09376996070 (سفارش سئو، سایت و تبلیغات)

آیا متا برای تضعیف پرونده‌ی ضدانحصار خود، زمینه‌ ساز رشد تیک‌ تاک شد؟

آیا متا برای تضعیف پرونده‌ی ضدانحصار خود، زمینه‌ ساز رشد تیک‌ تاک شد؟
آنچه در این مقاله می خوانید:

در دنیای پرتنش رقابت میان غول‌های فناوری، گاهی سکوت، از هر فریادی بلندتر شنیده می‌شود. این‌بار، توجه‌ها به تصمیمی نهانی معطوف شده است:

آیا متا (شرکت مادر فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ) عامدانه از مقابله با رشد تیک‌تاک در آمریکا صرف‌نظر کرد تا با ایجاد یک رقیب قدرتمند، از زیر بار اتهامات ضدانحصار کمیسیون فدرال تجارت آمریکا (FTC) شانه خالی کند؟

فشار بر تیک‌تاک؛ از جلسات کاخ سفید تا سنای آمریکا

در سال ۲۰۱۹، مارک زاکربرگ در دیداری خصوصی با دونالد ترامپ، نگرانی‌هایی را درباره نفوذ اپلیکیشن‌های چینی در آمریکا، به‌ویژه تیک‌تاک، مطرح کرد. اندکی بعد، در سخنرانی دانشگاه جورج‌تاون، زاکربرگ مستقیماً تیک‌تاک را به سانسور مطالب اعتراضی حتی در آمریکا متهم کرد و آن را تهدیدی برای آزادی اطلاعات دانست.

چند هفته پس از این موضع‌گیری‌ها، دولت ترامپ تحقیقات امنیتی درباره مالکیت چینی تیک‌تاک (شرکت ByteDance) را آغاز کرد. تلاش‌ها برای فروش اجباری این اپلیکیشن به یک شرکت آمریکایی، گرچه با روی کار آمدن بایدن متوقف شد، اما دوباره در سال ۲۰۲۲ با شدت بیشتری مطرح گردید.

از انتقاد تا انفعال: تغییری معنادار در موضع‌گیری متا

در همان دوره، یعنی سال ۲۰۲۰، کمیسیون فدرال تجارت آمریکا شکایتی جدی علیه متا مطرح کرد و این شرکت را به حفظ غیرقانونی انحصار از طریق خرید یا تقلید از رقبا متهم ساخت.

جالب اینکه درست پس از آغاز این پرونده، انتقادات صریح متا علیه تیک‌تاک کمرنگ شد. دیگر خبری از لابی‌گری‌های مستقیم یا هشدارهای رسانه‌ای نبود. برخی تحلیل‌گران این تغییر رفتار را «عقب‌نشینی تاکتیکی» نامیده‌اند؛ حرکتی هوشمندانه برای تبدیل تیک‌تاک به یک رقیب اثبات‌شده و کاهش فشار قانونی بر متا.

تیک‌تاک در نقش شاهد بی‌طرفی بازار

اکنون که پرونده ضدانحصار متا در دادگاه بررسی می‌شود، وکلای این شرکت با اشاره به رشد پرشتاب تیک‌تاک در بازار تبلیغات دیجیتال، استدلال می‌کنند که متا هرگز انحصاری نداشته است.

از دید آن‌ها، اگر پلتفرمی مانند تیک‌تاک توانسته است با جذب کاربران میلیونی و بودجه‌های تبلیغاتی عظیم وارد رقابت شود، پس ادعای انحصار بی‌پایه است.

خدمات سئو وردپرس در بهترین سطح کیفیتی و کمیتی به صورت فول پکیج 0 تا 100 بهینه سازی سایت و فضای مجازی ارائه می شود.

اما حقیقت این است که متا پیش از خرید تیک‌تاک توسط ByteDance، به‌دنبال تصاحب پلتفرم Musical.ly — نسخه‌ی اولیه‌ی تیک‌تاک — بود. این نشان می‌دهد که متا از همان ابتدا رشد این رقیب را پیش‌بینی می‌کرد و در فکر خرید یا مهار آن بود.

نتیجه‌گیری: استراتژی هوشمندانه یا قمار پرهزینه؟

به‌نظر می‌رسد متا با سکوتی هدفمند، به رشد یک رقیب کمک کرد تا در بزنگاه قانونی، به آن استناد کند. این تاکتیک اگرچه می‌تواند مانع تجزیه‌ی احتمالی شرکت به سه بخش فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ شود، اما در عین حال رقیبی بسیار قدرتمند در بازار ساخته است که اکنون تهدیدی جدی برای سلطه‌ی متا محسوب می‌شود.

استراتژی متا، هرچه که بوده، ترکیبی از جسارت، پیش‌بینی‌گری و خطرپذیری بالاست؛ چیزی که شاید تنها از شرکتی در این ابعاد برمی‌آید.

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

استراتژیست و مشاور سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی 09376996070

آخرین مقالات مرتبط

۱۲ مهارت کلیدی برای تبدیل_ شدن به متخصص سئو موفق تا سال 1405

۱۲ مهارت کلیدی برای تبدیل‌ شدن به متخصص سئو موفق تا سال 1405

مقدمه: آینده سئو انسانی‌تر، فنی‌تر و پیچیده‌تر است سئو در سال‌های آینده، نه‌تنها به‌عنوان ابزاری برای...
چگونه گوگل با کمک هوش مصنوعی جلوی کلاهبرداری‌ ها را می‌گیرد؟

چگونه گوگل با کمک هوش مصنوعی جلوی کلاهبرداری‌ ها را می‌گیرد؟

گوگل با کلاهبرداران چه می‌کند؟ بیایید واقع‌بین باشیم. اینترنت هرچقدر پیشرفت می‌کند، راه‌های فریب هم پیچیده‌تر...
سئو چیست؟ راهنمای جامع و به_ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

سئو چیست؟ راهنمای جامع و به‌ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

در دنیای دیجیتال امروز، حضور در نتایج برتر موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، برای هر کسب‌وکار یا وب‌سایتی...
نسخه جدید سئو برای سال ۱۴۰۴

سئو در سال ۱۴۰۴: اگر از صفر شروع می‌کردم، چطور یادش می‌گرفتم؟

از سال ۲۰۰۹ تا امروز، میلیون‌ها نفر تونستن با استفاده از سئو، از گوگل ترافیک رایگان جذب کنن. من هم یکی...
چگونه گزارش‌های سئو بنویسیم

چگونه گزارش‌های سئو بنویسیم که نظر مدیر ارشد بازاریابی (CMO) را جلب کند؟

اگر سئو را تنها با افزایش ترافیک ارزیابی می‌کنید، زمان آن رسیده که نگاه‌تان را عوض کنید. در دنیای بازاریابی...
جواد یاسمی و دکتر خلیل محمد زاده

سئو سایت صنعتی

آیا وب‌سایت کارخانه‌تان در گوگل دیده نمی‌شود؟ آیا محصولات صنعتی‌تان بازدید ندارند؟ اینجاست که سئو سایت...
راهنمای کامل پیاده‌سازی اصول E-E-A-T برای تقویت سئوی داخلی سایت

چگونه E-E-A-T را در سایت خود پیاده‌سازی کنیم و سئوی داخلی را تقویت کنیم؟

در پاسخ به انتشار اطلاعات نادرست در اینترنت و با هدف ارتقای کیفیت نتایج جستجو، گوگل مفهومی کلیدی را توسعه...
آیا ترافیک ارگانیک در حال نابودی است؟ یا فقط در حال تکامل؟

آینده جستجوی ارگانیک در عصر هوش مصنوعی؛ تهدید یا فرصت؟

با رشد فزاینده هوش مصنوعی و ظهور پلتفرم‌هایی مانند ChatGPT، بسیاری از فعالان سئو با این سوال روبه‌رو...
چرا باید استراتژی کلمات کلیدی سایت خود را به‌روز کنید؟ (با آمار و ابزارهای کاربردی)

چرا باید استراتژی کلمات کلیدی سایت خود را به‌روز کنید؟ (با آمار و ابزارهای کاربردی)

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا برخی از سایت‌ها همیشه در رتبه‌های اول گوگل دیده می‌شوند و بیشترین...

چگونه نرخ رها کردن سبد خرید را کاهش دهیم - 12 روش قدرتمند برای افزایش نرخ تبدیل در مرحله تسویه حساب

سبدهای خرید رها شده یکی از بزرگترین مشکلاتی است که همه فروشندگان تجارت الکترونیک با آن دست و پنجه نرم...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تبلیغات محیطی (بیلبورد، هدایا ویژه و …) | 09339159432

سفارش تبلیغات دیجیتال (طراحی سایت، سئو، اینستاگرام و ..) | 09376996070