سئو، سایت، محتوا، مدیا، گوگل و ... 6070-699-0937

آموزش جامع اسکیما برای متخصصین سئو و مدیران سایت‌ها

اسکیما یا همان Schema markup یکی از مباحث نوین و کاربردی در طراحی سایت و سئو است که در جدیدترین مستندات گوگل و نظرات متخصصین سئو به اهمیت آن اشاره شده و به عنوان یک فعالیت مهم و کاربردی مورد در استراتژی سئو به آن اشاره می‌شود. به کمک اسکیماها گوگل می‌تواند شناخت بهتری از سایت‌ها به دست بیاورد و برای تمامی صفحات نشانه‌های درست قرار دهد. در واقع به کمک اسکیما گذاری، گوگل می‌توان ماهیت صفحات را تشخیص دهد و به کاربر صفحه درستی را در نتایج گوگل نشان دهد.
آنچه در این مقاله می خوانید:

بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد نحوه فعال کردن اسکیما، استراتژی درست اجرای آن و چگونگی ساخت آن برای متخصصین سئو و مدیران سایت‌ها و حتی متخصصین طراحی وب سؤال شده است.

به همین خاطر در این مطلب به صورت کامل به این سؤال پاسخ می‌دهیم اسکیما گوگل چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟ همچنین در مورد ابزارها و نکات مربوط به انواع اسکیما صحبت می‌کنیم. پس در ادامه با مجله اینترنتی یاسئومی تنها شرکت ارائه دهنده خدمات سئو به صورت چهار بعدی همراه باشید.

اسکیما چیست؟

با این که گوگل یک موتور جست‌وجوی قوی است؛ اما به تنهایی و بدون کمک نمی‌تواند درک واضح و درستی از محتوای وب داشته باشد و برای ارائه بهترین نتیجه جست‌وجوها باید نشانه‌ها و علامت‌هایی را در صفحات وب داشته باشد. 

یکی از جدیدترین و قوی‌ترین علائم نشانه‌گذاری در محتوای وب‌سایت schema است، گوگل به کمک اسکیماهای موجود در سایت می‌تواند تشخیص بدهد محتوای وب‌سایت چه چیزی است. به همین خاطر اسکیما کدهایی هستند که توسط وب‌مستر یا مدیران سایت در صفحات سایت قرار می‌دهند و به گوگل نشان می‌دهند که این صفحه مربوط به چیزی است. با همین کدها گوگل می‌تواند تشخیص دهد این صفحه یک مقاله است یا صفحه محصول یا رویداد  و در نتایج گوگل به چه پرسونایی آن را نشان دهد. 

با توجه به این مسئله، برای شناخت انواع صفحات به اسکیماهای مختلف نیاز داریم تا گوگل ماهیت این صفحات را تشخیص دهد. در ادامه به معرفی  انواع اسکیما می‌پردازیم تا درک بهتری از آن پیدا کنید.

معرفی انواع اسکیما

برای ماهیت صفحات مختلف اسکیماهای متفاوتی داریم که در این مطلب به صورت کامل انواع اسکیما را مورد بررسی قرار می‌دهیم و به این سؤال پاسخ می‌دهیم برای هر نوع صفحه خاص چه اسکیمایی استفاده می‌شود. 

مشاهده این مطلب  بهترین افزونه‌های وردپرس 2023

اسکیمای سازمانی 

این اسکیما برای شرکت‌ها و سازمان‌ها مناسب است که اسم آن در گوگل سرچ می‌شود. به کمک این اسکیما کسب‌وکار، محل، شماره تماس، ایمیل و … درج می‌شوند. 

اسکیمای محصول 

اگر می‌خواهید گوگل ماهیت صفحات محصول را بهتر درک کند، قیمت و موجودی محصول را متوجه شود، اسکیمای محصول مناسب است. 

اسکیمای رویداد

اگر می‌خواهید رویداد آموزشی، فرهنگی یا تفریحی شما در نتایج گوگل به صورت خاص نمایش داده شود و یا به صورت منظم رویداد برگزار می‌کنید، کدهای اسکیمای رویداد می‌تواند مفید واقع شود. 

اسکیمای مقالات

اسکیمای مقالات برای شناخت بهتر بخش وبلاگ و مقالات سایت است و به کمک کدهای اسکیمای مقالات می‌توان به گوگل برای شناخت بهتر مقالات کمک کرد. 

اسکیمای ویدئو 

این اسکیما برای صفحات ویدئو مناسب است. اگر در سایت خود ویدئوهایی یونیک و تخصصی دارید و می‌خواهید مطمئن شوید گوگل متوجه ماهیت آن می‌شود، اسکیمای ویدئو مناسب است.

اسکیمای سؤالات متداول

برای فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهایی که صفحه سؤالات متداول دارند اسکیمای سؤالات متداول می‌تواند مفید باشد. 

اسکیمای پخت‌وپز

برای صفحاتی که دستور آشپزی دارند و باید دستور پخت را به گوگل معرفی کنند، این اسکیما می‌تواند مفید باشد. 

اسکیمای  Review/Rating 

اسکیمای امتیازدهی به گوگل نشان می‌دهد که کاربران و مشتریان یک محصول چه امتیازی به هر محصول داده اند و چه نظری در مورد آن دارند. 

اسکیمای افراد

این اسکیما برای افراد، متخصصین، سلبریتی‌ها و.. که در گوگل سرچ می‌شوند مناسب است و می‌تواند اطلاعاتی مانند نام، سن، تخصص و.. را نمایش داد. 

تفاوت استراکچر دیتا و اسکیما چیست؟

استراکچر دیتا به کدهای  HTML گفته می‌شود که به گوگل در جهت درک صفحات کمک می‌کند. اما اسکیما داده‌های ساختاریافته هستند که بر اساس یک ساختار منسجم و مشخص طراحی شده‌اند و به عنوان زبان مشترک بین موتورهای جستجو و مدیران سایت نقش‌آفرینی می‌کنند. 

مشاهده این مطلب  Web Vitals چیست؟

افزونه اسکیما چیست؟

بسیاری از کارها و فعالیت‌های سایت‌های وردپرسی به کمک افزونه‌های انجام می‌شوند. برای ساخت اسکیما در سایت‌های وردپرسی از افزونه‌های مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

افزونه Schema – All In One Schema Rich Snippets

یکی از بهترین افزونه‌های ایجاد اسکیما برای وردپرس است که در مخزن وردپرس برای دانلود موجود است. این افزونه بیش از 70 هزار نصب فعال دارد و برای زبان فارسی مناسب است. به کمک نصب این افزونه می‌توانید کدهای اسکیما را در صفحات مختلف خود پیاده‌سازی کنید. 

افزونه رنک مث 

یکی دیگر از افزونه‌های کاربردی برای schema افزونه قدرتمند رنک مث است. این افزونه وردپرسی در بخش در هر صفحه امکان درج کدهای اسکیما را به کاربران می‌دهد و نیازی به کدنویسی برای آن نیست. 

نحوه اسکیما گذاری به این شکل است که در بخش افزونه رنک مث قسمتی برای فعال کردن اسکیمای گوگل وجود دارد که متناسب با صفحه می‌توانید آن را انتخاب کنید. بدون اغراق می‌توان گفت این افزونه فول اسکیما می‌تواند برای فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای مبتنی بر وردپرس مناسب باشد. 

برای ساخت اسکیما رنک مث کافی است مراحل زیر طی شود: 

در گام اول اطمینان حاصل کنید که بخش اسکیما رنک مث فعال شده است. برای این کار از منو پیشخوان افزونه رنک مث را پیدا کرده و وارد پیشخوان شوید. 

و گزینه طرحواره داده‌های ساختار یافته یا همان اسکیما را فعال کنید. سپس وارد صفحه مورد نظر شوید و به بخش مربوط به افزونه رنک مث بروید. در بخش عمومی موارد مربوط به سئو محتوا است؛ ولی در بخش SCHEMA شما می‌توانید اسکیما صفه را درست کنید. 

مشاهده این مطلب  سئو انگولار

برای این کار کافی است وارد بخش Schema شوید و دکمه اسکیما جنریتور را بزنید. 

سپس با توجه به نوع نیاز و از تمپلت‌های اسکیما نوع اسکیمای مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

 با توجه به نوع اسکیما اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید و دکمه ذخیره را بزنید. 

افزودن اسکیما با افزونه Yoast Seo

یکی دیگر از روش‌های قراردادن کد اسکیما در سایت‌های وردپرسی استفاده از افزونه سئو وردپرس یواست است. این افزونه یکی از قدیمی‌ترین و قوی‌ترین افزونه‌هایی است که در اکثر سایت‌های وردپرسی قرار دارد. به همین خاطر می‌توان برای قرار دادن اسکیما در صفحات سایت از آن استفاده کرد. به کمک این افزونه‌ها می‌توان کدهای انواع اسکیما را ایجاد و در سایت وردپرسی درج کرد. 

نقش اسکیما در سئو چیست؟

Schema Markup یکی از اقدامات مهم در سئو داخلی است که به تقویت صفحات و درک بهتر گوگل از ماهیت صفحات کمک می‌کند.

با استفاده از کدهای اسکیما صفحات شما در نتایج گوگل برجسته‌تر نمایش داده می‌شود و احتمال افزایش نرخ تبدیل بیشتر می‌شود. همچنین کدهای اسکیما به همراه تگ‌های شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر ایجاد گراف می‌کنند که در نهایت به تقویت سئو کمک می‌کند. استفاده از کدهای اسکیما به دریافت اطلاعات درست به موتور جست‌وجو و کاربران کمک می‌کند. این مسئله در نتایج گوگل اثر می‌گذارد و باعث ارتقای رتبه سایت می‌شود. 

تست کدهای اسکیما 

از کجا بدانیم کدهای اسکیما که در سایت قرار دارد درست هستند؟ آیا ابزاری هستند که بتوانیم درست بودن کدهای اسکیمای محصول، مقاله و… را تست کنیم؟

یکی از ابزارهای گوگل قابلیت اعتبارسنجی کدهای اسکیما را دارد، testing-tool  برای تست اسکیماهای سایت مناسب است و سنجش درست بودن کدها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

مشاهده این مطلب  معرفی سایت Gtmetrix جی تی متریکس

روش کار به این شکل است که لینک صفحه مورد نظر را در بخش FETCH URL زیر وارد می‌کنید و گزینه RUN TEST را می‌زنید. 

به کمک این ابزار می‌توانید تشخیص دهید در صفحه شما کد اسکیما سالم است یا خیر! اما اگر کدها را آماده کرده‌اید، قبل از درج در صفحه سایت می‌خواهید بدانید کدها سالم هستند از قسمت COODE SNIPPET اقدام کرده، کدها را وارد کنید و گزینه RUN TEST را بزنید. 


چگونه کد اسکیما را در سایت قرار دهیم؟

برای سایت‌های غیر وردپرسی راه‌های مختلفی وجود دارد که به کمک آن می‌توان کدهای اسکیما را در سایت قرار داد. به صورت کلی برای درج اسکیما Google Webmaster Tools، Microdata  و  JSON-LD معروف‌ترین و رایج‌ترین روش‌های قرارداد کد اسکیما در سایت هستند که در ادامه به بررسی هر کدام از این روش‌ها می‌پردازم.

Google Webmaster Tools

در این روش ابتدا وارد Google Webmaster Tools شوید. سپس به قسمت Structured Data Markup Helper رفته و گزینه WEBSITE را انتخاب کنید، در این بخش می‌توانید انواع اسکیما را انتخاب کنید. در مرحله بعد آدرس صفحه‌ای که می‌خواهید برای آن اسکیما درست کنید را در آن وارد کرده و گزینه Start Tagging را بزنید. 

در ادامه  بعد  از جستجوی URL داده شده، صفحه مورد نظر در سمت چپ و کادر حاوی اطلاعات مرتبط با صفحه در سمت راست نشان داده می‌شود که در تصویر زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید. 

در این بخش عنوان‌ها و یا موارد نشانه‌گذاری اسکیما را تعیین کنید. بعد از آن با انتخاب گزینه نام در باکس باز شده، این اطلاعات در کادر سمت چپ نمایش داده خواهند شد و در ادامه با زدن دکمه Create HTML از آن خروجی HTML بگیرید و کد مورد نظر را در سایت قرار دهید.

مشاهده این مطلب  نهایی شدن 404 ها

کدگذاری اسکیما به روش JSON-LD

یکی از روش‌ها رایج استفاده JSON-LD است. در این روش می‌توان از برچسب <script> برای کدگذاری اسکیما از آن استفاده کرد و نیازی به کدهای  HTML ندارد. 

این کار باعث می‌شود مدیریت کدهای سایت راحت‌تر باشد و با ادغام آن با کدهای جاوا اسکریپت برای گوگل آشناتر باشد. چرا که کافی است اسکریپت را در بدنه سایت قرار داد. 

استفاده از این روش علاوه بر این که توسط Schema.org تأیید شده، خود گوگل هم اعلام کرده روش مناسبی برای قرار دادن کد اسکیما در سایت است.

درج اسکیما با Microdata

Microdata یکی از روش‌های درج اسکیما است. این روش شباهت زیادی به RDFa دارد و بعد از این روش در بین دولوپرها و سئوکارها رایج شد. در روش میکرودیتا کدهای اسکیما را می‌توان در تگ <body>  قرار داد.

به دلیل استفاده از میکرو داده‌ها اهمیت خاصی در سئو دارد. چرا که هر Microdata شامل سه تگ itrmtype، itemprop و itemscope.  است. به کمک این سه تگ می‌توان  یک کد اسکیما واحد برای صفحه سایت نوشت. 

نحوه استفاده از این روش به این صورت است که ابتدا داده های مورد نظر را در تگ div قرار می دهیم.برای مثال اگر بخواهیم برای یک سریال این کار انجام دهیم به این صورت است.

<div>

<span>نام فیلم : فرار از زندان </span>

<span>سریال خارجی</span>

</div>

حال در تگ ایجاد شده در مرحله قبل از میکرودیتا استفاده شود، توجه کنید که itemtype  نشان‌دهنده موضوع تگ و itemscop نشان‌دهنده حوزه، موضوع تگ است. در اینجا ما از بین نشانه‌های اسکیما ویدئو  را به عنوان حوزه و موضوع اصلی انتخاب کرده‌ایم.

مشاهده این مطلب  گوگل سرچ کنسول (وبمستر)

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/video”>

<h1>فرار از زندان</h1>

<span>ساخت : آمریکا</span>

<span>ژانر: درام</span>

</div>

در ادامه باید جزئیات را کامل کنیم. 

تگ itemprop  نقش یک کمک کننده، راهنما و نقشه راه برای فهم بهتر موضوع است و به تکمیل کدها کمک می‌کند. در این بخش از سه itemprop استفاده می‌کنیم که عبارت‌اند از: name برای نام سریال، dirictor برای نام کارگردان و Genre برای ژانر سریال  انتخاب شده است. 

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/video“>

<h1 itemprop=”name“> فرار از زندان</h1>

<span>نویسنده: <span itemprop=”director “> کوین هوکس</span></span>

<span itemprop=”Genre“>درام</span>

</div>

بعد از این سه مرحله کافی است آن را در تگ بادی صفحه فیلم فرار از زندان قرار دهید. 

این سه روش برای عموم سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و کارایی لازم را دارند. هر چند که شواهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر روش جیسون 

سخن نهایی 

استفاده از اسکیما برای وب‌سایت‌ها با این که روش تازه‌ای است؛ اما اهمیت زیادی در سئو و طراحی سایت دارد. به کمک این اسکیما گوگل می‌تواند درک بهتری از نتایج جست‌وجو داشته باشد و ماهیت صفحات را بهتر و درست‌تر درک کند. 

به همین خاطر در مطلب آموزش جامع اسکیما را آماده کردیم و به صورت کامل به این سؤال پاسخ دادیم برای سایت‌های وردپرسی یا کدنویسی شده چه اقداماتی باید انجام دهیم و از چه ابزارهایی باید برای اجرا بهتر اسکیماها استفاده کنیم.

در صورتی که در مورد نحوه قرارداد کدهای اسکیما در سایت سؤال دارید یا برای اجرای اسکیما نیاز به مشاوره سئو دارید، می‌توانید با ما همراه باشید ما تلاش می‌کنیم بهترین استراتژی و مدل اجرای کدهای اسکیما را برای وب‌سایت شما پیاده‌سازی کنیم.

جواد یاسمی
جواد یاسمی

مشاوره و مجری سئو سایت های کارخانه ها برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در ایران | سئو با جواد یاسمی

آخرین مقالات

افزایش سرعت وردپرس در لوکال هاست
افزایش سرعت وردپرس در لوکال هاست
وردپرس (WordPress) یکی از محبوب ‌ترین سیستم‌ های مدیریت محتوا (CMS) است که برای ایجاد وب‌ سایت‌ های داینامیک...
افزایش سرعت سایت های شلوغ
افزایش سرعت سایت های شلوغ
هر روز، اهمیت سرعت بارگذاری وب ‌سایت‌ها در جذب و نگه‌داری کاربران بیشتر می ‌شود. بازار رقابتی امروزی،...
بررسی امنیت سایت
بررسی امنیت سایت
بررسی امنیت سایت یکی از موضوعات مهمی است که در هنگام راه اندازی سایت بایستی به آن توجه کرد. یکی از اقدامات...
بهترین سایت‌های شرکتی
بهترین سایت‌های شرکتی
بهترین سایت‌های شرکتی نه تنها بر جذب مشتریان و ایجاد نگرش مثبت تاثیر دارند، بلکه هویت برند و ارزش‌های...
بررسی وضعیت سایت در گوگل
بررسی وضعیت سایت در گوگل
بررسی وضعیت سایت در گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار به شما کمک می‌کند تا مشکلات سایت خود را...
افزایش سرعت سایت بدون افزونه
افزایش سرعت سایت بدون افزونه
سرعت سایت یکی از نکات بسیار مهمی است که می‌تواند به ساده‌ترین شکل ممکن، رتبه گوگل شما را افزایش دهد....

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات سئو سایت و گوگل

میخوایید رتبه یک سرچ گوگل شوید؟

سفارش >> 09376996070