الگوریتم برت BERT چیست؟
پیش از آن که با نحوه کار الگوریتم برت آشنا شویم، بیایید ببینیم الگوریتم برت BERT چیست؟ الگوریتم برت، یک چارچوب یادگیری ماشین (Machine Learning) منبع باز است که برای پردازش زبان طبیعی یا NLP (Natural Language Processing) طراحی شده است. این ابزار به رایانهها برای درک معنای ابهامات در زبان، با استفاده از متنهای مجاور آن، کمک میکند.
عبارت BERT، مخفف Representations Encoder Bidirectional from Transformers است که نشان میدهد این الگوریتم یک مدل یادگیری عمیق است که در آن هر عنصر خروجی به عناصر ورودی متصل شده و وزن (weightings) آنها به شکل پویا (dynamic) براساس اتصال بین آنها محاسبه میشود. در NLP به این فرآیند “attention” گفته میشود. برخلاف مدلهای زبان قدیمی که تنها قادر به خوانش متنهای ورودی به صورت یکطرفه (از چپ به راست یا از راست به چپ) بودند، الگوریتم برت قادر است این کار را به صورت همزمان و در هر دو جهت انجام دهد.
با این قابلیت دوسویه، برت برای دو وظیفه مجزا اما مرتبط در NLP برنامهریزی شده که شامل مدلسازی زبان ماسکدار یا MLM (Masked Language Modeling) و پیشبینی جمله بعدی (Next Sentence Prediction) است. مدل MLM طراحی شده تا یک کلمه را در یک جمله پنهان کرده و سپس برنامه پیشبینی کند که چه کلمهای بر اساس زمینه پنهان شده (Masked)، مخفی شده است. در مدلسازی پیشبینی جمله بعدی نیز هدف آن است که برنامه پیشبینی کند که آیا دو جمله داده شده ارتباطی منطقی با یکدیگر دارند یا رابطه آنها تنها تصادفی است. درک این مسئله به خوبی نشان میدهد که برت گوگل چطور این قدر خوب زبان گفتار را میفهمد.
الگوریتم برت چگونه کار می کند؟
در تکنیکهای متنوع NLP، هدف آن است که درک زبان انسان طبیعی و محاورهای صورت گیرد. در الگوریتم برت این روند با پیشبینی کلمات در جاهای خالی انجام میشود. در مدلهای دیگر، برای این شکل درک از زبان طبیعی انسان به مجموعه بزرگی از دادههای آموزشی برچسبدار نیاز است که باید توسط تیمهای زبانشناسی به صورت دستی برچسبگذاری شود.
اما الگوریتم BERT با استفاده از یک مجموعه متن ساده بدون برچسب این کار را انجام داده و با استفاده از آن در برنامههایی مانند جستجو در گوگل، این روند را بهبود میدهد. در نتیجه این الگوریتم میتواند با حجم روزافزونی از محتواهای قابل جستجو سوالات سازگار شده و با مشخصات مورد نظر کاربر منطبق باشد. این فرآیند تحت عنوان یادگیری انتقالی Transfer Learning) شناخته میشود.
پیادهسازی الگوریتم برت با تحقیقات گوگل درباره “Transformer” امکان پذیر شده است. ترانسفورماتورها به عنوان بخشی از این مدل ظرفیت بیشتری برای درک پیشزمینه و ابهام در زبان به برت میدهد. در واقع ترانسفورماتورها این کار را با پردازش رابطه کلمات با یکدیگر انجام میدهند نه آن که آنها را یک به یک پردازش کنند. با بررسی تمام کلمات مجاور، ترانسفورماتور به الگوریتم برت اجازه میدهد تا یک متن را به صورت کامل درک شده و در نهایت هدف کاربر از جستجو را دریابد. به این ترتیب میتوان متوجه شد که الگوریتم برت چگونه عمل میکند و درک هدف کاربران چگونه انجام میشود.
تفاوت رنک برین (Rankbrain) با برت (BERT)
زمانی که روند کار الگوریتم برت را بررسی میکنیم، بسیاری ممکن است تصور کنند که عملکرد آن شبیه به الگوریتم رنک برین (Rankbrain) است. اگرچه این دو الگوریتم شباهتهایی به یکدیگر دارند، اما آیا میتوان گفت که برت همان رنک برین جدید است؟
برای پاسخ به این سوال، بهتر است ابتدا شباهتها را بررسی کنیم. برت و رنک برین هردو توسط الگوریتم اصلی “Hummingbird” گوگل کنترل میشوند، از هوش مصنوعی استفاده کرده و بر درک هدف پشت یک عبارت جستجو تمرکز دارند؛ بنابراین هر دو آنها به ارائه بهترین نتیجه ممکن کمک میکنند.
تفاوت رنک برین (Rankbrain) با برت (BERT)در طرز کار آن مشخص میشود. RankBrain بیشتر در درک هدف کاربر برای کلمات کلیدی طولانی، خاصتر و ناشناخته عملکرد بهتری دارد در حالی که BERT، به درک ظرافتهای زبان طبیعی میپردازد.
تاثیر BERT Algorithm در سئو و روشهای بهینه سازی
یکی از سوالات متداول درباره این الگوریتم مطرح میشود، درباره تاثیر BERT Algorithm در سئو و روشهای بهینه سازی آن است. زمانی که گوگل رنک برین را منتشر کرد، به وضوح بیان کرد که چیزی تحت عنوان بهینه سازی سئو برای این الگوریتم وجود ندارد. همین مسئله درباره الگوریتم برت نیز وجود دارد. با این حال اما همیشه در سئو راههای متعددی برای بروزرسانیهای الگوریتم به شکلی خلاقانه وجود دارد که امکان ارائه استراتژیهایی را برای بروز ماندن در الگوریتمهای گوگل فراهم میکند.
براساس آنچه که گوگل همواره توصیه میکند، برای اغلب بهینهسازیهای ممکن تنها کافی است رو کاربران تمرکز کنید. فلسفه گوگل هیچگاه تغییر نکرده و میتوانید با پیروی از این اصل، به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنید. البته با پیشرفتهای هوش مصنوعی گوگل عملکرد بسیار بهتری در درک خواستههای کاربران داشته و هدف آنها از جستجوی کلمات کلیدی را شناسایی میکند.
آیا استفاده الگوریتم برت مؤثر است؟
بهعنوان یک اصل کلی، تنها کاری که برای بهرهمندی از تأثیر استفاده از الگوریتم برت باید انجام دهید، این است که طبق معمول همیشه روی تولید محتوای مناسب و هدفمند برای کاربر تمرکز کنید. به این ترتیب همه چیز به تلاش گوگل در درک هرچه بهتر جستجوی کاربران و تطابق نتایج مورد نیاز آنها با عبارتهای جستجو، بستگی خواهد داشت.
از آنجایی که گوگل الگوریتم برت را به عنوان بزرگترین جهش در 5 سال گذشته و در تاریخ جستجو در اینترنت معرفی میکند، به راحتی میتوان متوجه شد که این الگوریتم در کارآمدی موتورهای جستجو در پاسخ به نیاز کاربران پیشرفت زیادی داشته است. بهعلاوه 10% از نمایش تمام دادهها تحت تأثیر این بروزرسانی قرار گرفته و در پاسخ به این سوال که آیا استفاده الگوریتم برت مؤثر است یا نه، میتوان گفت که بله؛ این فرآیند به وضوح روی تجربه بهتر کاربران اثر میگذارد.
یکی از سوالات دیگری که درباره تأثیر این الگوریتم ممکن است برای کاربران به وجود آمده باشد، این است که آیا الگوریتم BERT برای زبان فارسی هم فعال است؟ براساس اطلاعاتی که گوگل در اختیار ما قرار داده، این الگوریتم قطعاً برای تمام زبانهای دنیا از جمله فارسی فعال خواهد شد. البته اجرایی شدن آن به زبان فارسی قطعاً به زمان نیاز دارد.
الگوریتم BERT بیشتر بر روی کدام کوئری تاثیر میگذارد؟
زمانی که گوگل بروزرسانیهای قابل توجه، مانند آنچه در مارس 2019 منتشر شد را اعمال میکند، تأثیراتی که روی نتایج جستجو دارد توجهات را به خود جلب میکند. اما یکی از مواردی که برای بسیاری افراد جای بحث بوده، این است که هنوز اطلاعات دقیقی از تأثیرات و جابجایی رتبه سایتها پس از اعمال الگوریتم برت Bert در دسترس نیست.
دلیل اصلی این مسئله، این است که این الگوریتم روی کوئریهای طولانی و دیالوگ محور تمرکز دارد و از آنجایی که متخصصان سئو کلمات کلیدی طولانی را هدف قرار نمیدهند، تأثیرات استفاده از مدلهای برت برای جستجو روی بسیاری از سایتها مشهود نیست.
خلاصه الگوریتم برت
گوگل به عنوان شناختهشدهترین موتور جستجوی اینترنتی در دنیا میلیونها کاربران فعال دارد. این ابزار از طریق الگوریتمهایی که همواره در حال انتشار و بروزرسانی هستند، جستجو در اینترنت را بسیار سادهتر کرده است. یکی از این الگوریتمها، الگوریتم برت یا BERT است. برت یکی از جدیدترین الگوریتمهای معرفی شده توسط گوگل است که به دلیل تأثیر بالایی که در نمایش نتایج بسیار هدفمند و مرتبط با نیاز کاربران داشته، سروصدای زیادی به پا کرده است.
در این مطلب هر آنچه را که درباره الگوریتم برت و نحوه عملکرد آن لازم است بدانید بررسی کرده و دیدیم که اثرگذاری آن به چه شکل است و به سؤالات مهم پیرامون الگوریتم برت پاسخ دادیم. در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد الگوریتم برت از طریق صفحه مشاوره سئو با ما تماس گرفته تا این مسیر را با هم در مسیر خدمات سئو پیش ببریم.