تعریف
جریمه گوگل به معنای کاهش چشمگیر در دید و کلیکهای ارگانیک یک وبسایت است که به دلیل نقض خط مشیهای موتور جستجو توسط صاحب وبسایت اعمال میشود. این جریمه ممکن است توسط یکی از اعضای تیم گوگل به طور خاص اعمال شود یا به طور خودکار زمانی که وبسایت برخی از …نشانههای اسپم الگوریتم
وقتی گوگل به وبسایت شما جریمه اعمال میکند، چه اتفاقی میافتد؟
اگر وبسایت شما به طور خودکار جریمه شود، به شما اطلاع داده نخواهد شد. با این حال، شما کاهش قابل توجهی در کلیک و نمایش موتور جستجو و همچنین افت رتبه گوگل را مشاهده خواهید کرد.
اگر جریمه دستی باشد، در حساب Google Search Console خود، اعلانی مبنی بر جریمه دریافت خواهید کرد. در همان زمان، وبسایت شما در نتایج جستجو رتبه پایینتری خواهد داشت یا حتی به طور کامل از نتایج جستجو حذف خواهد شد.
علت جریمه گوگل چیست؟
برای اینکه گوگل یک وبسایت را جریمه کند، باید آن وبسایت اسپم محسوب شود و به نوعی قوانین اصلی جستجوی گوگل (قبلا راهنماهای وبمستر) را نقض کرده باشد.
به عنوان مثال، دو مورد از شایعترین دلایل جریمه شدن، بک لینکهای اسپمی و محتوای نازک و بیکیفیت هستند.
چه جریمههایی از طرف گوگل ممکن است دریافت کنید؟
برای اجتناب از جریمه شدن توسط گوگل، باید چند نکته را در نظر داشته باشید. رایجترین جریمههایی که ممکن است با آنها مواجه شوید به شرح زیر هستند.
اسپم تولید شده توسط کاربر
در بسیاری از موارد، خالق محتوای اسپم و لینکهای موجود در وبسایت، مدیر وبسایت نیست، بلکه بازدیدکنندگان هستند. بنابراین اگر وبسایت اجازه ایجاد محتوا توسط کاربر را میدهد، مانند کامنتهای وبلاگ، انجمنها و…، باید به نظارت بر محتوا توجه ویژهای شود.
هاستینگ اسپمی
یکی دیگر از عوامل خارجی که میتواند منجر به جریمه گوگل شود، میزبانی وب اسپم است. اگر ارائه دهنده میزبانی به دلیل میزبانی از تعداد زیادی وب سایت اسپم جریمه شود، همه وب سایتهایی که میزبانی میکند، صرف نظر از کیفیت آنها، جریمه SEO گوگل را دریافت خواهند کرد. بنابراین، بهترین روش برای جلوگیری از جریمهها، استفاده از یک ارائه دهنده میزبانی معتبر و قابل اعتماد است.
مشکل دادههای ساختار یافته
ممکن است این جریمه برای صاحب سایتی که تلاش میکند با تغییر محتوای سایت و وانمود به چیزی غیر از واقعیت، موتور جستجو را فریب دهد، اعمال شود. به عبارت دیگر، اگر نوع محتوای واقعی صفحه با نوع کدهای اسکیما که استفاده میکنید متفاوت باشد، ممکن است جریمه در پی داشته باشد. بهترین روش در اینجا این است که از دستورالعملهای دادههای ساختاریافته گوگل پیروی کنید.شماره دو و از دادههای ساختاری فقط در جایی استفاده کن که مناسب باشه.
پیوندهای غیرطبیعی
این جریمه معمولاً به دنبال فعالیتهای غیرقانونی در ساخت لینک رخ میدهد، مثلاً خرید لینک، استفاده از شبکههای خصوصی وبلاگ (PBN)، اسپم در کامنتها، و سایر ترفندهای سئو کلاه سیاه. تنها راه حل پس از دریافت این جریمه، حذف لینکهای ساخته شده به صورت غیرطبیعی یا رد کردن آنها از طریق فایل رد گوگل است تا اطمینان حاصل شود که موتور جستجو آنها را در محاسبات اعتبار سایت لحاظ نمیکند.
پیوندهای خروجی غیرطبیعی
وبسایت شما نباید در هیچ برنامه ساخت لینک شرکت کند، چه به عنوان دریافتکننده لینک و چه به عنوان اهداکننده آن. به طور مثال، لینک کردن بیش از حد به منابع غیرمرتبط یا انجام این کار صرفا برای دریافت پول، میتواند منجر به جریمه سئو گوگل برای وبسایت شما شود.
جریمه محتوای کم
در نهایت، جریمه کمبود محتوا را داریم. محتوای کمارزش که نشانهای از سایتهای تولیدکننده محتوا به حساب میآید، باید در کل وبسایت اجتناب شود. این موضوع برای سایتهای تجارت الکترونیک که هزاران صفحه محصول تقریباً مشابه دارند، میتواند اهمیت ویژهای داشته باشد.
چگونه جریمه گوگل را رفع کنم؟
اول باید تشخیص داده شود که آیا وبسایت واقعا تحت تاثیر جریمه گوگل قرار گرفته است یا دلایل دیگری برای کاهش رتبهبندی آن وجود داشته است.
بعد از آن، باید علت جریمه را شناسایی و تخلف را رفع کرد.
سرانجام، هنگامی که وبسایت دیگر نقض کننده قوانین شناخته نمیشود، درخواست تجدید نظر به گوگل ارسال میشود.