بهینهسازی موتور جستجو (SEO) به بهبود عملکرد وبسایت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک میکند و احتمال بازدید کاربران از وبسایت شما را افزایش میدهد.
بهینهسازی مؤثر جستجو نیازمند تمرکز واضح بر کلمات کلیدی هدف است. باید وبسایت خود را برای این کلمات کلیدی بهینه کنید و راههایی برای ترغیب دیگر وبسایتها به لینک دادن به وبسایت خود بیابید.
بهینهسازی موتور جستجو (سئو) توضیح داده شده
خدمات سئو وردپرس به شما کمک میکند تا وبسایت خود را بهطور کامل برای موتورهای جستجو بهینه کنید. از انتخاب کلمات کلیدی مناسب تا بهینهسازی محتوای سایت، این خدمات تمامی جنبههای سئو را پوشش میدهند. با استفاده از استراتژیهای سئو صحیح، میتوانید سایت خود را در جستجوهای مرتبط بیشتر دیده کنید و ترافیک هدفمند بیشتری جذب کنید، که در نهایت منجر به افزایش نرخ تبدیل و فروش میشود.
هدفگیری
در سایت شما
ساخت لینک
مراقب خودت باش
کمک گرفتن
بهینهسازی موتور جستجو توضیح داده شد
بهینهسازی موتور جستجو، عملکرد وبسایت شما را در موتورهای جستجو بهبود میبخشد.
- بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) هدف بهبود رتبه وبسایت شما در نتایج جستجوی کاربران برای موضوعات مرتبط را دارد. مثلاً، یک شرکت برنامهریزی عروسی ممکن است از SEO استفاده کند تا در جستجوی عبارت «برنامهریز عروسی» در گوگل، در بالای نتایج ظاهر شود.
- وبسایتهایی که در نتایج جستجوی موتورهای جستجو رتبه بالایی دارند، کلیک و ترافیک بیشتری دریافت میکنند.
- سه نتیجهی اول بیشترین کلیکها را دریافت میکنند. بعد از آن، تعداد کلیکها بهسرعت کاهش مییابد.
- موتورهای جستجوی اصلی شامل گوگل، یاهو و بینگ هستند. این موتورها وبسایتها را با روشهایی کمی متفاوت رتبهبندی میکنند، اما اصول اولیه برای همه آنها یکسان است.
بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) پیچیده است، اما اصول اولیه آن بهراحتی قابل یادگیری هستند.
- بسیاری از وبسایتها اصول اولیه سئو را بهدرستی اجرا نمیکنند.
- با رعایت چند راهنمای ساده در سایت شما معمولاً میتوانید بهبودهایی در رتبهبندی جستجوی خود ببینید.
- پس از آمادهسازی پایهها، میتوانید بهطور مداوم سایت خود را بهبود ببخشید. بهترین روش برای این کار دقیق اغلب کمک گرفتن از سوی یک متخصص سئو
بهترین استراتژیهای سئو، بسیار هدفمند هستند.
- هدف شما این است که وقتی مردم عبارات جستجویی مرتبط با کسبوکار شما را وارد میکنند، در رتبههای بالای نتایج جستجو قرار بگیرید.
- این باعث میشود افرادی که از سایت شما بازدید میکنند، بیشتر به آنچه ارائه میدهید علاقهمند شوند.
- برای موفقیت، باید از کلمات کلیدی بسیار دقیقی برای وبسایت خود استفاده کنید.
استراتژی سئو شما برای نشان دادن نتایج به زمان نیاز دارد.
- وبسایت شما باید بهتدریج در رتبهبندیها صعود کند، همزمان با اینکه موتورهای جستجو اطلاعات خود را درباره وبسایتتان بهروز میکنند (که به آن نمایه موتور جستجو گفته میشود).
- سه ماه مدت معقولی برای سنجش نتایج است، هرچند وبسایتهای جدید با رتبهبندی ضعیف، برای نشان دادن پیشرفت قابل توجه به زمان بسیار بیشتری نیاز دارند.
هدفگیری
اولین مرحله از یک کمپین سئو، تعیین کلمات کلیدی هدف است.
طراحی سایت وردپرس میتواند یکی از بهترین گزینهها برای بهینهسازی موتورهای جستجو باشد. با استفاده از قالبهای بهینهشده برای سئو و افزونههای مختلف مانند Yoast SEO، میتوانید ساختار سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. این کار به شما کمک میکند تا صفحات سایتتان سریعتر بارگذاری شوند و در نتایج جستجو رتبه بهتری بگیرید. همچنین، طراحی واکنشگرا و بهینهشده برای دستگاههای مختلف نیز در ارتقاء تجربه کاربری و سئو موثر است.
کلمات و عباراتی را انتخاب کنید که ارتباط بسیار زیادی با خدمات یا محصولات کسبوکار شما داشته باشند.
- هدف سئو، جذب ترافیک مرتبط با سایت شماست.
- باید کلمات کلیدیای را هدف بگیرید که فکر میکنید افراد علاقهمند به کسبوکار شما از آنها استفاده میکنند.
فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط را تدوین کنید
- به آنچه کسبوکار شما میفروشد و نوع مشتریان هدفتان فکر کنید.
- در این مرحله خودتان را محدود نکنید. فهرستی از کلمات یا عباراتی که فکر میکنید ممکن است مرتبط باشند، تهیه کنید.
- این فهرست ممکن است شامل انواع و نامهای محصولات یا واژههایی مرتبط با مخاطبان هدف شما باشد.
- این تمرین بهتر است گروهی انجام شود. کلمات مرتبط به هم را امتحان کنید و اولین چیزهایی که به ذهنتان میرسد را بنویسید.
لیست واژههایتان را محدود کنید
- باید به هر عبارت جستجویی که تولید کردهاید، اولویتی اختصاص دهید.
- هدف شما، شناسایی عبارات جستجویی با حجم جستجوی بالاست (عباراتی که افراد زیادی از آنها برای جستجو استفاده میکنند).
- شما همچنین به دنبال عباراتی هستید که وبسایتهای کمی برای آنها رتبهی خوبی دارند. رتبه گرفتن برای این عبارات کمرقابت، آسانتر است.
از ابزارهای آنلاین برای شناسایی اصطلاحات جستجویی با بیشترین حجم استفاده کنید.
- ابزارهای مفید شامل کشف کلمات کلیدی هیچ چیز درون پرانتز وجود ندارد. ردیاب کلمات و تبلیغ گوگل ابزار برنامهریزی کلمات کلیدی .
- هر یک از این ابزارها به شما امکان میدهند عبارتهای جستجو را وارد کنید. سپس تعداد دفعاتی که این عبارتها در موتورهای جستجوی مختلف وارد شدهاند را نمایش میدهند.
- اعداد ارائه شده توسط این ابزارها، تقریبی هستند اما بهطور کلی نحوه استفاده مردم از موتورهای جستجو را نشان میدهند.
- این ابزارها همچنین فهرستی از عبارات جستجوی پیشنهادی ارائه میدهند که میتواند ایدههای بیشتری در مورد عبارات هدفمند در اختیارتان قرار دهد.
- در حین بررسی فهرست کلمات کلیدی، تعداد جستجوهای هر کدام را یادداشت کنید. اگر از صفحه گسترده استفاده میکنید، میتوانید کلمات را بر اساس تعداد جستجو مرتب کنید.
- اولین بخش عبارت جستجوی خود را در گوگل تایپ کنید؛ گوگل پرکاربردترین عبارات جستجو را نمایش میدهد. بهتر است این کار را در حالت ناشناس انجام دهید، در غیر این صورت گوگل جستجوهای قبلی شما را هم نشان میدهد.
میزان رقابت برای هر عبارت جستجو را بسنجید.
- عبارتهای جستجوی پر بازدید معمولا رقابت زیادی بین وبسایتها برای کسب رتبههای برتر دارند.
- وقتی رقابت زیاد باشد، ممکن است وبسایتهای کوچکتر و جدیدتر نتوانند در رتبههای بالای نتایج جستجو قرار بگیرند.
- باید سطح رقابت برای پر جستجوترین کلمات کلیدی لیست خود را بررسی کنید. برخی ابزارهای آنلاین مانند برنامهریز کلمات کلیدی گوگل (رایگان) امتیازی به شما میدهند که نشاندهنده سطح رقابت است.
فهرست نهایی عبارات جستجوی هدف را بر اساس اولویت، تهیه کنید.
- کلمات کلیدی با رقابت کم و حجم جستجوی بالا ایدهآل هستند، اما ممکن است در صنعت شما چنین کلماتی وجود نداشته باشد؛ بنابراین باید بین سطح رقابت و حجم ترافیک جستجو تعادل برقرار کنید.
- کلمات کلیدی مرتبط با رقابت کم را به کلمات کلیدی کم اهمیتتر با حجم جستجوی بالا ترجیح دهید. هدف شما جذب بازدیدکنندگان مرتبط است. تعداد کم بازدیدکننده اشکالی ندارد، به شرط آنکه درصد بیشتری از آنها از شما خرید کنند.
- فقط به خاطر کم بودن تعداد جستجوها، عبارات کلیدی را نادیده نگیرید. اگر این عبارات برای آنچه ارائه میدهید بسیار مرتبط هستند، آنها را در لیست خود نگه دارید زیرا ممکن است نرخ تبدیل بالایی داشته باشند.
- همچنین، فقط به خاطر رقابت زیاد، کلمات کلیدی را کنار نگذارید. اگر کمپین سئو شما از رقبا بهتر باشد، باز هم میتوانید رتبه خوبی کسب کنید.
در سایت شما
وقتی فهرست عبارات کلیدی مورد نظرتان را آماده کردید، باید صفحات وبسایت خود را برای این عبارات بهینه کنید.
صفحات وبسایت خود را با عبارات جستجوی لیستتان تطبیق دهید.
- هر چه هدفگیری شما دقیقتر باشد، احتمال موفقیت بیشتر است.
- هدف این باشد که هر صفحه از وبسایت شما حداقل دو یا سه کلمه کلیدی را هدف قرار دهد.
کلمات کلیدی هدف خود را در دادههای متا صفحه بگنجانید.
- فراداده شامل عنوان و شرح صفحه است.
- عنوان صفحات تأثیر زیادی بر رتبهبندی جستجو دارند و معمولاً بهعنوان لینک قابل کلیک در نتایج جستجو نمایش داده میشوند.
- توضیحات متا بهطور مستقیم روی رتبهبندی تأثیر نمیگذارند، اما کنترل میکنند چه اطلاعاتی در نتایج گوگل زیر لینک قابل کلیک نمایش داده شود؛ بنابراین میتوانند نرخ کلیک (CTR) را تحت تاثیر قرار داده و افراد بیشتری را به وبسایت شما هدایت کنند.
- مطمئن شوید که مهمترین کلمات کلیدی خود را در ابتدای برچسبهای متا قرار دهید.
اطمینان حاصل کنید که آدرس اینترنتی هر صفحه شامل عبارت جستجوی مورد نظر است.
- موتورهای جستجو کلمات موجود در آدرس اینترنتی را از نظر مرتبط بودن بررسی میکنند.
- مثلاً اگر صفحهی شما در مورد شلوار مردانه است، میتوانید نام صفحه را شلوار-مردانه بگذارید.
کلمات کلیدی هدف را در متن صفحات خود بگنجانید.
- از کلمات کلیدی به طور طبیعی استفاده کنید، طوری که متن خوانا باشد و حتماً مترادفها و سایر کلمات، عبارات و موضوعات مرتبط را هم بگنجانید.
- موتورهای جستجو به متن داخل عنوانها اهمیت بیشتری میدهند. مهمترین کلمات کلیدی باید در اولین عنوان بالای صفحه استفاده شوند.
- کلمات کلیدی جستجو که در جاوااسکریپت و فلش استفاده میشوند، کمتر از کلمات کلیدی جستجوی HTML به درستی تفسیر میشوند.
- برای تصاویر خود از برچسبهای جایگزین استفاده کنید و کلمات کلیدی خود را همراه با توضیح دقیقی از تصویر درج کنید.
از کلمات کلیدی هدف خود در لینکهای سایت استفاده کنید.
- موتورهای جستجو برای تعیین موضوع وبسایت شما، به لینکهای بین صفحات مختلف آن نگاه میکنند.
- مثلاً اگر متن لینکشده عبارت «چگونگی بازی گلف» را داشته باشد، موتور جستجو رتبه صفحه را برای این عبارت بالاتر میبرد.
- سعی کنید پیوندهای زیادی بین صفحات سایت خود ایجاد کنید تا به بازدیدکنندگان در پیمایش آسانتر کمک کنید و همچنین به موتورهای جستجو در درک بهتر سایتتان یاری رسانید.
- به متن لینکشده دقت زیادی کنید. میتوانید از کلمات کلیدی داخل لینکهای داخلی استفاده کنید، اما زیادهروی نکنید، چون موتورهای جستجو ممکن است این کار را نوعی دستکاری تلقی کنند. مطمئن شوید که متن طبیعی و غیرمصنوعی به نظر میرسد.
نقشه سایت XML بسازید
- نقشه سایت XML ابزاری مفید برای اطمینان از یافتن و نمایه سازی تمام صفحات سایت شما توسط موتورهای جستجو است.
- میتوانید نقشه سایت خود را از طریق ابزارهای وب مستر بزرگترین موتورهای جستجو مانند کنسول جستجوی گوگل، خودتان ارسال کنید.
ساخت لینک
سایتهای دیگر نقش بسیار مهمی در تعیین رتبهی وبسایت شما در موتورهای جستجو دارند.
به جز سئو درونصفحهای، مهمترین عاملی که رتبه جستجوی شما را تعیین میکند، لینکهایی است که از سایتهای دیگر دریافت میکنید.
- موتورهای جستجو مانند گوگل، بیشتر لینکهایی که به وبسایت شما ارجاع میدهند را بهعنوان رای اعتماد به سایت شما میدانند.
- لینکهایی که از وبسایتهای با رتبه بالا میآیند، ارزشمندترین هستند.
- برخلاف لینکهای داخلی، بهتر است از بهکار بردن کلمات کلیدی بیش از حد در لینکهای خارجی به سایت خودتان خودداری کنید. اگر گوگل تعداد زیادی لینک غنی از کلمات کلیدی را ببیند، ممکن است آنها را غیرطبیعی یا خریداریشده تلقی کند و سایت شما را جریمه کند.
به سایتهایی که قبلاً با آنها ارتباط دارید، نزدیک شوید.
- از مشتریان، شرکا و تامینکنندگان وفادار خود بخواهید که لینک شما را در سایت خود قرار دهند.
- با افراد مرتبط دیگر تماس بگیرید و ببینید آیا تمایل دارند شما را در وبسایت خودشان قرار دهند.
پیشنهاد همکاری با سایتهای دیگر در ازای دریافت لینک
- مثلاً، مقالاتی در مورد موضوعات مرتبط را به وبسایتهای معتبر در صنعت خود ارائه دهید.
- مطمئن شوید که مقالات به وبسایت شما ارجاع داده شده و لینک آن نیز درج شود.
به مردم دلیلی بدهید تا به شما لینک دهند
- بهترین لینکها معمولا آنهایی هستند که بهطور طبیعی بهوجود میآیند.
- چیزی به وبسایت خود اضافه کنید که وبسایتهای دیگر را به لینک دادن به شما ترغیب کند، صرفاً به این دلیل که آنچه ارائه میدهید ارزشمند است.
- وبلاگی برای شرکت راهاندازی کنید که شامل بینشها و بحثهای جالب باشد.
مواظب خودت باش
بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) ترافیک وبسایت شما را افزایش میدهد و به رشد کسبوکارتان کمک میکند. اما هنگام بهینهسازی سایت مراقب باشید؛ مهمتر از همه، وبسایت شما باید کاربرپسند باشد.
همیشه کاربران خود را به یاد داشته باشید.
- در نهایت، وبسایت شما باید برای مردم طراحی شود، نه موتورهای جستجو.
- اگر بازدیدکنندگان سایت شما نتوانند محتوای آن را بفهمند، به جای دیگری میروند.
- هنگام نوشتن متن و بهینهسازی صفحات، مخاطبان خود را در نظر داشته باشید. همیشه بررسی کنید که محتوای نوشته شده، معنیدار باشد.
زیادهروی نکن.
- موتورهای جستجو از روشهای بسیار پیچیدهای برای شناسایی سایتهایی که سعی در دور زدن سیستم دارند، استفاده میکنند.
- اگر یک عبارت جستجو خیلی زیاد تکرار شود، ممکن است به ضرر شما تمام شود.
مطمئن شوید که سایتهای معتبر به شما لینک میدهند.
- همانطور که لینکهای سایتهای معتبر به نفع شماست، لینکهای سایتهای سیاهلیستشده به ضرر شماست.
- فقط به سایتهایی مراجعه کنید که با آنها آشنا هستید و در اینترنت معتبرند.
- از لینکهایی که بهراحتی از دایرکتوریها و انجمنها بهدست میآیند، خودداری کنید. اگر بهدست آوردن لینکی بدون هیچ تلاشی امکانپذیر باشد، موتورهای جستجو آنها را بیارزش میدانند یا حتی در صورت وجود تعداد زیادی از این نوع لینکها، وبسایت شما را جریمه میکنند. البته این نباید شما را از ارسال به دایرکتوریهای مرتبط و خاص که به مشاغل یا مکانهای خاص محدود میشوند، بازدارد.
بهش از زاویه درست نگاه کن
- بهینهسازی موتور جستجو باید تنها یکی از عناصر استراتژی بازاریابی آنلاین شما باشد.
- مواظب باش زیاد وقت صرف جزئیات سایتت نکنی در حالی که سود کمی عایدت میشه.
- اولویت اصلی شما باید درست انجام دادن اصول اولیه باشد. اگر وبسایتی جذاب با محتوای خوب داشته باشید، بسیاری از کارهای سئو به طور طبیعی انجام خواهد شد.
دریافت کمک
بهینهسازی موتور جستجو موضوعی پیچیده است و راههای زیادی برای دریافت کمک وجود دارد.
از یک شرکت سئو استفاده کنید
- شرکتهای تخصصی سئو زیادی هستند که میتوانند در بهینهسازی وبسایت شما کمک کنند.
- آژانس سئو را با دقت انتخاب کنید. سعی کنید توصیههای شخصی بگیرید و مراجع را بررسی کنید.
- از شرکتهایی که نتایج آنی یا رتبههای برتر را تضمین میکنند، هوشیار باشید. این شرکتها احتمالا از روشهای مشکوکی استفاده میکنند که میتواند در بلندمدت به رتبه سایت شما آسیب برساند.
از طراح وب خودتان بپرسید
- بسیاری از طراحان وب و شرکتهای طراحی، میتوانند متخصصان سئو را معرفی کنند.
- ممکن است با هزینهای اندک، رتبه سایت شما را بهبود ببخشند.
در اینترنت جستجو کن
- سایتهای زیادی هستند که مشاوره سئو ارائه میدهند.
- باز هم مراقب باشید به چه کسی اعتماد میکنید. بسیاری از افراد خودخوانده متخصص، توصیههای نادرست یا متناقض ارائه میدهند.
- مکانهای مناسبی برای شروع عبارتند از موتز و نگاهبان موتور جستجو .
- از آنجا که شیوههای سئو به سرعت تغییر میکنند، مطمئن شوید هر توصیهای که دنبال میکنید بهروز باشد. بهترین روشهای چند سال پیش ممکن است از زمان نگارش مقاله تغییر کرده باشند.
راهنما
- کلمات کلیدی جستجو را ارزیابی کنید کشف کلمات کلیدی هیچ چیزی درون پرانتز وجود ندارد. ردیاب کلمات و تبلیغ گوگل ابزار برنامهریزی کلمات کلیدی .
- درباره بستههای تحلیلی مانند … اطلاعات کسب کنید یا آنها را دانلود کنید گوگل آنالیتیکس .
- درباره سئو بیشتر بدانید موتز و نگاهبان موتور جستجو .