آیا از ترفندهای سادهای که میتوانند نتایج آنلاین شما را به طور چشمگیری افزایش دهند، غافل هستید؟ ریچل میلر با تونی مسر، نویسنده کتاب «سندرم وبسایت تنبل»، گفتگو میکند تا دریابد صاحبان مشاغل کوچک چگونه میتوانند وبسایت خود را تقویت کنند.
بسیاری از کسبوکارهای کوچک در طراحی وبسایتهای تجارت الکترونیک خود، از برخی راهکارهای ساده غافلاند. کمبود وقت، دانش یا حتی خودخواهی باعث میشود بسیاری از آنها نتوانند از پتانسیل وبسایت خود به طور کامل استفاده کنند.
و از آنجا که قوانین بازی آنلاین مدام در حال تغییر است، بسیاری از صاحبان مشاغل احساس میکنند همیشه در حال تعقیب و عقبماندگی هستند.
تونی مسر این موضوع را به خوبی میداند. او با بسیاری از شرکتهای کوچک کار کرده و دریافته است که صاحبان مشاغل کوچک ممکن است از «هدف متحرک» اینترنت بترسند.
صاحبان مشاغل کوچک اغلب میگویند که از تکنولوژی سر در نمیآورند یا اینکه خیلی دیر شده تا خود را به روز کنند. برخی دیگر میگویند به دلیل نداشتن نقطه شروع یا متخصص فناوری اطلاعات داخلی، عقب ماندهاند. و بسیاری هم فکر میکنند وبسایتشان به همین شکل خوب است یا نمیخواهند هزینه بیشتری برای آن صرف کنند.
اما راه دیگری هم هست. تونی میگوید: «لولاهای کوچک، درهای بزرگ را باز میکنند.» «کارهای کوچک زیادی میتوانند نتایج بزرگی به همراه داشته باشند و اغلب فقط چند پوند هزینه دارند.»
همچنین واضح است که بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک معتقدند برخی از استراتژیهای آنلاین مختص کسبوکارهای بزرگ است. اما این کاملا درست نیست و زیبایی اینترنت در این است که میتواند زمین بازی را برابر کند.
تونی میگوید: «شما میتوانید تفاوت ایجاد کنید. کسب و کارهای کوچک میتوانند فراتر از توانایی خود عمل کنند و در حوزههایی که بهطور سنتی مختص کسب و کارهای بزرگ بوده، رقابت کنند.»
او اضافه میکند که بسیاری از ابزارهای تجارت الکترونیک مورد نیاز شما هم در دسترس هستند و هم مقرون به صرفه. بسیاری از ابزارهای وبسایت، نسخههای رایگان پایه ارائه میدهند که اغلب برای انجام کار خوب کافی هستند. این به معنای حضور شما در بازی و در میدان رقابت است.
البته، ممکن است برخی از این کارها نیاز به متخصص فناوری اطلاعات یا توسعهدهنده وبسایت تجارت الکترونیک داشته باشد، اما همه تغییرات ساده هستند و نیازی به صرف هزینههای گزاف نیست. با جستجو و مقایسه قیمتها برای برخی از ارتقاءهای فناوری اطلاعاتی که تونی پیشنهاد کرده است، میتوانید بدون صرف هزینه زیاد، به دستاوردهای بیشتری برسید.
ده توصیه برتر تونی برای بهبود عملکرد وبسایت شما:
برای موبایل بهینه سازی شود
بسیاری از کسبوکارهای کوچک هنوز وبسایت تجارت الکترونیک خود را راهاندازی نکردهاند. مناسب برای موبایل زیرا اغلب فکر میکنند کار دشواری است یا شاید برایشان مرتبط نباشد. اما مصرفکنندگان به طور فزایندهای از تلفنها و تبلتها برای گشتوگذار آنلاین استفاده میکنند و اگر وبسایت شما برای موبایل مناسب نباشد، ممکن است کسبوکار خود را از دست بدهید.
دو راه وجود دارد: اگر وبسایت خود را بازطراحی میکنید، زمان مناسبی است که از طراحی واکنشگرا استفاده کنید. اما میتوانید همین الان هم با هزینهای بسیار کم، نسخهی سازگار با موبایل وبسایت خود را داشته باشید. از ابزار ساخت وبسایت موبایل (مانند…) استفاده کنید. دُدا موبایل سپس کد را به سایت خود اضافه کنید؛ بدین ترتیب مرورگرها وبسایت شما را در فرمت صحیح برای هر دستگاهی نمایش میدهند.
تمام وبسایت خود را امن کنید
بیشتر وبسایتهای تجارت الکترونیک از فناوری SSL برای امن کردن بخش پرداخت سایت خود استفاده میکنند. این صفحات در آدرس اینترنتی خود به جای http از https استفاده میکنند. اکنون گوگل تایید کرده است که امنیت وبسایت بخشی از الگوریتم رتبهبندی آن است، بنابراین توصیه میکنیم کل وبسایت خود را به SSL تغییر دهید. این کار هزینهای کم دارد – میتوانید گواهی SSL را با حدود ۳۰ پوند در سال تهیه کنید.
هاستینگ وبسایت با استفاده از درایو حالت جامد تهیه کنید.
بیشتر میزبانهای وب، سرویس اشتراکی با سرعتهای مختلف ارائه میدهند. با استفاده از هاستینگ SSD درایوهای حالت جامد، بهخصوص برای وبسایتهای تجارت الکترونیک، در واقع مقدار بسیار زیادی رم اضافه میکنند و سرعت سایت شما را فوقالعاده بالا میبرند؛ بهحدی که گوگل هم متوجه آن خواهد شد.
در نهایت، همه وبسایتها به حافظههای SSD مهاجرت خواهند کرد، اما اگر همین حالا این کار را انجام دهید، مزیت واقعی خواهید داشت. با افزایش سرعت وبسایت خود، دو هدف را محقق خواهید کرد: اول، تعداد بازدیدکنندگانی که سایت را ترک میکنند کاهش مییابد؛ دوم، رتبه شما در موتورهای جستجو بهبود مییابد، چرا که سرعت بارگذاری صفحه یکی از عوامل کلیدی برای گوگل است.
وبلاگ بسازید
انتشار محتوای مرتبط، مانند راهنماها و مطالعات موردی، ترافیک وبسایت تجارت الکترونیک شما را افزایش میدهد. بهترین گزینه، وبلاگ است. وردپرس یک سایت میزبانی وبلاگ عالی است، رایگان است و میتوانید بهراحتی از طریق یک تب وبلاگ در وبسایت خود به آن لینک دهید.
اما با وجود نیتهای خوب بسیاری از صاحبان کسبوکار، آنها تمایل دارند که … وبلاگنویسی اغلب به این دلیل که نمیدانند چه بنویسند.
بهترین روش این است که تصور کنید دربارهی کسبوکارتان با دوستی صحبت میکنید؛ چطور شروع کردید، چه خدماتی ارائه میدهید، چرا باید شما را انتخاب کنند و امثالهم. تمام این اطلاعات در ذهنتان است؛ یک «تخلیهی ذهنی» انجام دهید تا ایدههای سادهای برای وبلاگنویسی به دست آورید.
همچنین میتوانید در هارد دیسک و صندوق ارسال ایمیل خود به دنبال محتوایی بگردید که قابل تبدیل به پست وبلاگ باشد. احتمالا پیش از این به سوالات رایج پاسخ دادهاید یا اطلاعات مفیدی برای مشتریان ارسال کردهاید.
از بازنویسی و استفادهی مجدد از مطالب خود نترسید. فقط به این دلیل که قبلاً در مورد موضوعی نوشتهاید، دلیلی ندارد که نتوانید با رویکردهای متفاوت، دوباره آن را پوشش دهید. اگر راهنمایی نوشتهاید، آن را به مجموعهای از وبلاگهای کوتاهتر تبدیل کنید.
سایت خود را بهینه کنید
بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک فکر میکنند بهینهسازی موتور جستجو یا خیلی پیچیده و گران است، یا صرفاً فریبکاری است. در واقع، آنها اغلب به من میگویند که فکر میکنند خیلی کوچک هستند که بتوانند بر گوگل تأثیر بگذارند. اما بهینهسازی موتور جستجو نباید دشوار باشد و سود سرشاری دارد.
مطمئن شوید از کلمات کلیدی، متا تگها، متن لنگر، آدرسهای اینترنتی غنی از کلمات کلیدی و عناوین مناسب استفاده میکنید تا وبسایت شما در نتایج جستجو دیده شود. میتوانید خودتان این کار را انجام دهید یا از متخصص کمک بگیرید. اگر تحقیقات اولیه برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی را انجام دادهاید، یک روز کار با یک متخصص سئو میتواند نتایج شما را امسال متحول کند.
محدوده دید محلی خود را بهبود ببخشید
بسیاری از شرکتهای کوچک به تماشاگران محلی راههای زیادی برای افزایش دیده شدن شما در منطقهی خودتان وجود دارد. دایرکتوریهای آنلاین محلی به شما کمک میکنند تا شهرت خود را افزایش داده و لینکهایی ایجاد کنید تا افراد بیشتری شما را پیدا کنند. اگر در بازار خاصی فعالیت میکنید، دایرکتوریهای معتبر نیز وجود دارند که میتوانید از آنها لینک بگیرید.
راه دیگر این است که نام کسبوکارتان را در وبسایتهای دیگران قرار دهید. مثلاً با تامینکنندگان خود، حسابدار یا طراح وبسایت تجارت الکترونیک خود، تماس بگیرید و پیشنهاد دهید که در ازای قرار دادن لینک وبسایتتان، برای آنها یک معرفینامه بنویسید.
لینکهای باکیفیت به گوگل نشان میدهند که کسبوکاری معتبر هستید و این امر رتبه شما را بهبود میبخشد. همچنین اعتماد مشتریان بالقوهای را که نام شما را در مکانهای مناسب میبینند، جلب میکند.
تشویق به ارائه نقد و نظر و امتیاز
کسبوکارهایی با نظرات امتیازات رتبه بالاتری نسبت به کسبوکارهای بدون آن کسب کنند؛ و بازخورد مشتریان برای افرادی که پیشتر از کسبوکار شما استفاده نکردهاند، بسیار اطمینانبخش است. از مشتریان خود بخواهید نظرات مشتریان اگر نپرسی، چیزی به دست نمیآوری. بهترین زمان برای این کار، زمانی است که به مشتری راضی کمک کردهاید.
حتماً نظرات را دریافت کنید گوگل بیزینس همچنین، وسوسه نشوید که نقدهای ساختگی بنویسید یا تعداد زیادی از آنها را یکباره در سایت خود قرار دهید. بهجای آن، هدفتان یک یا دو نقد در ماه باشد و آنها را در صفحات مختلف وبسایت پخش کنید.
ویدئو بسازید
ساختن یک [چیز خوب] فوقالعاده آسان است. فیلم امروزه با گوشی موبایل هم میتوان فیلم ساخت و نیازی به استعداد استیون اسپیلبرگ نیست. ویدئوها فوقالعاده محبوب هستند؛ فقط کافی است به میلیونها بازدید ویدیوهای «آنباکسینگ» محصولات در یوتیوب نگاه کنید.
ساده نگهش دارین و اول زیاد نگران کیفیت نباشین. اگه لوله کش هستین، یه ویدیوی کوتاه از تعمیر نشتی درست کنین. اگه صاحب یه اقامتگاه با صبحانه هستین، میتونین یه ویدیو از پیادهرویهای محلی بسازین. یه پست وبلاگی در مورد ویدیو بنویسین و از وبسایتتون بهش لینک بدین.
فراموش نکنید یوتیوب مالکیت گوگل است. بسیاری از کسبوکارها، صرف نظر از اندازه، از ویدئو استفاده نمیکنند. این برای هر کسبوکار کوچک، فرصتی بزرگ برای پیشی گرفتن از رقبا محسوب میشود.
چت زنده را راه اندازی کنید
چت زنده چیزی است که به نظر میرسد فقط شرکتهای بزرگ آن را ارائه میدهند، اما باید در صدر فهرست هر کسبوکار تجارت الکترونیکی امروزی قرار داشته باشد. چت زنده مثل یک دستیار فروش مجازی است که در لحظه مناسب ظاهر میشود تا کمک کند و مشتریان کاملا آن را دوست دارند. این روشی سریع برای دریافت پاسخ است و در عین حال مزاحم نیست؛ و مدیریت آن برای شما آسان است – بر خلاف تلفن، میتوانید همزمان سه یا چهار چت را مدیریت کنید.
ایدهآل این است که در دفترتان کسی باشد که این کار را انجام دهد، اما میتوانید از تلفن همراه نیز پاسخ دهید و اگر به کمک بیشتری نیاز داشتید، میتوانید این کار را برونسپاری کنید.
همچنین روش بسیار خوبی برای افزایش فروش آنلاین از طریق فروش مرتبط و فروش افزایشی است. برای تشویق خریداران به خرید، میتوانید صفحات و لینکهای مرتبط را به آنها پیشنهاد دهید. این کار، نرخ انصراف از خرید را کاهش میدهد و هزینهی ناچیزی دارد. از جملهی این روشها میتوان به… گفتگوی زنده و چت خالص که سرویس رایگان ارائه میدهد هاباسپات .
مرکز پشتیبانی مرکزی راهاندازی کنید
آیا درخواستهای پشتیبانی و سرنخهای فروش آنلاین شما از دست میرود؟ اگر کسی خارج از دفتر باشد، آیا برخی ایمیلها نادیده گرفته میشوند؟ یک میزخدمت مرکزی مبتنی بر ابر به این معنی است که هیچ چیزی را از دست نمیدهید و شما را به پیگیری درخواستها پس از چند روز ترغیب میکند.
هر کسبوکار کوچکی که درخواستهای خرید دریافت میکند باید به این موضوع توجه کند. مهمترین دلیل عدم خرید مشتریان، بیتوجهی است، با این حال بسیاری از شرکتها به دلیل عدم پیگیری سرنخها، مشتری از دست میدهند. سرپورتلی یک شرکت بریتانیایی است که راهحلهای پشتیبانی فنی رایگان و پولی ارائه میدهد.