چرا وبسایت من مشتری جذب نمیکند؟
رایجترین دلایل عدم جذب مشتری از طریق وبسایت، دسترسی، مرتبط بودن و کاربری آسان است. اگر به مخاطبان هدف خود نرسیدهاید، پیام مرتبطی ارائه ندادهاید و تجربهی کاربری مناسبی فراهم نکردهاید، در جذب مشتری با مشکل مواجه خواهید شد.
شایعترین دلایل عدم جذب مشتری از طریق وبسایت
درباره دلایل جذب نکردن مشتری از طریق وبسایت بیشتر بدانید
رسیدن
میتوانید بهترین تجربه مشتری را ارائه دهید، اما اگر مردم از کسبوکار شما اطلاعی نداشته باشند، با شما تماس نمیگیرند. به همین دلیل، دسترسی بسیار مهم است و کانالهای دیجیتالی زیادی برای دسترسی به کاربران واجد شرایط وجود دارد، از جمله:
- جستجو
- پرداخت شده
- اجتماعی
مشکل جذب مخاطب را با روشهایی مانند این حل کنید:
- تبلیغات با گوگل اَدز برای دسترسی به بازار هدف
- افزایش آگاهی با استفاده از شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک
- افزایش دیده شدن در جستجو با بهینهسازی موتورهای جستجو
- ثبت اطلاعات کسب و کار محلی، مانند پروفایل گوگل مای بیزینس (در صورت فعالیت محلی)
- از مشتریان فعلی درخواست میشود تا نظرات خود را به صورت آنلاین منتشر کنند.
رлеوانسی
موفقیت جذب مخاطب به پیامی مرتبط و جذاب بستگی دارد. از تیترهای تبلیغات پولی تا برچسبهای عنوان در محتوای سئو، شما به پیامی مناسب نیاز دارید تا کاربران را متقاعد کنید که از سایت شما بازدید کرده و بر اساس فراخوان شما (CTA) اقدام کنند.
برخی از راههای بهبود ارتباط عبارتند از:
- درک نیت جستجوی پشت کلمات کلیدی هدفمند
- تحقیق درباره کلمات کلیدی که رقبا در تبلیغات کلیکی (PPC) و سئو هدف قرار میدهند
- آزمایش پیامهای فراخوان اقدام
- ارائه پیشنهادهای ریز تبدیل، مانند راهنمای قابل دانلود
اگر میتوانید، با مشتریان صحبت کنید تا بفهمید چرا کسبوکار شما را انتخاب کردهاند. به دنبال روندهای کلمات یا عباراتی که برای توصیف محصولات، خدمات یا تیم خود بهکار میبرند، باشید. سپس، از همان زبان در بازاریابی خود استفاده مجدد کنید.
قابلیت استفاده
حتی اگر پیامی جذاب داشته باشید، اگر وبسایت شما کاربری ضعیفی داشته باشد، باز هم جذب مشتری با مشکل مواجه خواهید شد. برای مثال، اگر سایت شما در دستگاههای موبایل بهدرستی نمایش داده نشود یا دکمه «درخواست قیمت» پاسخگو نباشد، مشتریان بالقوه را از دست خواهید داد.
در اینجا چند راه برای حل مشکل جذب مخاطب آمده است:
- وبسایت خود را روی چندین دستگاه و مرورگر، از موبایل تا فایرفاکس، آزمایش کنید.
- تجربه کاربران را با مایکروسافت کلاریتی (که رایگان است) رصد کنید.
- تعداد فیلدهای فرم را کاهش دهید (در صورت امکان).
درخواست از دوستان و خانواده برای بازدید از سایتتان میتواند به شناسایی مشکلات مربوط به کاربری سایت نیز کمک کند.
چگونگی جذب مشتری از طریق وبسایت
همین حالا یاد بگیرید چطور مشکلات بالا را حل کنید و از وبسایت خود مشتری جذب کنید.
سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید
یکی از اولین و مهمترین گامها برای جذب بیشتر مخاطب از طریق وبسایت، این است که مطمئن شوید مردم در وهله اول وبسایت شما را پیدا میکنند. به همین دلیل، توجه به این موضوع کاملا ضروری است که… بهینهسازی موتورهای جستجو بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) به معنای بهینهسازی وبسایت شما برای کسب رتبهی بالا در نتایج جستجوی گوگل است که این امر باعث میشود افراد وبسایت شما را پیدا کنند.
روشهای زیادی برای بهینهسازی سایت شما برای سئو وجود دارد که برخی از آنها را در ادامه این فهرست ذکر خواهیم کرد. یکی از مهمترین مراحل، کلمات کلیدی مرتبط را بگنجانید در همه صفحات خود، عباراتی را که مخاطبان هدف شما در گوگل جستجو میکنند پیدا کنید و سپس آن عبارات را در سایت خود بگنجانید.
البته، این به معنای قرار دادن آنها در هر جایی نیست. باید آنها را در صفحاتی قرار دهید که واقعا به سوالات پاسخ میدهند. هدف جستجو برای آن عبارات جستجو شده، یعنی سایت شما باید واقعا اطلاعاتی را که کاربران هنگام جستجوی آن عبارات به دنبالش هستند، ارائه دهد.
سایر تاکتیکهای سئو شامل:
- با استفاده از پروتکل HTTPS
- درآمد پیوندهای برگشتی معتبر
- شامل تصاویر و ویدیو در سایت شما
- و خیلی چیزهای دیگر!
محتوای جذاب تولید کنید
اگر میخواهید مردم از وبسایت شما بازدید کنند و پس از بازدید، به مشتری بالقوه تبدیل شوند، باید چیزی وجود داشته باشد که آنها را جذب و علاقهمند کند. در اینجا است که تولید محتوا نقش خود را ایفا میکند.
تولید محتوا با سئو در ارتباط است. سئو به معنای قرار گرفتن محتوای شما در نتایج جستجو و دیده شدن توسط کاربران است؛ اما برای این کار، ابتدا به محتوایی نیاز دارید.
این محتوا باید به پرسشهای رایج مردم درباره کسبوکار یا صنعت شما پاسخ دهد. برخی صفحات ممکن است به محصولات یا خدمات خاص شما بپردازند، اما برخی دیگر به پرسشهای کلیتر در مورد صنعت پاسخ میدهند.
برای جذب همه مخاطبان، باید برای هر مرحله از قیف فروش، محتوای متفاوتی تولید کنید. همچنین میتوانید از قالبهای مختلفی مثل پستهای وبلاگی و ویدیوها استفاده کنید.
از آهنرباهای تبلیغاتی استفاده کنید
شاید تعجبآور نباشد که یکی از سادهترین راههای جذب مخاطبان هدف، استفاده از آهنرباهای مشتری است؛ خود اسمش هم گویای این موضوع است!
اگر با آهنرباهای لید آشنایی ندارید، اینها مواد بازاریابی مفیدی هستند که کسبوکار شما در ازای اطلاعات تماس کاربران ارائه میدهد. برخی از انواع رایج آهنرباهای لید عبارتند از:
- کتابهای الکترونیکی
- وبینارها
- آزمون رایگان
- کتابهای سفید
- الگوها
فرض کنید کتاب الکترونیکی مفیدی با اطلاعات ارزشمند در حوزه کاری خودتان تهیه کردهاید. میتوانید این کتاب را بهصورت رایگان در وبسایت خود قرار دهید، اما برای دسترسی به آن از کاربران بخواهید آدرس ایمیل خود را وارد کنند.
اگر کسی به اندازهای علاقه نشان دهد که اطلاعات تماس خود را به شما بدهد، تبدیل به مشتری بالقوه میشود. و با داشتن آدرس ایمیل او، میتوانید به راحتی با کمپینهای بازاریابی بیشتر با او تماس بگیرید.
۴. فراخوانهایی برای اقدام (CTA) بگنجانید.
هر وبسایت تجاری باید دارای فراخوانهای اقدام (CTA) باشد. فراخوان اقدام چیزی است که به کاربران میگوید چه کاری را باید در مرحله بعد انجام دهند.
مثلاً، یک پست وبلاگی در سایت شما ممکن است با فراخوانی برای اقدام، که از کاربران میخواهد در خبرنامه ایمیلی شما مشترک شوند، پایان یابد. یا، یک فراخوانی برای اقدام در صفحه اصلی شما ممکن است کاربران را به دریافت یک نقل قول رایگان تشویق کند.
هر کاری که فراخوانهایتان (CTAها) کاربران را به انجام آن تشویق میکنند، باید به گامی واضح بعدی اشاره کند و انجام آن گام را برای کاربران آسان سازد. اغلب، فراخوانها به صورت دکمههایی هستند که کاربران میتوانند با کلیک روی آنها به صفحهای دیگر هدایت شوند. برای مثال، یک فراخوان برای اشتراک در خبرنامه ایمیل، میتواند کاربران را به صفحهای ببرد که در آن میتوانند برای دریافت ایمیلهای شما ثبتنام کنند.
بدون فراخوان (CTA)، کاربران نمیدانند از آنها چه میخواهید و بنابراین کاری انجام نمیدهند. نمیتوان انتظار داشت مردم بدون تشویق، درخواست قیمت رایگان بدهند. این گامی بزرگ در جهت حل مشکل جذب نکردن مشتری از طریق وبسایت شماست.
سرعت بارگذاری صفحات خود را بهبود بخشید
یکی از راههای قطعی از دست دادن مشتریان بالقوه، داشتن وبسایتی با تجربه کاربری ضعیف است. اگر کاربران در وبسایت شما تجربه نامطلوبی داشته باشند، مطمئناً مدت زیادی در آن نمیمانند. اولین قدم برای ارائه تجربه کاربری خوب، بهینهسازی سرعت بارگذاری صفحه.
اگر صفحات شما خیلی آهسته بارگذاری شوند، کاربران خیلی زود بیصبر میشوند و صفحه را میبندند. در حالت ایدهآل، صفحات شما نباید بیش از سه ثانیه زمان بارگذاری داشته باشند و هرچه سریعتر بهتر است. اگر از سرعت بارگذاری صفحات خود مطمئن نیستید، همیشه میتوانید از… ابزار تحلیل سرعت صفحه گوگل برای دریافت ارزیابی رایگان
برای بهبود سرعت صفحه، میتوانید کارهایی مانند این را انجام دهید:
- کد را فشرده سازی کن
- ذخیره صفحات وب
- تصاویر را فشرده کن
- حداکثر تغییر مسیرها
سایت خود را برای موبایل مناسب سازی کنید
حالا که صحبت از تجربه کاربری وبسایت شماست، باید درباره سازگاری با موبایل هم صحبت کنیم. احتمالا بسیاری از افراد از طریق دستگاههای موبایل از سایت شما بازدید خواهند کرد، بنابراین باید مطمئن شوید که سایت شما روی این دستگاهها به خوبی کار میکند.
سادهترین راه این است که از طراحی واکنشگرا استفاده کنید؛ نوعی طراحی وب که صفحات سایت را برای تطبیق با صفحهنمایش دستگاه مورد استفاده، تغییر ساختار میدهد. بنابراین، ممکن است ظاهر یک صفحه در کامپیوتر رومیزی با تلفن همراه کمی متفاوت باشد.
در اینجا مثالی از طراحی دسکتاپ در مقابل طراحی موبایل آورده شده است:
این فقط برای خوشحال کردن کاربران مهم نیست، بلکه برای سئو هم حیاتی است. گوگل از نمایه سازی موبایل اول استفاده میکند، به این معنی که نسخه موبایل سایت شما تعیین کننده رتبه آن در نتایج جستجو است. اگر سایت شما برای موبایل بهینه نشده باشد، هیچ شانسی برای رتبه بندی نخواهد داشت و در نتیجه افراد آن را پیدا نخواهند کرد.
فرمهای تماس خود را بهینه کنید
در نهایت، یکی از روشهای خوب برای حل مشکل جذب نشدن مشتری از طریق وبسایت، بهینهسازی فرمهای تماس است. بسیاری از افراد از طریق همین فرمها به مشتری بالقوه تبدیل میشوند؛ یعنی از این طریق اطلاعات تماس خود را در اختیار شما قرار داده و درخواست قیمت میکنند.
پس اگر کاربران تمایلی به پر کردن فرمها ندارند، مشکل جدی است. اگر فرمهای شما خیلی طولانی، پیچیده یا بهطور کامل خراب باشند، تعداد زیادی پاسخ دریافت نخواهید کرد.