پست مهمان چیست و چگونه برای سئو استفاده میشود؟
اگر وبلاگنویس هستید و از میزان بازدید سایت خود راضی نیستید، باید از خودتان این سؤال ساده را بپرسید: آیا سرمایهگذاری بیشتر روی انتشار مهمان، ارزش دارد؟
اگر عقلت سر جای خودش باشد و در کار خودتان وارد باشید، پاسخ قطعا بله خواهد بود.
با وجود برخی حدس و گمانها درباره ماندگاری این استراتژی بازاریابی ورودی خاص (بعدا به این موضوع میپردازیم)، انتشار مهمان همچنان یکی از بهترین روشها برای افزایش مخاطبان و هدایت ترافیک به سایت شماست.
پس میزبانی مهمان در سئو چیست، چگونه انجام میشود و در مورد آن چه باید بدانید؟
مبانی وبلاگنویسی مهمان
به طور خلاصه، وبلاگنویسی مهمان یعنی انتشار مطلبی در وبلاگ شخص دیگری.
شما محتوایی برای وبلاگ کسی مینویسید و در عوض، بکلینک خارجی به وبلاگ خودتان و همچنین دیده شدن بیشتر به دست میآورید.
این مفهومی ساده با منطق برد-برد و گیرایی است، اما دقیقا چرا انتشار مهمان ایده خوبی است؟
نوشتن مهمان چه دستاوردی دارد؟
ابتدا، وبلاگنویسی مهمان از دیدگاه مهمان چه دستاوردی دارد؟
اول از همه، مهماننویسی در وبلاگها در مورد ایجاد روابط است. شما با وبلاگنویسان دیگر شبکهسازی میکنید و ارتباطات جدیدی برقرار میکنید که ممکن است بعداً مفید واقع شوند.
بلاگرها میتوانند افراد تاثیرگذاری باشند و صحبتهای آنها بخش بزرگی از گفتگوهای اینترنتی را تشکیل میدهد.
با انتشار مهمان و آشنایی با افراد، ممکن است بهطور غیرمستقیم نفوذ خود را در دنیای رسانههای اجتماعی افزایش دهید.
دوم اینکه، میزبانی مهمان در وبلاگ دیگران شما را به مخاطبان جدیدی معرفی میکند. با استفاده از مخاطبان وبلاگ میزبان، در واقع به جمعی آماده و علاقهمند برای شنیدن حرفهای شما، ارائه میدهید.
اگر به تجربه خواندن آنها ارزش افزودید، احتمالاً برای دیدن مطالب دیگر شما به وبلاگتان سر میزنند. تمرکز اصلی مهماننویسی وبلاگی روی نکته سوم بعدی است، اما نباید اثر کلیکهای واقعی به وبلاگتان را نادیده گرفت.
سوم اینکه، انتشار مهمانان در دنیای سئو (بهینهسازی موتور جستجو) بسیار مهم است. این زمینهای است که بیشترین بحث در مورد آن صورت میگیرد و بلاگنویسی مهمان بیشک راهی بسیار مهم برای هدایت ترافیک به وبلاگ شماست.
هنگام انتشار مطلب در سایت دیگری، باید اصرار کنید که آنها لینکی به وبلاگ خودتان اضافه کنند.
این ممکن است در متن اصلی یا در بیوگرافی نویسنده قرار گیرد؛ اما فارغ از نحوهی قرارگیری، ایجاد این پیوندها یکی از اهداف اصلی وبلاگنویسی مهمان است.
ارجاع داده شدن در سایتهای معتبر و با کیفیت، عامل مهمی در رتبهبندی وبلاگ شما توسط موتورهای جستجو است.
با گذشت زمان، ایجاد این بک لینکها به بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو کمک خواهد کرد. به همین دلیل است که مردم از وبلاگنویسی مهمان به عنوان «مفید برای سئو» یاد میکنند.
اما انتشار مهمان چه سودی برای سایت میزبان دارد؟
بیشتر موضوع، تولید محتوای جالب و جدید است. به همین دلیل، پستهای مهمان شما باید با کیفیت باشند، بهخصوص اگر تازه کار باشید و بخواهید در یک پلتفرم معتبر منتشر شوید.
از دیدگاه میزبان وبلاگ، نوشتههای مهمان محتوای رایگان هستند و چه کسی محتوای رایگان را دوست ندارد؟ البته هرچه وبلاگ معروفتر باشد، میتواند در انتخاب سختگیرتر باشد.
در بین وبلاگنویسان کوچک و متوسط، میزبانی وبلاگ دیگران نوعی کمک متقابل است و حس همکاری را در بین آنها ایجاد میکند.
اگر در وبلاگهای دیگر مطلب میگذارید، بهتر است همان ادب را نسبت به دیگران هم رعایت کنید. این یک راهبرد برد-برد است و هر دوی شما از همکاری سود میبرید.
چگونگی ارسال مطلب مهمان
پس، انتشار مهمان برای سئو مفید است، شما را به مخاطبان جدیدی معرفی میکند و به شما کمک میکند تا دوست پیدا کنید. از کجا شروع کنیم؟
اولین قدم این است که وبلاگی پیدا کنید که شما را میزبانی کند چند راه برای انجام این کار وجود دارد. سایتهایی هستند که وبلاگهایی را که پذیرای نویسندگان مهمان هستند، فهرست میکنند؛ اما این لینکها ممکن است غیرقابل اعتماد باشند. علاوه بر این، ممکن است میزبانی با کیفیتی که واقعا دنبالش هستید را دریافت نکنید.
اولین و سادهترین کار، جستجوی گوگل است. فقط عبارت «بهترین وبلاگهای [رشته کاری شما]» را تایپ کنید و ببینید چه نتایجی پیدا میشود.
ابزار بسیار موثری برای بهبود استراتژی سئو است. با ارسال مقالات برای وبسایتهای معتبر و مرتبط، میتوانید بکلینکهای باکیفیت دریافت کرده و با افزایش ترافیک ارگانیک، به رشد سایت خود کمک کنید. این روش در کنار خدمات سئو وردپرس و طراحی سایت وردپرس، باعث تقویت نمایه سایت در موتورهای جستجو و ارتقای اعتبار آنلاین کسبوکار شما میشود.
یا میتوانید جستجوی پیشرفتهای انجام دهید و عباراتی مانند «برای ما بنویسید» و «وبلاگنویسی» را مشخص کنید. این به شما کمک میکند وبلاگهایی را پیدا کنید که بهطور فعال در جستجوی نویسندگان مهمان هستند.
اگر از روش جستجوی رایج و امتحانشده استفاده میکنید، فقط کافی است جستجو کنید و درباره وبلاگهایی که پیدا میکنید قضاوت کنید.
همه چیز به ایجاد تعادل بین نیاز به کیفیت و احتمال پذیرش شما توسط وبلاگ مورد نظر بستگی دارد.
در نهایت، فقط باید تعداد زیادی ایمیل بفرستی. مثل هر فرایند درخواست کاری دیگری، تا حد زیادی به تعداد درخواستها بستگی دارد و باید انتظار داشته باشی که بارها رد شوی.
همچنین میتوانید با جستجوی افرادی که در سایتهای مورد مطالعهتان مهماننویس هستند، میزبانهای مناسبی برای وبلاگنویسی مهمان پیدا کنید. نویسنده را بررسی کنید و ببینید برای چه سایتهای دیگری مینویسد.
در اصل، وقتی یک سایت خوب پیدا کردید، دنبالهاش را بگیرید و ببینید به کجا میرسد؛ شما در واقع از زحمت وبلاگنویسان مهمان دیگر بهره میبرید.
حتی میتوانید با استفاده از نام نویسنده و عبارت «نوشته میهمان» در گوگل جستجو کنید.
نکاتی برای نگارش مهمان
مهمترین نکته در وبلاگنویسی مهمان، ماهیت لینکهایی است که در متن خود قرار میدهید. کلمات هایپرلینکشده در محتوای شما، لنگر متنها وقتی لینکی را قرار میدهید، باید مطمئن شوید که حاوی کلمات مفید است.
کدام کلمات مفید هستند؟ گوگل از متن لنگر برای ارزیابی ارتباط صفحه استفاده میکند، بنابراین کلمات کلیدی را در متن لنگر لینکهای خود بگنجانید.
فقط زیادهروی نکنید، چون گوگل لینکهای اسپمی را جریمه میکند. مثل بیشتر استراتژیهای سئو، مهمترین کار این است که همه کارها را بهصورت طبیعی انجام دهید.
پیوندهای تعبیهشده را به شکل مصنوعی و سنگین بهکار نبرید. مهمتر از همه، مطمئن شوید که پیوندها مرتبط باشند. و اگر مرتبط هستند، احتمالا بهطور خودکار کلمات کلیدی را هم شامل میشوند.
اما آیا میزبانی مهمان در حال افول نیست؟
در چند سال اخیر، شایعات زیادی درباره کاهش اثرگذاری میزبانی وبلاگ بهعنوان یک استراتژی سئو مطرح شده است.
در آغاز وبلاگنویسی مهمان، انتشار مطلب در سایت دیگری نشانهای از موفقیت بود. موتورهای جستجو بر همین اساس رتبهبندی میکردند و پیوندهای برگشتی نشانهای از کیفیت محسوب میشدند.
با شناخته شدن وبلاگنویسی مهمان بهعنوان روشی موثر برای بهبود سئو، وبلاگنویسان قلابی برای گرفتن بکلینکها، شروع به تولید محتوای بیارزش کردند. بنابراین بکلینکها به خودی خود در رتبهبندی، اهمیت کمتری دارند.
اما این بدان معنا نیست که میزبانی وبلاگ در حال افول است. زمانی که مت کاتس از گوگل در مورد استفادهی نادرست از میزبانی وبلاگ برای افزایش رتبهبندی هشدار داد، منظور او این بود که نباید از میزبانی وبلاگ سوء استفاده شود.
این به این معنی است که باید در مورد محتوایی که در سایت خود قرار میدهید و جایی که آن را میزبانی میکنید، دقت کنید.
هیچ متخصص سئو دقیقا نمیداند گوگل چگونه رتبهبندی میکند. با این حال، به خوبی شناخته شده است که الگوریتمهای گوگل در تشخیص محتوای بیکیفیت و تعیین کیفیت، بسیار ماهرند.
آنها میتوانند پستهای اسپم و لینکهای تولید انبوه را از محتوای با کیفیت اصلی که در پلتفرمهای معتبر و پررونق منتشر شده است، تشخیص دهند.
پس اگر وبلاگنویسی صادق هستید و میخواهید همزمان محتوای عالی بنویسید و سئو را ارتقا دهید، هیچ نگرانی ندارید.
چند هشدار دیگر!
قبل از رفتن، یک یا دو نکتهی احتیاطی دیگر هم هست که موقع انتشار پستها باید به آنها توجه کنی.
احتمالا در نقطهای از شما خواسته میشود که برای انتشار مطلب در یک سایت میزبان هزینه پرداخت کنید. جدا از این که آیا این روش از نظر اقتصادی بهصرفه است یا نه، ریسک گرفتار شدن هم وجود دارد.
پرداخت پول برای لینکها به صراحت خلاف سیاست گوگل است و اگر آنها متوجه شوند، ممکن است رتبه شما در موتور جستجو به شدت کاهش یابد.
مورد دیگری که باید مراقب آن باشید، شبکههای خصوصی و دامنههای رهاشده است. اینها فقط دامنههای منقضیشده با پروفایل لینک هستند. افراد این دامنههای قدیمی را میخرند، محتوای ارزانقیمتی به آنها اضافه میکنند و لینکها را میفروشند.
همه وبلاگها آنطور که به نظر میرسند نیستند، پس شاید استفاده از سایتی مثل Wayback Machine که تاریخچه دامنه را بررسی میکند، مفید باشد.
به غیر از این، انتشار مهمان روشی مطمئن و بیخطر برای ارتقای رتبه و جذب مخاطبان جدید است، پس شکارچی خوششانس باشید!