09339159432 تبلیغات محیطی — 09376996070 تبلیغات دیجیتال

راهنمای انجام حسابرسی سئو برای مبتدیان (و ابزارهای مورد نیاز)

آنچه در این مقاله می خوانید:

چه عاملی مانع از قرار گرفتن سایت شما در رتبه‌ی دلخواه نتایج جستجو می‌شود؟ این همان سوالی است که ممیزی سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) تلاش می‌کند به آن پاسخ دهد. یاد بگیرید چگونه یک ممیزی سئو انجام دهید و خواهید توانست متوجه شوید چه چیزی در تلاش‌های سئوی شما کم است.

بهترین ابزارهای سئو

ابزار، قیمت، مناسب برای، نقاط قوت: SEO.com رایگان تا 5 URL، برای متخصصان سئو شخصی، ردیابی امتیاز سئو. Screaming Frog رایگان تا 500 URL، برای کسب‌وکارهای کوچک، نرم‌افزار رومیزی مناسب. Semrush رایگان تا 100 URL، برای آژانس‌های سئو، مقایسه خزش. Ahrefs رایگان تا 5000 URL، برای وب‌سایت‌های بزرگ، بخش‌های سایت قابل تنظیم.

هر بررسی سایت با ابزاری برای سئو شروع می‌شود و گزینه‌های زیادی در دسترس هستند. برای بهینه‌سازی زمانتان (و اجتناب از سردرگمی در تصمیم‌گیری)، ما روی ابزارهایی تمرکز کرده‌ایم که بیش از ۵۰۰ نفر از اعضای تیم ما روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

در خدمات سئو وردپرس، انجام حسابرسی دقیق می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات فنی و محتوایی سایت خود را شناسایی کرده و آن‌ها را برطرف کنید. این فرآیند شامل تحلیل سرعت بارگذاری سایت، بررسی پیوندهای شکسته، بهینه‌سازی تصاویر و ساختار URL است که می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی شما در گوگل کمک کند.

اسکرینینگ فراگ

برخلاف دیگر نرم‌افزارهای تحلیل سئو، اسکریمینگ فراگ یک برنامه‌ی کامپیوتری رومیزی است. با اسکریمینگ فراگ می‌توانید تا ۵۰۰ آدرس اینترنتی را تحلیل کنید (اگر بیش از ۵۰۰ آدرس اینترنتی دارید، باید مجوز اسکریمینگ فراگ را خریداری کنید).

ممیزی شما شامل اطلاعاتی از قبیل:

  • موضوعات دارای اولویت
  • گزارش‌هایی که به راحتی می‌توان آن‌ها را صادر کرد، چه به گوگل شیت و چه به صورت فایل CSV.
  • توضیحاتی ویژه هر موضوع (برای متخصصان سئوِ مبتدی مفید است!)
مشاهده این مطلب  مقایسه ابزارهای سئو: ابر سوجست در مقابل اِهرِفس: مزایا و معایب

سم‌رش

سم‌رش، اگرچه بهترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال را برای شرکت‌ها ارائه می‌دهد، اما همچنان امکان بررسی رایگان سئو را برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ (تا ۱۰۰ آدرس اینترنتی) فراهم می‌کند.

با سمروش، می‌توانید:

  • مقایسه خزش و مشکلات سئو
  • پیشنهادهایی برای رفع مشکلات بگیرید
  • امتیاز سلامت سئو دریافت کنید

اهرفس

مالکیت سایت را تأیید کنید تا بتوانید به ابزار تحلیل وبسایت Ahrefs دسترسی پیدا کنید. مانند دیگر نرم‌افزارها، Ahrefs مسائل اولویت‌دار، نکات مفید و نمودارهای بصری ارائه می‌دهد. بخش‌های قابل تنظیم سایت (مثل اگر URL شامل XYZ است) و مشکلات می‌توانند به شما کمک کنند.

  • بررسی دقیق مشکلات مربوط به هر بخش
  • تغییرات گسترده‌تر را رصد کنید
  • مشکلات سئو اختصاصی سایت یا استراتژی شما

باز هم ابزارهای زیادی برای انجام حسابرسی بهینه‌سازی موتور جستجو وجود دارد. ابزارهایی که ما فهرست کرده‌ایم، ابزارهایی هستند که تیم ما بهترین ابزارهای حسابرسی سئو رایگان موجود می‌داند.

در بخش طراحی سایت وردپرس، برای انجام حسابرسی سئو باید به دقت ساختار صفحات، متا تگ‌ها، و محتوا را بررسی کنید. با استفاده از ابزارهای سئو همچون Google Search Console و Ahrefs، می‌توانید وضعیت سایت خود را ارزیابی کرده و برای بهبود آن اقدامات مؤثری انجام دهید. این کار باعث می‌شود سایت شما از نظر جستجوگران و موتورهای جستجو جذاب‌تر و کاربرپسندتر شود.

ممیزی سئو چیست؟

بررسی سئو، تحلیل وب‌سایت شما بر اساس استانداردهای بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. این بررسی، سئو داخلی، خارجی و فنی سایت شما را ارزیابی کرده و توصیه‌هایی برای بهبود سئو (و دیده شدن آنلاین) وب‌سایت ارائه می‌دهد.

چگونه یک حسابرسی سئو انجام دهیم

یادگیری نحوه انجام حسابرسی سئو با درک چگونگی عملکرد سئو آغاز می‌شود.

  1. خزیدنموتورهای جستجو از خزنده‌ها (که به آنها عنکبوت هم گفته می‌شود) برای خزیدن در وب استفاده می‌کنند. اطلاعاتی که پیدا می‌کنند به موتور جستجو برگردانده می‌شود تا نمایه و در نهایت رتبه‌بندی شوند. به همین دلیل است که حسابرسی وب‌سایت‌ها، خزش را تأیید می‌کند.
  2. نمایه سازیموتورهای جستجو شبیه کتابخانه‌ها هستند و هنگام نمایه سازی وبسایت‌ها، آن سایت را در فهرست خود وارد می‌کنند. مانند خزش، حسابرسی‌ها بررسی می‌کنند که آیا موتورهای جستجو سایت شما را نمایه کرده‌اند یا نه و اگر نه، علت آن را بررسی می‌کنند.
  3. رتبه‌بندیموتورهای جستجو از الگوریتم‌های پیشرفته برای سازماندهی نمایه‌های خود و ارائه آن‌ها به کاربران استفاده می‌کنند. به همین دلیل، ممیزی‌های سئو، یک سایت و آدرس‌های اینترنتی آن را بر اساس بهترین شیوه‌های سئو برای رتبه‌بندی ارزیابی می‌کنند.
مشاهده این مطلب  13 نوع سئو (و چگونگی استفاده از آن‌ها برای ارتقای رتبه‌بندی)

این سه حوزه در بازرسی سئو یک وبسایت به ده‌ها مورد بررسی گسترش می‌یابند. از آنجایی که تمرکز ما بر آموزش انجام بازرسی سایت برای مبتدیان است، بررسی‌ها را به چند گام کلیدی برای سئوی داخلی، خارجی و فنی خلاصه کرده‌ایم.

  1. بررسی خزش و نمایه سازی
  2. نقشه سایت خود را ارزیابی کنید
  3. طراحی وب خود را ارزیابی کنید
  4. سرعت صفحه خود را آزمایش کنید
  5. کپی‌های تکراری را پیدا کن
  6. اطلاعات متا را بررسی کنید
  7. کلمات کلیدی بازبینی
  8. به دنبال کمبود محتوا بگردید
  9. فرصت‌های ساخت لینک را تحلیل کنید

بررسی خزش و نمایه سازی

خزیدن و نمایه سازی برای سئو ضروری است؛ بدون آن، نمی‌توانید در نتایج جستجو رتبه بگیرید.

در بخشی از بررسی سئو، مطمئن شوید که موتورهای جستجو می‌توانند وب‌سایت شما را خزش کنند. برای این مرحله، می‌توانید با بررسی گزارش نمایه سازی صفحات، پیش‌زمینه‌ها را بررسی کنید. کنسول جستجوی گوگل در اینجا گوگل صفحات ایندکس شده و نشده را مشخص می‌کند.

اگر گوگل صفحه‌ای را ایندکس نکرده باشد، دلایل آن را شرح می‌دهد، مانند:

  • با برچسب «noindex» حذف شده است.
  • آدرس اینترنتی توسط ربات‌های txt.robots مسدود شده است.
  • یافت نشد
  • خزیده – در حال حاضر ایندکس نشده
  • کشف شده – در حال حاضر ایندکس نشده

بررسی مستندات گوگل برای درک بهتر این خطاها و چگونگی اعمال آن‌ها به سایت شما

اگر تعداد صفحات با وضعیت «خزش شده – در حال حاضر ایندکس نشده» افزایش یافت، کیفیت URLهای آسیب‌دیده و محتوای آن‌ها را بررسی کنید. برای گوگل، کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش مهمی در ایندکس شدن URLها دارد. برای افزایش احتمال ایندکس شدن صفحات توسط گوگل، محتوای مفید و اورجینال تولید کنید.

مشاهده این مطلب  زیر دامنه‌ها برای سئو: آیا باید از آن‌ها استفاده کنید؟ چرا بله و چرا نه؟

اگر با خطای «مسدود شدن URL توسط robots.txt» مواجه شدید، از ابزار اعتبارسنجی robots.txt برای رفع مشکل استفاده کنید.

نقشه سایت خود را ارزیابی کنید

شما نقشه سایت به بیان ساده، نقشه راهی از صفحات اصلی وب‌سایت شماست. سایت‌مپ به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا به راحتی در وب‌سایت شما گشت و گذار کنند و آن را بررسی نمایند.

این شکلی است که نقشه سایت HTML دارد:

Walmart's sitemap, which includes categories containing bullet point lists of links

این نقشه‌های سایت برای کاربران ایده‌آل هستند، چون فقط صفحه‌ای پر از لینک به تمام صفحات مورد نیاز آنهاست. از طرف دیگر، نقشه سایت XML تکه‌ای کد است که… به گوگل ارسال کن تا خزش و نمایه سازی هر صفحه در نقشه سایت شما آسان‌تر شود.

اگر نقشه سایت ندارید، باید یکی بسازید تا گوگل راحت‌تر وب‌سایت شما را پیدا کند. اگر هم مدتی است نقشه سایت خود را به‌روزرسانی نکرده‌اید، این کار باید در اولویت کارهای سئو شما باشد.

طراحی وب خود را ارزیابی کنید

باور کنید یا نه، طراحی روی سئو تاثیر می‌گذارد. وب‌سایت شما باید حس مدرن و برندسازی‌شده‌ای داشته باشد که شرکتتان را نمایندگی کند. به همین دلیل، طراحی دقیق یا سفارشی‌سازی جزئیات، ویژگی رایجی است در… خدمات طراحی وب .

می‌توانید برای زیبایی از عناصر مختلفی مانند رنگ و تصویر استفاده کنید، اما همچنین باید:

  • هدایت و پیمایش روان
  • متن قابل دسترسی
  • دستورالعمل واضح
  • تصویرها و ویدئوها
  • دکمه‌ها یا پیوندهای فراخوان

وب‌سایت ADT نمونه‌ای عالی از طراحی خوب است.

Screenshot of ADT website, which includes a simple main navigation menu, a clear headline, and a CTA button

آنها در بالای سایت خود منوی روشنی، تصاویر و چیدمانی بلوکی دارند که بخش‌های مختلف سایت را از هم جدا می‌کند.

مشاهده این مطلب  موتور WP در ربع جادویی گارتنر برای مدیریت محتوای وب در سال 2018 شناخته شد.

سرعت صفحه خود را آزمایش کنید

سرعت صفحه این می‌تواند بر رتبه‌بندی صفحه‌ی شما تأثیر بگذارد. اگر کاربران از صفحات کند شما خارج شوند، گوگل متوجه می‌شود و رتبه‌ی شما را پایین می‌آورد.

برای آزمایش سرعت صفحه، می‌توانید از ابزار گوگل استفاده کنید. ابزار تحلیل سرعت صفحات برای تحلیل رایگان. اگر کنجکاو هستید چگونگی استفاده از ابزار PageSpeed Insights گوگل برای سئو فقط کافی است ابزار را ببینید، وب‌سایت خود را وارد کنید و روی تجزیه و تحلیل کلیک کنید.

PageSpeed Insights, where you can enter your URL

وقتی آدرس اینترنتی خود را وارد می‌کنید، گزارشی دریافت می‌کنید که معیارهای مختلف مربوط به سرعت صفحه را تجزیه و تحلیل می‌کند.

PageSpeed Insights results for Walmart.com, showing results for the Core Web Vitals assessment

از آنجا می‌توانید روی بهبود و نظارت بر سرعت صفحه‌ی خود کار کنید.

یافتن محتوای تکراری

همانطور که گفتیم، محتوا برای سئو بسیار مهم است. اما ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید محتوای تکراری محتوایی که در بیش از یک صفحه ظاهر می‌شود. تکرار محتوا می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که محتوا را در صفحات مختلف استفاده مجدد کنید یا سایت‌های دیگر از شما کپی کنند.

اگر مورد دوم باشد، گوگل می‌تواند تشخیص دهد که شما منبع اصلی هستید. با این حال، باید مطمئن شوید که در هر صفحه از سایت خود از محتوای اصلی استفاده می‌کنید تا از محتوای تکراری جلوگیری شود.

ابزارهایی مانند کپی‌اسکیپ می‌تواند محتوای شما را با صفحات منتشرشده‌ی قبلی مقایسه کند تا ببیند آیا محتوای شما بیش از حد مشابه است یا خیر و به شما بگوید که زمان بازنویسی فرا رسیده است.

اطلاعات متا را بررسی کنید.

در نهایت، ارزیابی متادیتا به شما کمک می‌کند در نتایج جستجو کلیک‌های بیشتری دریافت کنید. متادیتا، اطلاعاتی است که صفحه‌ی شما را برای گوگل توصیف می‌کند تا بتواند آن را در نتایج جستجو قرار دهد. اگر این اطلاعات را برای هر یک از صفحات خود ایجاد نکنید، گوگل خودسرانه عمل خواهد کرد که می‌تواند نتیجه‌ی بدی داشته باشد.

مشاهده این مطلب  همواره شما را از آخرین نسخه PHP باخبر خواهیم کرد.

این مثالی از صفحه‌ای بدون پرانتز است. توضیحات متا :

Meta description auto-generated from the page's headings

گوگل برای ایجاد توضیحات، تیترهای این صفحه را استخراج کرد، اما توصیف روشنی از محتوای صفحه وجود ندارد.

این صفحه، توضیحات متای روشنی دارد که محتوای صفحه و آنچه کاربر می‌تواند انتظار داشته باشد را تشریح می‌کند.

Search result with a clear, one-sentence description of the page

نوشتن متا دیسکریپشن‌های بهینه برچسب‌های عنوان به بهینه‌سازی موتور جستجو کمک می‌کند، کاربران را به کلیک روی صفحه شما ترغیب می‌کند و به گوگل می‌گوید صفحه شما در مورد چیست.

بالای بلوک CTA با شناسه `block_6633e4d8d6987` بدون فاصله‌ی بالایی، پایین بلوک بدون فاصله‌ی پایینی، نیمه فاصله‌ی بالا و نیمه فاصله‌ی پایین تنظیم می‌شود.

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

استراتژیست و مشاور سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی 09376996070

آخرین مقالات مرتبط

10 قدم برای افزایش کارایی فروشگاه ووکامرس و 5 برابر کردن فروش (چک‌لیست کامل 2021)

امروزه، ارتقای تجربه مشتری یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت کسب و کارهای آنلاین شناخته می‌شود. بیشتر فروشگاه‌های...

گوتنبرگ: به‌روزرسانی ویژگی‌ها در شش ماه

شاید باور کردنش سخت باشد، اما گوتنبرگ ویرایشگر محتوای پیش‌فرض وردپرس که همراه با راه‌اندازی … وردپرس...

مقایسه سیستم‌های مدیریت محتوا: وردپرس در برابر جوملا [اینفوگرافیک]

ما به تازگی مقایسه‌ای بین وردپرس و دروپال انجام دادیم. اینفوگرافیک و کتاب سفید این بار به بررسی تفاوت‌های...

نگاهی اول به PHP 7.4

PHP یا پیش‌پردازنده‌ی ابرمتن، زبان برنامه‌نویسی سمت سرور است که به‌طور گسترده برای توسعه‌ی پوسته‌ها و...

وقت آن است که وب‌سایت وردپرس خود را با HTTPS امن کنید.

در چند سال گذشته، گوگل به‌طور فزاینده‌ای بر اهمیت رمزگذاری HTTPS برای وب‌سایت‌ها تأکید کرده و حتی صفحات...

وردپرس ۵.۶ اکنون نسخه پیش‌فرض برای سایت‌های جدید WP Engine است.

وردپرس ۵.۶ سیمون نسخهٔ آذرماه، سومین به‌روزرسانی بزرگ وردپرس در سال ۲۰۲۰ بود و ویژگی‌ها و تغییرات آن...

۶۵ میانبر صفحه کلید وردپرس برای افزایش کارایی

به عنوان مدیر وبسایت‌های متعدد (بیشترشان وردپرس)، متوجه شدم که افزایش راندمان در استفاده از وردپرس نقش...

ده خطر امنیتی بحرانی در برنامه های کاربردی

اوواسپ (OWASP) یا پروژه امنیت برنامه‌های کاربردی وب باز، یک سازمان غیرانتفاعی است که به نشر اطلاعات مربوط...

ارائه امنیت سازمانی برای همه

امنیت سایبری همچنان چالشی برای کسب‌وکارها (و وب‌سایت‌ها) در همه ابعاد است و امروزه سازمان‌ها با فهرست...

با اطمینان حافظه پنهان خود را پاک کنید

ذخیره‌سازی موقت داده‌ها (کش کردن) روشی عالی برای سرعت بخشیدن به درخواست‌های سرور و ارائه تجربه کاربری...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تبلیغات محیطی (بیلبورد، هدایا ویژه و …) | 09339159432

سفارش تبلیغات دیجیتال (طراحی سایت، سئو، اینستاگرام و ..) | 09376996070