میتوانید ساعتها وقت صرف تهیه فهرستی از انواع مختلف بازاریابان کنید و وقتی فکر میکنید فهرستتان کامل شده، ساعتهای بیشتری را صرف مشخص کردن ویژگیهای بازاریابان در فهرست خود خواهید کرد.
چون احتمالا کارهای مهمتری از فهرستسازی به ذهنتان میرسد، هفت نوع بازاریاب را که احتمالا در یک تیم بازاریابی موفق پیدا خواهید کرد، برایتان شرح دادهایم.
7 بازاریاب (و ویژگیهای بازاریابی) که در یک تیم عالی پیدا خواهید کرد
رهبر آیندهنگر
هر کمپین بزرگ با یک چشمانداز آغاز میشود. و چشمانداز از کجا میآید؟ البته از صاحب چشمانداز!
در بسیاری از موارد، فرد دوراندیش رهبری تیم را بر عهده دارد. او ایدهها را ارائه میدهد و برای تحقق آنها به استعدادهای اعضای تیم تکیه میکند.
این بدان معنا نیست که فرد دوراندیش هیچ کاری انجام نمیدهد. کار او همچنین شامل راهنمایی و مشاوره به همه افراد درگیر در پروژههایش است.
ممکن است پروژههای خود را مثل «فرزندشان» بدانند و در هر مرحله از فرآیند نیاز به تأیید همه داشته باشند، اما نتیجه نهایی شامل نظرات هر نوع بازاریابی است.
برنامهریز
برنامهریز میداند چه چیزی برای تحقق یک ایده لازم است و بر همین اساس برنامهریزی میکند. او استاد زمانبندی و واگذاری کارهاست و بدون تردید، برنامههای عملیاتی دقیقی تهیه میکند.
آنها احتمالا میدانند چه کسی را برای کمک فرا بخوانند، هر مرحله از پروژه چقدر طول میکشد (تقریباً)، و حتی ممکن است در بودجهبندی هم دستی داشته باشند.
با برنامه و بودجه مشخص، برنامهریز اطمینان حاصل میکند که همه مراحل بعدی موفقیت را میدانند.
هماهنگ کننده
در حالی که برنامهریز، اطلاعات بیشتری به تقویم اضافه میکند، هماهنگکننده اطمینان حاصل میکند که تیم به تقویم پایبند است و کارها پیش میرود.
آنها چندوظیفگیهای افتخاری هستند و از برقراری ارتباط حتی بیشتر افتخار میکنند، به طوری که اطمینان حاصل میکنند همه از اهداف، مسئولیتها و ضربالاجلهایشان آگاه هستند. اما، آنها مدیران خردهگیر نیستند.
آنها جلسات مهم را ترتیب میدهند، به سوالات روزمره رسیدگی میکنند و هر کار دیگری که برای روان کار کردن همه چیز لازم است انجام میدهند. آنها چرخدندههای اصلی دستگاه بازاریابی هستند.
خلاقیت
آیا خلاقترین افراد، منظمترین بازاریابان این فهرست هستند؟ احتمالا نه.
آیا هنوز محتوای شگفتانگیز و تأملبرانگیز تولید میکنند؟ مطمئناً.
یک فرد خلاق میتواند ویدیوهای جذاب تولید کند، متنهای گیرا بنویسد یا طرحهای خیره کننده خلق کند. او ممکن است در یک زمینه تولید محتوا تخصص داشته باشد یا در چندین حوزه مختلف فعالیت کند.
آنها جایگاه خود را به عنوان بزرگان خلق محتوا حفظ کردهاند و آمادهاند تا در هر لحظه توجه عموم را جلب کرده و برند شما را نمایندگی کنند.
تحلیلگر
اگر عملکرد خود را بررسی نکنید، داشتن همه این ویژگیهای بازاریابی چه فایدهای دارد؟ اینجاست که تحلیلگر وارد میشود.
این بازاریاب دادهها را دوست دارد و دلیلی هم دارد. دادههای جمعآوریشده از کمپینهای بازاریابی دیجیتالی شما، به راهنمایی همه اعضای تیم و اتخاذ تصمیمات بازاریابی آگاهانهتر کمک میکند.
دادههای کمپین شما نشان میدهد چه چیزهایی جواب میدهند، چه چیزهایی نیاز به اصلاح دارند و از چه چیزهایی باید دست بکشید.
تحلیلگر در انبوه دادههای کمپینهای شما غرق میشود و با بینشهای ارزشمندی ظهور میکند که از همه بازاریابان بهتری میسازد. آنها از یک یا چند… ابزارهای بازاریابی دیجیتال به این دادهها دسترسی پیدا کنند و حتی ممکن است بتوانند ابزارهای شما را به هم متصل کنند.
تحلیلگر ممکن است برای تعیین بهترین روش اقدام برای تیم، آزمایشهایی را انجام دهد و برای هر بخش از استراتژی کلی شما گزارش تهیه کند.
ماشین
این دستگاه در واقع دستگاه نیست، اما با تمام وسایل الکترونیکی بهخوبی کار میکند.
کامپیوتر مشکل داره؟ از خودِ کامپیوتر بپرس.
به دنبال فرمولی در اکسل برای سادهتر کردن کارها هستید؟ از ماشین بپرسید.
میخواهید دو ابزار برای انتقال دادهها داشته باشید؟ از دستگاه بپرسید.
اگر فنی و پیچیده باشد، احتمالا ماشین نحوه عملکرد آن را میفهمد. یا میتوانند در گوگل جستجو کنند و آن را بفهمند.
ابزار چندکاره
در نهایت، هر تیمی به یک فرد چندمهارته (که برخی ممکن است آن را « متخصص عمومی » بنامند) نیاز دارد. این نوع بازاریابان میتوانند تقریباً همه کارها را انجام دهند و برای هر تیم بازاریابی، بهخصوص تیمی با منابع محدود، بسیار ارزشمند هستند.
آنها میتوانند وارد یک پلتفرم تبلیغاتی شوند تا کمپین جدیدی راهاندازی کنند، مشکلی را در گزارشدهی دادهها برطرف کنند، صفحهای قدیمی را برای موتورهای جستجو بهینه کنند، یک گرافیک سریع برای شبکههای اجتماعی بسازند و بسیاری کارهای دیگر انجام دهند.
یک عضو تیم چندکاره میتواند در زمینههای مختلف بازاریابی شما کمک کند و مانند ابزار چندکاره، هر چیزی را که نمیداند میتواند در گوگل جستجو کند.
چه ویژگیهای بازاریابی دارید؟
برخی افراد ممکن است خود را با چندین نوع از این بازاریابان همذاتپنداری کنند. آنها ممکن است خلاق باشند، اما مهارتهای ابزار چندکاره را نیز داشته باشند. بینا ممکن است خود ماشین هم باشد و بالعکس.
یک تیم میتواند چندین نفر با ویژگیهای مشابه بازاریابان ذکر شده در این فهرست داشته باشد. احتمالا ویژگیهای بسیاری وجود دارند که در این پست وبلاگی پوشش داده نشدهاند، اما در مورد بازاریابان سراسر جهان صدق میکنند.
یک نکته واضح است: هر بازاریاب، صرف نظر از حوزهی فعالیتش، باید همواره در حال یادگیری باشد.
بازاریابی با سرعتی باورنکردنی تغییر میکند، بنابراین همه افراد این حوزه باید هوشیار باشند و آمادهی تغییر جهت در هر لحظه باشند.
پتانسیل سئو خود را کشف کنید
با یاسئومی فرصتهای وبسایت خود را سریعتر شناسایی کنید و دیده شدن آنلاین خود را افزایش دهید! با خدمات سئو تخصصی جواد یاسمی، جایگاه وبسایت خود را در گوگل بهبود دهید.