09339159432 تبلیغات محیطی — 09376996070 تبلیغات دیجیتال

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) در سال 2024 چقدر طول می‌کشد تا نتیجه بدهد؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

در خدمات سئو وردپرس، مدت زمان دستیابی به نتایج موثر به عوامل مختلفی مانند سطح رقابت در کلمات کلیدی، کیفیت محتوا و ساختار سایت بستگی دارد. به طور معمول، این فرآیند ممکن است از چند ماه تا یک سال طول بکشد تا تغییرات قابل توجهی در رتبه‌بندی سایت مشاهده شود. با این حال، با استفاده از استراتژی‌های بهینه و پیوسته، می‌توان این زمان را کاهش داد.

بهینه سازی موتور جستجو چقدر زمان می‌برد؟

معمولاً سه تا شش ماه طول می‌کشد تا سئو نتیجه دهد (حتی برای متخصصان). شرکت سئو و شروع به افزایش ترافیک ارگانیک، سرنخ‌ها یا فروش از طریق جستجو کنید، اگرچه در برخی موارد ممکن است شش تا دوازده ماه طول بکشد.

چرا سئو اینقدر طول می‌کشد؟

چون بیش از ۲۰۰ عامل رتبه‌بندی الگوریتم‌های قدرتمند موتورهای جستجو و مهم‌ترین عوامل آن‌ها، مانند پروفایل بک لینک شما، یک‌شبه ساخته نمی‌شوند، بلکه با گذشت زمان و با ایجاد اعتبار سایت شما به‌عنوان منبعی معتبر در وب، به‌دست می‌آیند.

در طراحی سایت وردپرس، مهم است که تغییرات سئو به‌طور همزمان با بهینه‌سازی ساختار سایت و تجربه کاربری انجام شود. این کار می‌تواند به سرعت‌تر شدن فرآیند بهینه‌سازی کمک کند و باعث افزایش شانس موفقیت در مدت زمان کوتاه‌تر شود.

برای آگاهی بیشتر از مدت زمان سئو و اینکه آیا می‌توان نتایج سئو را سریع‌تر گرفت، به خواندن ادامه دهید.

بهینه سازی موتور جستجو چقدر طول می‌کشد؟

به طور معمول، سئو سه تا شش ماه زمان می‌برد تا نتیجه بدهد، هرچند برای برخی سایت‌ها شش تا دوازده ماه طول می‌کشد. مدت زمان لازم برای تاثیرگذاری سئو به عواملی مانند قابلیت خزش سایت و میزان زمانی که کسب‌وکار به سئو اختصاص می‌دهد، بستگی دارد.

چرا سئو اینقدر طول می‌کشد؟

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) زمان زیادی می‌برد زیرا الگوریتم‌های موتورهای جستجو در برابر اینترنت رو به رشد، پیچیده‌تر شده‌اند. با افزایش حجم محتوا برای ارزیابی و افزایش عوامل رتبه‌بندی، مشاهده نتایج برای صاحبان وب‌سایت و متخصصان سئو طولانی‌تر شده است. نتایج جستجوی گوگل مانند افزایش رتبه و ترافیک

مشاهده این مطلب  وب‌سایت WP Engine از پروژه اتصال دامنه پشتیبانی می‌کند.

بالا و پایین بلوک CTA با شناسه block_6633cf676e5a6 را می‌توان به دلخواه تنظیم کرد؛ از جمله حذف کامل، یا تنظیم به نصف اندازه فاصله‌ی پیش‌فرض.

زمان سئو خود را نصف کنید

با ابزار جدید و کاربرپسند سئو!

رایگان امتحان کنید

چه عواملی مدت زمان اثرگذاری سئو را تعیین می‌کنند؟

مهم‌ترین دلایل مؤثر بر مدت زمان لازم برای نتیجه‌گیری از سئو عبارتند از:

  • عوامل تجاریکه حول محور استراتژی سئو و بازار شما می‌چرخند.
  • عوامل سئوکه حول عوامل تعیین‌کننده‌ی نتایج جستجو می‌چرخند.

عوامل تجاری

عوامل تجاری که مدت زمان لازم برای مشاهده نتایج سئو را تعیین می‌کنند، عبارتند از:

رهبری

آیا سازمان شما ارزش بهینه‌سازی موتورهای جستجو را درک می‌کند؟ اگر رهبری این ارزش را تشخیص ندهد، برای راه‌اندازی فعالیت‌های سئو با مشکل مواجه خواهید شد و این مشکل به حوزه‌های دیگر مانند بودجه، استخدام و استراتژی نیز سرایت خواهد کرد.

هرچه پشتیبانی کمتری داشته باشید، منابع کمتری برای سرمایه‌گذاری در سئو خواهید داشت و این مدت زمان لازم برای نتیجه‌گیری از سئو را افزایش می‌دهد. به همین دلیل یادگیری آن بسیار مهم است. چطور سئو را برای مدیران توضیح دهیم تیم‌ها

با حمایت آن‌ها، می‌توانید منابع ارزشمندی برای آغاز برنامه سئو خود به دست آورید.

شاخص‌های کلیدی عملکرد

سازمان‌ها سئو را با معیارهای مختلفی می‌سنجند، از جمله:

  • رتبه‌بندی‌ها
  • ترافیک
  • سرنخ‌ها
  • تماس‌های تلفنی
  • فروش

تعریف موفقیت سئو توسط رهبری، جدول زمانی نتایج سئوی شما را تعیین می‌کند.

مثلاً اگر انتظار بهبود ترافیک در شش ماه اول را داشته باشند، می‌توانید به این هدف برسید. در مقابل، اگر انتظار تعداد مشخصی لید واجد شرایط در سه ماه اول را داشته باشند، برای نشان دادن اثربخشی سئو به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت.

مشاهده این مطلب  وردپرس ۵.۶ اکنون نسخه پیش‌فرض برای سایت‌های جدید WP Engine است.

صنعت

شبیه تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)، برخی صنایع بیش از صنایع دیگر در بهینه‌سازی موتورهای جستجو سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای مثال، جستجوهای مرتبط با سئو، PPC و سایر موضوعات بازاریابی دیجیتال، اغلب رقابتی هستند چون همه افراد در این صنعت این کار را انجام می‌دهند.

می‌توانید محبوبیت سئو را در بازار خود از طریق تحقیق روی رقبا بسنجید. ابزار رایگان SEO.com با برجسته کردن ترافیک، رتبه‌بندی و کلمات کلیدی رقبا و نحوه تغییر این اعداد در طول زمان، به‌سرعت تحلیل رقبا را ارائه می‌دهد.

در صنایع رقابتی‌تر، انتظار داشته باشید که سئو زمان بیشتری برای نتیجه‌دهی نیاز داشته باشد.

باید زمان بیشتری را صرف بهبود عوامل رتبه‌بندی که جایگاه شما در نتایج جستجو را تعیین می‌کنند، مانند پروفایل بک‌لینک، هدف‌گیری کلمات کلیدی و مفید بودن محتوا کنید.

بودجه

پول رتبه‌های بهتر نمی‌خرد، اما بودجه شما می‌تواند تیم شما را قادر سازد تا یک استراتژی سئو بهتر ایجاد، اجرا و مدیریت کند که بر عملکرد سئوی کوتاه‌مدت و بلندمدت شما تأثیر می‌گذارد.

مثلاً با بودجه بیشتر، می‌توانید:

  • در ابزارهای سئو مشترک شویدکه می‌توانید برای تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل رقبا و حسابرسی سئو از آن استفاده کنید.
  • یک شرکت سئو استخدام کنیدکه می‌توانید از آن برای اطلاع‌رسانی، ساده‌سازی و گسترش تلاش‌های سئو استفاده کنید.
  • متخصصان سئو داخلیکه می‌توانید از آن برای ساخت، مدیریت و نظارت بر برنامه سئو داخلی استفاده کنید.

اگر بودجه‌ی سئو شما کم باشد، به معنای عدم مشاهده‌ی نتیجه نیست. اما ممکن است زمان رسیدن به نتیجه‌ی سئو، بیشتر از بازه‌ی معمول سه تا شش ماه طول بکشد؛ البته این زمان به عوامل دیگری هم بستگی دارد.

مشاهده این مطلب  سئو مداوم چیست؟ فرآیند و نکاتی برای کسب‌وکارها

منابع

درباره برنامه‌های سئو، منابع عبارتند از:

  • استعداد
  • ابزارها
  • زمان

نبودن یکی (یا همه)‌ی آن‌ها، روی مدت زمان لازم برای نتیجه گرفتن سئو تاثیر می‌گذارد.

مثلاً اگر استعداد و ابزار لازم را دارید اما وقت کافی ندارید، به احتمال زیاد بازدهی سئو برایتان پایین‌تر خواهد بود چون تیم شما فرصت کافی برای رسیدگی به آن را ندارد.

استراتژی

در مورد مدت زمان لازم برای نتیجه‌دهی سئو، استراتژی شما یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در کسب‌وکار است. استراتژی شما تعیین می‌کند که وقت خود را – یکی از ارزشمندترین منابعتان – کجا صرف کنید.

به همین دلیل، سرمایه‌گذاری زمان برای توسعه استراتژی سئو بسیار مهم است.

عوامل سئو

عوامل سئو که بر مدت زمان ظهور نتایج سئو تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

خزش و نمایه سازی

اول اینکه، اگر موتورهای جستجو نتوانند سایت شما را بخزند یا نمایه کنند، مدت زمان زیادی باید برای دیدن نتیجه سئو صبر کنید.

زیرا این دو مرحله پیش‌نیاز رتبه‌بندی در نتایج جستجو هستند. شما به یک خزنده وب نیاز دارید سایت خود را بخزید تا بتوانی شاخص موتور جستجو را وارد کنید خبر خوب این است که می‌توانید این مشکل را با ابزارهایی مانند کنسول جستجوی گوگل به سرعت برطرف کنید.

حتی اگر موتورهای جستجو بتوانند سایت شما را بخزند و نمایه کنند، موارد دیگری هم هست که باید در نظر گرفت.

  • تنظیمات سرعت خزش شما
  • برنامه به‌روزرسانی نقشه سایت XML شما
  • بهینه‌سازی پیوندهای داخلی شما
  • فراوانی خزش

ساختنِ دانش سئو فنی می‌توانم به شما در بهینه‌سازی بخش‌های فوق سایتتان کمک کنم.

پروفایل بک لینک

پروفایل بک لینک یکی از عوامل رتبه‌بندی پرچالش‌ترین و مهم‌ترین‌هاست.

برای موتورهای جستجویی مانند گوگل پیوندهای برگشتی به منزله تایید محتوای شما عمل می‌کند. اگر با ارجاعات در مقالات علمی آشنایی دارید، این همان جایی است که گوگل در ابتدا ایده بک‌لینک‌ها را به‌عنوان عاملی در رتبه‌بندی از آن گرفت.

مشاهده این مطلب  چگونگی استفاده از برنامه‌ریز کلمات کلیدی گوگل برای سئو در سال 2025

وب‌سایت‌هایی که پروفایل بک لینک قوی‌تری دارند، به دلیل اعتبار بیشتر، سریع‌تر نتایج سئو را می‌بینند.

موتورهای جستجو به اعتبار این وبسایت پی برده‌اند و همین امر باعث می‌شود که این سایت، منبعی معتبرتر برای اطلاعات باشد. در اصل، موتورهای جستجو نسبت به این سایت‌ها، در برآورده کردن هدف کاربر، اطمینان بیشتری دارند تا سایت‌های ناشناخته.

بهینه‌سازی موتور جستجو اگر وب‌سایت شما هنوز در حال رشد پروفایل بک‌لینک خود است، احتمالا زمان زیادی خواهد برد.

تاریخچه دامنه

شما تاریخچه دامنه همچنین می‌تواند بر مدت زمان لازم برای نتیجه‌گیری سئو تاثیر بگذارد.

معمولاً دامنه‌های قدیمی‌تر در بهینه‌سازی موتورهای جستجو عملکرد بهتری نسبت به دامنه‌های جدیدتر دارند؛ زیرا سابقه‌ی طولانی‌تری در موتورهای جستجو داشته و پروفایل بک‌لینک گسترده‌تری دارند.

این به این معنا نیست که باید دامنه‌ای قدیمی‌تر به جای دامنه‌ای جدیدتر بخرید.

نگاه کارشناسی ازGoogle logo

اگر حداقل دو ماه است که وجود دارید، باید بتوانید در نتایج جستجو ظاهر شوید.

به گفته مت کاتس یک کارمند سابق گوگل گفته است: «اگر حداقل دو ماه است که وب‌سایتتان فعال است، باید بتوانید در نتایج جستجو ظاهر شوید.» برخی متخصصان سئو با این نظر مخالفند، اما به یاد داشته باشید که موتورهای جستجو از بیش از ۲۰۰ عامل برای تولید نتایج جستجو استفاده می‌کنند.

مشاوره ما این است: دامنه قدیمی خوب است، اما دامنه مرتبط با کسب‌وکار شما در درازمدت بهتر است.

رقابت کلمات کلیدی

مدیر وب‌سایت که می‌خواهد با سایت جدیدش برای عبارت «هتل‌ها» رتبه بگیرد، می‌گوید: «چرا سئو انقدر طول می‌کشد؟»

رقابت کلمات کلیدی اینکه از چه کلمات کلیدی استفاده می‌کنید هم در مدت زمان تاثیرگذاری سئو نقش دارد. کلمات کلیدی کوتاه‌تر (مثلاً یک یا دو کلمه) با حجم جستجوی بالاتر، معمولاً رقابتی‌تر از کلمات کلیدی بلندتر (سه یا چهار کلمه یا بیشتر) هستند.

مشاهده این مطلب  نگاهی به وضعیت وردپرس در سال 2017

این یعنی شما برای رتبه‌بندی در کلمات کلیدی مانند «هتل‌ها» با سایت‌های بزرگ رقابت می‌کنید و اگر وب‌سایت شما از نظر پروفایل بک‌لینک (و دیگر عوامل رتبه‌بندی سئو) توانایی رقابت نداشته باشد، به احتمال زیاد در نتایج سئو پیشرفتی نخواهید دید.

کلمات کلیدی بلندتر را هدف بگیرید، مثلاً «هتل‌های مناسب کودکان با امکانات تفریحی در کالیفرنیا»، و به احتمال زیاد سریع‌تر نتیجه خواهید گرفت چون رقابت کمتری روی این کلمات کلیدی وجود دارد. به یاد داشته باشید که «سریع‌تر» به معنای نتیجه گرفتن در یک شب نیست.

هدف جستجو

هدف جستجو محتوای سایت شما اگر با هدف جستجوی کاربر (یعنی مشکلی که می‌خواهد حل کند) مطابقت نداشته باشد، در رتبه‌بندی، ترافیک و فروش تأثیری نخواهد داشت و یکی از عوامل مهم در زمان‌بر بودن سئو نیز همین موضوع است.

می‌توانید با انجام این مراحل مطمئن شوید که محتوای شما با هدف جستجو مطابقت دارد.

  • به نتایج برتر کلمه کلیدی مدنظر خود نگاه کنید
  • موضوع مشترک این آدرس‌های اینترنتی را پیدا کنید
  • دنبال لیستی از هتل‌های مناسب کودکان در کالیفرنیا هستم که امکانات و فعالیت‌های مخصوص بچه‌ها هم داشته باشند، به همراه مزایا، معایب و قیمت تقریبی هر کدام.
  • چیدمان محتوایی بر اساس این نیت جستجو تهیه کنید

با محتوای کاربرمحور و بهینه‌شده برای موتورهای جستجو، شانس خود را برای کسب نتایج بهتر در جستجوی اینترنتی افزایش دهید.

بهینه‌سازی سئو درون‌صفحه‌ای

علاوه بر برآورده کردن هدف جستجو، بهینه‌سازی‌های درون صفحه‌ای متعددی نیز باید در نظر گرفته شوند، مانند:

  • عنوان‌ها
  • توضیحات متا
  • یکپارچه‌سازی کلمات کلیدی
  • برچسب‌های عنوان
  • پیوندهای داخلی

اگر محتوای شما با بهترین شیوه‌های سئو بهینه نشده باشد، سئو احتمالا مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا برای کسب‌وکار شما نتیجه دهد. برای مثال، کلمه کلیدی هدف شما باید در عنوان و در سراسر محتوای شما ظاهر شود تا موضوع محتوای شما را به موتورهای جستجو و کاربران نشان دهد.

مشاهده این مطلب  روندهای وببی سال 2022: مرز بعدی در تجارب آنلاین

شاخص‌های اصلی وب

از وب‌سایت‌های کند، به‌خصوص آنهایی که بعد از بارگذاری جا‌به‌جا می‌شوند، متنفرید؟ تنها نیستید.

ساخت گوگل شاخص‌های اصلی عملکرد وب عناصری از سرعت صفحه که بر تجربه کاربری تاثیر می‌گذارند، مانند:

  • تا چه زمانی کاربران می‌توانند با محتوا تعامل داشته باشند؟
  • تا چه مدت طول می‌کشد تا محتوا به تعاملات کاربر پاسخ دهد؟
  • تا چه زمانی محتوا بزرگترین عنصر خود را در صفحه نمایش نشان می‌دهد؟

اگر وبسایت شما بر اساس این معیارها، تجربه کاربری ضعیفی ارائه دهد، به احتمال زیاد به دلیل تجربه کاربری نامطلوب، نتایج SEO شما نیز کندتر خواهد شد. برای حل این مشکل می‌توانید با یک تیم SEO و توسعه همکاری کنید تا سرعت و پاسخگویی وبسایت خود را بهبود ببخشید.

می‌توانید سرعت سایت خود را با استفاده از ابزار PageSpeed Insights گوگل آزمایش کنید. اگر نمی‌دانید چگونه از آن استفاده کنید ابزار گوگل برای سنجش سرعت صفحات وب (به منظور بهینه‌سازی موتورهای جستجو) فقط کافی است ابزار را باز کنید، آدرس وبسایت خود را وارد کنید و روی تحلیل کلیک کنید.

چگونگی بهینه‌سازی جدول زمانی سئو

در مقایسه با تبلیغات کلیکی، شش ماه برای دیدن نتیجه، زمان بسیار طولانی است. اگر نمی‌دانید در این مدت چه کار کنید، جدول زمانی سئو را در پایین آورده‌ایم تا نشان دهیم متخصصان سئو چگونه وقت خود را می‌گذرانند.

توجه:موارد زیر نمونه‌ای است. هر وب‌سایت متفاوت است، بنابراین جدول زمانی شما احتمالا متفاوت خواهد بود و این مشکلی ندارد!

ماه اول

در ۳۰ روز اول خود، روی موارد زیر تمرکز کنید:

  • ابزارهای لازم مانند گوگل آنالیتیکس 4 و کنسول جستجوی گوگل را راه‌اندازی کنید.
  • بررسی خزش و نمایه سازی
  • بهینه سازی موتور جستجوی سایت را بررسی کنید تا فرصت‌های بهبود در سطح سایت یا صفحه مشخص شوند.
  • عملکرد رقبای تجاری را ارزیابی کن
مشاهده این مطلب  برترین افزونه‌های رسانه‌ای وردپرس برای پویاتر کردن سایت شما

ماه دوم

در ۳۰ روز آینده، روی موارد زیر تمرکز کنید:

  • مهم‌ترین مشکلات سئو را بر اساس گزارش بررسی، برطرف کن
  • صفحه گوگل بیزینس پروفایل و لیستینگ بینگ پلیس خود را ایجاد یا تنظیم کنید
  • کلمات کلیدی مرتبط را به مهم‌ترین آدرس‌های اینترنتی خود اضافه و تحقیق کنید.

ماه سوم

در ماه سوم، روی این موارد تمرکز کنید:

  • کلمات کلیدی را روی آدرس‌های اینترنتی کلیدی دیگر نگاشت و پیاده‌سازی کن
  • موضوعات تحقیقاتی برای ساخت بک لینک و شروع به تولید این محتوا
  • مشکلات سئو را بر اساس شدت و تاثیرشان مرتب سازی و حل کنید.

ماه چهارم

در ماه آینده، روی این موارد تمرکز کنید:

  • مشکلات سئو را بر اساس شدت و تاثیرشان مرتب سازی و حل کنید.
  • ارزیابی عملکرد سئو
  • از ماه سوم، محتوای خود را به وب‌سایت‌های مرتبط ارائه دهید.

ماه پنجم

در ماه پنجم، روی این موارد تمرکز کنید:

  • بهینه‌سازی ارزشمندترین آدرس‌های اینترنتی خود را ادامه دهید
  • موضوعات جدیدی برای جذب کاربران از طریق جستجو تولید کنید

ماه ششم

در نهایت، در ماه ششم، روی این موارد تمرکز کنید:

  • ارزیابی عملکرد سئو در شش ماه گذشته
  • استراتژی سه ماهه آینده را تعیین کنید

چطور می‌توانم سریع‌تر نتایج سئو بگیرم؟

بیایید واضح باشیم، با جادو (یا سئو کلاه سیاه) نمی‌توانید نتایج سئو را سریع‌تر بگیرید.

با این حال، می‌توانید زمانی را صرف ساختن سایتی معتبر کنید که شهرتی در تولید محتوای مفید و پاسخگو به نیاز کاربران داشته باشد و از بهترین شیوه‌های سئو که موتورهای جستجو ارائه می‌کنند، پیروی کند.

آن کار را انجام بده و احتمالا نتایج سئو سریع‌تری نسبت به… خواهی دید. وب‌سایت کاملا جدید بدون سابقه‌ای در وب

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

استراتژیست و مشاور سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی 09376996070

آخرین مقالات مرتبط

10 قدم برای افزایش کارایی فروشگاه ووکامرس و 5 برابر کردن فروش (چک‌لیست کامل 2021)

امروزه، ارتقای تجربه مشتری یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت کسب و کارهای آنلاین شناخته می‌شود. بیشتر فروشگاه‌های...

گوتنبرگ: به‌روزرسانی ویژگی‌ها در شش ماه

شاید باور کردنش سخت باشد، اما گوتنبرگ ویرایشگر محتوای پیش‌فرض وردپرس که همراه با راه‌اندازی … وردپرس...

مقایسه سیستم‌های مدیریت محتوا: وردپرس در برابر جوملا [اینفوگرافیک]

ما به تازگی مقایسه‌ای بین وردپرس و دروپال انجام دادیم. اینفوگرافیک و کتاب سفید این بار به بررسی تفاوت‌های...

نگاهی اول به PHP 7.4

PHP یا پیش‌پردازنده‌ی ابرمتن، زبان برنامه‌نویسی سمت سرور است که به‌طور گسترده برای توسعه‌ی پوسته‌ها و...

وقت آن است که وب‌سایت وردپرس خود را با HTTPS امن کنید.

در چند سال گذشته، گوگل به‌طور فزاینده‌ای بر اهمیت رمزگذاری HTTPS برای وب‌سایت‌ها تأکید کرده و حتی صفحات...

وردپرس ۵.۶ اکنون نسخه پیش‌فرض برای سایت‌های جدید WP Engine است.

وردپرس ۵.۶ سیمون نسخهٔ آذرماه، سومین به‌روزرسانی بزرگ وردپرس در سال ۲۰۲۰ بود و ویژگی‌ها و تغییرات آن...

۶۵ میانبر صفحه کلید وردپرس برای افزایش کارایی

به عنوان مدیر وبسایت‌های متعدد (بیشترشان وردپرس)، متوجه شدم که افزایش راندمان در استفاده از وردپرس نقش...

ده خطر امنیتی بحرانی در برنامه های کاربردی

اوواسپ (OWASP) یا پروژه امنیت برنامه‌های کاربردی وب باز، یک سازمان غیرانتفاعی است که به نشر اطلاعات مربوط...

ارائه امنیت سازمانی برای همه

امنیت سایبری همچنان چالشی برای کسب‌وکارها (و وب‌سایت‌ها) در همه ابعاد است و امروزه سازمان‌ها با فهرست...

با اطمینان حافظه پنهان خود را پاک کنید

ذخیره‌سازی موقت داده‌ها (کش کردن) روشی عالی برای سرعت بخشیدن به درخواست‌های سرور و ارائه تجربه کاربری...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تبلیغات محیطی (بیلبورد، هدایا ویژه و …) | 09339159432

سفارش تبلیغات دیجیتال (طراحی سایت، سئو، اینستاگرام و ..) | 09376996070