سئو، سایت، محتوا، مدیا، گوگل و ... 6070-699-0937

تأثیر هاست و دامنه بر سئو سایت چقدر است؟

هاست و دامنه از جمله مواردی است که در سئو سایت تأثیرگذار هستند و نقش مهمی در سئو و حتی تجربه کاربری یا برندینگ ایفا می‌کنند به همین خاطر در تدوین استراتژی سئو و اجرای فعالیت‌های سئو هر سایتی توجه به نوع دامنه و هاست از اهمیت بالایی برخوردار است. هاست و دامنه بر سئو سایت تأثیرگذار است و در صورت عدم توجه به انتخاب درست این دو، نه‌تنها سئو سایت ضربه می‌بینید؛ بلکه تجربه کاربری، سرعت سایت و حتی فرایند برندینگ با آسیب جدی همراه می‌شود.
آنچه در این مقاله می خوانید:

در ایران شرکت‌های ارائه‌دهنده هاستینگ سرور، هاست و دامنه‌های داخلی و خارجی مختلفی ارائه می‌کنند که در ظاهر شباهت زیادی به هم دارند؛ اما با کمی توجه بیشتر می‌توان دریافت که در واقعیت تفاوت‌های جدی دارند و باید در حین خرید دامنه و هاست توجه و دقت بیشتری صرف کرد. به همین خاطر در این مطلب به صورت جامع در مورد خرید هاست و دامنه صحبت می‌کنیم و به این سؤال پاسخ می‌دهیم که آیا نوع هاست در سئو سایت تأثیرگذار است؟ همچنین عوامل مربوط به هاست و دامنه و اثر مثبت و منفی آن‌ها بر روی سایت را بررسی می‌کنیم.

دامنه چیست؟

به زبان ساده دامنه آدرس و شناسنامه هر وب‌سایت در فضای وب است که معمولاً در منو بار مرورگر دیده می‌شود. با پروتکل https شروع می‌شود و در نهایت با پسوند آن که نمادی از ماهیت دامنه است، تمام می‌شود. دامنه شامل دو بخش نام دامنه و پسوند است که در زندگی معمولاً به اسم و فامیلی تعبیر می‌شود. کاربران با مراجعه به این آدرس می‌توانند به سایت دسترسی داشته باشند. هر دامنه یک مالک منحصربه‌فرد دارد که توسط یک نهاد خصوصی یا دولتی ثبت می‌شود. دامنه‌ها از طریق IP به میزبانی هاست یا سرور متصل می‌شوند و امکان ارتباط بین سایت، محتوا و کاربران را در فضای اینترنت فراهم می‌کنند.

هاست چیست؟

هاست همان فضای میزبانی است که شرکت هاستینگ در اختیار مدیر سایت قرار می‌دهد تا با اتصال به دامنه، امکان آنلاین کردن سایت و دسترسی به مخاطب را فراهم کند. بهتر است بدانید که یک سرور به صورت مشترک توسط چند سایت استفاده شود و شرکت هاستینگ، سرور را بر اساس منابع مشخص طبقه‌بندی می‌کند.

مشاهده این مطلب  نهایی شدن 404 ها

تأثیر دامنه بر سئو سایت

به عنوان یک قانون نمی‌توان با قطعیت گفت که انتخاب نام دامنه تأثیر مثبت و قطعی بر روی سئو دارد. سئو متشکل از صدها پارامتر است که هر کدام به‌نوبه خود تأثیرگذار هستند و عامل دامنه به‌تنهایی کافی نیست و طبق شواهد عامل بسیار تأثیرگذاری نیز به شمار نمی‌رود؛ اما به‌صورت کلی باید بدانید که دامنه بر سئو سایت تأثیرگذار است و سئو سایت را می‌تواند دستخوش تغییرات کند. بهترین دامنه باید کوتاه، خوانا و دارای مفهوم باشد و به راحتی توسط کاربر تایپ شود. این اقدام در موفقیت و رشد سایت اثرگذار است و در بلندمدت بر روی سئو سایت هم اثر می‌گذارد.

به یاد داشته باشید که در انتخاب دامنه نکات زیر را رعایت کنید تا بتوانید بهترین دامنه موجود را برای فعالیت خود انتخاب کنید. در واقع موارد زیر جزء بهترین ویژگی‌های دامنه سئو پسند به شمار می‌روند.

  • در دامنه کلمه کلیدی و اصلی که بیانگر فعالیت شماست، حضور داشته باشد.
  • برای دامنه خود SSL تهیه کرده و تمامی لینک‌های آن را پشتیبانی کند.
  • نام دامنه بهتر است کوتاه و به راحتی قابل تایپ کردن باشد.
  • پسوند دامنه بهتر است با موضوع فعالیت سایت و حوزه فعالیت آن تناسب داشته باشد.

رعایت این موارد باعث تأثیر مثبت دامنه بر سئو سایت می‌شود.

انواع مدل‌های دامنه

به صورت کلی می‌توان دامنه‌ها را به دو نوع دامنه ملی مانند.IR و دامنه بین‌المللی مانند COM تقسیم‌بندی کرد. دامنه‌های ملی مختص به یک کشور خاص است و هر کشور برای خود یک دامنه ملی دارد و دامنه بین‌المللی بدون وابستگی به منطقه جغرافیایی و برای تمامی جهانیان قابل استفاده است.

مشاهده این مطلب  Web Vitals چیست؟

در رویکردی دیگر دامنه‌ها بر اساس کاربرد تقسیم‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال سازمان‌های بزرگ از دامنه‌هایی استفاده می‌کنند که پسوند آن‌ها به ORG ختم می‌شود و نهادهای غیرانتفاعی می‌توانند از NET استفاده کنند؛ درحالی‌که دامنه‌های پسوند COM برای رویکردهای تجاری و انتفاعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، گاها دامنه‌های خاصی وجود دارند که متناسب با حوزه فعالیت، پسوند اختصاصی دریافت می‌کنند. برای مثال از دامنه‌هایی مانند STOR برای فروشگاه‌های اینترنتی، WORK برای پرسونال برندها و media برای رسانه‌ها استفاده می‌شود.

تأثیر هاست بر سئو سایت

طبق بررسی‌های صورت گرفته تأثیر هاست بر سئو سایت بیشتر از دامنه است و باید در مورد خرید هاست حساسیت بیشتری نسبت به دامنه وجود داشته باشد. انتخاب اشتباه در این مورد علاوه بر ایجاد هزینه مالی به لحاظ زمانی و عملکردی به سایت آسیب می‌رساند. بهتر است قبل از خرید هاست نسبت به بررسی ویژگی‌های بهترین هاست مناسب سئو اطمینان حاصل کنید و در استراتژی سئو به شاخص‌های سنجش وضعیت هاست توجه کنید.

ویژگی بهترین هاست کدام است؟

یک هاست باکیفیت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ این ویژگی‌ها از این جهت مهم هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان فاکتورهای تأثیرگذار هاست در سئو نام برد. بهتر از قبل خرید از هاست این موارد را مانند یک چک‌لیست بررسی کنید و از صحت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

تأثیر هاست بر روی سرعت سایت

فضای مناسب هاست، استفاده از تکنولوژی به‌روز و پیکربندی مناسب در کنار رعایت تناسب بین قدرت سرور و تعداد هاست‌های ایجاد شده روی کیفیت هاست تأثیر می‌گذارد و هاست‌هایی که در این موارد مشکل داشته باشند، سرعت سایت را پایین می‌آورند. در صورتی ‌که هاست باعث کاهش سرعت سایت شود، افزایش سرعت سایت به کمک افزونه وردپرسی یا تغییر کدهای سایت امکان‌پذیر نبوده و به سایت فشار می‌آورد. در صورتی که اقدام به تغییر و انتقال هاست کنید، روی سئو تأثیر منفی می‌گذارد و دردسرهای خاص خود را دارد؛ به همین خاطر در گام اول از هاست باکیفیت استفاده کنید تا با این چالش‌ها مواجه نشوید.

مشاهده این مطلب  خدمات افزایش سرعت سایت وردپرس

تأثیر امنیت هاست بر سئو سایت

اگر از یک متخصص با سابقه، مشاوره سئو بگیرید، به این مسئله اشاره می‌کند که امنیت هاست و خود سایت در سئو اهمیت زیادی دارد. گوگل به سایت‌های ناامن و هاست‌های بدون فایروال اهمیت نمی‌دهد و تا جای امکان آن‌ها را در نتایج اول گوگل نمایش نمی‌دهد؛ بنابراین در خرید هاست دقت کنید؛ چرا که باید از امنیت هاست اطمینان حاصل کنید و هاستینگ باید پروتکل‌های امنیتی استانداردی برای خود تعریف کرده باشد.

اثر آپتایم بودن هاست در سئو

آپتایم بودن تأثیری مهمی از خود به‌جا می‌گذارد. بخشی از تأثیر هاست بر سئو سایت ناشی از در دسترس بودن دائمی سایت است، در صورت قطع شدن سایت و به‌اصطلاح داون شدن (Down)، سایت از دسترس خارج می‌شود و این مسئله به‌شدت برای سئو سایت مشکل‌آفرین می‌شود.

سازگاری نوع هاست و سایت

یکی از خدمات مهم سئو و طراحی سایت، انتخاب هاست، تعیین ساختار سایت و ایجاد تناسب بین زیرساخت و الزامات سئو است. در نتیجه هاست باید با نوع سایت تناسب داشته باشد. به عنوان مثال برای سایت‌های وردپرسی، استفاده از هاست وردپرس توصیه می‌شود یا برای سایت‌های فروش فایل، استفاده از هاست دانلود در کنار هاست اصلی ضروری است. همچنین برای پروژه‌های سنگین و دارای حجم زیاد، استفاده از هاست اشتراکی توصیه نمی‌شود و باعث دردسر در حین اجرای پروژه می‌شود.

این موارد جزء قوی‌ترین موارد مؤثر تأثیر هاست بر روی سئو به شمار می‌روند و باید در حین خرید هاست به این موارد توجه کنید تا به صورت عملی بدانید که چرا هاست در سئو مهم است و به صورت تجربی شواهد آن را لمس کنید.

مشاهده این مطلب  (LCP) Largest Contentful Paint چیست؟

هاست داخلی یا خارجی کدام برای سئو مناسب است؟

اگر مسئله فیلترینگ و اینترنت ملی را جدی بگیریم، در صورتی که فاکتورهای فوق را داشته باشند، می‌توان از هاست داخلی استفاده است؛ اما به صورت کلی هاست‌های خارجی به دلیل زیرساخت قوی، سرورهای قدرتمند و استفاده از تکنولوژی روز برای سئو بهتر و مناسب‌تر هستند.

تأثیر منفی تغییر هاست و دامنه بر سئو سایت

تغییر هاست و دامنه یکی از تصمیم‌های پر ریسک است که بر سئو سایت تأثیر می‌گذارد؛ مخصوصاً اگر فرایند انتقال بدون برنامه‌ریزی باشد، قطعاً تأثیر منفی بر روی سئو وب‌سایت از خود به‌جا می‌گذارد. صفحات 404، تغییر کیفیت و حذف تصاویر، ایجاد اشکال در لینک‌ها و… از جمله آسیب‌هایی هستند که تغییر هاست و دامنه بر سئو سایت وارد می‌کند. توصیه ما این است که در صورت نیاز به تغییر هاست و دامنه حتماً از مشاور سئو در حین فرایند انتقال استفاده کنید تا میزان ریسک آن مدیریت شود.

خلاصه مقاله تأثیر هاست و دامنه بر سئو سایت

هاست و دامنه دو بخش مهم و حیاتی وب‌سایت به شمار می‌روند که از اهمیت زیادی برخوردار هستند. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، تأثیر هاست و سرور در سئو انکارناپذیر است و به طبع دامنه هم در سئو سایت تأثیرگذار است. به همین خاطر در این مطلب به این سؤال پاسخ دادیم که تأثیر هاست در سئو چیست و چطور آن را بالا ببریم؟ آیا نوع هاست در سئو سایت تأثیرگذار است؟ همچنین همین این سؤالات را در مورد دامنه سایت مطرح کرده و پاسخ دادیم.

در صورتی که در مورد تأثیر هاست و دامنه بر سئو سایت سؤال یا ابهام خاصی دارید، از طریق صفحه مشاوره سئو با ما در ارتباط باشد یا نظر خود را در بخش نظرات این مطلب برای ما ارسال کنید.

مشاهده این مطلب  فضاهای مهم در صفحه
جواد یاسمی
جواد یاسمی

مشاوره و مجری سئو سایت های کارخانه ها برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در ایران | سئو با جواد یاسمی

آخرین مقالات

افزایش سرعت وردپرس در لوکال هاست
افزایش سرعت وردپرس در لوکال هاست
وردپرس (WordPress) یکی از محبوب ‌ترین سیستم‌ های مدیریت محتوا (CMS) است که برای ایجاد وب‌ سایت‌ های داینامیک...
افزایش سرعت سایت های شلوغ
افزایش سرعت سایت های شلوغ
هر روز، اهمیت سرعت بارگذاری وب ‌سایت‌ها در جذب و نگه‌داری کاربران بیشتر می ‌شود. بازار رقابتی امروزی،...
بررسی امنیت سایت
بررسی امنیت سایت
بررسی امنیت سایت یکی از موضوعات مهمی است که در هنگام راه اندازی سایت بایستی به آن توجه کرد. یکی از اقدامات...
بهترین سایت‌های شرکتی
بهترین سایت‌های شرکتی
بهترین سایت‌های شرکتی نه تنها بر جذب مشتریان و ایجاد نگرش مثبت تاثیر دارند، بلکه هویت برند و ارزش‌های...
بررسی وضعیت سایت در گوگل
بررسی وضعیت سایت در گوگل
بررسی وضعیت سایت در گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار به شما کمک می‌کند تا مشکلات سایت خود را...
افزایش سرعت سایت بدون افزونه
افزایش سرعت سایت بدون افزونه
سرعت سایت یکی از نکات بسیار مهمی است که می‌تواند به ساده‌ترین شکل ممکن، رتبه گوگل شما را افزایش دهد....

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات سئو سایت و گوگل

میخوایید رتبه یک سرچ گوگل شوید؟

سفارش >> 09376996070