09376996070 (سفارش سئو، سایت و تبلیغات)

ساخت نقشه راه سئو برای افزایش عملکرد

آنچه در این مقاله می خوانید:

نقشه راه سئو مکانی برای برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و اولویت‌بندی کارهای استراتژی سئو این فقط یک لیست ساده از کارها نیست، بلکه یک تصویر جزئی با تاکتیک ها، وظایف و زمان بندی ها است.

نقشه راه سئو شما نشان می‌دهد که تیم شما چگونه فرصت‌های کلیدی سئو را متعادل کرده و روی آن‌ها کار می‌کند. این ممکن است چیزی شبیه به این باشد:

چرا هر حوزه به یک نقشه راه سئو نیاز دارد؟

هر کسب و کاری اولویت های منحصر به فردی دارد و نقشه راه سئو به شما کمک می کند تا به آنها پایبند باشید.

  • ارتباط دادن فعالیت‌های سئو با اهداف کلی کسب‌وکار
  • توانمندسازی همکاری آگاهانه و چند رشته‌ای
  • بهینه سازی موتور جستجو را به بهترین نحو برای به حداکثر رساندن بازده سرمایه (ROI)

نقشه راه سئو، به همه ذینفعان در تیم‌ها کمک می‌کند تا اهمیت هر مورد را به‌وضوح درک کنند و علاوه بر آن، نحوه انجام هر وظیفه را به آن‌ها نشان می‌دهد.

این برای مدیران تیم و کسب‌وکار، منطق پشت تصمیمات را نشان می‌دهد. هم‌زمان، این امر ارتباطات و اجرای کار را برای مشارکت‌کنندگان ساده‌تر می‌کند.

در اصل، هر عضوی از تیم که بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) برایش اهمیت دارد یا با آن ارتباطی دارد، باید به نقشه راه شما دسترسی داشته باشد.

ارتباط بین تیم‌های بازاریابی و مهندسی

نکته قابل توجه این است که این سند به طور کلی به عنوان سند اصلی برای راهنمایی تعامل بین تیم‌های بازاریابی و محصول و مهندسی به شمار می‌رود.

این کار به ترجمه فعالیت‌های سئو به نقشه راه توسعه بزرگ‌تر کمک می‌کند، زیرا درک سطح تلاش، ارزش و زمان‌بندی ایده‌آل مرتبط با هر کار را آسان می‌کند.

مشاهده این مطلب  13 نمونه طراحی وب‌سایت لوکس برای الهام گرفتن

استراتژی سئو در مقابل نقشه راه سئو

بدون استراتژی سئو قوی، نقشه راهی وجود ندارد. و استراتژی هم بدون نقشه راه به نتیجه نمی‌رسد.

رابطه این دو به این صورت است:

  • استراتژی سئو اهداف اصلی و ارزش آنها را در سطح بالایی تعیین می‌کند. چه چیزی و چرا به همراه جدول زمانی، بودجه و منابع
  • نقشه راه سئو اضافه می‌کندچگونه و وقتی (با مرتبط کردن آن‌ها به اقدامات، فوریت و اولویت‌بندی)

هدف اصلی نقشه راه شما، تعیین کارهایی است که بیشترین پیشرفت را در جهت اهداف شما ایجاد می‌کنند و اولویت‌بندی آن‌ها بر همین اساس؛ با در نظر گرفتن ظرایف کسب و کار.

چگونه نقشه راه سئو بسازیم

(ایجاد نقشه راه سئو شما به این موارد بستگی دارد:)

  • با تمام کارها
  • افزودن میزان مناسب اطلاعات زمینه ای مرتبط با پروژه
  • با استفاده از قالبی قابل فهم برای ذینفعان مختلف در تیم

اینطور شروع کنید:

راهنمای SEO شما باید شامل چه مواردی باشد

وظایف مهم‌تر و گسترده‌تر سئو همیشه در اولویت هستند، اما به‌صورت جداگانه عمل نمی‌کنند. نقشه راه سئو، روشی برای مدیریت همه بخش‌های متحرک به‌طور همزمان است تا همه بتوانند چگونگی ارتباط هر قطعه با کل را ببینند.

یعنی تمام طرح‌ها باید قبل از هر چیز دیگری اجرا شوند.

نمونه‌هایی از اقدامات سئو برای نقشه راه شما

لیست زیر کامل نیست، اما می‌تواند نقطه شروعی مفید برای پوشش بیشتر موارد باشد.

حوزه تمرکز سئو، مثال‌های مرتبط از کار گزارش ردیابی داده ها، تجزیه و تحلیل، داشبورد، تحقیقات، تجربه کاربری شاخص‌های اصلی وب دسترسی‌پذیری، معماری اطلاعات بهینه‌سازی فنی سایت خزیدن، نمایه سازی نشانه‌گذاری اسکیما رندرینگ جاوا اسکریپت، مهاجرت‌ها بازاریابی محتوا انتشار محتوا، تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل شکاف، حذف محتوای قدیمی قدرت پیوند داخلی، ساخت لینک، حمایت روابط عمومی (تخصص – تجربه – اقتدار – قابل اعتماد) سئو محلی ثبات NAP، نشانه‌گذاری محلی، و ایجاد جامعه بین‌المللی‌سازی
برچسب زبان (موضعی سازی، با استفاده از شبکه‌های تحویل محتوا (CDN))

مشاهده این مطلب  انتخاب ساختار مناسب برای طراحان: LLC یا S Corp

چه جزئیاتی باید بگنجانید؟

چه نقشه راهتان در یک صفحه گسترده باشد و چه روی یک پلتفرم مدیریت پروژه ساخته شود، ارائه سطح مناسبی از زمینه کلیدی است. با این فیلدها/ستون ها شروع کنید:

  • موضوع اقدام تیم باید چه کاری انجام دهد؟
  • فرصت این تلاش چه تاثیری بر شاخص‌های کلیدی عملکرد کسب و کار خواهد داشت؟
  • اولویت: این فرصت چقدر ضروری است؟ (خیلی بالا، متوسط، پایین)
  • سطح تلاش برای رسیدن به این هدف، چه منابع تیمی لازم است؟
  • هم‌راستایی اهداف این به کدام یک از اهداف اصلی تجاری مربوط می‌شود؟
  • وضعیت تا الان چه پیشرفتی حاصل شده است؟
  • تاثیر سئو تاثیر روی عملکرد وبسایت بالا، متوسط یا پایین خواهد بود؟
  • زمان‌بندی هدف با در نظر گرفتن سایر کارها و اولویت‌ها، چه زمانی باید کار شروع شود؟

چگونه نقشه راه خود را سازماندهی کنید

بهترین راه برای سازماندهی نقشه راه سئو شما، سازماندهی آن در چندگانه روش‌های مختلف

منظورم از این چه بود؟

نقشه راه سئو ابزاری برای برقراری ارتباط با سطوح و بخش‌های مختلف کسب‌وکار است و ایجاد روش‌های مختلف برای نگاه کردن به این نقشه راه، دیدگاه مورد نیاز ذینفعان مختلف را فراهم می‌کند.

این چند مورد از رایج‌ترین ها هستند:

فهرست

این دیدگاهی است که احتمالا نقشه راه خود را در آن خواهید ساخت. این دیدگاه کلاسیک صفحه‌گسترده است که تمام اطلاعات کلیدی را در یک صفحه نمایش می‌دهد.

مورد استفاده ذینفعان برای متخصصان سئو، مدیران محصول و سرپرستان تیم‌ها مفید است تا کارهای سئو را به نقشه‌های توسعه و یا بازاریابی تبدیل کنند.

کانبان

نمای کنبان با سازماندهی کار بر اساس پیشرفت آن، دید خوبی از روند کار و کارهای در حال انجام ارائه می‌دهد و به راحتی می‌توانید ببینید چه چیزی در حال پیشرفت است و چه چیزی در راه است. این نما معمولا از نظر اطلاعاتی که نمایش می‌دهد، نسبت به نمای لیست پیش‌فرض ساده‌تر است.

مشاهده این مطلب  8 پادکست فوق‌العاده سئو برای ارتقای دانش شما

مورد استفاده ذینفعان نگاه کردن به کار از این منظر به متخصصان سئو، مدیران محصول، توسعه‌دهندگان و هر کسی که مسئولیت یک کار را بر عهده دارد، اجازه می‌دهد تا به‌راحتی و به‌سرعت پیشرفت آن را رصد کند.

جدول زمانی

این نمایشی از یک تقویم است که تمام ابتکارات در کنار یکدیگر ترسیم شده‌اند. سطح جزئیات در این نمایش می‌تواند متفاوت باشد. اما مانند نمای کانبان، تمرکز روی …وقتی جنبه

مورد استفاده ذینفعان مفید برای متخصصان سئو، مدیران محصول و مدیران کسب‌وکار که می‌خواهند ببینند کارها چقدر با اهداف و برنامه‌های زمانی شرکت همسو هستند.

چگونه نقشه راه سئو خود را اولویت‌بندی کنید؟

در این مرحله، شما یک لیست کارهای سئو ایجاد کرده‌اید، که به تنهایی فایده چندانی ندارد. اولویت‌بندی، زمان‌بندی و دلیل انجام کارها، سِری که باعث پیشرفت می‌شود را تشکیل می‌دهند.

در اینجا راهی برای تسلط بر این گام حیاتی آمده است:

ارزیابی ارزش و هزینه کار

ایده‌های زیادی می‌توانند تاثیر قابل توجهی داشته باشند، اما با توجه به اهداف، واقعیت‌ها و منابع کسب و کار شما، فقط تعداد کمی از آنها عملی هستند.

به طور کلی، شما هنگام ایجاد مطالعه توجیهی برای هر مورد، سپس نامزدها راه خود را به نقشه راه شما پیدا می کنند، که با استفاده از یک روش امتیازدهی که اغلب به عنوان ارائه ارزش وزنی شناخته می شود، ارزش را در مقابل سطح تلاش وزن می کند.

می‌توانید از هر مقیاس عددی (مثل ۱-۵ یا دنباله فیبوناچی) استفاده کنید. مهم این است که همه موارد زیر را به طور جداگانه امتیازدهی کنید:

  • سطح تلاش تیم برای این کار چقدر است؟
  • این چه تاثیری بر شاخص‌های کلیدی سئو مثل رتبه‌بندی، کلیک و تبدیل خواهد داشت؟
  • خطرات عدم انجام کار برای کسب و کار چیست؟ با این کار چه فرصت هایی را از دست می دهیم یا برای رقبا ایجاد می کنیم؟
  • با توجه به رقابت، عملکرد فعلی و اهداف تجاری، رسیدگی به این کار تا چه اندازه ضروری است؟
مشاهده این مطلب  فروشگاه ووکامرس خود را با ادغام جدید استرایپ در WP Engine ارتقا دهید.

می‌توانید از این نمرات جداگانه برای ایجاد محاسبه‌ای استفاده کنید که به هر ابتکار عمل امتیاز کلی بدهد.

این امکان را فراهم می‌کند که کارها را به طور سریع و دقیق با هم مقایسه کنید.

با کارهای سریع و آسان شروع کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای اولویت‌بندی، یافتن مواردی است که تاثیر بالایی دارند اما زمان و تلاش کمی می‌طلبند. این موارد «پیروزی‌های سریع» هستند. انجام دادن این پیروزی‌های سریع، حمایت و منابع لازم برای انجام کارهای دیگر با تاثیر بالا که نیاز به تلاش بیشتری دارند را به دست می‌آورد.

مثلاً تنظیم یک قالب HTML می‌تواند به طور بالقوه عملکرد هزاران صفحه را به طور نسبی سریع افزایش دهد.

به‌روزرسانی توضیحات متا در 5000 صفحه ممکن است زمان زیادی ببرد، در حالی که ارزش سئو چندانی ندارد.

نکته: فقط روی دستاوردهای زود هنگام تمرکز نکنید. عدم اختصاص زمان کافی به وظایف پیچیده‌تر اما با ارزش بالا، در دراز مدت به شما آسیب می‌رساند.

یک راه ساده برای تجسم این موضوع، استفاده از ماتریس اولویت‌بندی است. این ماتریس، ارزش بالقوه‌ی یک کار را با سطح تلاش مورد نیاز برای آن کار مقایسه می‌کند.

به این شکل

این می‌تواند به تیم شما کمک کند تا از صرف زمان برای وظایف کم‌ارزش که منابع را می‌بلعند، اجتناب کند.

یا به جای آن، اهمیت وظایف را در برابر فوریت آنها ترسیم کنید.

این روش می‌تواند موثر باشد اگر تمرکز بر انجام کارها در سریع‌ترین زمان ممکن باشد. برای مثال اگر نقشه راه شما فقط برای 3 تا 6 ماه آینده تنظیم شده باشد.

کوه ها را به تپه تبدیل کردن

ای کاش هر اقدام سئو، نتیجه‌ای آسان و سریع داشت، نه؟

مشاهده این مطلب  آینده‌ای طراحی شده: تجربه کاربری برای عصر جدید

اما در واقع، انجام سئو تاثیرگذار معمولا زمان و تلاش زیادی می‌طلبد و شامل بخش‌های مختلفی می‌شود.

این وظایف اغلب با بیشترین مقاومت از سوی ذینفعان مواجه می‌شوند که به سختی گرفتن تاییدیه در مراحل اولیه را امکان‌پذیر می‌کند. بهترین راه برای کاهش ریسک حذف اولویت‌بندی، تقسیم کار به بخش‌های کوچکتر و قابل دسترس‌تر است.

این ممکن است به معنای تمرکز بر روی مجموعه‌ای از آدرس‌های اینترنتی باشد که کسب‌وکار بیشترین چیز را از آن‌ها یاد می‌گیرد یا بیشترین تاثیر را می‌بیند (در عین کاهش ریسک).

مثلاً اگر می‌دانید که بیشتر صفحات خدمات سایت نیاز به به‌روزرسانی محتوای درون‌صفحه‌ای دارند، می‌توانید با آزمایشی شامل پنج آدرس اینترنتی شروع کنید.

این کار به احتمال زیاد موافقت ذینفعان را به همراه خواهد داشت. و شما می‌توانید بعد از مشاهده نتایج، آن را تکرار و گسترش دهید.

رقابت خود را در نظر داشته باشید

آنچه در سایت شما اتفاق می‌افتد، تنها عامل تعیین‌کننده‌ی کارهایتان نیست. فضای رقابتی نیز در این امر نقش دارد.نسبیارزش کاری که در نقشه راه شما پیشنهاد شده است.

آیا چیزی می‌تواند به شما برتری نسبت به رقبا بدهد؟ آیا پروژه دیگری می‌تواند به پر کردن شکاف رقابتی مهمی کمک کند؟

این پرسش‌ها در ارزیابی و اطلاع‌رسانی در مورد ریسکِ، مهم هستند.نهدنبال کردن یک پروژه

برخی از حوزه‌های کلیدی برای ارزیابی در میان رقبا عبارتند از:

  • پیوندهای برگشتی و دامنه‌های مرتبط
  • رتبه‌بندی کلمات کلیدی و شکاف‌ها
  • کیفیت محتوا و تمایز
  • تجربه کاربری و معماری اطلاعات
  • سیگنال‌های E-E-A-T
  • عملکرد و کارایی سایت
  • نشانه گذاری طرحواره

درک اینکه رقبایتان در چه زمینه‌هایی از شما بهتر عمل می‌کنند به شما کمک می‌کند تا وظایفتان را بر اساس اولویت‌بندی انجام دهید.

مشاهده این مطلب  اعلام پروژه متن‌باز آزمایشگاه‌های WP Engine با نام «عطارد واگِرَنت» - HHVM و PHP

خط زمانی خودتان را ترسیم کنید

نقشه راه شما باید زمانبندی پروژه را به مراحل کوتاهتری تقسیم کند تا مدیریت منابع و پیشرفت ساده‌تر شود.

برای نقشه راه یک ساله، این فازها احتمالا سه ماهه هستند. اگر نقشه راه شش ماهه می خواهید، تقسیم بندی بر اساس ماه منطقی تر خواهد بود.

پس از تعیین جدول زمانی کلی، باید:

  1. زمان در دسترس بودن منابع را مشخص کنید و برنامه‌ریزی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
  2. پروژه ها را بر اساس ارزش وزنی تحویل آنها اولویت بندی کنید.
  3. در هر مرحله، تا حد امکان از ترکیبی مناسب از کارها استفاده کنید تا منابع و حمایت اهداف شرکت متعادل شود.
  4. فراموش نکنید که برای فرصت‌های جدید و کار سئوی مداوم (مثل به روز رسانی محتوا و بهینه‌سازی فنی) جا باز کنید.

نقشه راه سئو خودتان را اجرا و تکامل دهید.

مثل همه چیز در دنیای سئو، نقشه راه شما هم دائماً در حال تغییر خواهد بود.

در حین اجرای نقشه راه سئو، فرصت‌های جدیدی پدیدار می‌شوند، شرایط تغییر می‌کند و رقبای شما چالش‌های غیرمنتظره‌ای را به وجود می‌آورند. تغییر اولویت وظایف و انجام کارهای جدید اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

نقشه راه شما جایی است که می توانید از آشفتگی و نوسان، نظم و معنا بسازید و حداقل یک چیز ثابت داشته باشید: پیشرفت به سمت اهداف کسب و کارتان.

هنوز دقیقا مطمئن نیستم که چه چیزهایی باید در نقشه راهتان قرار دهید.

نگاهی بینداز این چک لیست سئو مشخص کردن قسمت‌هایی از وبسایت کسب‌وکارتان که باید روی آن‌ها تمرکز کنید.

این کد CSS مربوط به طراحی یک نوار چسبنده (Sticky) برای اشتراک گذاری در صفحه وب است. نوار به صورت پیش‌فرض پنهان است و فقط در صفحه نمایش‌های بزرگتر از 992 پیکسل (مانند لپ‌تاپ یا دسکتاپ) نمایش داده می‌شود. نوار شامل آیکون‌های اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک است.

مشاهده این مطلب  آیا یک وب‌سایت ساده برای کسب‌وکار کوچک شما کافی است؟
جواد یاسمی (متخصص سئو)

جواد یاسمی (متخصص سئو)

استراتژیست و مشاور سئو سایت های شرکتی، فروشگاهی، کارخانه ها و برندها با بهترین و بزرگترین تیم سئو در مشهد، تهران و ایران | سئو (SEO) با جواد یاسمی 09376996070

آخرین مقالات مرتبط

آیا متا برای تضعیف پرونده‌ی ضدانحصار خود، زمینه‌ ساز رشد تیک‌ تاک شد؟

آیا متا برای تضعیف پرونده‌ی ضدانحصار خود، زمینه‌ ساز رشد تیک‌ تاک شد؟

در دنیای پرتنش رقابت میان غول‌های فناوری، گاهی سکوت، از هر فریادی بلندتر شنیده می‌شود. این‌بار، توجه‌ها...
سئو چیست؟ راهنمای جامع و به_ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

سئو چیست؟ راهنمای جامع و به‌ روز برای فهم دقیق SEO در سال 1404

در دنیای دیجیتال امروز، حضور در نتایج برتر موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، برای هر کسب‌وکار یا وب‌سایتی...
آیا داده‌ های ساختار یافته باعث بهبود رتبه سایت در گوگل می‌شوند؟

آیا داده‌ های ساختار یافته باعث بهبود رتبه سایت در گوگل می‌شوند؟

آیا افزودن داده‌های ساختاریافته (Structured Data) می‌تواند به بهبود رتبه سایت شما در گوگل کمک کند؟ برای...
آموزش کامل نصب Google Tag

آموزش کامل نصب Google Tag برای ردیابی تبدیل در سال ۱۴۰۴

اگر در سال ۱۴۰۴ هنوز از ابزارهای دقیق برای ردیابی تبدیل‌های سایت و تبلیغات گوگل استفاده نمی‌کنید، احتمالاً...
چک لیست ۱۸ مرحله‌ای سئو فنی 1404

چک لیست ۱۸ مرحله‌ای سئو فنی 1404

سئو در سال ۲۰۲۵ تغییرات زیادی کرده و حالا بیشتر از همیشه نیازمند دقت، تحلیل‌های عمیق و بهینه‌سازی هوشمندانه...
نسخه جدید سئو برای سال ۱۴۰۴

سئو در سال ۱۴۰۴: اگر از صفر شروع می‌کردم، چطور یادش می‌گرفتم؟

از سال ۲۰۰۹ تا امروز، میلیون‌ها نفر تونستن با استفاده از سئو، از گوگل ترافیک رایگان جذب کنن. من هم یکی...
چگونه یک برنامه 90 روزه سئو از صفر بسازیم

چگونه یک برنامه 90 روزه سئو از صفر بسازیم

در این راهنمای جامع، من شما را گام به گام با نحوه ساخت یک برنامه سئو 90 روزه از صفر آشنا می‌کنم. به عنوان...
گوگل کروم ابزارهای جدیدی برای تست بهتر موبایل اضافه می‌کند

گوگل کروم ابزارهای جدیدی برای تست بهتر موبایل اضافه می‌کند

گوگل کروم DevTools حالا ویژگی جدیدی به نام کالیبراسیون محدود کردن پردازنده (CPU throttling) ارائه می‌دهد...
گوگل ابزار Disavow بخشی از نگهداری معمول وب‌ سایت نیست

گوگل: ابزار Disavow بخشی از نگهداری معمول وب‌ سایت نیست

در رویداد Search Central NYC، جان مولر از گوگل به سوالی درباره نحوه برخورد با بک‌لینک‌های سمی پاسخ داد...
چگونه گزارش‌های سئو بنویسیم

چگونه گزارش‌های سئو بنویسیم که نظر مدیر ارشد بازاریابی (CMO) را جلب کند؟

اگر سئو را تنها با افزایش ترافیک ارزیابی می‌کنید، زمان آن رسیده که نگاه‌تان را عوض کنید. در دنیای بازاریابی...

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تبلیغات محیطی (بیلبورد، هدایا ویژه و …) | 09339159432

سفارش تبلیغات دیجیتال (طراحی سایت، سئو، اینستاگرام و ..) | 09376996070