امروز میخواهیم به شما نشان دهیم دقیقا چگونه در سال ۲۰۲۴ یک حسابرسی سئو انجام دهیم
در واقع، همین فرایند به ما کمک کرده تا ترافیک ارگانیک خود را در طول سال گذشته 30 درصد افزایش دهیم.
اگر میخواهید رتبهی گوگل خود را ارتقا دهید، مراحل عملی این راهنما را دوست خواهید داشت.
قالب بررسی سئو را دانلود کنید به عنوان یک سند گوگل باز کن
بیا شروع کنیم.
مرحله اول: ترافیک ارگانیک خود را بررسی کنید
از آنجایی که شما به دنبال بهینهسازی برای موتورهای جستجو هستید، درک میزان ترافیک ارگانیکی که از طریق آنها دریافت میکنید، بسیار مهم است.
برای این کار، به گوگل آنالیتیکس .
بهگزارشهااز « به «از ” به “جذب ترافیک
به عنوان گروه اصلی کانال، به دنبال «جستجوی ارگانیک» باشید.
میتوانید بازه زمانی را تغییر دهید تا عملکرد ترافیک ارگانیک خود را در بازه زمانی طولانیتری ببینید.
قبل از رفتن به مرحله بعد، صفحاتی از وبسایت خود را که بیشترین کلیک را از گوگل دریافت میکنند، مشخص کنید. عملکرد گزارش در کنسول جستجوی گوگل
و رفتن به صفحات لطفاً متن مورد نظر را برای ترجمه به من بدهید.
درک اینکه کدام صفحات عملکرد بهتری دارند و کدام صفحات نیاز به اصلاح دارند، به شما کمک میکند تا در طول و بعد از حسابرسی سئو، تلاشهای خود را اولویتبندی کنید.
حالا:
اگر ترافیک ارگانیک شما ثابت (یا در حال کاهش) استنترس.
هدف در این مرحله فقط تعیین معیارها است.
هدف اصلی این تحلیل سئو، بهبود عملکرد وب سایت شما است.
گام دوم: خزیدن کامل سایت
خزیدن وبسایت، کارآمدترین راه برای جمعآوری دادههای مفید در مورد تمام صفحات وبسایت شماست.
میتوانید اطلاعاتی در مورد …
- خزشپذیری
- سرعت بارگذاری
- پیوند داخلی
- دادههای ساختیافته
- بهینهسازی درون صفحهای
و بیشتر.
در این راهنما، برخی از این موارد را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد. اما خزش سایت، روشی سریع برای ارزیابی همزمان جنبههای زیادی است.
چطور این کار رو انجام میدی؟
ابزارهای مختلفی وجود دارد که به شما در انجام خزش سایت کمک می کنند. یکی از آنها مارمولک فریادزن .
این ابزار اطلاعاتی در مورد جنبههای مختلف سایت شما مانند عنوانها، توضیحات متا و تصاویر به شما میدهد. همچنین به شما کمک میکند تا لینکهای شکسته را شناسایی کنید، معماری سایت خود را در سطحی عمیق درک کنید و موارد بسیار دیگری را انجام دهید.
این ابزار پولی است، اما میتوانید ۵۰۰ آدرس اینترنتی را به صورت رایگان بررسی کنید.
سمرش یک مجموعه کامل SEO است که ابزار بازرسی سایت فوقالعادهای ارائه میدهد. بررسی سایت این روش دیگری برای خزش وبسایت شماست. همانطور که از نام آن پیداست، این ابزار یک ابزار جامع برای ممیزی است، نه فقط یک خزنده.
وبسایت شما را از نظر بیش از ۱۴۰ مشکل بررسی میکند. این مشکلات شامل مسائل مربوط به عملکرد سایت، بهینهسازی لینکهای داخلی و حتی سئو بینالمللی میشود.
برای شروع خزش سایت، فقط نام دامنه خود را وارد کنید و روی «آغاز حسابرسی (علامت نقل قول)
سپس باید تنظیمات خزنده خود را پیکربندی کنید. شما میتوانید محدودیت خزش، انتخاب عامل کاربریهای متفاوت و برنامهریزی بازرسیهای خودکار سایت را انجام دهید.
تا بتوانید قبل از اینکه به عملکرد جستجوی ارگانیک شما آسیب برسانند، از مشکلات احتمالی آینده باخبر شوید.
زیر تب “نمای کلی” وضعیت کلی سایت شما نشان داده می شود، از جمله تعداد خطاها، هشدارها و اطلاعیه ها.
برای اطلاعات بیشتر، روی هر یک از شمارههای لینکشده زیر عنوانها کلیک کنید.
هر کدام از این مشکلات را برطرف کنید تا عملکرد وبسایت خود را بهبود بخشید. همچنین میتوانید روی «چرا و چگونه آن را برطرف کنیم« یا »اطلاعات بیشتربرای گرفتن راهنمایی در حل مشکل
یک حساب رایگان Semrush به شما اجازه میدهد تا با استفاده از Site Audit، حداکثر ۱۰۰ URL را بررسی کنید. آزمایش ۱۴ روزه اشتراک حرفهای سمروش .
گام سوم: بهبود سئو صفحه
این راز نیست که سئو روی صفحه بسیار مهم است.
با این حال
احتمالاً فرصت بهینه سازی تمام صفحات سایت را ندارید. حداقل نه در حال حاضر.
خوشبختانه لازم نیست.
در عوض این کار را انجام دهید:
اول، پنج صفحه مهم خود را شناسایی کنید.
اینها میتوانند صفحاتی باشند که:
- (کلمه کلیدی مهم را هدف قرار دهید)
- ترافیک کمتری نسبت به گذشته دریافت میکنند.
- در رتبه خوبی قرار دارد، اما پتانسیل ورود به پنج رتبه برتر را هم دارد.
برای مثال
ما منتشر کردیم لیست بهترین ابزارهای سئو .
به غیر از موارد اولیه (مثل قرار دادن کلمه کلیدی در تگ عنوان)، برای بهینه سازی این صفحه کار زیادی انجام ندادیم.
و چون این کلمه کلیدی هدف ما در صفحه اول گوگل قرار دارد
احتمال زیادی برای قرار گرفتن در بین سه مورد برتر دارد.
حالا
اگر واقعاً زمان کم دارید، روی این 5 استراتژی تمرکز کنید:
- عنوان خود را با کلمه کلیدی خود بنویسید.
- لطفاً متن مورد نظر را برای ترجمه به فارسی بنویسید.
- (5 لینک خارجی اضافه کنید)
- (۵ لینک داخلی اضافه کنید (مرحله بعد را ببینید))
- از کمکهای مفید استفاده کنید تصاویر بهینهسازی شده برای موتورهای جستجو
گام چهارم: به حداکثر رساندن لینکهای داخلی
پیوندهای داخلی یکی از کمارزشترین استراتژیهای سئو در جهان است.
سوال این است:
چطور بهدرستی لینک داخلی ایجاد کنم؟
خیلی ساده است
حدالامکان به صفحات با اولویت بالا لینک بده.
اما
فقط به مهمترین صفحات لینک ندهید. در حالت ایدهآل، هر صفحه باید حداقل یک لینک داخلی مرتبط به آن اشاره کند.
این به جلوگیری از “صفحات یتیم” کمک می کند و برای موتورهای جستجو (و کاربران) یافتن محتوای شما را آسانتر می کند.
هدف قرار دادن حداقل 5 لینک داخلی در هر صفحه، شروع خوبی است. البته به شرطی که همه این لینک ها مرتبط باشند.
اغلب، شما خودتان را در حال گنجاندن چیزهای بیشتری از این خواهید یافت. به عنوان مثال، در اینجا یک بخش از یکی از پستهای دیگر ما وجود دارد که در آن سه لینک داخلی مفید به هم نزدیک هستند:
تا زمانی که لینک ها مرتبط باشند و ارزش افزودهای برای خواننده داشته باشند، ارزش افزودن دارند.
اضافه کردن لینکهای داخلی، عمق خزش یا کلیک وبسایت شما را به حداقل میرساند.
در اصل
چند کلیک برای رسیدن از صفحه اصلی به هر پست یا صفحه مشخصی در سایت شما لازم است؟
در حالت ایدهآل، عمق خزش را حداکثر به سه کلیک محدود کنید؛ حداقل برای مهمترین محتوای خود.
میتوانید به سرعت با استفاده از Semrush متوجه شوید که آیا صفحاتی با عمق بیش از 3 کلیک دارید یا خیر. بررسی سایت ابزار
مرحله پنجم: بهینه سازی برای سیگنالهای تجربه کاربری
اینکه گوگل از سیگنالهای تجربه کاربری (مثل کلیکها) در الگوریتمهای رتبهبندی خود استفاده میکند یا نه، مدتهاست که موضوع بحث در دنیای سئو است.
دادگاه ضد انحصار گوگل در سال ۲۰۲۳ اسلایدهای آشکار شده که نشان میدهد گوگل در واقع از کلیکها برای رتبهبندی استفاده میکند. حداقل برای آموزش الگوریتمهایش، اگر نه بهطور خاص برای رتبهبندی صفحات منفرد.
بسیاری در صنعت سئو مدتی است که بر اساس… چنین تصوری داشتند. رتبه مغز که بخشی از سیستم رتبه بندی کلی گوگل است و در سال 2015 معرفی شد.
رنکبرین اندازهگیری میکندنحوه تعامل کاربران با سایت شمابرای کمک به الگوریتمها در تشخیص صفحات مناسب نیاز به جستجو .
یعنی
بهینه سازی برای نشانههای تجربه کاربری.
به عبارت دیگر، محتوای شما باید کاربران را راضی کند.
با این کار، رتبهی شما در نتایج جستجو بهبود مییابد.
برای مثال
مدتی پیش متوجه شدیم که این پست کمپین سئو وبسایت در رتبه بندی خوبی قرار نداشت (به تاریخ توجه کنید: به روز رسانی نیاز بود!).
در بین رتبههای 10 تا 15 برای کلمه کلیدی هدفمان، «کمپین سئو»، قرار داشت.
و وقتی محتوا را بررسی کردیم، فهمیدیم چرا…
محتوا، خواستهی افرادی که به دنبال «کمپین سئو» بودند را برآورده نکرد.
به جای مراحل، آنها یک مطالعه موردی از یک استراتژی خاص دریافت کردند.
همچنین پست ما پر از اسکرین شات های قدیمی بود.
به طور خلاصه:
چون محتوای ما برای سیگنالهای تجربه کاربری (یعنی کلیکها و رضایت کاربر) بهینه نشده بود، گوگل آن را در نتایج جستجو پنهان کرد.
بنابراین تصمیم گرفتیم تمام پست را بازنویسی کن.
به طور خاص، ما:
- مطالعه موردی را با یک راهنمای گام به گام جایگزین کردم.
- نکات عملی بیشتری برای سئوکاران مبتدی و متوسط ارائه شده است
- (مثالهایی از صنایع مختلف اضافه شد)
- خیلی بیشتر
در نهایت، محتوای به روزی داشتیم که برای کسی که دنبال “کمپین سئو” بود، کاملا مناسب بود.
مطمئناً، چون محتوای ما برای خوشحال کردن جستجوگران گوگل طراحی شده بود، صفحه به سرعت از رتبه ۱۵ به رتبه ۴ در گوگل رسید.
چندی بعد، به رتبه اول رسید و در حال حاضر در رتبه… قرار دارد. بخشی برجسته :
گام ششم: بهینهسازی برای اسنیپتهای ویژه
قطعات برجسته میتوانند به طور قابل توجهی ترافیک ارگانیک شما را افزایش دهند.
مثلاً، مدتی پیش ما راهنمای توصیف کانال یوتیوب برای اینکه در قسمت خلاصه برجسته (Featured Snippet) نمایش داده شود:
و ترافیک ارگانیک آن صفحه مانند موشک به آسمان رفت.
چطور محتوای خود را در اسنیپت ویژه قرار میدهید؟
برای نمایش در بخش «خلاصه برجسته» (Featured Snippet) باید:
- از عنوانهای مرتبط (H2 و H3) استفاده کنید.
- جواب کوتاه به سوالات (حدود 40 کلمه یا کمتر اغلب بهترین است)
- محتوای خود را برای نمایش در موبایل بهینه کنید
نکته خلاصههای هوش مصنوعی را نادیده نگیرید، زیرا ممکن است برای بسیاری از جستجوها جایگزین یا در کنار بخش برجسته جستجو نمایش داده شوند.
در حالی که هیچ راه قطعی برای بهینه سازی محتوا وجود ندارد بررسی اجمالی هوش مصنوعی با این حال، برخی بهترین روشها وجود دارند که باید در نظر داشته باشید.
خوشبختانه، تقریباً مثل رعایت بهترین شیوههای سئو است. و انجام کارهایی مثل:
- اطمینان از این که گوگل بتواند محتوای شما را بخزد و نمایه کند
- انتخاب کلمات کلیدی مناسب
- ایجاد محتوای مفید و بهینه
مرحله هفتم: بررسی رندر صفحه
رندرینگ یکی از مراحل فرآیند کلی گوگل برای تحلیل محتوای شماست. گوگل از این مرحله برای تصمیمگیری در مورد اینکه آیا محتوای شما باید ایندکس شود یا نه و در صورت ایندکس شدن، در چه رتبهای قرار بگیرد، استفاده میکند.
رندرینگ پس از مرحله خزش اتفاق میافتد.
این شامل رندر صفحه توسط گوگل، همانطور که کاربر میبیند، با اجرای جاوااسکریپت شما میشود.
این یک زبان برنامهنویسی است که برای ارتقای صفحات وب و افزودن قابلیتهای جدید به آنها استفاده میشود. فراتر از HTML.
اگر مشکلی در کد جاوا اسکریپت شما وجود داشته باشد، گوگل (و احتمالاً کاربران شما) نمیتوانند صفحات شما را به درستی ببینند. این مشکل میتواند در بخش نظرات یا دکمههای تعاملی که کار نمیکنند، بروز پیدا کند.
بررسی کنید که گوگل صفحات شما را چگونه نمایش میدهد. گوگل سِرچ کنسول به طور مشخص، با استفاده از ابزار بازرسی URL (این علامت اختصاری برای نقل قول است)
فقط یک صفحه را تست کنید و سپس روی «صفحه تست شده را مشاهده کنید دکمه. در سمت راست یک اسکرین شات مشاهده خواهید کرد که نشان میدهد گوگل چگونه صفحه رندر شده شما را “میبیند”.
به تفاوتهای بین آن و ظاهر مورد نظر صفحهتان نگاه کنید.
نکته ابزار تحلیل سایت سمراش میتواند به سرعت هر گونه مشکلی را در جاوااسکریپت سایت شما نشان دهد.
قدم هشتم: اطمینان از سازگاری وبسایت با موبایل
بهینهسازی وبسایت برای موبایل یک جزء ضروری از هر تحلیل سئو است.
چرا؟
ابتدا، درست در زیر ۵۵ درصد از کل ترافیک جهانی روی دستگاههای همراه است.
دوم اینکه، گوگل شروع به استفاده از فهرستبندی اولویتبندی موبایل مدتی پیش فرایند آن انجام شد و در سال ۲۰۲۳ به طور کامل اجرا شد.
یعنی گوگل اکنون از نسخه موبایل سایت شما برای نمایه سازی و رتبه بندی در نتایج جستجوی موبایل و دسکتاپ استفاده می کند.
سوال این است:
چگونه بفهمیم که سایتمان برای موبایل مناسب است؟
گوگل قبلا آزمونی سریع برای سنجش سازگاری با موبایل ارائه میداد، اما در سال ۲۰۲۳ آن را حذف کرد.
یک روش جایگزین این است که از ابزاری مانند ابزار تحلیل سرعت بارگذاری صفحه :
اما در مورد آن در مرحلهی دهم بیشتر صحبت خواهیم کرد.
در حال حاضر، در اینجا چند نکته برای بهبود سازگاری سایت شما با موبایل آورده شده است:
- از طراحی واکنشگرا استفاده کنید در اصل، مطمئن شوید که وبسایت شما روی دستگاههای موبایل به درستی کار میکند. اگر از یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده میکنید، بسیاری از پوستهها از ابتدا برای نمایش واکنشگرا طراحی شدهاند.
- محتوای سازگار با موبایل بسازید برای خوانایی بهتر در صفحه نمایشهای کوچک، از جملات و پاراگرافهای کوتاه استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که تمام دکمههای فراخوانی به عمل واضح هستند و دکمهها یا منوها بهراحتی قابل لمس و پیمایش هستند.
- از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید. مطمئن شوید که همه تصاویر و عکسها در موبایل با وضوح و شفافیت کامل نمایش داده شوند. از استفاده از تصاویر پر از متن خودداری کنید، زیرا ممکن است خواندن آنها در صفحههای کوچک دشوار باشد.
مرحله نهم: بررسی کنید که گوگل سایت شما را به درستی ایندکس میکند.
آیا میدانستی امکان داردنسخههای مختلف وبسایت شما که در گوگل نمایه شدهاند
درسته.
برای مثال، این چهار نسخه مختلف از یک سایت است:
- آدرس وب سایت
- وبسایت شما
- وبسایت شما
- وبسایت شما: https://www.yoursite.com
خیلیها این آدرسهای اینترنتی رو تقریباً یکسان میبینن.
اما نه به گوگل.
و اگر این نسخهها را به درستی هدایت نکنید، گوگل آنها را به عنوان وبسایتهای کاملا مجزا در نظر میگیرد.
خوب نیست.
خوشبختانه، این کار را میتوان به راحتی بررسی و اصلاح کرد.
هر چهار نسخه را به ترتیب در مرورگر خود تایپ کنید.
در مورد ما، نسخهی وب سایت ریدایرکتها به وبسایت بکلینکو
اگر کسی سعی کند از طریق HTTP به سایت دسترسی پیدا کند، به نسخه HTTPS هدایت می شود.
همه چیز خوبه.
اگر یک نسخه از سایت شما به درستی هدایت نمیشود، نگران نباشید.
فقط آن را با کد 301 به نسخهای که میخواهید هدایت کنید.
مرحله دهم: سرعت سایت خود را افزایش دهید (شاخصهای اصلی وب)
گوگل تایید کرد سرعت بارگذاری سایت شما عامل رتبهبندی در سال ۲۰۱۰.
و در سال ۲۰۱۸ آنها ارائه کردند به روز رسانی جدید این باعث شد سرعت، حتی مهمتر از قبل شود؛ چرا که سرعت صفحات موبایل هم در نظر گرفته میشد.
پس این موضوع جدیدی نیست و شما باید آن را در اولویت لیست بررسی سئو خود قرار دهید.
اما گوگل هم مدام نحوه ارزیابی سرعت سایت شما را تغییر میدهد. مانند معرفی ان.پی شاخصهای کلیدی وب در سال ۲۰۲۴ که نشان میدهد وبسایت شما چقدر سریع به تعاملات کاربران پاسخ میدهد.
اینجا نحوه بارگذاری فوقالعاده سریع سایت شماست:
ابتدا کد HTML سایت خود را پاکسازی کنید.
با استفاده از ابزار تحلیل سرعت صفحه .
این آزمون همچنین به شما نشان میدهد که عملکرد شما از نظر معیارهای اصلی وبسایت (Core Web Vitals) چگونه است.
این سه معیار سرعت بارگذاری سایت شما، میزان واکنش آن به تعاملات کاربر و اینکه آیا در حین بارگذاری صفحه، تغییرات غیرمنتظرهای در طرحبندی ایجاد میشود یا خیر را پوشش میدهند.
نگاه کن راهنمای ما برای معیارهای اصلی وب برای راهنماییهای بیشتر درباره بهینهسازی برای آنها.
نکتهی کلیدی:فقط صفحه اصلی را تحلیل نکنید. حتماً صفحات پرطرفدار سایت خود مثل پستهای وبلاگ، صفحات خدمات و صفحات دسته بندی را هم تست کنید.
سپس، تصاویرتان را فشرده کنید.
تصاویر حجیم سرعت سایت شما را به شدت کاهش میدهند.
به همین دلیل ما به شما توصیه میکنیم تصاویر خود را با ابزاری مانند… کراکن .
چِقِر گزینه دیگری هم هست. و آن هم رایگان است.
در نهایت، به ارتقای هاست خود فکر کنید. اگر ماهیانه 10 دلار برای هاست هزینه میکنید، انتظار سرعت بارگذاری بالا نداشته باشید.
چند سال پیش از هاست ارزان قیمت به هاست پرمیوم ۲۰۰ دلاری در ماه تغییر کردیم و تفاوت سرعت دیوانه کننده بود.
اما واضح است که این روش رایگان نیست و همیشه بهترین گزینه برای همه وبسایتها نیست. سرعت صفحه اولویت با بهترین روش هاست.
مرحله یازدهم: حذف صفحات زامبی
تایپ کنسایت: وبسایت شمابه گوگل.
این تعداد صفحاتی را که گوگل ایندکس کرده است، به شما نشان میدهد. ممکن است لازم باشد گزینه مربوطه را تغییر دهید.ابزاردکمه را فشار دهید تا این عدد را ببینید.
اگر این عدد از آنچه فکر میکردید بیشتر است، تو تنها نیستی.
در واقع
بسیاری از وبسایتها تعداد صفحاتی که در موتور جستجو فهرست شدهاند، ۵۰ تا ۷۵ درصد بیشتر از حد انتظار است.
این صفحات اضافه را “صفحات زامبی (آه …)
اینها صفحاتی هستند که ممکن است در زمان خود ارزشمند بوده باشند، اما اکنون دیگر نیستند.
آنها هیچ ترافیکی به سایت شما هدایت نمی کنند. به کاربران هم کمکی نمی کنند. اما فضای ( وب سایت شما) را اشغال می کنند. بودجه خزش .
رایجترین انواع صفحات زامبی:
- صفحات آرشیو غیر مرتبط
- صفحات دستهبندی و برچسبهای خالی (بهویژه در وردپرس)
- صفحات نتایج جستجو
- قدیمی خبرنامه ها
- محتوای ضعیف
نکته:حذف صفحات مرده باعث میشود که بقیه مراحل ارزیابی سئو بسیار سادهتر شود. تعداد صفحه کمتر، مشکل کمتر.
مرحلهی دوازدهم: پیدا کردن و رفع مشکلات نمایه سازی
بعدش، نوبت پیدا کردن وبسایتهایی میرسد که گوگل ایندکس نمیکند.
برای انجام این کار، به گوگل سِرچ کنسول برگردید و روی “صفحاتگزارشی تحت عنوان… نمایه سازی
این گزارش اطلاعاتی درباره صفحاتی که گوگل ایندکس نکرده است، ارائه میدهد.
با کلیک بر روی هر یک از این دلایل، فهرستی از صفحات مربوط به آن مشکل به شما نشان داده می شود.
مثلا، غیرمعمول نیست که به طور تصادفی یک صفحه را با (your …) مسدود کنید. رباتهای متنی فایل. یا با تگ noindex.
توجه:همه چیزهایی که در این گزارش میبینید مشکل نیستند. شاید بخواهید برخی صفحات را با robots.txt مسدود کنید. و صفحاتی که دیگر وجود ندارند باید خطای 404 برگردانند.
اما برای جلوگیری از هدایت خوانندههایتان به این صفحات، قدم بعدی را دنبال کنید.
مرحله ۱۳: رفع لینکهای شکسته
چند سال پیش گوگل اعلام کرد اینکه نگران لینکهای خراب نباشند.
با این حال
لینکهای خراب تجربه کاربری را بدتر میکنند و این میتواند به سئوی شما آسیب بزند.
با توجه به این موضوع، در اینجا نحوه رفع لینکهای شکسته در سایت شما آمده است:
یکی از گزینهها استفاده از یک ابزار رایگان است بررسی لینکهای شکسته .
اما میتوانید از نرمافزار خزنده نیز استفاده کنید. در Screaming Frog اینگونه به نظر میرسد:
همچنین میتوانید لینکهای شکسته را با استفاده از سمراش پیدا کنید. بازرسی سایت :
مرحله ۱۴: بررسی بک لینک ها
شکی در آن نیست
لینکهای برگشتی هنوز هم واقعاً مهم هستند.
در واقع، مطالعه ما بر روی ۱۱.۸ میلیون نتیجه جستجو نتایج گوگل نشان میدهد که صفحه اول در مقایسه با صفحات دو تا ده، 3.8 برابر بکلینک بیشتر دارد.
حالا وقت آن رسیده که پروفایل بک لینک خودتان را تجزیه و تحلیل کنید.
این طور:
ابتدا دامنه خود را در یک ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک وارد کنید.
ما استفاده میکنیم سمرش برای این مرحله تجزیه و تحلیل بک لینک ابزار خاصی.
و شما گزارشی در مورد لینکهایتان دریافت خواهید کرد.
به تعداد دامنههای ارجاع دهندهای که به سایت شما اشاره میکنند، توجه ویژه داشته باشید.
دامنههای ارجاعدهنده = تعداد وبسایتهای مختلفی که به شما لینک میدهند.
همچنین نگاهی بیندازید بهامتیاز اعتبار دامنه شما.
این نشان میدهد که وبسایت شما چقدر اعتبار دارد. این اعتبار با توجه به تعداد و کیفیت بکلینکهای شما تعیین میشود.
نگران اعداد دقیق نباشید. فقط میخواهید ببینید در چه وضعیتی قرار دارید.
شما به دنبال بک لینک از وبسایت های واقعی و مرتبط هستید.
به عنوان مثال، میتوانید ببینید که بسیاری از لینکهای ما از وبلاگها و سایتهای خبری میآیند که درباره بازاریابی دیجیتال و سئو مینویسند.
این خوب است.
اما اگر متوجه شدید که اکثر لینکهای شما از سایتهای مشکوک هستند، شاید بخواهید… آن لینکها را رد کن لطفاً متن مورد نظر را در پرانتز قرار دهید تا بتوانم آن را ترجمه کنم.اما مراقب باشمعمولاً نیازی به استفاده از این ابزار ندارید، مگر اینکه اخطاری از طرف گوگل دریافت کرده باشید.
سمراش بررسی لینکهای برگشتی این ابزار دارای قابلیت داخلی برای شناسایی بک لینک های بالقوه مضر است.
نکته:لینکهای اسپم بخشی عادی از پروفایل لینکها هستند. پس اگر چند لینک مشکوک دیدید نگران نباشید. گوگل در هر صورت در فیلتر کردن این لینکها بسیار خوب عمل میکند.
مرحله پانزدهم: تجزیه و تحلیل رقبا
حالا وقت جاسوسی از رقبا است.
این روش انجام آن است:
اولین قدم، پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی رقبای شماست.
(میتوانید به راحتی این اطلاعات را با استفاده از ابزاری مانند) سمرش .
اگر رقبای شما برای این کلمات کلیدی رتبهبندی دارند، شما هم شانس خوبی برای رتبهبندی در آنها دارید.
که این ها را به کلمات کلیدی بسیار مناسبی برای هدف گیری تبدیل میکند.
دوم، صفحاتی را که برای آن عبارات رتبه بندی شده اند، بررسی کنید.
سپس، بررسی کنید که آن صفحات چه ویژگی مشترکی دارند. با این کار، می فهمید چه نوع محتوایی در حوزه تخصص شما بهتر عمل می کند.
مثلاً اگر به چند تا از صفحات با رتبه بالا نگاه کنید…
خواهید دید که محتوای ما…
- (بیش از 3000 کلمه)
- دارای تصاویر و طرحهای سفارشی است.
- به مطالعات تحقیقاتی، دادهها و بیانیههایی از گوگل استناد میکند
- خیلی تخصصی نیست
سپس پروفایلهای بکلینک رقبای خود را تحلیل کنید.
میتوانید با بازگشت به سِمروش (Semrush) این کار را انجام دهید. تحلیل بکلینک ابزاری برای هر صفحه
این فقط به شما نمیگوید چه محتوایی لینک میگیرد؛ بلکه نشان میدهد چه نوع وبسایتهایی به نوع محتوایی که شما ممکن است بخواهید ایجاد کنید، لینک میدهند.
این کار را برای رقبای اصلی و صفحات پرفروش آنها تکرار کنید.
پس وقتش رسیده که اون محتوا رو بسازیم
گام شانزدهم: فرصتهایی برای خلق محتوایی با کیفیت ده برابر بهتر پیدا کنید.
برای اینکه در سال ۱۴۰۳ رتبه خوبی بگیرید، محتوای شما باید ارزش بسیار زیادی برای خوانندگان خود ارائه دهد.
با این اوصاف، در اینجا چند روش ساده برای بهبود ده برابری صفحات شما نسبت به سایر نتایج جستجو آورده شده است:
مقدمههای بسیار کوتاهی بنویس
هیچ کس حوصله خواندن مقدمه های طولانی مثل اینها را ندارد
در عوض، مقدمههای خود را کوتاه و مختصر نگه دارید.
از پاراگرافهای کوتاه استفاده کنید.
و پاراگرافهای کوتاه به خوانندگان سریع کمک میکند تا به راحتی محتوای شما را بخوانند.
عنوان فرعی زیادی اضافه کنید
عنوانهای فرعی مرتبط به شما کمک میکنند تا محتوای خود را به بخشهای قابل هضم تقسیم کنید.
آنها همچنین به گوگل و کاربران کمک میکنند تا محتوای اطراف را درک کنند.
از تصاویر، عکس و ویدیو استفاده کنید
رسانههای چندرسانهای، محتوای شما را بسیار جذابتر میکنند.
علاوه بر این، تصاویر به مردم در یادگیری و درک کمک میکنند.
مثلاً در این راهنمای استراتژی سئو ما از تصاویر زیادی استفاده میکنیم
تصاویر:
و فیلمها
و از آنجایی که محتوای ما به راحتی قابل خواندن و درک است، کاربران به طور متوسط 4 دقیقه و 43 ثانیه در آن صفحه میگذرانند.
مرحله ۱۷: دادههای ساختاریافته خود را بررسی کنید
دادههای ساختاری (یا نشانهگذاری طرحواره) به موتورهای جستجو کمک میکند محتوای شما را درک کنند.
برچسب گذاری اسکیما به شما کمک میکند که … اِلمانهای غنی در نتایج جستجو
مثل این:
این قطعههای غنی میتوانند دید شما را در صفحه نتایج جستجو (SERPs) افزایش دهند.
دادههای ساختاریافته همچنین میتوانند به گوگل اطلاعاتی درباره نویسنده مطلب، اطلاعات درباره کسب و کار شما، و موارد بیشتر را ارائه دهند.
چگونه می توان فهمید که داده های ساختاریافته به درستی پیاده سازی شده اند؟
با استفاده از ابزاری مانند اعتبارسنج طرحواره :
میتوانید از ( ) نیز استفاده کنید. گسترش SEO دقیق :
یا آن را بررسی کنید بازرسی سایت گزارش در سِمرش
مطالعه بیشتراگر هنوز هیچ دادهی ساختاری به سایت خود اضافه نکردهاید، راهنمای ما را ببینید راهنمای نشانه گذاری شمای .
مرحله ۱۸: ردیابی رتبه کلمات کلیدی را تنظیم کنید.
انجام یک حسابرسی سئو اطلاعات زیادی در مورد جایگاه وبسایت شما در صنعتتان به شما میدهد.
اما برای اینکه ببینید تلاشهایتان برای اقدام بر اساس آن دادهها موثر هستند یا نه، باید راهی برای پیگیری پیشرفت خود داشته باشید.
ردیابی رتبه کلمات کلیدی
ابزارهای ردیابی رتبه بندی زیادی در دسترس هستند.
از Semrush استفاده خواهیم کرد ردیابی موقعیت ابزار
چرا؟
زیرا فقط کلمات کلیدی که به آن میدهید را دنبال نمیکند.
با اینکه این کار رو هم انجام میده.
چیزی که این ابزار رو جالب میکنه اینه کهبه طور خودکار کلمات کلیدی که در آن رتبه بندی شدهاید را پیدا میکند..
با ردیابی رتبه کلمات کلیدی خود، میتوانید بررسی کنید که تغییرات اعمالشده بر اساس این بررسی سئو، تاثیرگذار بودهاند یا خیر.
نکتهی حرفهای:از ما استفاده کنید ابزار رایگان بررسی رتبه کلمات کلیدی برای دیدن رتبهتان در کلمات کلیدی مهم
مرحله اول: تحلیل اعتبار موضوعی سایت خود
اخیراً «اعتبار موضوعی» در دنیای سئو به یک اصطلاح پرطرفدار تبدیل شده است.
فرقی نمیکند که شما آن را چگونه تعریف کنید، هیچ شکی نیست که اگر میخواهید در رتبهبندی گوگل موفق شوید، باید به کاربران و گوگل نشان دهید که یک منبع قابل اعتماد و متخصص در موضوع مورد نظر هستید.
چگونه میتوان اعتبار موضوعی وبسایت خود را بررسی کرد؟
با استفاده از جدول تجزیه و تحلیل اقتدار موضوعی با همکاری گرافیت .
اطلاعات را به طور خودکار از کنسول جستجوی گوگل شما میکشد و تجزیهای از کلیدواژهها و عباراتی که وبسایت شما برای آنها رتبهبندی میشود و کلیک دریافت میکند، ارائه میدهد.
به شما کمک میکند تا بفهمید در کدام موضوعات متخصص هستید و در چه زمینههایی میتوانید تخصص خود را توسعه دهید یا از آن بهرهبرداری کنید.
گام بعدی (اضافی): به سود اطلاعاتی فکر کنید.
به طور کلی، اطلاعات کسب شده ارزش افزودهای که محتوای شما به نتایج کلی جستجو میافزاید.
آیا فقط ۱۰ نتیجه برتر رو دوباره بازگو میکنی و کار رو تموم میکنی؟
یا اینکه شما وقت میگذارید تا با نیت جستجوگر مواجه شوید، در حالی که از آنچه در صفحه نتایج جستجو وجود دارد فراتر میروید؟
لیلی ری نکتهی مهم این بود که کسب اطلاعات نیازمند تلاش است.
برای استفاده از مفهوم سود اطلاعاتی به نفع خود، این موارد را در نظر بگیرید:
- نیاز جستجوی کاربر را بهتر از رقبایتان برآورده کنید. ممکن است پستهای دیگر قالب مناسبی برای کلمه کلیدی هدف نداشته باشند یا به طور کامل به سوالات کاربران پاسخ ندهند.
- تصاویر مفید اضافه کنید فقط به خاطر اینکه میخواهید تصویر اضافه کنید، از تصاویر تکراری استفاده نکنید. به این فکر کنید که چگونه میتوانید با تصاویر مناسب، توضیحات یا داستانهایتان را جذابتر کنید.
- بحث و بررسی و ارتباط با نهادهای مرتبط مطمئن شوید که محتوای شما به طور واضح موجودات کلیدی (افراد، مکانها و اشیاء) مرتبط با موضوع شما را شناسایی و به آنها لینک میکند. از دادههای ساختاریافته برای کمک به موتورهای جستجو در درک این روابط استفاده کنید.
- دیدگاههای منحصر به فرد اضافه کنید. این میتواند از طریق تخصص خودتان (یا تیمتان) و تجربیات مستقیم شما حاصل شود. یا از طریق تحقیقات اصلی، نظرسنجیها، مطالعات موردی یا مصاحبهها.
توجه:اضافه کردن بحثها یا موضوعات جدید به یک پست که در واقع برای خواننده ارزشی اضافه نمیکنند، افزایش اطلاعات نیست.
سئو سایت خود را به سطح بعدی ببرید
این تمام مراحل بررسی سئو است، اما فقط اولین قدم در بهبود سئوی سایت شماست.
اینجا سه منبع برای کمک به شما در اجرای راهنماییهای این چکلیست آمده است.
مرکز بازاریابی سئو این مجموعه راهنما را برای شکل دادن به یک استراتژی سئو موفق ببینید. این راهنماها برای هر سطحی از تخصص مناسب هستند.
استراتژی سئو نحوه ساخت استراتژی سئو ایدهآل برای وبسایت خود را یاد بگیرید. این راهنمای گام به گام به شما کمک میکند تا دیدگاه ارگانیک خود را افزایش دهید.