تخصص ما: سئو و فروش اینترنتی = رشد کسب و کار آنلاین شما (۰۹۰۲۰۹۱۴۵۷۰)

چگونگی اثبات (و اندازه‌گیری) ارزش سئو در سال 2025 – آیا سئو ارزشش را دارد؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

آیا سئو ارزشش را دارد؟ اگر هر بار که این سوال را از من پرسیدند یک دلار داشتم… خب، می‌دانید جریان چیست. این سوالی است که استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای متوسط و شرکت‌های بزرگ از آن می‌پرسند: آیا سرمایه‌گذاری در سئو بر شاخص‌های کلیدی عملکرد تاثیر می‌گذارد؟

تقریباً همیشه، پاسخ قطعا بله است. سئو ارزشش را دارد.

اما فقط با یک کلمه جوابتان را نمی‌دهم. پس کمی عمیق‌تر می‌شویم و ارزش سئو و چگونگی اثبات آن را بررسی می‌کنیم.

چگونگی (عدم) اثبات ارزش سئو

دو اشتباه بزرگ در اثبات ارزش سئو وجود دارد:

  1. آنها در وهله اول هیچ ارزشی برای اثبات نداشتند و
  2. آنها با استفاده از معیارهای نادرست، سعی در اثبات ارزش سئو دارند.

برای کسانی که از تلاش‌های سئو خود هیچ ارزشی کسب نکردند، مطالب دیگر وبلاگ ما را در مورد سئو مطالعه کنید برای یادگیری چگونگی ساختاردهی بهتر کمپین‌هایتان، انتخاب کلمات کلیدی مناسب‌تر، و اطمینان از تطابق خوب محصول/بازار برای هر چیزی که بازاریابی می‌کنید.

اگر با معیارهای نادرست می‌خواهید ارزش سئو را ثابت کنید، به خواندن ادامه دهید!

بهترین معیارها برای سنجش ارزش سئو

بهترین معیارها برای سنجش ارزش سئو عبارتند از:

  1. تماس‌های تلفنی بسته به نوع کسب‌وکار شما، تماس‌های تلفنی می‌توانند مشتریان بالقوه و خریدهای با ارزش بالا را به همراه داشته باشند. برای مثال، شرکت‌هایی که به دنبال قیمت سفارشی هستند یا مصرف‌کنندگانی که دنبال میز خالی در رستوران هستند، با کسب‌وکارها تماس می‌گیرند.
  2. سرنخ‌ها علاوه بر ردیابی تعداد سرنخ‌های ایجادشده، تیم‌های سئو می‌توانند تعداد سرنخ‌های واجد شرایط را اندازه‌گیری کنند تا ارزش سئو را بهتر نشان دهند، البته این کار به فناوری یا ارتباط لازم بین تیم‌ها نیاز دارد.
  3. فروش فروش آنلاین یا آفلاین نیز می‌تواند ارزش سئو را نشان دهد. در حالی که پیگیری فروش آنلاین آسان است، فروش آفلاین نیازمند هماهنگی بیشتر بین سیستم‌های فروش و بازاریابی شماست.
  4. فروش‌های بیشت رتیم‌های سئو همچنین می‌توانند برای نشان دادن ارزش سئو (اگر این فروش‌های بیشتر تحت تأثیر جستجوی ارگانیک بوده باشند)، فروش‌های بیشتر یا خریدهای تکراری را پیگیری کنند. البته باز هم برای انجام این اندازه‌گیری‌ها، به یک مجموعه ابزار فنی هماهنگ نیاز دارید.
  5. بازده سرمایه هر برنامه سئو باید بازگشت سرمایه را رصد کند که هزینه‌ها را در برابر درآمدها می‌سنجد. اما به یاد داشته باشید که سئو سه تا شش ماه زمان می‌برد تا ارزش خود را نشان دهد.
مشاهده این مطلب  آنالیز سئو سایت تکانش

چگونگی سنجش ارزش سئو

هم اکنون یاد بگیرید چگونه ارزش سئو را برای تیم و رهبری خود اندازه گیری کنید.

شاخص‌های کلیدی عملکرد خود را مشخص کنید

بزرگ‌ترین مشکلی که در سنجش ارزش بازاریابی سئو می‌بینم، توجیه هزینه‌های سئو با معیارهایی مانند نمایش، رتبه‌بندی و ترافیک است. این معیارها، معیارهایی نیستند که مدیران ارشد برای ارزیابی ارزش یک استراتژی بازاریابی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

به همین دلیل باید معیارهای مهم‌ترین برای کسب‌وکارتان را شناسایی کنید و قیف بازاریابی‌ای بسازید که نشان دهد چگونه فقط ترافیک جستجو رشد نمی‌کند، بلکه این ترافیک و رشد آن به چه میزان به معیارهای تجاری شما کمک کرده است.

(این) شاخص‌های کلیدی عملکرد آنچه برای رهبری بیشترین اهمیت را دارد، اغلب شامل موارد زیر است:

  • تماس‌های تلفنی
  • سرنخ‌ها (به ویژه سرنخ‌های واجد شرایط)
  • فروش
  • فروش‌های بیشتر

اگر نمی‌دانید چه چیزی را باید اندازه‌گیری کنید، از مدیران در مورد اهداف شرکت بپرسید.

پشته‌ی بازاریابی خود را هم‌راستا کنید

وقتی هدف اندازه‌گیری خود را مشخص کردید، باید روش اندازه‌گیری آن را تعیین کنید.

مثلاً اگر کسب‌وکاری دارید که سرنخ‌های فروش تولید می‌کند و می‌خواهید سرنخ‌های واجد شرایط و یا فروش‌های نهایی را به سئو نسبت دهید، باید فناوری خودتان ـ یعنی تحلیل‌ها، فرم‌ها و سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ـ را برای ردگیری یکپارچه هماهنگ کنید.

نرم‌افزارهای اتوماسیون بازاریابی مانند مارکتینگ‌کلاود اف ایکس یا هاب‌اسپات می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

توجه:اگر پیش از این نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی نخریده اید، تحقیق کنید. بسیاری از پلتفرم‌ها ابزارهای مورد نیاز شما را ارائه می‌دهند، اما هیچ کمکی برای راه‌اندازی نمی‌کنند و این می‌تواند منجر به ماه‌ها (یا حتی سال‌ها) کار برای راه‌اندازی پلتفرم شود.

مشاهده این مطلب  ۲۰ نکته برتر برای بهترین استفاده از پینترست

گزارش‌های خود را تهیه کنید

سپس گزارش‌ها یا نماهای لازم برای اندازه‌گیری ارزش سئو خود را ایجاد کنید.

در بیشتر موارد، کسب‌وکارها از لوکر استودیو استفاده می‌کنند؛ پلتفرمی رایگان از گوگل که به‌طور یکپارچه با گوگل آنالیتیکس ۴ و سایر ابزارهای بازاریابی ارتباط برقرار می‌کند. بسته به مجموعه ابزار بازاریابی‌تان، ممکن است گزارش‌گیری داخلی داشته باشید.

اگر داده‌های شما به‌طور یکپارچه به هم مرتبط نیستند، همیشه می‌توانید از گوگل شیت یا مایکروسافت اکسل برای ردیابی دستی تأثیر سئو بر اهداف کسب‌وکارتان استفاده کنید. (تعداد تیم‌های سئویی که این کار را می‌کنند بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید!)

برای بهترین نتیجه، گزارش‌هایی برای مخاطبان مختلف خود تهیه کنید، مانند:

  • تیم سئو شما که احتمالا رتبه‌بندی‌ها و ترافیک را بررسی می‌کند
  • تیم مدیریتی شما که احتمالا در حال بررسی سرنخ‌ها و فروش است

عملکرد خود را پیگیری کنید

حالا می‌توانید عملکردتان را دنبال کنید.

در صورت امکان، مقایسه‌هایی با معیارهای عملکرد ارائه دهید. مثلاً اگر بهینه‌سازی موتور جستجو ۱۰ درصد افزایش مشتری نسبت به سال گذشته داشته است، این روش بسیار خوبی برای نشان دادن ارزش سئو است.

اطلاعات خود را نیز کنترل کنید تا مطمئن شوید هیچ مغایرتی یا خطایی وجود ندارد.

ارزش سئو خود را اندازه گیری کنید

در نهایت، ارزش سئو خودتان را برای رهبری بسنجید، از جمله … بازده سرمایه .

در بیشتر موارد، رهبری انتظار دارد که گزارش‌های ماهانه، فصلی یا سالیانه ارائه شود.

برای بهترین نتیجه، فقط به ارائه نمودار و جدول اکتفا نکنید. داستان بگویید. بله، بهبود رتبه‌بندی کلمه کلیدی XYZ به X فروش بیشتر انجامید، اما چه تأثیری بر سازمان گذاشت؟

مشاهده این مطلب  استراتژی بلندمدت نرخ تبدیل

رسیدن به نتیجه نیازمند یک سری مهارت است، اما صحبت کردن درباره ارزش آن به گونه‌ای که مدیران و صاحبان کسب‌وکار می‌دانند و اهمیت دادن به آن مهارت دیگری است. نادیده گرفتن این جنبه سئو به ضرر خودتان خواهد بود.

به عنوان مثال، ما ارزش بهینه‌سازی موتور جستجو را در موارد زیر دیده‌ایم:

  • ایجاد شغل‌های جدید
  • توانمندسازی توسعه محصولات یا خدمات جدید
  • حمایت از گسترش کسب‌وکار به مکان‌های جدید
  • حمایت از خیریه‌ها توسط شرکت‌ها
  • و بیشتر

همچنین گام‌های بعدی خود را برای افزایش ارزش سئو به اشتراک بگذارید.

اهمیت سئو برای کسب‌وکارها

بهینه‌سازی موتور جستجو اکنون محبوب‌ترین کانال بازاریابی است. چه پیشرفت شهاب‌سنگی از اوایل دهه ۲۰۱۰ که سئو اغلب به‌درستی درک نمی‌شد و از آن استفاده نمی‌شد.

چرا سئو اینقدر محبوب است؟ چند دلیل از جمله:

بازده سرمایه

برای بسیاری از کسب‌وکارها، سئو یکی از کانال‌های بازاریابی با بالاترین بازده سرمایه‌گذاری است.

میلیاردها نفر برای یافتن پاسخ به سوالات، انجام تحقیقات و خرید، به موتورهای جستجو مراجعه می‌کنند. موتورهای جستجو، به‌ویژه گوگل، نقطه آغاز بسیاری از خریدها هستند و کسب‌وکارها سال‌هاست از مزایای آن بهره می‌برند.

نرخ تبدیل

یکی دیگر از دلایل ارزشمندی سئو این است که معمولا نسبت به بیشتر کانال‌های بازاریابی، درصد تبدیل به درآمد بالاتری دارد. سئو یک کانال بازاریابی درون‌گرا است؛ یعنی به مشتریان علاقه‌مند اجازه می‌دهد تا کسب‌وکار شما را جستجو کنند.

اگر کسی در گوگل به دنبال «دمپایی قهوه‌ای» می‌گردد و به وب‌سایت کفش شما می‌رسد، می‌دانیم که این بازدیدکننده ارزشمند است و به صفحه‌ای آمده که با هدف جستجویش مطابقت دارد. همین موضوع در مورد کسی که به دنبال قطعه‌ای از یک خودروی کلاسیک می‌گردد نیز صدق می‌کند… دقیقا می‌دانیم که دنبال چه چیزی هستند و هر بازدیدکننده‌ای که از طریق جستجو وارد صفحه مربوط به آن قطعه خاص در وب‌سایت من می‌شود، به دنبال چیزی مشخص است که من ارائه می‌دهم.

مشاهده این مطلب  الگوریتم مرغ مگس خوار (Google Hummingbird)

این را نمی‌توان در مورد بسیاری از کانال‌های بازاریابی دیگر گفت. اگر کسب‌وکار شما آگهی‌ای در مجله‌ای چاپ کند، دیده می‌شود، اما تعداد کمی از بینندگان، اگر اصلاً باشد، جزو مشتریان ایده‌آل شما هستند و در آن لحظه به محصول یا خدمات شما علاقه‌مندند.

جستجو ابزاری قدرتمند است که به شیوه‌ای بسیار مقیاس‌پذیر، مصرف‌کنندگان را به کسب‌وکارها متصل می‌کند. ارزش سئو برای کسب‌وکارها هرگز تا این اندازه بالا نبوده و بسیاری آن را به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر استراتژی بازاریابی خود در نظر می‌گیرند، و این همان کاری است که باید بکنند.

پتانسیل سئو خود را کشف کنید

با yaseomi.com فرصت‌های وب‌سایت خود را سریع‌تر شناسایی کنید و دیده شدن آنلاین خود را افزایش دهید!

ارزش سئو را با کمک متخصصان اثبات کنید

با وب‌افکس (تیم پشت SEO.com) از زحمت اثبات ارزش سئو خلاص شوید. با وب‌افکس، به متخصصان سئو، نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی و مشاوران تجاری دسترسی خواهید داشت تا ارزش سئو را افزایش داده و به نمایش بگذارید.

امروز با ما آنلاین تماس بگیرید برای شروع با خدمات مدیریت سئو !

پرسش‌های متداول درباره ارزش سئو

پاسخ‌های خود را در پایین بیابید

بهترین معیارها برای اثبات ارزش سئو کدامند؟

بهترین معیارها برای اثبات ارزش سئو، معیارهایی هستند که به اهداف تجاری شما گره خورده‌اند، مانند:

  • میکرو تبدیل‌ها، مانند ثبت نام در خبرنامه
  • تماس‌های تلفنی
  • سرنخ‌ها
  • فروش
  • درآمد

بزرگ‌ترین ترس از سئو معمولا نگرانی تیم‌های رهبری این است که استراتژی به بهبود سود خالص منجر نخواهد شد، بنابراین نشان دادن اینکه استراتژی سئو شما سود خالص شرکت را افزایش داده و رشد کسب‌وکار را تقویت می‌کند، ضروری است.

مشاهده این مطلب  بهترین ابزارهای آنالیز سئو

بدترین معیارها برای اثبات ارزش سئو کدامند؟

بدترین معیارها برای اثبات ارزش سئو، معیارهایی هستند که با اهداف تجاری ارتباط ندارند، مانند:

  • نمایش‌های جستجو
  • رتبه‌بندی کلمات کلیدی
  • میانگین رتبه کلمات کلیدی
  • رتبه دامنه یا اعتبار دامنه

موارد سنجش بالا برای تلاش‌های سئو مناسب هستند، اما وقتی می‌خواهیدثابت کندر سئو، باید تلاش‌های سئو را به معیارهای تجاری، نه فقط معیارهای سئو، مرتبط کنید. درباره تأثیر سئو بر مواردی مانند فروش، سرنخ‌ها، سهم بازار و درآمد صحبت کنید.

این برای هر مدل کسب‌وکاری کمی متفاوت خواهد بود، مثلاً متخصص پوست که سئو کار هم هست در برابر فروشگاه اینترنتی اما معمولاً اگر به‌درستی همه چیز را ردیابی و نسبت دهید، باید بتوانید بین افزایش ترافیک جستجو به یک صفحه خاص و افزایش تبدیل‌های کلیدی از آن صفحه، همبستگی‌ای پیدا کنید.

با چه ابزارهایی می‌توانم ارزش سئو را ثابت کنم؟

ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس 4 اندازه‌گیری اتفاقات پس از ورود بازدیدکننده از طریق موتور جستجو به وبسایت و اتصال همه این نقاط به هم، با ابزارهایی مانند آمپلیتیود، فاتوم، توئیلیو، و فرم تماس ۷ و موارد دیگر امکان‌پذیر است.

جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

مشاور و مجری سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی

آخرین مقالات

چگونه نرخ رها کردن سبد خرید را کاهش دهیم - 12 روش قدرتمند برای افزایش نرخ تبدیل در مرحله تسویه حساب

سبدهای خرید رها شده یکی از بزرگترین مشکلاتی است که همه فروشندگان تجارت الکترونیک با آن دست و پنجه نرم...

12 راه برای تقویت سئو با کنسول جستجوی گوگل

به دنبال ارتقای رتبه و افزایش ترافیک هستید؟ در این صورت، کنسول جستجوی گوگل (GSC) ابزاری ضروری برای سئو...

راهنمای ضروری بهینه‌سازی موتورهای جستجو

  بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) به بهبود عملکرد وب‌سایت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می‌کند...

۲۰ نکته برتر برای بهترین استفاده از پینترست

  چرا باید از پینترست استفاده کرد؟ به‌طور خلاصه، پینترست محرکی فوق‌العاده برای جذب ترافیک و ویترینی...

آیا می‌دانید رقبای شما چه کارهایی می‌کنند؟

نگاه داشتن به رقبا برای پیشتازی در کسب‌وکار ضروری است. شناخت نقاط قوت رقیب به شما کمک می‌کند تا شکاف‌های...

چاپ درخواستی: پاسخ به پرسش‌های متداول شما

پس در مورد چاپ حسب سفارش شنیده‌اید و می‌خواهید بدانید که آیا برای شما مناسب است یا نه. خوب، این را در...

قوانین نگارش متاتگ عنوان

عنوان متا خلاصه‌ای کوتاه از صفحه‌ی شماست که هم موتورهای جستجو و هم کاربران وب می‌توانند از آن برای درک...

استراتژی بلندمدت نرخ تبدیل

بهینه‌سازی نرخ تبدیل: چرا یک استراتژی بلندمدت و تکرارشونده بهترین گزینه است نرخ تبدیل، کلید موفقیت در...

خودکارسازی ایمیل‌های فروش شاپفای

افزایش فروش در فروشگاه شاپيفای با کمپین‌های خودکار ایمیل مارکتینگ   در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید...

5 اپلیکیشن برتر Shopify در سال 2023

۵ اپلیکیشن برتر شاپایف در سال ۲۰۲۳، برگزیده تیم ما یکی از دلایل موفقیت شاپيفای در ساخت وبسایت، انعطاف‌پذیری...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • تماس
  • تلگرام
  • واتساپ
× Send

خدمات سئو، طراحی سایت و گوگل

در گوگل دیده شوید و اینترنتی بفروشید.

ثبت سفارش > 09020914570