فرقی نمیکند از چه کانالهای بازاریابی استفاده میکنید، بهینه سازی موتور جستجو بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) استراتژی مهمی برای حفظ و نگهداری است. SEO محتوای وب شما را در معرض دید مخاطبان هدف قرار میدهد تا کسبوکار خود را به آنها معرفی کنید و به آنها کمک کنید به برندتان اعتماد کنند.
اگرچه معمولا درباره سئو در زمینه نتایج جستجوی گوگل صحبت میکنیم، اما گوگل تنها سایتی نیست که بهینهسازی موتور جستجو مهم است. اگر در یوتیوب ویدیو منتشر میکنید، باید بهینه سازی موتور جستجو (SEO) را هم در نظر بگیرید. بدون آن، مردم ویدیوهای شما را در سایت پیدا نخواهند کرد.
پس سئو یوتیوب چگونه کار میکند؟ و چطور میتوان آن را بهینه کرد تا ویدیوهایتان به دست مخاطبان مناسب برسند؟ در این صفحه به این سوالات پاسخ خواهیم داد، پس برای اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را بخوانید!
چرا یوتیوب کانالی ارزشمند برای سئو است
قبل از اینکه در مورد چگونگی بهینهسازی استراتژی سئو یوتیوب صحبت کنیم، بیایید ابتدا درباره ارزش یوتیوب برای سئو و بازاریابی بحث کنیم.
در نهایت، نکته اصلی این است که تعداد بسیار زیادی از مردم در یوتیوب حضور دارند. تقریباً ۳ میلیارد به طور دقیقتر، یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ جهان است و فقط گوگل از آن پیشی میگیرد. این یعنی تقریبا دومین مکان مناسب برای یافتن مخاطبان هدف شما در اینترنت است.
همچنین به این دلیل که گوگل مالک یوتیوب است، بهطور مرتب ویدیوهای یوتیوب را در نتایج جستجو قرار میدهد. این یعنی سئو یوتیوب میتواند به سئو گوگل شما هم کمک کند.
پس، وقتی به دنبال کانالهای بازاریابی خوب هستید که بتوانید از آنها استفاده کنید، یوتیوب یکی از اولین گزینههایی است که باید به آن فکر کنید. البته برای موفقیت در این کار، به یک استراتژی سئو حرفهای در یوتیوب نیاز دارید.
چگونگی عملکرد سئو در یوتیوب
پس به طور دقیق، سئو در یوتیوب چطور کار میکند؟
بهینهسازی سئو در یوتیوب از دو راه اصلی انجام میشود. از یک طرف، الگوریتم جستجوی یوتیوب وجود دارد که مشابه گوگل عمل میکند؛ یعنی زمانی که کاربری بهطور فعال کلمهای کلیدی را جستجو میکند، یوتیوب نتایج مرتبط را نمایش میدهد.
اما یوتیوب الگوریتمی برای پیشنهاد ویدیوهای خاص به کاربران خاص در صفحه اصلیشان دارد که در گوگل نمیبینید. این الگوریتم نیازی به جستجوی کاربر ندارد، آنها فقط یوتیوب را باز میکنند و بلافاصله پیشنهادها نمایش داده میشوند.
یعنی باید فراتر از قرار دادن کلمات کلیدی (هرچند این گامی مهم است) بروید و روشهای دیگری برای بهینهسازی ویدیوهای خود برای الگوریتم یوتیوب پیدا کنید. بقیه این صفحه به همین موضوع اختصاص دارد.
۵ نکته برای بهبود استراتژی سئو یوتیوب شما
حالا به سوال مهم میرسیم: چطور میتوانید سئو یوتیوب خود را بهبود ببخشید؟ چطور میتوانید ویدیوهایتان را بهینه کنید؟
گامهای زیادی وجود دارد که میتوانید بردارید، اما در این صفحه، پنج مورد از مهمترین آنها را بررسی خواهیم کرد. این گامها عبارتند از:
- عنوان و توضیحات ویدیوی خود را بهینه کنید
- در ویدیو و توضیحات، فراخوانی به اقدام اضافه کنید.
- زیرنویس بسته با فایل SRT اضافه کنید
- از آمار یوتیوب خودتان باخبر باشید
- صفحه کانال خود را بهینه کنید
ادامه مطلب را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک بخوانید!
عنوان و تصویر کوچک ویدیوی خود را بهینه کنید
وقتی ویدئوی شما در پیشنهادها یا نتایج جستجوی کاربران نمایش داده میشود، دو عنصر وجود دارد که آنها میبینند: عنوان و تصویر کوچک. برای اینکه کاربران روی ویدئوی شما کلیک کنند، باید این دو عنصر را بهینه کنید.
برای بهینهسازی عنوان ویدئویتان، ابتدا مطمئن شوید که کلمه کلیدی اصلی هدف خود را در آن گنجاندهاید. سپس، عنوانی جذاب و کلیکخور ایجاد کنید.
اگر ویدئوی شما شامل فهرستی است، میتوانید این را در عنوان ذکر کنید (مثلاً: «۴ مرحله برای…»). یا اگر ویدئویی آموزشی است، عنوان را با کلمات «چگونه به» شروع کنید.
برای تصویر کوچک ویدیو از تصویری استفاده کنید که بهدرستی موضوع ویدیو را نشان دهد. اگر بیشتر ویدیو شامل صحبت کردن فردی رو به دوربین است، از تصویر آن فرد استفاده کنید. همچنین از ترکیب رنگ جذابی استفاده کنید و شاید حتی کمی متن به تصویر اضافه کنید.
در ویدیو و توضیحات خود، فراخوانی برای اقدام قرار دهید.
هر ویدیوی شما باید دارای فراخوانی برای اقدام باشد.
در فراخوان به اقدام (CTA) شما به بینندگان میگویید که پس از تماشای ویدیو چه کاری انجام دهند. برای برخی از ویدیوها، این عمل ممکن است خریدی باشد. اما برای برخی دیگر، ممکن است درخواست لایک کردن ویدیو یا مشترک شدن در کانال شما باشد.
هر فراخوانی به اقدام (CTA) که دارید، آن را در جایی بگنجانید. اگر به کاربران نگویید چه میخواهید، بعید است که آن کار را انجام دهند. برای اینکه بهتر این نکته را برسانید، میتوانید CTA را هم در خود ویدیو و هم در توضیحات آن بیاورید.
این به سئو شما کمک میکند، چون کاربران را به انجام کارهایی هدایت میکند که برای سئو مفیدند؛ مانند بازدید از سایتتان، تماشای ویدیوهای بیشتر، یا اشتراک در کانال یوتیوبتان برای افزایش رتبهتان.
زیرنویس بسته با فایل SRT اضافه کنید.
وقتی محتوای نوشتاری را در وبسایت خود منتشر میکنید، گوگل با خزش متن، موضوع صفحه را تشخیص میدهد. اما در مورد ویدیو چه میتوان گفت؟ گوگل و یوتیوب نمیتوانند ویدیو را «بخوانند»، اینطور نیست؟
خب، پاسخ هم بله است و هم خیر. از یک طرف، درست است که یوتیوب نمیتواند خود ویدیو را بخواند. اما میدانید که…میتواندآیا میخواهید رونوشتی از آن ویدئو تهیه کنید؟ با ساختن زیرنویس (SRT) و افزودن آن به ویدئو، شما به یوتیوب چیزی میدهید که میتواند بخواند.
یعنی هنوز دلیل خوبی برای استفاده از کلمات کلیدی در ویدئویتان وجود دارد، چون یوتیوب میتواند آنها را از طریق زیرنویس بخواند. بعلاوه، همیشه خوب است که برای سهولت دسترسی، زیرنویسهای بسته داشته باشید.
آمار یوتیوب خود را بهروز نگه دارید
مثل سئو معمولی، تحلیل دادهها اهمیت دارد. بهینهسازی سئو برای یوتیوب نیازمند پایش نتایج فعلی شماست؛ چه چیزهایی جواب میدهند، چه چیزهایی جواب نمیدهند، به چه کاربرانی میرسید و موارد دیگر.
برخی از معیارهای یوتیوب که میتوانید پیگیری کنید شامل:
- جمعیت شناسی بینندگان
- رشد مشترکین
- مدت زمان تماشا
- نگهداری مخاطب
- منابع ترافیک
- و بیشتر!
ردیابی این معیارها میتواند به شما در کشف الگوهایی در تعامل با ویدیو، مخاطبان و موارد دیگر کمک کند که ممکن است شما را به ارتقای استراتژی سئو یوتیوب خود به روشهای مختلف هدایت کند.
صفحه کانال خود را بهینه کنید
سرانجام میتوانید سئو خود را در بهبود ببخشید همه ویدئوهای خود را با بهینهسازی صفحه کانالتان
هرچند کاربران معمولا از طریق یک ویدیوی خاص شما را پیدا میکنند، اما همیشه احتمال دارد کانال شما هم در نتایج جستجو ظاهر شود. اگر این اتفاق افتاد، باید کاربران با دیدن کانال شما راضی باشند و روی آن کلیک کنند.
پس دقیقا چطور میتوانید صفحه کانال خود را بهینه کنید؟ یک راه این است که بخش «درباره ما» را با توضیحی حرفهای و شامل کلمات کلیدی ارزشمند مرتبط با کسبوکارتان پر کنید. همچنین میتوانید یک ویدیوی شاخص را طوری تنظیم کنید که هنگام بازدید کاربران از صفحه کانال شما پخش شود.
روشهای بیشتری برای بهبود استراتژی سئو یوتیوب خود در SEO.com بیاموزید
حالا که میدانید چگونه سئو یوتیوب را بهبود ببخشید، میتوانید شروع به ساختن استراتژی یوتیوب خود کنید. اما راههای دیگری هم برای تقویت سئوی شما، هم در یوتیوب و هم در وبسایتتان وجود دارد. اگر علاقهمند به یادگیری تاکتیکهای مفیدتر سئو هستید، محتوای دیگری را در اینجا بررسی کنید. سایت سئو !
زمان سئو خود را نصف کنید
رتبهبندی آهنگها، تحلیل رقبا و حسابرسی محتوای خود را سریعتر انجام دهید یاسئومی رایگان امتحان کنید.
متیو متخصص بازاریابی با تمرکز بر سئو و بازاریابی فناوری است. او بیش از 500 راهنمای بازاریابی و فیلمنامه ویدیویی برای کانال یوتیوب وبافکس نوشته است. وقتی مشغول نوشتن پستها و مقالات جدید نیست، معمولا به دنبال علاقهمندیهایش در آثار تولکین است یا روی پروژههای خلاقانهی مختلف کار میکند.