اگر تا به حال به افزودن محتوا به وبسایت خود فکر کردهاید، احتمالا اصطلاحات «محتوای همیشه سبز» و «محتوای ویروسی» را شنیدهاید. این دو نوع، انواع اصلی محتوایی هستند که برای وبسایت خود نیاز خواهید داشت.
پس تفاوت این دو چیست؟ و استفاده از کدامیک چه اهمیتی دارد؟
در این نوشتهی وبلاگی، به بررسی شباهتها و تفاوتهای این دو نوع محتوا خواهیم پرداخت. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت:
برای اطلاعات بیشتر در مورد محتوای همیشه سبز و ویروسی، ادامه مطلب را بخوانید.
محتوای همیشه سبز چیست؟
محتوای همیشه سبز، محتوایی است که با اندکی بهروزرسانی، میتواند در گذر زمان دوام بیاورد.
این نوع محتوا موضوعی را پوشش میدهد که بهطور پیوسته جستجو میشود. محتوای همیشه سبز برای مدت طولانیتر مرتبط میماند و بهراحتی میتوان آن را با نتایج جستجوی فعلی مطابقت داد. محتوای همیشه سبز، یک استراتژی محتوایی عالی برای سئو در بلندمدت ارائه میدهد.
مثالی برای موضوع همیشه جذاب، این است: «چرا باید مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید؟» مردم همیشه به دنبال راههایی برای افزودن مرغ به رژیم غذایی خود هستند و خوانندگان سالهای سال به فواید غذایی آن علاقهمند خواهند بود.
مثال دیگر، توضیحات مفصلی درباره تجهیزات و ماشین آلاتی است که میتوانند به بهبود … کمک کنند. بهینهسازی موتور جستجو برای تجهیزات سنگین کسبوکارها
محتوای ویروسی چیست؟
برخلاف محتوای همیشه سبز، محتوای ویروسی از روندهای خبری، صنایع خاص، رسانههای اجتماعی یا حتی فرهنگ عامه بهره میبرد.
شاید اخباری منتشر شده که موضوعی را به اوج توجه رسانده است، یا ممکن است فیلمی جدید در یک سرویس پخش آنلاین عرضه شده و همه دربارهاش صحبت میکنند. همه این موارد فرصتی برای خلق محتوای ویروسی به شما میدهند.
محتوای ویروسی، استراتژی محتوایی کوتاهمدتی است که برای موفقیت مستمر باید تکرار شود. با ادامه مثال مرغ از بالا، در اینجا دو نمونه از محتوای ویروسی آمده است.
- شیوع سالمونلا در [شهر]
- طرز تهیه مرغ محبوب
در مثال اول، شیوع سالمونلا موضوعی بسیار زمانمند است. خبر شیوع سالمونلا مدتی داغ خواهد بود اما با خارج شدن مرغ آلوده از بازار، از اهمیت آن کاسته خواهد شد.
در مثال دوم، ممکن است دستور پخت خاصی از مرغ در تیک تاک محبوب شده باشد و حالا همه دربارهاش صحبت میکنند. اینفلوئنسرهای دیگر هم ممکن است نسخه خودشان از این دستور پخت را در وبسایت یا شبکههای اجتماعیشان منتشر کنند. جستجوهای مربوط به این دستور پخت با ترند شدن آن افزایش مییابد، اما با ترند شدن دستورهای دیگر، کاهش مییابد.
ویروسی شدن همیشه آسان نیست و گاهی اتفاقی رخ میدهد. وقتی تلاش میکنید ویروسی شوید، در واقع در حال بازی کردن یک بازی دشوار هستید؛ بازیای که پیشبینی آن سخت است.
مزایا و معایب محتوای همیشه سبز و محتوای ویروسی
در مورد محتوای همیشه سبز و محتوای ویروسی، میتوان آنها را بهعنوان دو مفهوم متضاد با برخی مزایای مشترک که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، در نظر گرفت. با این حال، هر نوع محتوا مزایا و معایب منحصر به فردی دارد که میتوانید از آنها به نفع خود استفاده کنید.
مزایای محتوای همیشه سبز
فواید اصلی محتوای همیشه سبز:
- حجم جستجوی ثابت برای موضوع و کلمه کلیدی
- محتوا احتمالا بازدید مداوم خواهد داشت.
- محتوا نیاز به بهروزرسانیهای کمی در طول سالها دارد.
- نتایج با گذشت زمان آماده میشوند.
- نیازی نیست در روند تولید محتوا عجله کنید.
- به راحتی قابل بهروزرسانی است تا مرتبط بماند.
- معمولاً نتیجه بهتری میدهد بازده سرمایه
معایب محتوای همیشه سبز
از طرف دیگر، مشکلاتی که فقط با نوشتن محتوای همیشه سبز وجود دارد، اینها هستند:
- ممکن است مدتی طول بکشد تا به نتیجه برسد.
- ممکن است به اندازه یک پست ویروسی بازدیدکننده نداشته باشد
مزایای محتوای ویروسی
در اینجا چند دلیل برای تولید محتوای ویروسی برای شرکت شما آمده است:
- میتواند سریعتر ترافیک را جمع کند.
- رتبهبندیها میتوانند بهسرعت حاصل شوند اگر زود منتشر شوند.
- افزایش تعامل
معایب محتوای ویروسی
در اینجا برخی از مشکلاتی که ممکن است با موضوعات داغ مواجه شوید، آمده است:
- نتایج ممکن است با از بین رفتن روند، کاهش یابد.
- باید سریع محتوا منتشر کنید
- صفحات ممکن است منسوخ شوند.
- نمیتوانی صفحات را به راحتی بازنویسی کنی.
- ویروسی شدن کار سختی میتواند باشد.
محتوای همیشه سبز یا ویروسی: کدام برای سئو بهتر است؟
استفاده از هر دو روش محتوای همیشه سبز و محتوای ویروسی در کمپین سئو، ضروری است.
هم محتوای ویروسی و هم محتوای همیشه سبز میتوانند برای کسبوکارتان معجزه کنند. در اینجا برخی از مزایای هر دو نوع محتوا آمده است:
- افزایش ترافیک وبسایت شما
- درآمد پیوندهای برگشتی در سایتهای دیگر
- ثابت کردن جایگاه برندتان به عنوان یک پیشرو در اندیشه
- بهبود رتبه در نتایج جستجوی گوگل
- افزایش آگاهی از برند
- جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به مشتری
نسبت سالمتر این است که محتوای همیشه سبز بیشتر از محتوای ویروسی داشته باشید. برای مثال، به ازای هر ده مورد محتوای همیشه سبز، میتوانید یک محتوای ویروسی منتشر کنید. بعد از مدتی استفاده از این نسبت، میتوانید آن را با توجه به نیاز شرکت خود تنظیم کنید.
به خاطر داشته باشید که برخی صنایع ممکن است راحتتر از سایرین موضوعات محتوای ویروسی مرتبط را پیدا کنند. برخی از بخشها از نظر اخبار و فرهنگ عامه رویدادهای بیشتری دارند. اگر این مورد در مورد کسبوکار شما صدق میکند، ممکن است بتوانید محتوای ویروسی را بیشتر منتشر کنید.
از جمله عوامل دیگری که باید در نظر گرفت:
- سکویی که در آن پست میکنید
- نوع محتوایی که منتشر میکنید
درک مخاطبان شرکت شما همچنین به شما کمک میکند تصمیم بگیرید که آیا باید محتوای ویروسیتر یا محتوای همیشه سبز بیشتری منتشر کنید.
چطور محتوای همیشگی و ویروسی را با هم منتشر کنیم
پس چگونه میتوانید هر دو نوع محتوا را منتشر کنید؟ بیایید به چند عامل برای انتشار همزمان محتوای همیشه سبز و ویروسی نگاهی بیندازیم.
نسبتها را برای هر پلتفرم در نظر بگیرید
چندین بستر برای انتشار محتوا وجود دارد. در بیشتر این بسترها میتوانید از محتوای ویروسی و همیشگی استفاده کنید؛ اما نسبت آنها ممکن است بسته به بستری که در آن محتوا را منتشر میکنید، متفاوت باشد.
وبلاگ سایت
اگر در وبلاگ مطلب میگذارید، بیشتر پستهایتان باید محتوای همیشه سبز باشد و مقداری محتوای ویروسی هم به آن اضافه شود. نسبت ۱۰ به ۱ که در بالا ذکر شد، نقطه شروع خوبی است (بسته به…). صنعت ( )
یوتیوب
با ویدیوهای یوتیوب، محتوای همیشه سبز میتواند پایهای محکم ایجاد کند. پس از اینکه چند ویدیوی همیشه سبز شما بازدید خوبی گرفت، میتوانید محتوای ویروسی بیشتری اضافه کنید.
همچنین میتوانید از راهبردی استفاده کنید که در آن ویدیوهای بلندترتان محتوای همیشه سبز و شورتهای یوتیوبتان محتوای ویروسی باشند. از آنجایی که ویدیوهای کوتاهتر برای ویروسی شدن مناسبترند، این روش خوبی برای امتحان کردن است.
رسانههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی اینجا جای مناسبی برای ساختن برند شماست و محتوی ویروسی میتواند به افزایش آگاهی از برندتان کمک کند. محتوی ویروسی معمولا در شبکههای اجتماعی بهترین عملکرد را دارد.
بسته به اینکه در کدام شبکه اجتماعی پست میگذارید، ممکن است نیاز به تغییر نوع محتوای خود داشته باشید. مثلاً ویدیوهای کوتاه در اینستاگرام ریلز و تیک تاک بهتر جواب میدهند، در حالی که اینفوگرافیکها و راهنماهای آموزشی ممکن است در لینکداین عملکرد بهتری داشته باشند.
نوع محتوای خود را انتخاب کنید
انواع مختلف محتوا ممکن است به عنوان محتوای همیشه سبز یا ویروسی عملکرد بهتری داشته باشند. در حالی که برخی از انواع محتوا را میتوان به راحتی با در نظر گرفتن هر دو نوع، تولید کرد.
بهترین انواع محتوای ویروسی عبارتند از:
- طنزهای تصویری
- ویدئوهای کوتاه (ریلز، تیکتاک، شورتس)
بهترین انواع محتوای همیشه سبز عبارتند از:
- راهنماهای عملی
- فیلمهای توضیحی طولانی
- فرهنگ لغات
- چکلیستها
انواع محتوایی که برای هر دو مناسب هستند عبارتند از:
- تصاویر اطلاعرسانی
- نوشتههای وبلاگ
- ویدیوهای با مدت زمان متوسط (۱ تا ۵ دقیقه)
روش خود را کنترل کنید
چه از محتوای ویروسی بیشتر استفاده کنید و چه از محتوای همیشه سبز، بهترین راه برای کمک به سئو شما، پیگیری کمپینتان است. با در نظر گرفتن معیارهای کلیدی محتوا و ارزیابی کمپین، میتوانید ببینید کدام محتوا عملکرد بهتری دارد و در صورت نیاز آن را تنظیم کنید.
برای استراتژی سئو خود از محتوای همیشه سبز و ویروسی استفاده کنید.
همانطور که میبینید، در استراتژی سئو شما جایی برای هر دو نوع محتوای همیشه سبز و ویروسی وجود دارد. هر دو میتوانند به شیوه خود نتایج مثبتی ایجاد کنند و باید در کمپین بازاریابی دیجیتال شما مورد استفاده قرار گیرند.
اگر میخواهید درباره چگونگی کمک محتوای ویروسی و همیشگی به عملکرد سئو خود بیشتر بدانید، با تیم متخصصان سئو در مشهد ما تماس بگیرید امروز!