در خدمات سئو وردپرس، تاکید کنید که سئو یک سرمایهگذاری بلندمدت است که نتایج آن ممکن است زمانبر باشد، اما با بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو، کسبوکار میتواند ترافیک بیشتری جذب کند و در نهایت فروش و درآمد را افزایش دهد.
چطور سئو را به رییس خود توضیح دهیم
- مخاطب را بشناس
- داستانی تعریف کن
- مسئله را تعریف کنید
- طرح کلی راه حل
- رقبا را برجسته کنید
- پیشبینی ارائه دهید
- قابلیت سنجش را نشان دهید
- گامهای بعدی را اطلاع دهید
- بازخورد بگیرید
تهیه بودجه بهینهسازی موتور جستجو کار با گرفتن تأیید رئیس برای پروژه شروع میشود. به همین دلیل، چند نکتهی مورد علاقهی خودمان (و آزمایششده) را برای توضیح سئو به رییستان با شما به اشتراک میگذاریم.
همین حالا ببینید
مخاطب را بشناسید
ابتدا، مخاطب خود را در مورد سئو در نظر بگیرید.
- سبک یادگیری آنها
- کانال ارتباطی ترجیحی آنها
- سابقه حرفهای آنها
- اهداف حرفهای و/یا سازمانی آنها
این اطلاعات به شما کمک میکند تا برنامهای سفارشی برای توضیح بهینهسازی موتورهای جستجو تهیه کنید. هنگام فکر کردن به مخاطبان خود، به این موضوع هم توجه کنید که چه چیزهایی را برای درک سئو نیاز دارند.
آیا مدیران ارشد مثلاً نیاز دارند بدانند بهینهسازیهای درونصفحهای شامل چه مواردی هستند؟ احتمالاً نه. در عوض، آنها باید درک کنند که افزایش حضور شرکت در جستجو چگونه میتواند بر سود خالص تأثیر بگذارد.
داستانی تعریف کن
چشمانداز سئو را به صورت داستانی ارائه دادن میتواند به تیم مدیریتی شما در فهم جایگاه سئو در برنامه کوتاهمدت و بلندمدت سازمان کمک کند. هرچند رویکرد شما به مخاطبان بستگی دارد، اما استفاده از عناصر داستانگویی مثل تشبیه، حکایت و استعاره، همچنان ارزشمند است.
داستان شما، صرف نظر از نحوه روایت آن، از تصاویر بصری مانند موارد زیر نیز بهره خواهد برد:
- گرافیک
- نمودارها
- عکسهای متحرک
- عکسهای صفحه
استفادهی بیش از حد از این عناصر میتواند مخاطب را از موضوع اصلی منحرف کند، پس در انتخاب تصاویر احتیاط کنید.
مشکل را تعریف کنید
همه انگیزه دارند، از جمله کسبوکار و رئیس شما.
وقتی سئو را برای رییس خود توضیح میدهید، مشکل سازمان، رییس و خودتان را اینگونه تعریف کنید:
- سهم بازار خود را از دست میدهیم.
- ما بیش از حد به تبلیغات پولی وابستهایم.
- ما محتوای سایت تولید میکنیم اما هیچ بازگشتی نداریم.
- در فصل کم کاری، در رسیدن به اهدافمان با مشکل روبرو هستیم.
- به دلیل ویژگیهای جستجوی هوش مصنوعی، مانند خلاصههای هوش مصنوعی، دیده شدن ما کاهش یافته است.
بیان مسئله، زمینه را برای ارائه بهینهسازی موتور جستجو بهعنوان راهحل فراهم میکند.
به یاد داشته باشید که بهینهسازی موتورهای جستجو نمیتواند مشکلات را یک شبه حل کند.
مثلاً، کسبوکار شما نمیتواند کمپینهای تبلیغاتی خود را خاموش کند و انتظار داشته باشد که سئو فردای آن روز جبران کند. اما میتوانید تصویری از سئو ارائه دهید که هزینههای شرکت را کاهش میدهد. پرداخت به ازای هر کلیک در مدت X ماه، X درصد کاهش هزینه
به همین دلیل، تعیین انتظارات در مورد نحوه و زمان عملکرد سئو بسیار مهم است.
در طراحی سایت وردپرس، بر اهمیت طراحی واکنشگرا و بهینهسازی سرعت سایت برای تجربه کاربری بهتر تاکید کنید. با این کار، علاوه بر جذب بازدیدکنندگان بیشتر، رتبهبندی سایت نیز بهبود مییابد و ارزش سایت در نگاه موتورهای جستجو بیشتر میشود.
راه حل را شرح دهید
پس از تعریف مسئله و ملموس کردن آن برای تیم، میتوانید بهینه سازی موتور جستجو (SEO) را بهعنوان راهحل بالقوه ارائه دهید. باز هم، ارائه بهینهسازی موتور جستجو با دیدگاه واقعبینانه اهمیت دارد— انتظارات غیرواقعبینانه ایجاد نکنید یا بیش از حد وعده ندهید.
اگر این کار را بکنید، احتمالا مدیری خواهید داشت که در عرض چند ماه بخواهد سئو را متوقف کند.
بسته به رئیستان، ممکن است مجبور شوید اطلاعات دقیقی درباره چگونگی حل مشکل توسط سئو ارائه دهید. مثلاً اگر بگویید سئو سهم بازارتان را افزایش میدهد، آماده توضیح باشید.چگونهبهینهسازی موتورهای جستجو این کار را انجام میدهد.
اگر میتوانید، با ذکر نمونههایی از کسبوکارهای مشابه (یا کسبوکار خودتان)، نشان دهید که بهینهسازی موتور جستجو میتواند تغییری واقعی و مؤثر در سازمان و اهداف آن ایجاد کند.
رقبا را برجسته کنید
نکتهی دیگر برای توضیح سئو به سرپرستتان، برجسته کردن رقبا و تلاشهای بهینهسازی موتور جستجوی آنهاست. اهرفس سمرش و عنکبوت جیغ زن میتوانید در میزان سرمایهگذاری یک کسبوکار روی بهینهسازی موتور جستجو تحقیق کنید.
مثلاً هنگام توضیح مزیتِ بهینه سازی موتور جستجو برای سرگرمی میتوانید با جستجوی کسب و کارهایی مانند سالنهای بازی، رقبای خود در منطقه را شناسایی کنید. جستجوی گوگل نشان میدهد که رقبا در رتبهبندی جستجوهایی مانند «سالنهای بازی نزدیک من» در چه وضعیتی هستند و ابزارهایی مانند SEMrush میزان ترافیک دریافتی وبسایت آنها را در مقایسه با وبسایت شما نشان میدهند.
این دیدگاه میتواند نشان دهد که کسبوکار شما از رقبا عقب مانده است. علاوه بر این، میتوانید با استفاده از معیارهای کلمات کلیدی و رتبهبندی جستجو، نشان دهید که چگونه رقبا ترافیک ارزشمند وبسایت شما را به خود اختصاص میدهند.
اگر سئو وبسایت خود را بررسی کنید، میتوانید مقایسهی جذابی بین سایتهایتان ایجاد کنید.
پیشبینی ارائه دهید
اگر رییستان به دادهها اهمیت میدهد، پیشبینی تاثیر سئو را در نظر بگیرید. مثل هر پیشبینی دیگری، پیشبینی شما هم یک پیشبینی است، نه تضمینی برای نتایج بهینهسازی موتور جستجو. اگر فکر میکنید رییستان این پیشبینی را به گونهای دیگر تفسیر خواهد کرد، توصیه میکنیم…نهاز جمله آن.
بسته به سئو شما، پیشبینی شما باید چند ماه آینده را در برگیرد و معیارهایی مانند موارد زیر را تخمین بزند:
- رتبهبندی کلمات کلیدی
- ترافیک ارگانیک
- تبدیلهای ارگانیک
اگر بخواهید، میتوانید این دادهها را با دادههای رقیبان مقایسه کنید. مثلاً میتوانید رشد جستجوی ارگانیک خود را در برابر رقیب پیشبینی کنید و تعیین کنید چه زمانی میتوانید از آنها پیشی بگیرید. صفحات نتایج موتور جستجو باز هم، انتظارات خود را مدیریت کنید.
برای افزایش دقت و عمق پیشبینیهایتان، از ابزارها و تخصصهای SEO.com استفاده کنید. این ابزار سئو، رتبهبندی کلمات کلیدی، تحلیل رقبا و حسابرسی محتوا را ارائه میدهد و پایهای قوی برای استراتژی سئوی شما ایجاد میکند. با استفاده از برنامه میتوانید پیشبینی رقابتی مبتنی بر داده ارائه دهید که مسیر موفقیت شما را مشخص میکند.
قابلیت سنجش را به نمایش بگذارید
برای آموزش سئو به رئیستان، باید نشان دهید که چگونه میتوانید تلاشهای بهینهسازی موتور جستجو را اندازهگیری کنید. معیارهای شما باید شامل رتبهبندی، ترافیک ارگانیک و تبدیلها باشد که میتوانید با ابزارهای رایگان مانند… آنها را پیگیری کنید. گوگل آنالیتیکس ۴ و کنسول جستجوی گوگل .
بسته به زیرساخت فناوری کسبوکار شما، ممکن است بتوانید اندازهگیری بازده سرمایهگذاری در بهینهسازی موتور جستجو این نوع اندازهگیری میتواند به رییس شما اطمینان دهد که سرمایهگذاری در سئو بهصرفه است، چون تاثیر آن بر سود خالص را نشان میدهد.
گامهای بعدی را به اشتراک بگذارید
در نهایت، توضیح دهید که سازمان شما برای شروع کار چه اقداماتی باید انجام دهد. در اینجا میتوانید موارد زیر را برجسته کنید:
- خط زمانی
- مردم
- منابع
- و بیشتر
در صورت امکان، بودجه تقریبی مورد نیاز برای سئو را نیز ذکر کنید.