کسبوکار شما در محیطی رقابتی فعالیت میکند و میخواهید جایگاه خود را بسنجید. در اینجا شاخص سهم صدا (SOV) وارد میشود. SOV به شما کمک میکند تا موقعیت خود را در بازار تعیین کنید. این معیاری است که تمام شبکههای اجتماعی شما (تبلیغات پولی و سایر اقدامات را در چارچوب کلی قرار دهید تا از جایگاه برند خود آگاه شوید.)
آیا کسبوکار شما در گفتگوهای مرتبط مطرح میشود؟ آیا مصرفکنندگان شما را بهعنوان پیشرو صنعت میشناسند؟ آیا در رسانهها حضور دارید؟ سهم صدا به این پرسشها پاسخ میدهد و نقطه آغازین شما برای تقویت تلاشها و پیشتازی خواهد بود.
در آزمون مهم وبسایت خود شکست نخورید
امتیاز سئو وبسایت خود را در کمتر از ۳۰ ثانیه بهصورت رایگان دریافت کنید.
سهم صدا چیست؟
سهم صدا معیاری است که به کسبوکار شما بینشهایی در مورد آگاهی از برندتان در مقایسه با رقبا ارائه میدهد. اگرچه این وبلاگ بر سهم صدا در سئو تمرکز دارد، اما مفهوم سهم صدا به دوران پیش از دیجیتال برمیگردد.
SOV بهطور سنتی سهم شما از تبلیغات چاپی، رادیویی یا تلویزیونی را در مقایسه با رقبا در بازارتان اندازهگیری میکند.
اکنون، سهم صدا شامل همه آگاهی از برند که قابل اندازهگیری است میشود—مانند ذکرهای آنلاین، پرداخت به ازای هر کلیک کمپینها، ترافیک سایت برای کلمات کلیدی، پوشش رسانهای و موارد فراتر از آن.
دوران دیجیتال، سنجش سهم صدا را تا حدودی آسانتر کرده است. استفاده از ابزارهای مناسب، محاسبهی سهم صدا را ساده میکند و از این دادهها میتوانید جایگاه خود را در میان رقبا مشخص کنید.
سهم صدا معیاری ارزشمند برای اندازهگیری است و با سهم بازار و رشد درآمد مرتبط دانسته شده است؛ این معیار به شما تصویری از حاشیه سود رقبا در مقایسه با سود خودتان میدهد.
دنبال کردن سهم صدا چرا مهم است؟
اندازهگیری سهم صدا برای دیدن جایگاه کسبوکار شما در تصویر بزرگ، حیاتی است. این زمینه، بعد تازهای به دادههای عملکرد شما میبخشد و راه را برای فرصتها و روشهای بزرگتر توسعه هموار میکند. ارزیابی سهم صدا مزایای مختلفی به همراه دارد.
- بینشهای غنی از مخاطبان معیارهای SOV درکی عمیقتر به شما میدهند از مخاطبان یا مشتریان بالقوه شما به عنوان مثال، با سنجش سهم صدا در رسانههای اجتماعی، میتوانید بینشهایی از مکالمات واقعی کاربران در پلتفرمها استخراج کنید. میتوانید بفهمید چرا مشتریان شما را به جای رقبا انتخاب میکنند یا در کجا میتوانید جایگاه خود را بهبود بخشید. ممکن است کسبوکار شما به دلیل خدمات مشتری یا قیمتگذاری، انتخاب اول باشد. معیارهای سهم صدا به شما کمک میکنند تا بخشهای مخاطب دستنخورده را شناسایی کنید و بفهمید کسبوکار شما برای جذب بخشهای جدید چه میتواند انجام دهد.
- تحلیل رقبای برتر اندازهگیری سهم صدا به شما بینشی از فعالیتهای رقبایتان میدهد. این بینشها، برتری استراتژیک برای متمایز کردن برندتان بر اساس نقاط قوت و ضعف به شما میدهند. میتوانید ببینید کدام یک از رقبایتان در گفتگوهای صنعت غالب هستند، جایگاه شما در مقایسه با آنها چگونه است و گفتگوها در کجا اتفاق میافتند. این دادهها در تقویت تلاشهای بازاریابی شما بسیار ارزشمند هستند.
- مدیریت برند ارتقا یافته ردیابی و مدیریت دادههای سهم صدا نشان میدهد که چند گفتگو در مورد برند شما در جریان است و چه احساسی پشت این گفتگوها نهفته است. تجزیه و تحلیل احساسات به شما امکان میدهد تا شهرت برند را رصد کنید و در صورت وجود روندهای منفی در کمپینهایتان، اقدامات پیشگیرانه انجام دهید.
- کمپینهای بهبود یافته اندازهگیری سهم صدا فرصتهایی برای بهبود کمپینهای شما ارائه میدهد. میتوانید سهم صدای خود و رقبا را در کمپینهای همزمان اندازهگیری کنید. میتوانید بینشهای خاص مخاطب را با فیلتر کردن بر اساس کشور، زبان یا پلتفرم تحلیل کنید تا درک جامعی از آنچه با مخاطبان شما طنینانداز میشود، بهدست آورید. همچنین میتوانید تجربیات مثبت را تکرار کرده و موفقیت و سهم بازار خود را بهبود ببخشید.
- فعالیتهای روابط عمومی تقویتشده بررسی سهم شما از اخبار در مقایسه با رقبا، نشاندهندهی اثربخشی استراتژی رسانهای شماست. رسانههایی را که رقبای شما را پوشش میدهند اما شما را نه، در نظر بگیرید. همچنین، آیا داستانهای ویژهای وجود دارد که رسانهها به سمت آنها گرایش دارند و شما میتوانید در اهداف محتوایی آینده خود از آنها بیشترین استفاده را ببرید؟
سهم صدا را چگونه محاسبه میکنید؟
میتوانید سهم صدا را بهراحتی با ابزارهای مختلف یا در برخی موارد بهصورت دستی اندازهگیری کنید. برای بهدست آوردن سهم صدای خود، معیارهای برند خود را بر معیارهای کل بازار تقسیم کنید. سپس این عدد را در 100 ضرب کنید تا درصد بهدست آید.
در اینجا نحوه محاسبه سهم صدا برای انواع مختلف بازاریابی آمده است:
سهم صدا و رسانه
شاخص صدای صنعت (SOV) در رسانهها، میزان شناختهشدگی برند شما در میان رقبا و رسانهها را نشان میدهد. محاسبه این شاخص به ارزیابی استراتژی محتوا و اقدامات روابط عمومی و یافتن فرصتهای توسعه فعالیتهای شما کمک میکند.
بیشتر ابزارهای شنود اجتماعی، وبلاگها و وبسایتهای خبری را جستجو میکنند و سهم شما از صدا در رسانهها را با دقت تخمین میزنند. اگر به دنبال گسترش قابلیتهای شنود اجتماعی خود هستید، AnswerThePublic و را بررسی کنید. جایگزینهای AnswerThePublic میتوانم بینشها و بسترهای بیشتری برای ارتقای مؤثر استراتژیهای پایش رسانهای شما ارائه دهم.
سهم صدا و رسانههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی معیاری «واقعی» از سهم صدا ارائه میدهند، زیرا در اینجا صدای واقعی مشتری را اندازهگیری میکنید و همچنین میبینید که مشتریان تا چه حد به صورت خودجوش در مورد شما صحبت میکنند. شما میتوانید سهم صدا در شبکههای اجتماعی را به صورت دستی یا با استفاده از ابزارهای پایش آنلاین محاسبه کنید.
محاسبات دستی همچنان نیازمند استفاده از ابزارهای رایگان است و نمیتوانید احساسات، دسترسی و معیارهای مربوط به افراد تاثیرگذار را اندازهگیری کنید. میتوانید تعداد دفعات ذکر نام خود و رقبا را محاسبه کنید. برای اندازهگیری SOV به این روش، تعداد دفعات ذکر نام خود را بر تعداد دفعات ذکر نام هر رقیب تقسیم و در 100 ضرب کنید. این کار را باید برای هر رقیب انجام دهید.
از ابزارهای شنود شبکههای اجتماعی استفاده کنید تا با بررسی دقیقتر، بینشهای ارزشمندی بهدست آورید. این ابزارها به شما کمک میکنند تا برای کلمات کلیدی مانند نام برند، شناسههای شبکههای اجتماعی و دیگر کلمات کلیدی هدفمند، هشدار ایجاد کنید. این ابزارها دادههای پیشرفتهای در اختیار شما قرار میدهند تا بتوانید سهم صدا (SOV) خود را با رقبا مقایسه کنید.
سهم صدا و تبلیغات کلیکی
متخصصان بازاریابی به طور سنتی از سهم صدا برای سنجش سهم تبلیغات در تلویزیون، رادیو و مطبوعات استفاده میکردند. همین اصل برای تبلیغات کلیکی (PPC) مناسب است با آمار گوگل ادز و اندازهگیری سهم صدا، بررسی این موضوع آسان است.
متریک سهم صدا (PPC) که باید روی آن تمرکز کنید، سهم نمایش است؛ یعنی تعداد دفعاتی که تبلیغات شما میتوانستند بر اساس تنظیمات کمپین و کلمات کلیدی نمایش داده شوند. گوگل سهم نمایش را با تقسیم نمایشهای شما بر تعداد کل نمایشهای مرتبط محاسبه میکند.
با SOV چه معیارهایی را میتوان اندازهگیری کرد؟
معیارهایی که میتوانید برای سنجش سهم صدا اندازهگیری کنید، شامل موارد زیر میشود:
- کلمات کلیدی تبلیغات کلیکی
- کلمات کلیدی ارگانیک
- رسیدن
- تاثرات
- درآمد
- برچسبها
- اشارهها
با کمک متخصصان، از ابتکارات خود بیشترین بهره را ببرید.
سهم صدا ممکن است پیچیده باشد، اما معیاری بسیار ارزشمند برای گسترش کسبوکار و تقویت تلاشهای بازاریابی است. اندازهگیری سهم صدا بسیار شخصیسازیشده است. برای ایجاد سکوی پرتاب برای استراتژی بازاریابی و کسبوکارتان، باید سهم صدا را در حوزههای مختلف فعالیتهای بازاریابی دیجیتالی خود محاسبه کنید. با محاسبه و تجزیه و تحلیل سهم صدا، میتوانید نقاط قوت سازمان و فرصتهای رشد بالقوه را شناسایی کنید.
آماده اید تا سهم صدای خود را اندازه بگیرید و بینشها را به تصمیمات بازاریابی هوشمندانه تبدیل کنید؟ متخصص تیم یاسئومی بیش از ۲۵ سال تجربه در کمک به کسب و کارها برای کشف بینشها و اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده به منظور افزایش درآمد دارد. با ما آنلاین تماس بگیرید برای یادگیری بیشتر در مورد بیشینهسازی سهم صدا در معیارها