تفاوت بین سئو و سِم چیست؟
تفاوت سئو و سِم در این است که سئو بر بهینهسازی وبسایت برای جذب ترافیک بیشتر و رتبهبندی بالاتر در نتایج جستجوی ارگانیک (غیر پولی) تمرکز دارد، در حالی که سِم بر اجرای تاکتیکهایی برای جذب ترافیک بیشتر و رتبهبندی بالاتر در هر دو جستجوی ارگانیک و پولی متمرکز است.
بهینهسازی موتور جستجو بهینهسازی موتور جستجو (SEO) و بازاریابی موتور جستجو (SEM) دو راهبرد بازاریابی دیجیتال هستند که به بهبود رتبه سایت شما در صفحات نتایج موتور جستجو کمک میکنند. نتایج موتورهای جستجو و موارد دیگر. هرچند ممکن است به نظر قابل جایگزینی بیایند، اما این اصطلاحات با هم متفاوتند.
پس، تفاوت سئو و سِم چیست؟
در خدمات سئو وردپرس، تفاوتهای اصلی بین سئو (SEO) و سِم (SEM) بهطور واضح قابل درک هستند. سئو به بهینهسازی طبیعی و ارگانیک وبسایتها برای موتورهای جستجو اشاره دارد، در حالی که SEM به تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) و تبلیغات پولی مرتبط است. استفاده از خدمات سئو وردپرس میتواند به بهبود رتبهبندی سایت شما بهطور طبیعی کمک کند، در حالی که SEM به شما کمک میکند تا سریعتر به نتایج دست یابید.
این صفحه، سئو و SEM را در بخشهای زیر بررسی میکند:
- بهینه سازی موتور جستجو چیست؟
- SEM چیست؟
- تفاوت سئو و سِم چیست؟
- سئو بهتر است یا سِم؟
- موارد استفاده از سئو و سِم
- آیا به هر دو نیاز دارم؟ چه زمانی باید سئو را انتخاب کنم و چه زمانی سِم را؟
در طراحی سایت وردپرس، اگر هدف شما جذب ترافیک ارگانیک و طولانیمدت است، سئو یک انتخاب مناسب است. اما اگر به نتایج سریع و فوری نیاز دارید، ممکن است استفاده از SEM برای تبلیغات مؤثر باشد. در هر دو حالت، طراحی سایت باید بهینه باشد تا از هر دو استراتژی بهرهبرداری کنید.
ادامه مطلب را بخوانید تا بیشتر درباره سئو و سِم بدانید و بفهمید کدام یک برای کسبوکارتان مناسبتر است.
SEO چیست؟
بهینهسازی موتور جستجو (SEO) فرایندی است برای بهبود وبسایت بهمنظور افزایش ترافیک ارگانیک آن در نتایج موتورهای جستجو. SEO شامل روشهای مختلف فنی و محتوایی برای جذب مخاطب بدون پرداخت هزینه تبلیغات است.
SEM چیست؟
SEM فرایندی برای افزایش دیده شدن وبسایت در موتورهای جستجو است. این استراتژی شامل همه انواع نتایج جستجو میشود، از جمله مواردی مانند تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک .
تفاوت سئو و سِم چیست؟
سئو و سِم ممکن است مرتبط باشند، اما تفاوتهای کلیدی آنها را از هم جدا میکند. در اینجا سه مورد اصلی آمده است:
- آنها انواع مختلفی از ترافیک را هدف قرار میدهند.
- آنها جدول زمانی متفاوتی دارند.
- هزینههای متفاوتی دارند
بیایید هر کدام را در پایین بررسی کنیم.
آنها انواع مختلفی از ترافیک را هدف قرار میدهند.
تفاوت اصلی بین SEM و SEO در نوع ترافیکی است که روی آن تمرکز میکنند. هر دو استراتژی از موتورهای جستجو به عنوان کانال بهینهسازی خود استفاده میکنند، اما برای مخاطبان مختلفی بهینهسازی میشوند.
سئو عمدتا روی ترافیک ارگانیک یا غیر پولی تمرکز دارد، در حالی که سِم تمام جنبههای نتایج موتور جستجو، مثل تبلیغات و نتایج پولی را پوشش میدهد. میتوانید از سئو بهعنوان بخشی از برنامه کلی سِم خود استفاده کنید، چون در هر صورت به دنبال جذب ترافیک ارگانیک خواهید بود.
در صفحه نتایج موتور جستجو، نتایج ارگانیک در زیر نتایج پولی قرار دارند که با برچسب «تبلیغاتی» مشخص شدهاند.
با این حال، سئو نمیتواند مستقیماً به کمپینهای تبلیغاتی کلیکی شما کمک کند؛ شما به دو استراتژی مکمل نیاز دارید.
آنها زمانبندیهای متفاوتی دارند.
بهینهسازی موتور جستجو (SEO) فرآیندی مستمر است که بین شش ماه تا یک سال طول میکشد تا نتایج آن نمایان شود. بازاریابی موتور جستجو (SEM) میتواند معیارهای شما را بهسرعت افزایش دهد، اما نتایج آن بلندمدت نیستند. هر دو میتوانند به افزایش ترافیک، سرنخها و تبدیلها کمک کنند، اما SEO رویکردی بلندمدت برای بهبود سایت است.
به سئو موتورهای جستجو، بهخصوص تاکتیکهای پولی، بهعنوان شوک ناگهانی به وبسایت خود فکر کنید. بهسرعت ترافیک بیشتری خواهید دید، اما باید بهطور مداوم تبلیغات ایجاد کنید و…
هزینههای متفاوتی دارند.
سئو و سئو موتورهای جستجو هزینههای متفاوتی دارند. بسته به منابع داخلی شما، قیمت هر سرویس متفاوت خواهد بود. اما بهطور کلی، سئو در ابتدا هزینه بیشتری دارد و برای دیدن نتیجه باید بیشتر منتظر بمانید.
اگر وبسایت نداشته باشید، ساختن آن هزینهبر است، در حالی که بسیاری از تغییرات سئو رایگان هستند. سئو استخدام کن از متخصصان کمک بگیرید و برنامهای تدوین کنید. با بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) میتوانید هزینههای تبلیغات را کاهش داده و بهسرعت ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید.
با گذشت زمان هزینه سئو اوضاع تثبیت میشود و نتایج مستمر، سود بیشتر در بلندمدت را برایتان آشکار خواهد کرد. در بازاریابی موتور جستجو (SEM)، باید بهطور مداوم بودجه اختصاص دهید و تبلیغات ایجاد کنید که میتواند در طول زمان هزینه بیشتری داشته باشد.
بهینهسازی موتور جستجو (SEO) یا بازاریابی موتور جستجو (SEM): کدام بهتر است؟
بهینهسازی موتور جستجو (SEO) برای دستیابی به نتایج بلندمدت و بهبود وبسایت بهتر است، در حالی که بازاریابی موتور جستجو (SEM) برای ادغام استراتژیهای پولی و ارگانیک مناسبتر است. هر نوع بازاریابی مزایای خاص خود را دارد و این دو استراتژی باید بهصورت مکمل یکدیگر عمل کنند. همکاری سئو و تبلیغات کلیکی برای افزایش عملکرد و دیده شدن در موتورهای جستجو
هیچکدام به طور کلی بهتر نیستند – جنبههایی از هر دو وجود دارد که بسته به اهداف شما، میتوانند به رشد کسبوکارتان کمک کنند.
موارد استفاده سئو و سِم
پس بهطور مشخص، سئو و سِم چه کاربردهایی دارند؟ در ادامه توضیح مختصری برای تمایز بین این دو ارائه شده است.
کاربردهای سئو عبارتند از:
- هدفگیری کلمات کلیدی با محتوای وب
- ساختنِ وبسایت قابل ایندکس
- ساخت نقشههای سایت برای کمک خزندهها
- بهینهسازی طراحی وب برای حفظ علاقه کاربران
در اینجا برخی کاربردهای خاص سئو وجود دارد:
- نوشتن متن تبلیغاتی جذاب برای جذب کلیک
- پرداخت برای خدمات تبلیغات کلیکی و تبلیغات در نتایج جستجو
- هدف قرار دادن کلمات کلیدی با تبلیغات برای رتبهبندی بالاتر در نتایج جستجو
- بهینهسازی صفحات فرود برای تشویق تبدیل
آیا به هر دو نیاز دارم؟ چه زمانی باید سئو را انتخاب کنم و چه زمانی سِم را؟
به طور کلی، بهتر است از ترکیبی از سئو و سِم استفاده شود، زیرا این استراتژیها یکدیگر را به خوبی تکمیل میکنند. انتخاب بین آنها نیز به اهداف و صنعت شما بستگی دارد، چرا که برخی از صنایع دارای مقررات بیشتر، امکان تبلیغات از طریق جستجو را ندارند.
شرکتهای تولیدکننده سیبیدی مثلاً، تا زمانی که گواهینامههای خاص را دریافت نکنند، نمیتوانند از طریق تبلیغات گوگل تبلیغ کنند.
برای مثال، اگر میخواهید محصول جدیدی را تبلیغ کنید و بهسرعت ترافیک سایت خود را افزایش دهید، استفاده ترکیبی از تبلیغات کلیکی (PPC) و سئو میتواند به شما کمک کند تا بهطور آنی ترافیک صفحه جدید خود را بالا ببرید. اما اگر بخواهید… تجربه کاربری و در طراحی، سئو ممکن است هدف بهتری باشد.
به طور کلی، بیشتر وبسایتها باید از سئو برای بهبود رتبه خود استفاده کنند. سؤال اصلی این است که سایر روشهای بازاریابی موتورهای جستجو تا چه حد میتوانند بازار شما را گسترش داده و نتایج شما را افزایش دهند.