تو کسب و کار خود را راه اندازی کردید سفارش در دست شماست و زمان ارسال آن فرا رسیده است. ممکن است سرعت و هزینه تحویل مهم ترین نگرانی های شما باشند، اما یک عامل دیگر نیز وجود دارد: بسته بندی محصول.
استفاده از بستهبندی مناسب بهترین روشهای ارسال در تجارت الکترونیک بستهبندیای که خیلی فراتر از محافظت از محصولات شما عمل میکند. در حقیقت، زمانی که صحبت از مزایای بالقوه بستهبندی خوب و حساب شده در تجارت الکترونیک میشود، بهتر است خلاقانهتر فکر کنید.
در این وبلاگ، تمام نکات و معیارهای لازم برای ایجاد یک تجربه باز کردن بستهبندی عالی برای مشتریان شما را بررسی خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات تخصصی، منابع و الهام در این زمینه، به خواندن ادامه دهید.
بستهبندی تجارت الکترونیک چیست؟
بستهبندی تجارت الکترونیک ترکیبی از بستهبندی سنتی محصول و ملاحظات مربوط به حملونقل است.
مانند بستهبندی سنتی خرده فروشی، بستهبندی تجارت الکترونیک نیز باید محصولات شما را به طور جذاب به نمایش بگذارد و اطلاعات مفید مانند دستورالعملهای مونتاژ و اطلاعات تماس با خدمات مشتری را شامل شود.
با این حال، این امر باید از محصولات شما نیز محافظت کند. در طول انجام سفارش در طی فرایند ارسال، محصول شما از دست بسیاری عبور میکند. بنابراین بستهبندی آن باید محکم و به خوبی بالشتکگذاری شده باشد. همچنین باید با الزامات حمل و نقل مطابقت داشته باشد و از سالم رسیدن محصول به مقصد اطمینان حاصل کند. نه تنها این، بلکه بستهبندی شما به عنوان راهی برای تقویت هویت برند، خوشنودی خریداران و جذب مجدد آنها عمل میکند. از آنجایی که خریداران شما در محیطهای فروشگاه غوطهور نیستند، بسیار مهم است که بستهبندی شما تأثیر ماندگاری بر جای بگذارد. شما میخواهید مشتریان شما نام برند شما را به خاطر بسپارند و احساس کنند که از یک محصول خوب پذیرایی شدهاند و تجربه کلی فوق العاده ای داشته.
معیارهای ضروری بستهبندی تجارت الکترونیک
با توجه به تمام کارهایی که بسته بندی تجارت الکترونیک انجام میدهد، تعجبی ندارد که لیست معیارها طولانی باشد. به عنوان صاحب کسبوکار کوچک هنگام طراحی بستهبندی اختصاصی خود، به نکات زیر توجه کنید:
- محافظت: رسیدن امن محصولات نه تنها رضایت و اعتماد مشتریان را افزایش میدهد، بلکه از برگشتهای پرهزینه جلوگیری میکند. اعتبار برندتان نیز در اینجا در خطر است. با توجه به اینکه احتمال انتشار تجربیات بد توسط مصرفکنندگان در فضای آنلاین بیشتر از تجربیات خوب است، باید خطر آسیب در حمل و نقل و هرگونه آسیب احتمالی به شهرت برندتان که میتواند به دنبال آن اتفاق بیفتد را به حداقل برسانید.
- هزینه: علاوه بر قیمت مواد بستهبندی، تاثیر اندازه و وزن بستهبندی بر هزینههای ارسال را نیز در نظر بگیرید. بستهبندیهای سنگین، غیرمعمول یا بزرگ ممکن است هزینههای اضافی به همراه داشته باشند یا زمان حملونقل آنها بیشتر طول بکشد.
- پایداری: بیش از نیمی از مصرفکنندگان آمریکایی مشتریان نگران پایداری بستهبندی محصولات هستند و ۴۳ درصد میگویند که به تاثیر زیستمحیطی بستهبندی اهمیت میدهند. فروشندگانی که به نگرانیهای مشتریان در مورد پایداری توجه نکنند، نه تنها به اعتبار خود بلکه به سود خود نیز آسیب میرسانند. ایالتها در حال بررسی انواع مختلف لایحه هستند. امسال در مورد مسئولیت گسترده تولیدکنندگان (EPR) صحبت میشود. این امر به معنای پرداخت هزینههای دفع زبالههای بستهبندی توسط تولیدکنندگان و فروشندگان است. استفاده از مواد قابل بازیافت میتواند هزینههای قانونی شما را کاهش دهد.
- خدمات مشتری: باید ابهام کمی در مورد نحوه شروع استفاده از محصولتان وجود داشته باشد، یا اینکه مشتریان در صورت نیاز به کمک بیشتر به چه کسی مراجعه کنند.
- بازاریابی: از هر فرصتی برای تقویت روابط با مشتریان خود استفاده کنید. به این فکر کنید که همه چیز از جزوات محصول تا نوار چسب بسته بندی شما، چه نقشی در تجربه باز کردن جعبه ایفا می کنند – چیزی که می تواند به طور غیر مستقیم به محبوبیت شما کمک کند. به عنوان مثال، Unbox Therapy، یک کانال یوتیوب با بیش از 18 میلیون مشترک، در زمینه تجربه باز کردن جعبه، هیچ چیزی را دست کم نمی گیرد. او حتی در این ویدیو، که بیش از 1.5 میلیون بازدید داشته، بوی جعبه را هم استشمام می کند.
- شرایط برآورده سازی سفارش در بازار: اگر شما یک خرده فروش چند کاناله هستید و محصولاتی را در بازارهای آنلاین مانند آمازون، ممکن است شما نیاز به رعایت برخی معیارهای بستهبندی داشته باشید. برای مثال، سرویس ارسال توسط آمازون (FBA) نیازمندیهای آماده سازی و بستهبندی برای تسریع فرآیندهای انبارداری. در عین حال، والمارت برای خدمات انبارداری خود (WFS) استانداردهایی دارد. حداکثر ابعاد و وزن مجاز اگر تصمیم به ارسال سفارشات به صورت مستقل دارید، باید به این موضوع توجه کنید که بستهبندی شما چه تاثیری بر هزینه و زمان تحویل سفارشات خواهد داشت. بازارها به سرعت و قیمت مناسب در ارسال سفارشات اهمیت میدهند. پس دیده شدن و رقابتی بودن شما در این پلتفرمها به استفاده از بستهبندی سبک وزن (اما امن) بستگی دارد.
انواع بستهبندی تجارت الکترونیک
بسته به اندازه، وزن و دوام محصولات شما، ممکن است اندازه و جنس بستهبندیهای مختلفی مناسب باشند. در اینجا چند نوع بستهبندی وجود دارد.
جعبههای مقوایی موجدار
جعبههای مقوایی موجدار به طور قاطع رایجترین انتخاب هستند و مزایای قابل بازیافت بودن و استحکام بالا را دارند. آنها نسبت به مقاومتشان سبک وزن هستند.
ساختار دیوارههای جعبههای مقوایی موجدار تعیین میکند که چه مقدار وزن را میتوانند تحمل کنند. بنابراین ممکن است برای محصولات مختلف به انواع مختلف کارتن نیاز داشته باشید. اما میتوانید از انواع مختلف اندازهها، لبهها، تاها و بستها انتخاب کنید.
بسته به شکنندگی محصولات شما، ممکن است بخواهید از بسته بندی اضافی استفاده کنید، یعنی یک جعبه مقوایی کوچکتر را محکم داخل یک ظرف بیرونی قرار دهید تا اجزای جداگانه را در خود جای دهد.
این ممکن است به مقداری تست نیاز داشته باشد؛ شرکتهایی مثل آمازون با شکایتهایی درباره ظروف سخت بازشو و زبالههای اضافی مواجه شدهاند (که آمازون را به راه اندازی). برنامه «بسته بندی بدون دغدغه» با این حال، ممکن است بخواهید از این محافظت دو لایه قوی برای اقلامی استفاده کنید که در غیر این صورت ممکن است آسیب ببینند.
پاکتهای پُر شده
برای ارسال اشیای کوچک که به حفاظت متوسط نیاز دارند، مانند جعبههای جواهرات، لوازم آرایش، رسانهها یا کتابها، میتوان از پاکتهای حبابدار استفاده کرد. این پاکتها معمولاً از کاغذ یا پلاستیک ساخته شدهاند و دارای لایهای از ضربه گیر برای جلوگیری از شکستگی هستند. حبابدار یک ماده محافظ محبوب است، اما نسبت به ضربه گیرهای ساخته شده از کاغذ خرد شده یا بازیافت شده، دوستدار محیط زیست نیست.
کیسه یا پاکت
برای محصولاتی که سبک و نشکن هستند، مثل لباس، یک پاکت ساده، کیف یا پاکت پلاستیکی کافی است. اینها فقط محافظت از خراش، لکه و سایر آسیبهای ناشی از اجسام خارجی و محیط را فراهم میکنند.
رایجترین نوع پاکتها، پاکتهای پلاستیکی هستند. پلاستیک مزیتهایی مثل سبکی، مقاومت در برابر پارگی و ضد آب بودن دارد اما در مقایسه با کاغذ، پایدارتر نیست. جایگزینهای جدیدی مثل پاکتهای کاغذ کرافت و پاکتهای قابل کمپوست، به دنبال کاهش زباله هستند و ارزش بررسی دارند.
مواد بسته بندی اضافی برای تجارت الکترونیک
اگر خوش شانس باشید، محصول شما فقط به یک لایه نازک از بستهبندی نیاز دارد تا به طور ایمن به دست مشتریان شما برسد.
اما اگر مثل اکثر فروشندگان هستید، محصول شما احتمالا به ظرف مخصوصی مانند شیشه، لوله، جعبه، کیسه یا پاکت نیاز دارد یا برای بستهبندی ایمن در جعبه پستی، به بالشتک اضافی احتیاج دارد. همچنین ممکن است به فضایی برای قرار دادن دفترچه راهنما، یادداشت تشکر یا سایر محتویات نیاز داشته باشید.
با این هدف، این موارد را در نظر بگیرید:
- پر کردن: مواد پرکننده، محصولات را در بستهبندی حملونقل خارجی تثبیت میکنند. فومهای استایروفومی قدیمی دیگر زیاد استفاده نمیشوند. بسیاری از فروشندگان ترجیح میدهند از جایگزینهای تجزیهپذیر ساختهشده از ذرت (بله، ذرت) استفاده کنند. و طیف گستردهای از مواد دیگر میتوانند برای محافظت از محصولات استفاده شوند، از جمله کاغذ کرافت، مقوای خردشده و زنجیرههای “بالشهای هوا” از جنس کاغذ یا پلاستیک. برای اقلام شکننده مانند ظروف شیشهای یا مواد غذایی فاسد شدنی، استفاده از یک پرکننده قالبی را در نظر بگیرید که به طور محکم اطراف محصول شما قرار بگیرد. این امر از خرد شدن آنها به ویژه اگر با سایر اقلام با هم بستهبندی شدهاند، محافظت میکند. خاک اره بازیافتی، مقوا و حتی مواد جامد ساختهشده از قارچ خشک شده را میتوان برای ایجاد یک پرکننده قالبی به کار برد.
- درجها، برگههای بستهبندی و رسیدها: علاوه بر خود محصول، میتوانید مواردی مانند دستورالعمل، کوپنهای تخفیف، دعوتنامه به رویدادهای فروشگاه و موارد دیگر را در بستهبندی خود قرار دهید. این موارد را میتوان روی محصول یا زیر آن، کنار هر محصول، یا روی درب داخلی جعبه قرار داد. مکان قرارگیری این موارد هر کجا که باشد، رسید و برگه تحویل کالا باید به راحتی قابل دسترسی باشد.
- کاغذ کادو و دستمال کاغذی: کاغذ رنگی یا کاغذ کادو میتواند به محصولات شما جلوهای خاص ببخشد، حس شگفتی را طولانیتر کند و یا تجربهای شخصیتر را رقم بزند. از طرف دیگر، میتوانید از کاغذ قهوهای ساده برای تاکید بر سادگی و توجه به محیط زیست استفاده کنید.
- برچسب و نوار: برچسبها میتوانند برای انتقال دستورالعملهای مراقبت یا افزودن جذابیت به بستهبندی شما استفاده شوند. حتی میتوانید چند برچسب مستقل و برند شده را به عنوان هدیهای اضافی برای مشتریان خود ضمیمه کنید که ممکن است به نوبه خود با استفاده از برچسبهای شما، به بازاریابی برندتان کمک کنند. نوار چسب روی بستهبندی نیز میتواند پیام قویای را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال نوار چسب شناخته شده آمازون را در نظر بگیرید که روی آن “Prime” نوشته شده است. نوار کاغذی با چسب فعال شده با آب قابل بازیافت و به اندازه کافی محکم برای اقلام سنگین است، در حالی که نوار چسب پلاستیکی شفاف راحت و سبکتر است.
این لوازم جانبی به ظاهر ساده میتوانند به تجربه مشتریان اضافه کنند. در یک بررسی یوتیوب از بستههای هنر اسنک، حتی به این نکته اشاره شده است که برچسب رایگان همخوانی با نوار چسب و دستورالعملهای محصول دارد، جزئیاتی که توسط جامعه هنری مورد توجه قرار میگیرد.
بسته بندی سفارشی تجارت الکترونیک
در مورد طراحی بستهبندی، شما دو انتخاب دارید.
میتوانید از بستهبندیهای معمولی و ساده که وظیفه خود را انجام میدهند استفاده کنید، یا میتوانید از بستهبندیهای سفارشی و برندینگ قوی استفاده کنید.
با توجه به وجود حواسپرتیها و رقابت زیاد در فضای آنلاین، راه دوم احتمالا بهترین انتخاب شماست. بستهبندی شما میتواند به تنهایی به عنوان یک عنصر قدرتمند استراتژی و بازاریابی تجارت الکترونیک لاشد.
برای مثال، جوولز را در نظر بگیرید. این تولیدکننده اروپایی کالسکهها و لوازم جانبی ممتاز، از بستهبندی خود برای جلب توجه مشتریان هدف (والدین) و کاربران اصلی (کودکان خردسال) استفاده میکند.
جولز تقریباً تمام کمپین بازاریابی خود را بر اساس بستهبندی قابل بازیافتش بنا کرده است. در راستای تعهد خود به پایداری، جعبههای حملونقل جولز شامل دستورالعملهایی برای تبدیل جعبههای مقوایی به هواپیماهای اسباببازی، لانه پرنده، صندلی مخصوص بچهها یا حیوانات اسباببازی است.
این روشها به شما کمک میکنند تا بستهبندیتان به یاد ماندنی شود:
- طرح رنگی و لوگو: هر چند ممکن است اضافه کردن رنگ به جعبهها، کیسهها و دیگر مواد هزینه بیشتری در پی داشته باشد، اما این عناصر میتوانند به افزایش آگاهی از برند شما کمک کنند. همچنین راههای کمهزینهتری برای جایگزینی رنگهای سفارشی وجود دارد. برای مثال، میتوانید با قیمتی نسبتا پایین یک تمبر سفارشی برای علامتگذاری بستهبندی خود سفارش دهید.
- فونت و سبک نوشتار: صدای برند شما باید راهنمای نوشتن هر متنی روی بستهبندی تجارت الکترونیکیتان باشد. علاوه بر این، هر فونت چاپی باید برندسازی فروشگاه آنلاین شما برای ایجاد ارتباط فوری با شرکت شما
- دستورالعملهای بازیافت: اگر مواد و ظروف شما قابل بازیافت هستند، دستورالعملهایی برای نحوه دفع صحیح آنها توسط مشتریانتان چاپ کنید. میتوانید این دستورالعملها را مستقیماً روی جعبه یا کیسه چاپ کنید و از کلماتی استفاده کنید که برند شما را منعکس میکند.
- لمس شخصی: یادداشتهای تشکر و راهنمایی استفاده از محصول یا پیشنهادات شخصی برای خریدهای بعدی میتواند بسیار مفید باشد. کسبوکار جعبه اشتراک برای افرادی که به مد علاقهمند هستند، میتوانید یادداشتی از یک استایلیست که سبکهای دیگری را برای امتحان کردن پیشنهاد میدهد، ضمیمه کنید.
نحوه شروع طراحی بستهبندی
ایجاد بسته بندی برای تجارت الکترونیک، فرآیندی است که خلاقیت را با کاربردی بودن ترکیب میکند و به علاوه شامل آزمایشهای زیادی میشود. مراحل مختلفی در این فرآیند وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی میکنیم:
- نیازمندیها را جمعآوری کنید. مطمئن شوید که قبل از شروع این پروژه، ابعاد محصول، وزن محصول، دستورالعملهای برندسازی و هر دستورالعمل ویژهای را در دست دارید.
- اعداد را حساب کن. هزینه های یکباره ایجاد بسته بندی (مانند طراحی) و هزینه های مربوط به هر واحد بسته بندی (مانند جعبه یا کیسه) که هر بار با سفارش بیشتر به وجود می آید را محاسبه کنید. همچنین هزینه های مربوط به وزن هر بسته را نیز در نظر بگیرید تا بتوانید به طور دقیق هزینه های کل را پیش بینی کنید.
- داستان بگو. هنگامی که به راه های گنجاندن برند، دستورالعمل محصول، مواد تشکیل دهنده و سایر مطالب در بسته بندی فکر می کنید، مطمئن شوید که همه این اطلاعات به ترتیب منطقی ارائه شده است.بیرونقبل از اینکه مشتری بسته را باز کند (داخل جعبه). با این حال، ممکن است بخواهید یک پاکت کوچک و رنگی به داخل در جعبه بچسبانید.
- یک نمونه اولیه بساز. قبل از تولید انبوه بستهبندی، با تأمینکننده خود یک سری نمونه محدود تولید کنید تا مطمئن شوید که بستهبندی شما مطابق انتظار شما به نظر میرسد و احساس میشود.
- آزمایش برای حفاظت آزمون سقوط، ضربهها و تکانهایی را که در حین حمل و نقل رخ میدهد، شبیهسازی میکند. استانداردهای آزمون سقوط متفاوت است، اما معمولاً شامل انداختن چند باره اقلام از ارتفاع مشخصی میشود. این کار برای بررسی مقاومت گوشهها، لبهها و سطوح بستهبندی انجام میشود.
- آزمون انسجام. از افراد خارج از تیم طراحی خود بازخورد بگیرید تا از جذاب و مفید بودن بستهبندی اطمینان حاصل کنید. از مشتریان وفادار خود بازخورد بخواهید یا در شبکههای اجتماعی نظرسنجی برگزار کنید تا ببینید کدام بستهبندی را مردم ترجیح میدهند.
- آزمایش عملی برای اطمینان از سازگاری بستهبندی و فرایند ارسال، از شرکتهای حمل و نقل مختلف استفاده کنید. ممکن است برخی از شرکتهای حمل و نقل منطقهای الزامات خاصی برای بستهبندی داشته باشند. به طور مشابه، برخی از ایالتها ممکن است الزامات قانونی برای ارسال انواع خاصی از کالاها مانند الکل، محصولات غذایی یا گیاهان داشته باشند. این موارد ممکن است به برچسبها یا اطلاعات ردیابی خاصی نیاز داشته باشند. البته آب و هوا نیز میتواند یک عامل باشد. ارسال یک دوجین گل رز به مینه سوتا برای روز ولنتاین نیازمند استراتژی متفاوتی نسبت به ارسال آنها به آریزونا است که شرایط گرم و خشک دارد. فروشگاه آنلاین Wix که به طور خودکار سفارشها را به انبارهای مناسب هدایت میکند، شمارههای ردیابی منحصر به فرد اختصاص میدهد و به شما امکان میدهد برچسبهای ارسال را مستقیماً از فروشگاه خود چاپ کنید.
- طراحی جدید را رونمایی و تبلیغ کنید. محتوای وبسایت، پستهای شبکههای اجتماعی و مواد تبلیغاتی را آماده کنید که مشتریان را از بستهبندی جدید مطلع کند. این اطلاعیه نه تنها به خریداران میگوید که محصولات تغییر نکردهاند، بلکه فرصتی است تا به پیشرفتهای پایدار در بستهبندی جدید و یا مزایای جدیدی مانند کاهش هزینههای ارسال، نور بتابانید.
ملاحظات بستهبندی تجارت الکترونیکی
بستهبندی تجارت الکترونیک، فراتر از محافظت ساده از محصول، فرصتی برای برقراری ارتباط با مشتریان، بازگو کردن داستان برند شما و ارائه اطلاعات لازم به خریداران برای لذت بردن از محصولات تحویل داده شده به در خانهشان را فراهم میکند.
در این فرآیند عجله نکنید و از کیفیت مواد غافل نشوید. راه حلی پیدا کنید که به خوبی نشان دهنده برند شما باشد و تجربه مشتریان را عالی کند.
مقاومت از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بستهبندی باید از محصولات در طول حمل و نقل محافظت کند، بنابراین از مواد بادوام استفاده کنید و سایز مناسب را انتخاب کنید تا از جابجایی اجناس جلوگیری شود. وزن نیز برای هزینههای حمل و نقل مهم است.
از طرفی، پایداری روز به روز اهمیت بیشتری پیدا میکند. مشتریان آگاهی محیط زیستی بیشتری دارند، بنابراین استفاده از مواد قابل بازیافت، تجزیهپذیر یا کمپوست، میتواند تصویر برند شما را نیز تقویت کند.
سوم، به تجربه باز کردن بسته بندی توجه کنید. بسته بندی خلاقانه و برند شده میتواند رضایت مشتری را افزایش داده و اشتراک گذاری در رسانههای اجتماعی را تشویق کند. جعبههای سفارشی، نوار چسب برند شده و یادداشتهای شخصی میتوانند اولین برداشت به یاد ماندنی را خلق کنند. همچنین نباید به صرفه جویی در هزینه ها غافل شد؛ انتخاب مواد و طرحی که هزینه ها را پایین نگه می دارند، بدون اینکه کیفیت را به خطر بیندازند، برای حفظ سودآوری کلیدی است.
امنیت هم بسیار مهم است، به ویژه برای اقلام با ارزش بالا. بسته بندی ضد دستکاری میتواند به مشتریان آرامش خاطر بدهد.
در نهایت، سهولت بازگرداندن کالا برای مشتریان را در نظر بگیرید. بستهبندی قابل استفاده مجدد میتواند این فرآیند را سادهتر کند و تجربه مشتری را بهبود بخشد و احتمال خرید مجدد را افزایش دهد. بستهبندی موفق تجارت الکترونیکی ترکیبی هوشمندانه از این موارد است که به نیازهای خاص محصول و انتظارات مشتری توجه میکند و در عین حال با ارزشها و اهداف برندتان همخوانی دارد.
پرسش و پاسخ درباره بستهبندی تجارت الکترونیک
بستهبندی تجارت الکترونیکی چیست؟
بستهبندی تجارت الکترونیک، بستهبندیای است که برای ارسال محصولات خریداری شده آنلاین استفاده میشود. انتخاب بستهبندی مناسب برای محصولاتتان بسیار مهم است، زیرا میتواند بر تجربه مشتری و تصویر برند شما تأثیر بگذارد.