فضای دیجیتال در سال 1404 در مشهد بیسابقه رقابتی شده است و بسیاری تجارت الکترونیک را بهعنوان روش خرید خود انتخاب میکنند. بسیاری از برندها بهطور مداوم خود را با نگرشها و رفتارهای جدید وفق دادهاند، زیرا حضور آنلاین برای موفقیت حیاتیتر شده است.
رفتار مصرفکنندگان همواره در حال تغییر است و هر آژانس رسانههای اجتماعی در لندن موظف است خود را با این رفتارهای جدید وفق دهد و هر روند نوظهوری را شناسایی کند تا همواره بتواند توجه مخاطبان را به خود جلب و حفظ کند.
اما ما که متخصص بازاریابی نیستیم، این رفتارهای جدید چه هستند و چگونه میتوانیم آنها را جذب کنیم؟
در ادامه، به بررسی سه نوع جدید از مشتریان نوظهور و مهمترین راهکارها برای پیشی گرفتن از رفتار همیشه در حال تغییر مصرفکنندگان میپردازیم.
خریدار اجتماعی
مردم ۳۶ درصد بیشتر در شبکههای اجتماعی وقت گذراندند. در دوران همهگیری کرونا و قرنطینه کامل انگلستان
با افزایش استفاده از تلفنهای همراه برای گشت و گذار در اینستاگرام و فیسبوک، روشهای جدید و کارآمدی برای مرور و خرید در یک برنامه واحد پدید آمد، مانند راهاندازی فروشگاه فیسبوک و قابلیت پرداخت درونبرنامهی جدید اینستاگرام.
راحتی و سهولت خرید از مرحلهی کشف محصول تا نهایی شدن آن، تنها در یک برنامه، نوع جدیدی از خریداران اجتماعی را بهوجود آورده و نیاز به ماندن در خانه را تقویت کرده است؛ حتی کاربران تازهکار شبکههای اجتماعی نیز اکنون با خرید از اینستاگرام راحت هستند.
برای اینکه برند شما برای این موج جدید خریداران شبکههای اجتماعی به طور کامل بهینهسازی شود، باید استراتژی محکمی در شبکههای اجتماعی داشته باشید.
همکاری با یک پلتفرم تجارت الکترونیک نیز مفید است تا برای کاربران، تجربهی خرید آنلاین بینظیری از مرحلهی کشف محصول تا تبدیل شدن به مشتری وفادار ارائه شود.
مشتری ردیابیناپذیر
آخرین بهروزرسانی اپل قابلیتی جدید ارائه میدهد که به کاربران امکان کنترل دادههای جمعآوریشده توسط سایتهای شخص ثالث را میدهد. برنامهها از کاربر در مورد هر برنامه میپرسند که آیا مایل به فعال کردن جمعآوری دادهها است یا خیر.
اگر کاربر این اجازه را رد کند، برنامههایی مثل فیسبوک برای ردیابی رفتارهای سایت و برنامه از طریق پیکسلهای خود، دید کمتری خواهند داشت.
علاوه بر این، اپل محدودیتهای بیشتری را برای اطلاعاتی که از طریق تنظیمات مکان خود انتخاب میکنید، اعمال خواهد کرد. بهروزرسانی جدید از شما میپرسد که آیا میخواهید مکان دقیق یا منطقه عمومی خود را به اشتراک بگذارید و این امر، نحوه هدفگیری مخاطبان اختصاصی توسط بازاریابان را محدود میکند.
در نهایت، خریداران نسبت به دادههای شخصی خود که توسط اشخاص ثالث جمعآوری میشود، بیش از هر زمان دیگری محافظهکار هستند. این امر دسترسی بازاریابان و صاحبان مشاغل به اطلاعات و بینشهای ارزشمند بهدستآمده از وبسایتهای شخص ثالث، مانند فروشگاههای تجارت الکترونیک، را دشوارتر میکند؛ زیرا کاربران بیشتری گزینه محدود کردن توانایی پلتفرمهایی مانند فیسبوک در ردیابی آنها با پیکسل را انتخاب میکنند.
برندها باید این تغییر اخیر را در نظر داشته باشند و به دنبال راههای جایگزین برای تعامل با مشتریان و جمعآوری اطلاعات از آنها باشند تا هرگونه آسیب ناشی از این رفتار جدید به حداقل برسد. این همان جایی است که… همکاری با یک آژانس بازاریابی شبکههای اجتماعی مثل «گوود مارکتر» به درد میخورد.
خریدار سبز
علاوه بر تأثیر کووید، بسیاری از مصرفکنندگان در سالهای اخیر، بهویژه در میان نسل جوانتر، نگرانیهای فزایندهای در مورد تغییرات اقلیمی دارند. خریداران بیشتری میخواهند اطمینان حاصل کنند که برندهایی که از آنها خرید میکنند، با باور آنها مبنی بر اینکه همه باید در حفاظت از سیارهمان نقش خود را ایفا کنند، همسو هستند و این کاملا بهجا است.
کسبوکارهای آنلاین برای همراهی با رویکردهای سبز باید از شیوههای پایدار استفاده کنند. این شامل تهیهی محصولات از سازمانهای تجارت عادلانه برای ایجاد محیطی سبزتر در تجارت الکترونیک و دیگر اقدامات سبز مانند استفاده از محصولات گیاهی، بدون ظلم به حیوانات و گوشت دامهای آزاد میشود.
نسل زد این گفتگوی مهم را آغاز کرده و در حال پیشبرد آن است. آنها همچنین از سرزنش برندهایی که همسو نیستند یا در مبارزه با تغییرات اقلیمی نقشی ندارند، ابایی ندارند، پس تا جایی که ممکن است عادات مصرفی سبزتر را در پیش بگیرید و از فریاد زدن در این باره نترسید.
در نهایت، همانطور که گفته شد، فضای دیجیتال در مشهد همواره در حال تغییر و گاهی غیرقابل پیشبینی است. با این حال، برای به حداقل رساندن هرگونه آسیب ناشی از تغییرات رفتار مصرفکننده و باقی ماندن در رقابت دنیای همیشه در حال تغییر تجارت الکترونیک، باید همواره از روندها بهروز باشید و تحقیقات خود را انجام دهید.