ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس مشاهده تعداد بازدیدکنندگان وبسایت از تلاشهای سئو را بسیار آسان میکنند، اما ردیابی تعداد سرنخها و مشتریان بهدستآمده اغلب بسیار دشوارتر است.
خوشبختانه، راه حلی وجود دارد.
در این مقاله، نحوه نسبت دادن مشتریان و سرنخها به سئو در CRM شرکتتان را توضیح میدهیم و چند گزارش برای درک بازگشت سرمایه تلاشهای سئویتان ارائه میکنیم.
استفاده از خدمات سئو وردپرس به شما این امکان را میدهد که ساختار سایت خود را بهینهسازی کرده، محتوای ارزشمند تولید کنید و با تحلیل دادههای مرتبط، ترافیک هدفمند را جذب نمایید. این خدمات میتوانند به افزایش نرخ تبدیل، تعامل کاربران و در نهایت رشد درآمد شما کمک کنند.
اهمیت ردیابی مشتریان و سرنخهای حاصل از سئو
فرض کنید شما یک شرکت نگهداری استخر دارید و سئو انجام میدهید تبلیغات گوگل تبلیغات فیسبوک برای جذب مشتریان جدید به کسبوکار شما
اگر از … استفاده میکردید ابزارهای تحلیل سئو مثل گوگل آنالیتیکس برای اندازهگیری بازدیدکنندگان، احتمالا چیزی شبیه به این به دست میآورید:
سئو، تبلیغات فیسبوک، تبلیغات گوگل، هزینه ۵۰۰۰ دلار، ۵۰۰۰ دلار، ۵۰۰۰ دلار، بازدیدکننده ۲۰۰، ۵۰۰، ۴۰۰
اگر تنها اطلاعات شما همین بود، به نظر میرسید تبلیغات فیسبوک و گوگل شما بسیار بهتر از تلاشهای سئو شما عمل میکنند. در نتیجه، احتمالا شروع به افزایش هزینه در این تبلیغات میکردید.
اما تصور کنید اگر بتوانید نتایج را تا تعداد مشتریان و میزان درآمد حاصل شده ببینید. در این صورت چیزی شبیه به این خواهید داشت:
سئو، تبلیغات فیسبوک و گوگل ادز؛ هزینه: ۵۰۰۰ دلار (هرکدام)، بازدیدکنندهها: ۲۰۰، ۵۰۰، ۴۰۰؛ سرنخها: ۳۰، ۴۰، ۴۰؛ مشتریان: ۲۵، ۷، ۱۲؛ درآمد: ۴۵۰۰۰، ۸۰۰۰، ۱۸۰۰۰ دلار.
با نگاهی به اعداد بالا، میبینید که تلاشهای سئو شما به مراتب بهتر از تبلیغات پولیتان عمل کرده است.
- از سئو (25 مشتری) بیشتر از مجموع تبلیغات گوگل و فیسبوک (19 مشتری) مشتری جذب کردید.
- از سئو (45000 دلار) بیشتر از مجموع درآمد گوگل ادز و فیسبوک ادز (26000 دلار) کسب کردید.
- نرخ تبدیل شما از سرنخ به مشتری در سئو (۸۳ درصد) بالاتر از تبلیغات پولی (۱۷.۵ درصد برای تبلیغات فیسبوک و ۳۰ درصد برای تبلیغات گوگل) است.
وقتی میتوانید عملکرد برنامههای مختلف بازاریابی خود را تا تعداد مشتریان و میزان درآمد بهدستآمده ردیابی کنید، تصویر کاملی از عملکرد آنها خواهید داشت و میتوانید بودجه خود را بر اساس آن تخصیص دهید. همچنین به شما کمک میکند ارزش سئو را ثابت کنید و سایر کمپینهای بازاریابی دیجیتالی شما را به مدیریت ارائه دهید.
با بهرهگیری از طراحی سایت وردپرس به همراه اصول سئو، میتوانید سایتی سازگار با موبایل و سریع ایجاد کنید که نهتنها تجربه کاربری بهتری ارائه میدهد، بلکه رتبهبندی سایت شما را در موتورهای جستجو ارتقا میدهد. این ترکیب مؤثر، پایهای قوی برای موفقیت دیجیتال شما خواهد بود.
ابزارهای سنجش دادههای مربوط به سئو
روشهای زیادی برای وارد کردن این دادههای ارزشمند به گزارشها وجود دارد؛ بهترین روش بستگی به تنظیمات شما دارد.
برخی از نرمافزارهای مدیریت ارتباط با مشتری مانند نَتشِل، سازنده فرمهای آسانکار ارائه میدهد. که این دادهها را بهطور خودکار ثبت میکند.
اگر از وردپرس استفاده میکنید، افزونهای مثل دستگیره دریافت کننده UTM میتواند بهترین گزینه شما باشد.
در SEO.com، از ابزاری به نام ویژگیها برای ردیابی منشا مشتریان و سرنخهایمان (از جمله آنهایی که از طریق سئو به دست میآیند). نحوه راهاندازی آن به این صورت است:
چهار گام برای ردیابی مشتریان و سرنخها از طریق سئو با استفاده از اَتریبیوتر
نرمافزار Attributer را نصب و فیلدهای مخفی اضافه کنید.
پس از ایجاد حساب کاربری در اتریبیوتر، قطعه کدی برای قرار دادن در وبسایت خود دریافت خواهید کرد. بسته به سازنده وبسایتتان (وردپرس، Wix، Webflow و غیره)، میتوانید آن را مستقیماً به سایت خود اضافه کنید، معمولاً از طریق بخش تنظیمات.
وقتی کد روی سایت شما اجرا شد، باید چند فیلد مخفی به فرم جذب سرنخ در وبسایت خود اضافه کنید. این فیلدهای مخفی عبارتند از:
- کانال
- جزئیات کانال ۱
- بررسی دقیق کانال ۲
- جزئیات کانال ۳
- جزئیات کانال ۴
افزودن فیلدهای مخفی به بیشتر ابزارهای ساخت فرم آسان است. معمولا میتوانید فقط با کشیدن و رها کردن نوع فیلد «مخفی» آن را به فرم خود اضافه کنید. ابزار اَتریبیوتر نیز راهنمای انجام این کار برای همه سازندگان فرمهای اصلی، از جمله گرویتی فرمز، ویکس فرمز، وبفلو فرمز و غیره
نویسنده اطلاعات سئو را در فیلدهای مخفی مینویسد.
وقتی بازدیدکنندهای از موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ ویژگیها، منشاء دادهها را تشخیص داده و آنها را در کوکی مرورگر بازدیدکننده ذخیره میکنند.
سپس، وقتی کاربران فرمی را در سایت شما (مانند فرمهای «تماس با ما» یا «درخواست قیمت») پر میکنند، اَتریبیوتر اطلاعات سئو را در فیلدهای پنهان فرم مینویسد و این اطلاعات همراه با نام، ایمیل و… سرنخها هنگام ارسال فرم ذخیره میشود.
برای نشان دادن، بیایید مثال بالا را ادامه دهیم و فرض کنیم من در حال ارائه هستم خدمات بازاریابی دیجیتال برای یک شرکت نگهداری استخر، اگر کسی از طریق جستجوی گوگل به سایت بیاید، چند صفحه از سایت را ببیند و سپس فرم تماس را پر کند، اتریبیوتر اطلاعات زیر را در فیلدهای مخفی مینویسد:
- کانال = جستجوی ارگانیک
- جزئیات کانال اول: گوگل
- جزئیات کانال ۲: www.google.com
- جزئیات کانال ۳ = کلمه کلیدی جستجوی آنها (اگر موتور جستجو آن را ارسال کرده باشد)
علاوه بر این، اتریبیوتر دادههای مربوط به صفحه فرود بازدیدکننده (مثلاً sydneypools.com/services/pool-cleaning) و گروه صفحه فرود (مثلاً /services) را نیز ثبت و منتقل میکند.
با استفاده از این دادهها، تعداد مشتریان بالقوه و مشتریان بالفعل خود را بفهمید.
اگر شرکت شما از سیستمی مانند Salesforce، Pipedrive، Hubspot و امثال آن استفاده میکند، میتوانید این دادهها را به آن ارسال کنید.
بعد از ورود اطلاعات، میتوانید از ابزارهای گزارشدهی داخلی CRM خود برای ایجاد گزارشهایی استفاده کنید که نشان میدهند چند سرنخ از سئو به دست آوردهاید، چند نفر از این سرنخها به مشتری تبدیل شدهاند، چه میزان درآمد کسب کردهاید و غیره.
در غیر این صورت، اگر از CRM استفاده نمیکنید و فقط از طریق ایمیل خود سرنخهای جدید را مدیریت و به آنها پاسخ میدهید، میتوانید این اطلاعات را در ایمیل اعلان سرنخ جدید خود بگنجانید تا به این ترتیب ببینید چند سرنخ از طریق سئو دریافت میکنید.
سه گزارش برای درک بازگشت سرمایه سئو
اگر اطلاعات منشاء هر سرنخ را به سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) یا حتی یک صفحه گسترده میفرستید، باید بتوانید گزارشهایی مانند نمونههای زیر را تهیه کنید:
مخاطبان هر کانال
نمودار بالا تعداد سرنخهای ایجاد شده را بر اساس کانال جذب آنها نشان میدهد.
روش خوبی برای درک عملکرد سئو در کسبوکار شما در مقایسه با کانالهای دیگر مانند جستجوی پولی یا شبکههای اجتماعی پولی است.
همانطور که مشاهده میکنید، این گزارش به وضوح نشان میدهد که سئو چه ارزش افزودهای دارد. در واقع، سئو نسبت به کانالهای پولی مانند گوگل ادز و فیسبوک ادز، مشتریان بالقوه بیشتری برای کسبوکار ایجاد میکند و همچنان در حال رشد است.
مشتریان جذبشده از طریق سئو در موتور جستجو
این نمودار نشان میدهد که تلاشهای سئو (یا سرمایهگذاری در سئو) چه تعداد مشتری برای کسبوکار جذب کرده است. خدمات سئو برای کسبوکارها (طبق تفکیک موتور جستجوی مربوطه)
علاوه بر پاسخ به سؤالات اساسی مانند «چند مشتری از تلاشهای سئو خود به دست میآوریم؟»، «چرا وبسایت من مشتری جذب نمیکند. و با بررسی اینکه کدام موتورهای جستجو بیشترین مشتریان را برای ما فراهم میکنند، این گزارش میتواند برای محاسبه نرخ تبدیل سرنخها به مشتری نیز مفید باشد.
معمولا سرنخهایی که از جستجوی ارگانیک میآیند، در مراحل پایانی قیف فروش، نسبت به سرنخهای منابعی مثل تبلیغات فیسبوک، تبدیل به مشتری بهتری میشوند؛ بنابراین این گزارش میتواند به شما در درک نرخهای تبدیل متوسط و مقایسه آنها با سایر کانالها کمک کند.
درآمد سئو از گروه صفحات فرود
نمودار بالا میزان درآمد حاصل از مشتریانی را که از طریق تلاشهای سئو شما جذب شدهاند، بر اساس گروه صفحات فرود (یعنی دستهبندی صفحات بر مبنای زیرپوشه در آدرس اینترنتی) نشان میدهد.
این گزارش به شما نشان میدهد چه نوع محتوایی از موتورهای جستجو مشتری و درآمد جذب میکند و میتواند به شما در شناسایی محتوای بیشتر مورد نیاز کمک کند.
به طور مشابه، اگر تغییری در تعداد مشتریان و درآمد حاصل از سئو مشاهده کردید، این گزارش میتواند به شما در شناسایی علت آن کمک کند. آیا رتبهبندی صفحه اصلی افزایش یافته است؟ یا آیا پستهای وبلاگ و وبینارهایی که با پشتکار ایجاد کردهاید، در حال جذب مخاطب هستند؟
زمان سئو خود را نصف کنید
رتبهبندی آهنگها، تحلیل رقبا و حسابرسی محتوای خود را سریعتر انجام دهید سایت سئو رایگان امتحان کنید.