتال داشت؛ اما این فاصله در حال کم شدن است و با نوآوریهای جدیدی مانند متاورس، وب ۳ و توکنهای غیرمثلی که وارد جریان اصلی میشوند، دنیای آنلاین و فیزیکی بیش از پیش به هم متصل میشوند.
مرکز این موضوع، پیوند روزافزون تجارب دیجیتال و دنیای واقعی است گزارش روندهای جوایز وببی ۲۰۲۲: خیلی جدید است که بر دو حوزه تمرکز دارد که در طی دو سال گذشته نوآوری سریعی در آنها شاهد بودهایم.بازیهای آنلاین و تجارت پخش زنده.
برای بررسی دقیقتر گزارش و نکات کلیدی قابل استفاده در سال ۲۰۲۲، ادامه مطلب را بخوانید. در این گزارش به موارد زیر میپردازیم:
فهرست مطالب انفجاری بیسابقه در نوآوری آنلاین بازیهای آنلاین: مخاطبانی متنوع و رو به رشد وارد فراجهان شوید تجربه خرید زنده خو گرفتن با شرایط جدید
طراحی سایت وردپرس در سال 2022 شاهد تغییرات و روندهای جدیدی بود که به تجربه کاربران آنلاین کمک کرده و وبسایتها را به سطح جدیدی برد. طراحی واکنشگرا، تعاملات هوشمندانه و استفاده از فناوریهای نوین برای ساخت صفحات سریع و کاربرپسند از جمله روندهایی بودند که در این سال محبوب شدند. طراحی سایت وردپرس با استفاده از این تکنولوژیها نه تنها تجربه بصری، بلکه سرعت بارگذاری صفحات و تعاملات بهبود یافته را برای کاربران فراهم کرد.
انفجاری بیسابقه از نوآوری آنلاین
جایزه وبى در سال ۱۹۹۶، در دوران نوزادی وب، تاسیس شد و در طول بیشتر مراحل تکامل اینترنت، از وب ۱.۰ تا طلوع وب ۳.۰، در خط مقدم حضور داشته است.
گزارش روند وبى که از سال ۲۰۱۶ بهطور سالانه منتشر میشود، نوآوریهای دیجیتال تاثیرگذار بر جهان و کار آنلاین ما را تحلیل میکند. گزارش امسال بر اساس یافتههای حاصل از نظرسنجی بیش از ۳۰۰۰ مصرفکننده ۱۸ تا ۶۵ ساله از سراسر ایالات متحده که توسط شریک تحقیقاتی وبى انجام شده است، تهیه شده است. یوگوو هیچ متنی در پرانتز وجود ندارد.
این گزارش همچنین بر پایه بیش از سه ماه تحقیق تیم جوایز وببی شکل گرفته است که شامل بررسی روندهای نوظهور از میان ۱۳۵۰۰ اثر ارسالی بود. بیست و پنجمین دوره جوایز وبای .
نتیجهی نهایی، نگاهی عمیق به نوآوری و خلاقیتهای حاصل از همهگیری و مروری بر انفجار نوآوریهای آنلاین ناشی از آن، همراه با مثالها و بینشهایی از برندهای پیشرو در ساخت آیندهی دیجیتال ارائه میدهد.
کِلر گریوز، رئیس جوایز وبّی گفت: «در دو سال گذشته، مرز میان زندگی آنلاین و حضوری ما از بین رفت. این امر منجر به تغییرات سریعی شد؛ اصطلاحاتی مانند وب۳، متاورس و انافتیها که در اوایل سال ۲۰۲۱ تقریبا ناشناخته بودند، اکنون رایج شدهاند.»
در گزارش سالانه خود، روی نوآوری در دو حوزه اثرگذار بر آینده دیجیتال تمرکز کردیم: بازیهای آنلاین در متاورس و تجارت زندهی اینترنتی. هر دو این حوزهها به شدت رشد کردهاند، تا حدی به دلیل اینکه همهگیری، نوآوری را تسریع بخشید. آنچه مسلم است، خلاقیت و نبوغ شرکتها در این زمینهها میتواند آیندهای جدید و روشنتر برای اینترنت رقم بزند.
با تمرکز بر خدمات سئو وردپرس، بسیاری از کسبوکارها در سال 2022 تلاش کردند تا وبسایت خود را مطابق با جدیدترین الگوریتمهای جستجو بهینه کنند. روندهای جدید شامل استفاده از محتوای ویدیویی، بهینهسازی برای جستجوهای صوتی و بهبود رتبهبندی در جستجوگرها برای به دست آوردن نتایج بهتر در موتورهای جستجو بودند. خدمات سئو وردپرس با کمک به توسعه استراتژیهای بهینهسازی، به کسبوکارها کمک کرد تا در فضای دیجیتال رقابتی باقی بمانند و حضور آنلاین خود را بهبود دهند.
بازیهای آنلاین: مخاطبانی متنوع و رو به رشد
اگرچه بسیاری از روندهای دیجیتال که در سالهای اخیر سرعت گرفتهاند، نشانی از کاهش ندارند، اما افزایش چشمگیر استفاده از بازیهای آنلاین در طیف وسیعی از گروههای جمعیتی، شاید یکی از شدیدترین آنها باشد.
گزارش وبى امسال بیان میکند که کلیشه گیمر جوان و مرد بودن، به سرعت در حال از بین رفتن است.
امروزه تقریباً هر نوع فردی خود را جزو گیمرها میداند.
نه تنها تعداد گیمرها از همیشه بیشتر شده است (طبق گزارش، تقریباً ۱۸۱ میلیون بزرگسال آمریکایی اکنون بازیهای ویدیویی انجام میدهند)، بلکه ۴۵ درصد از کسانی که حداقل یک بار در هفته بیش از ۳۰ دقیقه بازی میکنند، زن هستند.
نسلهای مسنتر نیز بیش از پیش بازی میکنند – 31 درصد از گیمرهای مورد بررسی بین 35 تا 54 سال سن داشتند.
دلایل این اعداد مختلف است و همهگیری کرونا قطعا یکی از دلایل مهم بهشمار میرود؛ اما با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی خود را گیمر میدانند، برندها باید توجه کنند (اگر تاکنون نکردهاند) و استراتژیهایی برای ارتباط با مخاطبان خود در پلتفرمهای بازی مورد علاقهشان ایجاد کنند.
وارد متاورس شوید
یکی از حوزههای متمایز دنیای بازیهای رایانهای که آماده جهش در سال 2022 است فراجهان در حالی که برندها و تبلیغکنندگان بزرگ (مانند فیسبوک و اپیک گیمز) هماکنون تمرکز خود را بر این شبکهی رو به رشد از جهانهای مجازی گذاشتهاند.
همانطور که در گزارش آمده، تعریفی جهانی و مورد توافق همگان برای متاورس وجود ندارد، اگرچه سرمایهگذاران خطرپذیر مقدمۀ متاورس اثر متئو بال خلاصهای تأثیرگذار از آنچه که متاورس میتواند به آن تبدیل شود
متاورس شبکهای گسترده از جهانها و شبیهسازیهای سهبعدی پایدار و بلادرنگ است که تداوم هویت، اشیا، تاریخچه، پرداختها و حقوق را پشتیبانی میکند و میتواند بهطور همزمان توسط تعداد نامحدودی از کاربران، که هر کدام حس حضور فردی دارند، تجربه شود.
با وجود اینکه در حال حاضر متاورس محدود به دنیای مجازی در پلتفرمهای محبوبی مانند روبلوکس، ماینکرفت، فورتنایت و سایرین است، گزارش وببی امسال نشان میدهد که مخاطبان رو به رشدی دارد که مایل و حتی مشتاقند زمان و پول خود را در آن صرف کنند.
این موضوع بهویژه در فعالسازیهای موفق برندها که سال گذشته در متاورس انجام شد، مشهود است.
براساس گزارش، طی دو هفته رویداد متاورسی گوچی به مناسبت جشن صدمین سالگرد برند مد مشهور، بیش از ۴.۵ میلیون کالا در این پلتفرم برنده شد و یک محصول صرفاً مجازی، کیف گوچی دیونیسوس با نقش زنبور این کیف با قیمت ۴۱۱۵ دلار معامله شد که ۲۱ درصد بیشتر از قیمت نسخه فیزیکی آن است.
مهمترین نکات برای برندها چیست؟ شکی نیست که متاورس به برندها این امکان را میدهد تا به مخاطبان وسیع و مشتاقی دست پیدا کنند که زمان و پول بیشتری را در پلتفرمهای بازی اصلی صرف میکنند.
نسخه کامل را ببینید گزارش روندهای وببی ۲۰۲۲ یافتن اینکه دیگر برندها در متاورس چه میکنند و کدام فعالیتها بیشترین موفقیت را داشتهاند.
تجربه خرید زنده
با وجود موفقیتهای اولیه متاورس در نشان دادن تقاضای فزاینده برای تجربیات خرید دیجیتال فراگیر، محبوبیت کنونی تجارت زنده اینترنتی هر گونه تردید باقیمانده را از بین میبرد.
این بازار با رشد سریع، پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۳ به ۲۶ میلیارد دلار برسد و پیشرفتهای فناوری پخش زنده را با قابلیتهای جدید تجارت الکترونیک ترکیب میکند. بر اساس گزارش وببی:
هیچ روزی مانند روز مجردها یا یازده نوامبر چین، گستره تجارت زنده اینترنتی را بهتر نشان نمیدهد. این رویداد سالانه که توسط علیبابا بنیانگذاری شده، به جشنوارهای عظیم خرید تبدیل شده است که در آن مصرفکنندگان میتوانند در حین تماشای ویدئوهای زنده خرید کنند و با بازی کردن، کوپن دریافت نمایند. تکنولوژی چشمگیر لجستیک و تحویل علیبابا به این معنی است که بسیاری از خریداران، کالاهای خود را در کمتر از یک ساعت دریافت میکنند. در نوامبر ۲۰۲۱، علیبابا در جشنواره خرید روز مجردها، ۸۴.۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرد.
برندها نیز باید به این نکته توجه کنند، در غیر این صورت مخاطبان فعال، مشتاق و رو به رشد دیگری را از دست خواهند داد.
بر اساس گزارش، بینندگان 27 درصد بیشتر از محتوای درخواستی، محتوای پخش زنده را تماشا میکنند و نتایج نظرسنجی نشان میدهد که مصرفکنندگان نه تنها به محتوای متنوعی میپیوندند، بلکه درگیر میشوند و پول خرج میکنند.
اریک جونز، معاون بازاریابی شرکت WP Engine که دیدگاههایش در گزارش امسال وببی ارائه شده، میگوید: «ارزش افزودهی اصلی پخش زنده این است که راهی برای تعامل با مشتریان بهصورت لحظهای فراهم میکند و همزمان محتوایی تولید میکند که میتوان آن را برای پستهای وبلاگ، پادکستها، ویدیوهای توضیحی، کمپینهای شبکههای اجتماعی و دیگر تلاشهای بازاریابی مجددا استفاده کرد.»
اگر درست انجام شود، پخش زنده فضایی برای گفتگو ایجاد میکند، به برند شخصیت میبخشد و محتوای ارزشمندی تولید میکند که میتوان آن را در سایر پلتفرمها به اشتراک گذاشت و بهترین نوع حمایت از برند را ایجاد میکند.
رسیدن به شیوهی درست تجارت زندهی اینترنتی، دسترسی به مخاطبانی نسبتا دستنخورده را نیز نوید میدهد که هنوز به اوج خود نرسیدهاند.
براساس گزارش، 70 درصد از پاسخدهندگان، محتوای سرگرمی (غیر از ورزش) را تماشا میکنند و 56 درصد حداقل ماهی یک بار محتوای پخش زنده میبینند.
علاوه بر این، ۴۶ درصد از افراد محصولی را که در پخش زنده دیدهاند خریداری کردهاند یا در آینده خرید آن را در نظر خواهند گرفت و ۳۷ درصد از آنها از قبل پخشهای زنده اینفلوئنسرها یا سازندگان محتوا را تماشا میکنند که در آن عنصری از تجارت زنده ذاتی است.
اگرچه موفقیت در این بازار تضمینشده نیست، گزارش توصیه میکند روی عناصر خاصی تمرکز کنید تا شانس موفقیت خود را افزایش دهید. گزارش روندهای وببی ۲۰۲۲ .
تجارت زنده قرار است مرز جدید تجارت الکترونیک باشد و اگر میخواهید مرتبط بمانید و مخاطبان خود را در کانالهای جدید و موجودی که به سمت آنها جذب میشوند، ملاقات کنید، پخش زنده یکی از حوزههای قوی برای سرمایهگذاری است.
خو گرفتن با شرایط جدید
پخش زنده و بازیهای آنلاین، هر دو ویژگیهای مشترکی از تجربههای ترکیبی دیجیتالی و فیزیکی دارند که بدون شک یکی از عوامل پذیرش سریع هر دو است.
در دو سال گذشته، زندگی آنلاین و واقعی ما بیش از هر زمان دیگری در هم تنیده شده است و با افزایش مخاطبان آنلاین که نه تنها به دنبال بلکه خواهان تجربیات فراگیرتر هستند، این ارتباط قرار است به صورت تصاعدی رشد کند.
مقدار عنصر با شناسه «ak_js_1» را به زمان فعلی (بر حسب میلیثانیه از ابتدای سال ۱۹۷۰) تنظیم کن.