سئوی B2B در مقابل سئو B2C، ممکن است فکر کنید که آنها تفاوت چندانی با هم ندارند، اما بازاریابان B2B و B2C مخاطبان مختلفی را هدف قرار می دهند و اغلب اهداف متفاوتی دارند. در نتیجه، آنها رویکردهای متفاوتی را برای سئو در نظر می گیرند.
شباهت هایی وجود دارد (مانند SEO فنی: بهینه سازی موبایل و سرعت بارگذاری سریع صفحه برای همه ضروری است). همچنین تفاوتهای کلیدی (سفر خریدار، تمرکز کلمه کلیدی، استراتژیهای محتوا، ساخت لینک و معیارهای کلیدی) وجود دارد. مهم نیست که مخاطب شما چه کسی باشد، فعالیت سئوی شما باید همیشه بر ارائه محتوای با کیفیت بالا و متمرکز بر کاربر متمرکز باشد
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) جزء ضروری هر استراتژی بازاریابی محتوا است، چه مخاطب B2B یا B2C را هدف قرار دهید. اما هنگام کار در این دو بازار مختلف، تفاوتهای کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفت.
اگر شما یک بازاریاب دیجیتال هستید که از یکی از این بازارها به بازارهای دیگر تغییر می کند، یا برای برندی کار می کنید که هم مخاطبان B2B و هم B2C را هدف قرار می دهد، درک این تفاوت ها برای اطمینان از اینکه شما از آن استفاده می کنید بسیار مهم است. رویکرد درست در این مقاله، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه تاکتیک های سئوی خود را تطبیق دهید، بنابراین می توانید اطمینان حاصل کنید که محتوای شما به راحتی برای مخاطبان مناسب قابل یافتن است.
تعریف B2B SEO و B2C SEO
B2B سئو به بهینه سازی محتوای شما اشاره دارد برای جذب مشتریان تجاری این توسط بازاریابانی استفاده میشود که شرکتهایشان محصولات و خدماتی را ارائه میدهند که به مشتریان تجاری ارائه میدهند، مانند راهحلهای نرمافزار تجاری و خدمات حرفهای مانند مشاوره، مدیریت امکانات یا پشتیبانی فناوری اطلاعات، فقط برای نام بردن از چند مورد.
در مقابل، سئو B2C همچنین در مورد دسترسی به محتوای شما برای مصرف کنندگان فردی است. سئو B2C توسط هر برند مصرف کننده ای که می خواهد به صورت آنلاین به مشتریان دسترسی پیدا کند، چه در خرده فروشی مد، مخابرات، کالاهای مصرفی سریع، خدمات مالی شخصی یا هر تعداد دیگری از صنایع متمرکز بر مصرف کننده، انجام می شود.
SEO B2B و B2C دارای اهداف و ویژگی های مشترک هستند:
- از طریق موتورهای جستجوی آنلاین، به ویژه گوگل، محتوای خود و نام تجاری خود را برای مخاطبان آسان کنید.
- اطمینان از اینکه محتوای شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) رتبه بالایی دارد.
- اطمینان حاصل کنید که محتوای شما برای پاسخگویی به هدف جستجو، نکات دردناک، سوالات و نیازهای مخاطبان شما طراحی شده است.
- بهینه سازی جنبه های فنی وب سایت خود برای اطمینان از مثبت بودن تجربه کاربری (به عنوان مثال، با اطمینان از سرعت بارگذاری سریع صفحه و بهینه سازی محتوا برای مشاهده در دستگاه های تلفن همراه و همچنین دسکتاپ).
افسانه خریدار B2B کاملا منطقی
اگرچه هنوز تفاوتهای کلیدی وجود دارد (همانطور که در زیر بحث خواهیم کرد)، خطوط بین سئو B2B و B2C ممکن است گاهی مبهم باشد. این عمدتاً به این دلیل است که بازاریابان بیشتر و بیشتری کشف میکنند که احساسات در واقع نقش بسیار بیشتری در تصمیمگیری خرید B2B ایفا میکنند.
برای سالها، خرد مرسوم بازاریابی میگفت که مشتریان B2C از نظر احساسی هدایت میشوند، در حالی که خریداران B2B به طور منطقی هدایت میشوند. در حالی که این درست است که خریداران B2B اغلب قبل از تصمیم گیری برای خرید اطلاعات واقعی جامع را جستجو می کنند، همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که آنها هنوز هم انسان هایی با نیازها و ترجیحات عاطفی هستند.
بازاریابان باتجربه می دانند که خریداران B2B از نظر احساسی روی کار خود سرمایه گذاری می کنند و به بحث های فروش که در سطح شخصی برای آنها جذاب است پاسخ می دهند. به طور خلاصه، مهم است که به یاد داشته باشید که سئو B2B نیز باید طوری طراحی شود که احساسات خریداران را جلب کند. این بدان معناست که محتوای خود را طراحی و بهینه کنید تا نقاط درد و رنج مخاطبان شما را احساس کند و نسبت به موقعیت آنها همدلی نشان دهد، مهم نیست که کدام بازار را هدف قرار می دهید.
به عنوان مثال، به جای تمرکز صرفاً بر روی مزایای عملکردی یا مالی محصول یا راه حل خود، حتماً جنبه های انسانی را در محتوای خود ادغام کنید. در مورد اینکه چگونه راه حل B2B شما به مشتریان شما کمک می کند تا به طور مؤثرتری با هم کار کنند، فرهنگ شرکت آنها را تقویت می کند یا زمان را برای تمرکز آنها بر روی وظایف معنی دارتر آزاد می کند، صحبت کنید.
B2B SEO در مقابل B2C SEO: بنابراین، تفاوت های واقعی چیست؟
اکنون که همپوشانیهای بین B2B و B2C SEO را پوشش دادهایم، بیایید به تفاوتهای اصلی نگاه کنیم:
تحقیق کلمات کلیدی
خیاطی تحقیق کلمات کلیدی هدف مخاطبان شما برای هر استراتژی سئو بسیار مهم است. بازاریابی محتوای B2B معمولاً به سمت مخاطبان بسیار تخصصی هدایت می شود، بنابراین کلمات کلیدی باید شامل اصطلاحات خاص صنعت و اصطلاحات فنی باشند. کلمات کلیدی B2C می توانند بیشتر بر زبان روزمره مورد استفاده افرادی تمرکز کنند که ممکن است واژگان فنی دقیقی برای توصیف آنچه به دنبال آن هستند نداشته باشند.
تفاوت اصلی دیگر این است که سفرهای مشتریان B2B اغلب طولانی تر و پیچیده تر است. در نتیجه، بازاریابان B2B باید کلمات کلیدی را شناسایی کنند که با هدف جستجوی خریداران بالقوه در هر مرحله از سفر، از آگاهی گرفته تا توجه و فراتر از آن، طنین انداز شود.
استراتژی محتوا
همچنین در اینکه کدام نوع محتوا بیشترین تأثیر را خواهد داشت، تفاوت وجود دارد. خریداران B2B علاقه بیشتری به مقالات عمیق، وایت پیپرها و مطالعات موردی دارند، که همگی باید به گونه ای طراحی شوند که به آنها در تصمیم گیری مطمئن و آگاهانه کمک کند. در مقابل، مشتریان B2C، فرمتهای بهراحتی قابل دسترسی و جذاب بصری مانند آموزشهای مصور، ویدیوها و اینفوگرافیکها را ترجیح میدهند. با این حال، خطوط در اینجا نیز می توانند مبهم باشند، زیرا محتوای سرگرم کننده و متمرکز بر کاربر نیز تأثیر زیادی بر مخاطبان B2B می گذارد.
یکی از نمونههای عالی این Dropbox است کمپین بازاریابی محتوای Dynamix B2B، که حول یک تست شخصیت رایگان ساخته شده است که به بازاریابان امکان می دهد شخصیت بازاریابی خود را کشف کنند. این کمپین B2B متمرکز بر مردم و احساساتی شدن منجر به یک افزایش 220 درصدی در تولید سرب.
استراتژی های لینک سازی
اقتدار دامنه یک عامل تعیین کننده برای موفقیت در سئو و مخصوصاً برای بازاریابان B2B که عموماً بیشتر از همتایان B2C خود بر روی نمایش رهبری فکری و بینش های اصلی متمرکز هستند مفید است. برای بازاریابان محتوای B2B، سرمایه گذاری در به دست آوردن بک لینک از طریق روابط عمومی و پست مهمان، هوشمندانه است. بازاریابان B2C معمولاً از تمرکز بر اشتراکگذاری رسانههای اجتماعی، همکاریهای تأثیرگذار و پیوندها در حوزههای سبک زندگی سود بیشتری میبرند.
تجزیه و تحلیل و عملکرد
بازاریابان B2B معمولاً معیارهای متفاوتی را نسبت به بازاریابان B2C هنگام ارزیابی عملکرد محتوای SEO آنها دنبال می کنند. این به این دلیل است که این دو نوع بازاریابی اغلب اهداف متفاوتی دارند. در حالی که بازاریابی محتوای B2B بیشتر مبتنی بر فروش و تبدیل است، بازاریابی B2B بازی طولانی تری را انجام می دهد. ایجاد سرنخ، افزایش آگاهی از نام تجاری و ایجاد اعتبار دامنه اغلب به همان اندازه اولویت های مهم برای بازاریابان B2B است که مستقیماً فروش را هدایت می کند. بنابراین، نظارت بر ثبت نام ها، ترافیک جدید و بک لینک ها راه های مفیدی برای بازاریابان B2B هستند تا عملکرد محتوای SEO خود را ارزیابی کنند.
بهترین روش ها برای کمک به دستیابی به اهدافتان
علیرغم تفاوتهای بین دو بازار، بازاریابان B2B و B2C میتوانند از بسیاری از بهترین شیوههای سئو سود ببرند – تا زمانی که استراتژی سئو خود را با نیازها و ترجیحات بازار خاص خود هماهنگ کنید. در اینجا برخی از بهترین روش ها برای گنجاندن در استراتژی خود آورده شده است:
مخاطب شناسی جامع
نظرسنجی ها و مصاحبه ها را با مشتریان، اعضای تیم پشتیبانی مشتری، نمایندگان فروش و سایر کارمندان مشتری در شرکت خود انجام دهید تا اطلاعات دقیقی از نقاط درد، نیازها و ترجیحات مشتریان خود به دست آورید. از یافته های خود برای ایجاد پرسونای دقیق مخاطب استفاده کنید. مخصوصاً برای بازاریابان B2B، به یاد داشته باشید که در هر مرحله از قیف فروش یا سفر خریدار، روی تفاوتهای علایق شخصی خود تمرکز کنید.
استراتژی های کلمات کلیدی مناسب
بر اساس آنچه در مورد نیازها، علایق و نکات دردناک مشتریان خود می دانید، تحقیقات کلیدواژه ای را انجام دهید که نشان دهنده هدف جستجوی آنها باشد. روی کلمات کلیدی با نمره دشواری واقعی (کمتر یا برابر با اعتبار دامنه وب سایت شما) تمرکز کنید. کلمات کلیدی دم بلند نسبت به عبارات رایج تر رقابتی کمتری دارند، اما اغلب می توانند بینش ارزشمندی در مورد هدف جستجوی خریداران شما ارائه دهند.
تنوع محتوا
از ترکیبی از قالبها و کانالهایی استفاده کنید که میدانید برای مخاطبان شما جذابیت بیشتری دارد.
محتوای با کیفیت بالا و کاربر محور
مهمتر از همه، مطمئن شوید که محتوای شما واقعاً برای مخاطبان مفید و ارزشمند است. بالاخره کیفیت محتوا و تجربه کاربری جزو معیارهای اصلی گوگل هستند برای تعیین رتبه بندی محتوای شما، مهم نیست که چه کسی را هدف قرار می دهید. تمرکز کاربر همچنین به معنای ارائه یک تجربه محتوای روان، با محتوای بهینه شده فنی و سازگار با موبایل است.
رویکرد مناسب برای مخاطب مناسب
علیرغم تفاوتهای فراوان، سئوی B2B و B2C هر دو به یک چیز منتهی میشوند: همراستایی محتوای خود با مخاطبان، بنابراین میتوانید بهترین تجربه محتوای ممکن را ارائه دهید و در عین حال به حداکثر دید برای برند خود دست پیدا کنید.
مانند بسیاری از موضوعات در بازاریابی، همیشه استثناهایی از قوانین وجود دارد. با این تفاوت که یک قانون وجود دارد که صرف نظر از هر چیزی اعمال می شود: بهترین کاری که می توانید برای افزایش رتبه SERP محتوای خود انجام دهید، تمرکز بر ایجاد محتوای با کیفیت بالا است که واقعاً نیازهای مخاطبان شما را برآورده می کند.
سئو یک چشم انداز پیچیده و همیشه در حال تغییر است، با مشاوران محتوای ما در تماس باشید، ما خوشحالیم که کمک می کنیم!