چگونه تفاوت بین سئوی خوب و بد را تشخیص دهید؟
به گزارش های سئو آنها نگاه کنید.
- گزارش های بد سئو ” کاری را که انجام داده اید به طور موثر انتقال ندهید
- گزارش های سئو خوب بینش مفید را به اشتراک بگذارید و یک نمای کلی منطقی از کار ارائه دهید
من گزارش های سئوی بسیاری را از مشاوران، تیم های داخلی و آژانس ها دیده ام. من آنها را با کارشناسان سئو از ما بحث کردم Ahrefs Insider جامعه
با استفاده از این دانش، من یک الگوی گزارش SEO ایجاد کردهام که میتوانید بر اساس آن بسازید و خود را گسترش دهید تا گزارش سئوی خود را ایجاد کنید.
برای شروع، یک کپی از الگوی گزارش SEO ما تهیه کنید و آن را مطابق با نیازهای مشتری خود شخصی سازی کنید. شما در کمترین زمان یک گزارش سئو عالی خواهید داشت.
اما قبل از اینکه قالب گزارش SEO ما را بدزدید، بیایید موارد زیر را در نظر بگیریم:
گزارش سئو چیست؟
گزارش سئو یک نمای کلی از معیارهای مهم سئو منعکس کننده رشد کسب و کار، عملکرد در موتورهای جستجو، قدرت پورتفولیوی بک لینک و سلامت وب سایت است.
این منبع اصلی برای مشتریان، مدیران یا روسای شماست که پیشرفت کار و تاثیر آن را ردیابی می کند. از این گذشته، این سهامداران می خواهند ببینند که سرمایه گذاری آنها در سئو بازگردانده می شود.
در حالی که شما همیشه نمی توانید هر ماه در سئو برنده شوید، یک گزارش سئو موثر باید نشان دهد که کار شما در دراز مدت بازدهی مثبتی را به همراه خواهد داشت.
این ما را به خوبی به این سو هدایت می کند.
گزارش سئو باید شامل چه مواردی باشد؟
در حالی که محتوای گزارش سئو تا حد زیادی به نوع کسب و کار مشتری بستگی دارد، اغلب گزارشهای اسلاید سئو معمولاً شامل موارد زیر است:
- کارت عنوان صفحه اول گزارش سئوی شما
- خلاصه اجرایی خلاصه گلوله ای از مهمترین نکات گزارش
- خلاصه عملکرد مروری بر عملکرد سئوی شما برای دوره زمانی
- 0ترافیک ارگانیک نمودار عملکرد ترافیک ارگانیک شما در طول دوره تساوی
- KPIهای سئو ارزیابی معیارهای سئو که ارتباط نزدیکی با رشد درآمد دارند، مانند تبدیل، ترافیک ارگانیک
- رتبه بندی کلمات کلیدی ببینید رتبه بندی مهم ترین کلمات کلیدی چگونه تغییر کرده است
- کلمات کلیدی برنده و بازنده
- پیوندها مرتبط ترین به روز رسانی ها را با نمایه پیوند وب سایت به اشتراک بگذاریددامنه های ارجاع دهنده جدید و گم شده دامنه های ارجاع دهنده جدید و گم شده را به اشتراک بگذارید
- رشد بک لینک صفحات ارجاع جدید و ارزشمندی را به اشتراک بگذارید که باعث افزایش ترافیک و/یا ارزش ویژه پیوند می شود
- فرصت ها را پیوند دهید – مناطقی را برای بهبود شناسایی کنید
- محتوا ارائه به روز رسانی در مورد عملکرد محتوای وب سایت
- عملکرد محتوا – نگاهی دقیق به عملکرد محتوا ارائه دهید
- فرصت های محتوا فرصت های محتوای مرتبط را به اشتراک بگذارید
- سئو فنی
- سلامت سئو بدانید که وب سایت از منظر سئو فنی به خوبی کار می کند
- مراحل بعدی – تشریح مهمترین وظایف سئو که باید در دوره زمانی بعدی تکمیل شوند
کار شما فقط با ریختن یک سری معیارها در یک سند به پایان نمی رسد. شما باید آنها را تفسیر کنید و تفسیر مفیدی ارائه دهید.
گزارش های سئوی شما باید تاثیر کار شما را به کوتاه ترین و منسجم ترین شکل ممکن منتقل کند.
اکنون، بیایید به انتظارات بین شما و مشتری خود بازگردیم. گزارش باید در درجه اول شامل آنچه شما دارید باشد قبلا مورد بحث قرار گرفت. اگر گزارش SEO را بدون آموزش قبلی به مشتری ارسال کرده باشید، سوالات و درخواست های زیادی برای نمایش داده های بیشتر دریافت خواهید کرد. این حتی اگر گزارش سئو کامل باشد. این به این دلیل است که شما متخصص سئو هستید، نه مشتری.
همانطور که بعداً اسلایدها را مرور می کنیم، تمام معیارها و داده های استفاده شده را توضیح خواهم داد. اما من همچنین به شما توصیه می کنم مقالات ما را در این زمینه بررسی کنید KPIهای سئو و معیارهای سئو که واقعا مهم هستند.
ایجاد یک گزارش سئو چقدر طول می کشد؟
بر اساس آنچه من شنیده ام، سئوکاران می توانند از 30 دقیقه تا چند ساعت در ماه برای هر گزارش سئو وقت بگذارند. این به عوامل متعددی بستگی دارد:
- مسئولیت های شما در پروژه
- پیچیدگی پروژه
- تجربه و دانش شما در سئو
- تجربه و دانش تجزیه و تحلیل داده شما
- فرمت گزارش دهی که شما و مشتریانتان ترجیح می دهید
اجازه دهید نکته آخر را گسترش دهم. به نظر میرسد که بیشتر سئوکاران ترجیح میدهند از پیدیافها و دکهای قدیمی خوب برای مقاصد گزارش استفاده کنند:
الگوی گزارش SEO ما نیز در قالب اسلاید است زیرا برای همه آسانترین استفاده و خواندن آن است. نکته منفی این است که شما باید هر ماه داده های جدید را مرور کنید و آنها را به صورت دستی کنار هم قرار دهید.
برخی از بازاریابان باتجربه ترجیح می دهند استفاده کنند داشبوردهای داده مانند Google Looker Studio، Tableau یا Power BI. راه اندازی این موارد می تواند زمان زیادی را از شما بگیرد. اما آنها این مزیت را دارند که تمام داده ها را به طور خودکار به روز می کنند و در طولانی مدت در وقت شما صرفه جویی می کنند.
اما به الگوی واقعی برگردیم
الگوی گزارش SEO ما را بدزدید (و آن را بهتر کنید)
الگوی گزارش سئو ما نقطه شروع خوبی برای ایجاد گزارش سئوی است که مشتریان شما از آن استقبال می کنند.
برای ایجاد گزارش از ابتدا تا انتها، به ابزارهای زیر نیاز دارید:
- اهرفس
- اسلایدهای گوگل
- کنسول جستجوی گوگل
- گوگل آنالیتیکس (یا جایگزین ها)
- اپلیکیشنی برای گرفتن و ویرایش اسکرین شات
اینجا را کلیک کنید تا یک کپی از قالب گزارش سئو به روز ما تهیه کنید.
شما می توانید طرح رنگ را به رنگ های برند مشتری خود تغییر دهید، کمی از برند خود را به آن بدهید و آن را شیک تر به نظر برسانید – هر چیزی که دوست دارید.
قبل از توضیح دلیل پشت هر اسلاید، اجازه دهید بر چند نکته تاکید کنم.
اول از همه، با خیال راحت اسلایدها را متناسب با نیازهای مشتری و همچنین خدمات ارائه شده خود تنظیم کنید. ما این گزارش را برای پوشش تمام حوزه های SEO برای گزارش ماهانه تهیه کرده ایم.
دوم، نوع کسب و کاری که برای آن سئو انجام می دهید نیز باید در تنظیمات گزارش منعکس شود.
اگر انجام می دهید سئوی محلی، احتمالاً یک نمای کلی از رتبه بندی های محلی و ویژگی های SERP محلی را شامل می شود. مشتری تجارت الکترونیک؟ ممکن است بخواهید میانگین ارزش سفارش را از ترافیک ارگانیک در نظر بگیرید و عمیقتر به جنبه فنی بروید.
و در آخر، به خاطر داشته باشید که این الگو حاوی داده ها، بینش ها و سناریوهای ساخته شده است. سعی نکنید محتوای آن را تجزیه و تحلیل کنید. بلکه از ساختار آن به عنوان راهنما استفاده کنید.
بیایید شروع کنیم
1. کارت عنوان
اولین اسلاید ساده ترین اسلاید برای ایجاد است.
2. خلاصه اجرایی
یک صفحه خلاصه اجرایی مهم ترین اطلاعات را در گزارش نشان می دهد. این برای سهامداران ارشد که ممکن است وقت لازم برای خواندن کل گزارش سئو را نداشته باشند مفید است.
این اغلب اولین و آخرین اسلایدی است که یک مدیر عامل به آن نگاه می کند. سی ثانیه بعد، آنها خواهند گفت: “عالیه!” و زحمت خواندن بقیه را به خود نمی دهند.
چه نوع مواردی را باید در خلاصه اجرایی لحاظ کنید؟
- خلاصه ای از KPIهای SEO شما
- “برنده SEO” ارزش به اشتراک گذاری دارد
- مهمترین وظایف تکمیل شده در آن دوره گزارش
- وظایفی که نیاز به توجه بیشتری دارند
3. خلاصه عملکرد
عملکرد سئو بر اساس مشتری شما ارزیابی می شود شاخص های کلیدی عملکرد (KPI). از آنجایی که ترافیک ارگانیک نقطه شروع اکثر تحلیل های سئو است، تجسم عملکرد ترافیک ارگانیک شما در یک اسلاید به مشتریان ایده سریعی درباره اینکه آیا کمپین سئو آنها در مسیر درست است یا خیر، می دهد.
بعد، می توانید موارد دیگر را اضافه کنید KPIهای سئو. یک انتخاب محبوب برای گنجاندن برای بسیاری از مشاغل، تبدیل ها است:
اسکرین شات در گزارش از یک گزارش سفارشی Google Analytics (GA) گرفته شده است که فقط بعد منبع/متوسط و تبدیلهای انتخاب شده را نشان میدهد تا از همه درهمکاری در گزارشهای پیشفرض جلوگیری شود. سپس تبدیل ها ماه به ماه (MoM) مقایسه می شوند.
اگر مشتریان مشتری فرآیند خرید پیچیده ای را طی کنند، شما نیز می خواهید گزارش دهید کمک به تبدیل ترافیک ارگانیک. شما می توانید این را در GA در زیر پیدا کنید تبدیل ها > قیف های چند کاناله > تبدیل های کمکی. اینها تصویری از تأثیر کلی سئو بر روی کسب و کار را تکمیل می کنند.
بسته به مشتری و نوع کسب و کار او، ممکن است بخواهید KPI های متفاوت یا بیشتری را وارد کنید. قانون سرانگشتی این است که معیارهایی را انتخاب کنید که تا حد امکان نزدیک به درآمد کسب و کار باشد.
میتوانید دو مورد از جهانیترین KPIهای سئو را ببینید: ترافیک ارگانیک و تبدیل. اما میتوانید قابلیت مشاهده جستجو را نیز لحاظ کنید.
قابلیت مشاهده جستجو نسخه سئو یکی از مهمترین آنها است KPI های بازاریابی: سهم صدا (SOV). این رتبه بندی کلمات کلیدی در استروئیدها است.
برای دریافت معیار نمایان بودن جستجو، یک پروژه در Ahrefs ایجاد کنید ردیاب رتبه. در آنجا، کلیدواژه های اصلی را بچسبانید که شامل آنچه مخاطبان شما در جستجوی آن هستند (شما باید آن را به پایان برسانید) تحقیق کلمه کلیدی ابتدا آن را تگ کنید تا بعداً فیلترینگ فعال شود، و شما آماده هستید:
سپس متریک نمایان بودن جستجو را در قسمت پیدا خواهید کرد نمای کلی رقبا برگه:
4. رتبه بندی کلمات کلیدی
KPI نمایان بودن جستجوی کلی تنها معیار نمایان بودن مورد علاقه مشتریان نیست. آنها دسته بندی های محصول یا موضوعات خاصی در وبلاگ دارند که معمولاً از نظر ارتباط و ارزش برای کسب و کار متفاوت هستند. اینجاست که اندازهگیری دید جستجو برای بخشهای کلیدواژه وارد عمل میشود.
شما می توانید این داده ها را با ایجاد برچسب های بیشتر در Ahrefs به دست آورید ردیاب رتبه پروژه به کلمات کلیدی خود در نمای کلی بروید، آنهایی را که می خواهید برچسب گذاری کنید بررسی کنید و برچسب را به آنها اختصاص دهید یا یک برچسب جدید ایجاد کنید:
5. کلید واژه برندگان و بازندگان
در حالی که معیارهای نمایان بودن جستجو بهترین پروکسی برای رشد ارگانیک شما هستند، اکثر مشتریان همچنین مایلند تغییرات موقعیت را برای مهمترین کلمات کلیدی خود مشاهده کنند.
ارائه تغییرات موقعیت صدها کلمه کلیدی در یک عرشه بسیار کثیف خواهد شد. بنابراین، ما باید مشتری را فقط با گزارش در مورد مهمترین کلمات کلیدی کسب و کار راضی کنیم. سپس میتوانید با پیوند دادن به صفحهگسترده صادر شده، بقیه را در صورتی که مشتری میخواهد آن را ببیند، اضافه کنید.
شما می توانید این کلمات کلیدی را در قسمت برچسب گذاری کنید ردیاب رتبه. شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا یک کلمه کلیدی باید بر اساس ارتباط تجاری و CPC آن برچسب گذاری شود یا خیر. همچنین می توانید لیست کلمات کلیدی را با مشتری مرور کنید.
6. تقسیم برند در مقابل غیر برند
برای مارکهای تثبیت شده، میتوانید ترافیک ارگانیک بدون مارک را تقسیمبندی کنید تا تأثیر حذف ترافیک برند را نشان دهید.
دلیل نمایش ترافیک غیر برند در اینجا اجتناب از نسبت دادن تغییرات ارگانیک ترافیک به فعالیت های بازاریابی غیر مرتبط با سئو است. برای مثال، اگر تیم بازاریابی یک کمپین عالی روابط عمومی راه اندازی کند یا شروع به پخش کمپین های بازاریابی انبوه کند، به طور طبیعی ترافیک ارگانیک شما فقط از افرادی که بیشتر به دنبال برند شما هستند، افزایش می یابد.
برای نشان دادن یک نمای کلی دقیق تر از پیشرفت ترافیک ارگانیک، کافی است یک فیلتر پرس و جو در کنسول جستجوی گوگل (GSC) اعمال کنید:
مجدداً، می خواهید عملکرد ماه جاری را با ماه قبل و در حالت ایده آل، حتی با عملکرد سال به سال (YoY) مقایسه کنید. اکثر کسب و کارها تمایل به نوسانات فصلی دارند، بنابراین برخی از مقایسه های مادران ممکن است بد به نظر برسند فقط به این دلیل که فصل پرفروش قبلاً به پایان رسیده است.
اینجا مواظب باش GSC به صورت پیشفرض فقط نماها و مقایسههای 28 روزه را ارائه میکند. بنابراین، شما باید تاریخ های سفارشی را برای مقایسه ماه های کامل انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که تعداد روزها را با هم مقایسه کنید. بیایید به سناریویی نگاه کنیم که در آن یک ماه 31 روز دارد (به عنوان مثال، در چنین موردی، مقایسه را در آخرین روز آگوست شروع کنید تا فقط 30 روز در سپتامبر محاسبه شود).
مشتری شما همچنین ممکن است حجم قابل توجهی از ترافیک دریافت کند Google Discover یا Google News. اگر اینطور است، احتمالاً ارزش دارد که یک اسلاید جداگانه به آن اختصاص دهید.
7. برجسته دامنه های ارجاع دهنده جدید
قسمت بعدی نمایه بک لینک است که به مشتری نشان می دهد که در 30 روز گذشته چه لینک های جدید و جالبی پیدا کرده است.
با این حال، تنها در صورتی باید تغییرات نمایه بک لینک را گزارش دهید که فعالیت های شما در پروژه بر کسب لینک های جدید تأثیر بگذارد. که می تواند از ایجاد محتوای طعمه لینک به برنامه ریزی و اجرای کمپین های اطلاع رسانی. من این را ذکر می کنم زیرا لینک بیلدینگ اغلب یک فعالیت مجزا از بسیاری از پروژه های سئو است.
اگر شما مسئول رشد پروفایل بک لینک هستید، به Ahrefsâ بروید کاوشگر سایت، بررسی کنید دامنه های ارجاع دهنده گزارش دهید و دامنه های ارجاع دهنده جدید را در 30 روز گذشته فیلتر کنید (همانطور که در اسلاید مشاهده می کنید.)
ما نکات برجسته دامنه های ارجاع تازه به دست آمده را به ترتیب مرتب شده نشان می دهیم رتبه بندی دامنه (DR) امتیاز بگیرید زیرا این یک پروکسی محکم و قابل درک برای بهبود رشد پروفایل بک لینک است.
اگر در فعالیتهای توسعهای شرکت میکنید و دامنه ارجاعی جدیدی را میبینید که از آن به دست آمده است، میتوانید آن را در تصویر برجسته کنید تا مشتری بتواند بین پیوندهای کسبشده و اکتسابی تفاوت قائل شود.
8. پیشرفت لینک سازی
این اسلاید به جزئیات کارهای لینک سازی انجام شده در طول ماه می پردازد.
می تواند شامل موارد زیر باشد:
- صفحاتی که به آنها پیوند ایجاد کرده اید.
- هر صفحه ارجاع برجسته و جدید.
- تعداد پیوندهایی که آن صفحات دریافت کردند.
- آمار لینک سازی شما، به عنوان مثال، مشتریان بالقوه و میزان موفقیت.
- هر بینشی که شما مرتبط می دانید، به عنوان مثال، محتوای طعمه پیوند فوق العاده خوب یا بد.
اهرفس بهترین از طریق پیوندها گزارش رشد در کاوشگر سایت خوب است که در اینجا گنجانده شود زیرا صفحاتی را به شما نشان می دهد که در 30 روز گذشته بیشترین بک لینک را دریافت کرده اند.
ارزشیابی لینک سازی بسیار بیشتر از تعداد لینک ها و DR های دامنه های ارجاع دهنده است. اما این برای جستجوی پیوند قبل از راهاندازی کمپینهای توسعه مرتبط است، نه برای گزارش سئو. مشتریان شما نیازی به فرو رفتن در تمام نکات ظریف ندارند.
9. بررسی اجمالی سلامت SEO فنی
این جایی است که شما یک عکس فوری از سلامت وب سایت ارائه می دهید که تمام خطاها و مسائل فنی سئو را در نظر می گیرد.
برای بدست آوردن این داده ها:
برو به Ahrefsâ ممیزی سایت، یک پروژه برای وب سایت مشتری راه اندازی کنید، اگر قبلاً این کار را نکرده اید، و به ابزار اجازه دهید وب سایت را بخزد. بسته به تنظیمات خزیدن شما، ممیزی سایت می تواند وب سایت را به صورت دوره ای بازرسی کند و تمام داده های فنی فعلی و تاریخی سئو را در اختیار شما قرار دهد.
شما دریافت می کنید نمره سلامتی در صفحه نمای کلی پس از اتمام هر خزیدن.
اگر این اولین بار است که در وب سایت خزیده اید، از این استفاده کنید نمره سلامتی به عنوان نقطه شروع می توانید در گزارش دوم خود به مقایسه های ماهانه اشاره کنید.
اکنون، ممکن است فکر کنید که یک معیار برای انعکاس کل وضعیت کافی نیست سئو فنی. و حق با شماست اما شما معمولاً گزارش های سئو را برای توسعه دهندگان یا سایر سئوکارانی که به راحتی می توانند اطلاعات عمیق تری را درک کنند، ارسال نمی کنید. به همین دلیل، نمره سلامتی بهترین پروکسی برای معیار سئوی فنی و مشتری پسند است.
باز هم، این به این معنی نیست که شما نباید در مورد معیارهای فنی سئو بیشتر گزارش دهید. برخی از پروژه ها شامل وب سایت های بزرگ و وظایف پیچیده و فنی سئو هستند. در چنین شرایطی، مشتری احتمالاً از خزیدن و فهرستبندی آمار و جزئیات درباره مهمترین مسائلی که بر سئو فنی وبسایت شما تأثیر میگذارد، استقبال میکند.
10. مراحل بعدی
پس از به اشتراک گذاشتن تمام داده ها و گزارش ها، باید برنامه ای از مهم ترین وظایف سئو که در ماه آینده روی آنها کار خواهید کرد به آنها بدهید.
یک لیست سریع از کارهایی که تمرکز اصلی شما را برای ماه بعد خلاصه می کند کافی است. همچنین به عنوان لنگر برای گزارش سئو بعدی شما عمل خواهد کرد.
افکار نهایی
بنابراین شما آن را دارید. یک قالب گزارش سئو کاملاً قابل تنظیم برای ارائه به مشتریان خود. اگر ابتدا مقاله را مرور کردید، دوباره این لینک است:
برای تهیه یک کپی از الگوی گزارش سئوی به روز شده ما اینجا را کلیک کنید.
گزارش سئو تصور بسیاری از مردم از سرگرمی نیست. اما بسیار مهم است که بر اصول اولیه تسلط داشته باشید تا با مشتریان خود ارتباط اشتباهی برقرار نکنید.
برای پایان، میخواهم از همه کسانی که بینش گزارش خود را به اشتراک گذاشتند تشکر کنم. من هم ممنونم Ahrefs Insider اعضایی که به طور فعال با دانش و گزارش های خود قبل از اینکه من شروع به ایجاد الگو کنم تماس گرفتند.
آیا معیارها یا اسلایدهای بیشتری وجود دارد که این الگوی گزارش سئو باید داشته باشد؟ سوالی دارید؟ به من پینگ کن در توییتر.