اگر میخواهید در صفحه اول گوگل قرار بگیرید، باید بک لینک از وبسایتهای خبری و وبلاگهای معتبر بسازید. من در مورد لینکهای “کلاه سفید” از وبسایتهای خبری و وبلاگهای معتبر صحبت میکنم. خوشبختانه، اینقدرها که به نظر میرسد سخت نیست. فقط کافیست از سرویسهایی مثل … استفاده کنید. به یک نویسندهی کسبوکار به کسبوکار کمک کنید (رایگان – صد در صد) فیتچرد دات کام رایگان با امکانات اضافی کمک به نویسنده B2B و Featured.com مثل تیندر برای روابط عمومی هستند.
این پلتفرم افرادی که به دنبال منابع هستند (مانند وبلاگنویسان و روزنامهنگاران) را به افرادی که میخواهند لینکهای سایت خود را به اشتراک بگذارند و دیده شوند (مثلاً شما) متصل میکند. و من شخصاً از آنها برای ساختن بک لینک های سفید کلاه از وبسایت های خبری معتبر استفاده کرده ام و من تنها نیستم. در واقع، من مدام ایمیلهای مشابهی از خوانندگان Backlinko دریافت میکنم.
روشن است که این استراتژی نیازمند تلاش است و همیشه آسان نیست. اما به نظر من، یکی از بهترین روشها برای ساخت بک لینکهای با کیفیت بالا و به طور گسترده است. حالا بیایید قدم به قدم پیش برویم.
ابتدا به عنوان منبع ثبت نام کنید. سپس، یک طرح رایگان یا پولی را انتخاب کنید. سپس، منتظر درخواستهایی باشید که میتوانید در آنها مشارکت کنید. در نهایت، یک پیشنهاد خیلی کوتاه و ارزشمند برای خبرنگار بفرستید. به عنوان مثال مدتی پیش هارو تفاوت بین طراحی گرافیکی و طراحی وب چیست؟
بنابراین من این پیشنهاد رو ارائه دادم: و من این لینک عالی را از سایت دانشگاه DR76 دریافت کردم. بد نیست.
تمام لینکهای برگشتی به سایت شما را پیدا کنید.
ابزار مدیریت بکلینک بزرگترین، سریعترین و جدیدترین را بررسی کنید.
تحلیل کن
محتوای آسمان خراش را منتشر کنید
من از محتوای «آسمانخراش» برای ساخت بکلینک از سایتهای معتبر مثل Entrepreneur.com استفاده کردهام. هاباسپات و حتی لینک مطلبی رو از وبلاگ گوددی گرفتم. بله، احتمالا متوجه شدید که همه آنها به یک محتوا اشاره میکنند. خب، لیست ابزارهای سئو من مثل یه محتوای “آسمان خراش” هست و آن صفحه ۱۰.۲ هزار بک لینک جمع کرده است. اما مهمتر از همه، همانطور که دیدید، بسیاری از این لینکها، بکلینکهای با کیفیت از سایتهای معتبر هستند.
سوال این است:
چطور میتونی همین کار رو انجام بدی؟ در اینجا مراحل کار به صورت مرحله به مرحله آمده است:
اول یک محتوای موفق (از نظر بک لینک) در حوزه کاری خودتان پیدا کنید. (آسانترین راه برای انجام این کار چیست؟) یک جستجوی ساده در گوگل. فقط کلمه کلیدی خود را جستجو کنید و نتایج صفحه اول را ببینید:
همانطور که میدانید، بک لینکها یک سیگنال بسیار مهم برای رتبهبندی گوگل هستند. پس اگر صفحهای در صفحه اول نتایج جستجو قرار دارد، احتمالا بسیاری به آن لینک دادهاند.
این اولین قدم است.
بعدی مطالب (5 تا 10 برابر) بهتر از چیزی که تازه پیدا کردید، تولید کنید. مثلاً، متوجه شدم که بیشتر فهرستهای ابزارهای سئو خیلی کوتاه هستند. پس تصمیم گرفتم چیزی ده برابر بهتر بسازم. برخلاف بیشتر فهرستهای ابزارهای سئو، مطلب من شامل تمام ابزارهای موجود در بازار (بیش از ۱۷۰ ابزار) بود.
ساختن این محتوا آسان بود؟ نه! اما ارزشش را داشت. تا به امروز، فهرست ابزارهای سئو من ۲۰۷۷۷ بار در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.
و از بیش از 1080 دامنه مختلف، بک لینک دارد. بالاخره محتوای «آسمانخراش» خود را تبلیغ کنید. این خیلی مهمه. بله، حتی بخشی از محتوای “آسمان خراش” شما را از رقبا جلو میاندازد.
اما برای اینکه از محتواتون بیشترین بهره رو ببرید، باید به طور فعال اون رو تبلیغ کنید.
حالا
(میتوان به هزاران طریق ) محتوای خودتان را به اشتراک بگذارید. پس اجازه بدهید یک استراتژی سریع که برای محتوای آسمان خراش به خوبی جواب میدهد، به شما نشان دهم.
افرادی که در پست خود از آنها نام میبرید را به آن معرفی کنید. مثلاً، من همه ابزارهایی که در مقاله آسمان خراشم ذکر کردم را ایمیل کردم. متن دقیقی که استفاده کردم اینجاست و چون من اصرار یا اسپم ارسال نمیکردم، اکثر مردم با خوشحالی محتوای من رو در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشتند (برخی از آنها حتی لینک آن را به اشتراک گذاشتند).
پیوندهایی از منابع قدیمی بسازید.
با استفاده از روش «مرد در حال حرکت» من از … لینک دریافت کردم.
- یک سایت معتبر دانشگاهی
- یک صفحه منبع پرطرفداv
چندین لینک مرتبط از وبسایتهای مرتبط با سئو و بازاریابی آنلاین، مانند این:
حالا وقتشه که مراحل رو انجام بدیم.
اولین قدم شما یافتن سایتهایی در حوزه فعالیتتان است که:
- نامها عوض شدند
- به نشانی جدید منتقل شد
- ارائه خدمات را متوقف کرد.
- به روزرسانی منبع متوقف شده است
- خاموش کردن
مثالی بزن!
مدتی پیش، SEOmoz نام خود را به Moz تغییر داد (و سایت خود را از SEOmoz.org به Moz.com منتقل کرد). موتور جستجوی موز لبخند
بعد از شنیدن خبر، فهمیدم که این فرصتی طلایی برای ارتباط با صدها نفری است که هنوز به آدرسهای قدیمی SEOMoz.org لینک میدهند.
گام دوم ما، یافتن سایتهایی است که هنوز به آدرس اینترنتی قدیمی و منسوخ شده لینک میدهند.
حالا که سایتی را پیدا کردید که اخیراً نامش تغییر کرده یا ویژگی آن از بین رفته، وقت آن است که تمام لینکهایی که به آن صفحه اشاره میکنند را پیدا کنید. فقط آدرس اینترنتی منبع قدیمی را بردارید و آن را در … قرار دهید. ابزار بررسی بک لینک انتخاب
من از سمرش در این مثال ابزارهای ساخت لینک (که میتوانید برای انجام همان کار استفاده کنید.)
سپس، تمام سایتهایی که به آدرسهای قدیمی لینک میدهند را بررسی کنید.
بسته به وبسایت، شما فرصتهای زیادی برای قرار دادن لینک خواهید داشت.
به هر حال، شما باید روی سایتهایی تمرکز کنید که … اعتبار دامنه (دیاِی)
آخر سر، ارتباط برقرار کنید و لینکهایتان را بگیرید.
آخرین قدم شما، تماس با تمام افرادی است که هنوز به منبع قدیمی لینک میدهند.
میخواهید به آنها خبر بدهید که لینکشان قدیمی شده است و با ملایمت پیشنهاد دهید که لینک شما را به وبسایتشان اضافه کنند.
چند نمونه از ایمیلهای معرفی برای کمپین SEOmoz/Moz خودم را امتحان کردم. این یکی بهترین نتیجه را داشت:
چون من به وبسایتشون ارزش افزودمدو بارافراد با خوشحالی لینک من را به صفحه خودشان اضافه کردند، هم به خاطر اطلاع رسانی من درباره لینک قدیمی آنها و هم به خاطر نشان دادن منبع ارزشمند من.
همین و بس!
از قالبهای محتوایی استفاده کنید که ثابت شدهاند در تولید لینک موثر هستند.
چندی پیش، بازمو و من تحقیقی در مورد… 912 میلیون پست و مقاله وبلاگی :
پس چه چیزهایی پیدا کردیم؟
ما دریافتیم که بیشتر محتوا کاملاً نادیده گرفته میشود.
در واقع، آنها دریافتند که ۹۴ درصد از کل محتوای آنلاین هیچ پیوندی دریافت نمیکند.
خبر بد اینه.
خبر خوب این است که متوجه شدیم برخی از انواع محتوا به طور مداوم عملکرد بهتری نسبت به بقیه دارند.
به طور خاص، ما دریافتیم که این قالبهای محتوایی تمایل به جذب تعداد زیادی بک لینک دارند:
به عبارت دیگر، اگر میخواهید بک لینک دریافت کنید، روی این فرمتهای محتوا تمرکز کنید:
- نوشتههای “چرا”
- پستهای “چی”
- نمودارهای اطلاعاتی
- فیلم ها
آیا دارم میگم: “فقط یه سری پست چرا و اینفوگرافیک منتشر کن؟”
معلومه که نه.
اگر میخواهید امروز بک لینک بگیرید، محتوای شما باید فوق العاده باشد.
اما این فرمتها نقطه شروعی برای نوشتن محتوای شگفتانگیز و واقعا کاربردی به شما ارائه میدهند.
ترافیک وب سایت هر شرکتی را فاش کن
ترافیک وبسایت رقبای، مشتریان بالقوه و شرکای احتمالی خود را جاسوسی کنید.
درک عمیق
راهنمای نهایی را منتشر کنید.
شما میدانید که تنها راه برای رساندن سایتتان به صدر گوگل، ساخت بک لینکهای با کیفیت بالا (و تعداد زیادی از آنها) است.
این موضوع کاملا مشخص است.
اما چطور میشه از سایتهای دیگه لینک گرفت؟
راهنماهای نهایی
جدی؟
برای مثال، این راهنمای نهایی برای ساخت لینک که مدتی پیش منتشر کردم
با وجود اینکه آن راهنما را شش سال پیش نوشتم، هنوز هم امروز (در سال 2024) لینکهای زیادی دریافت میکند.
چرا راهنماهای نهایی اینقدر خوب عمل میکنند؟
اولین راهنماهای جامع معمولاً محتوای بسیار زیادی را در یک صفحه گنجاندهاند. چهار هزار و هشتصد و سی و چهار کلمه.
طبق مطالعات متعدد درباره عوامل رتبهبندی سئو شامل ما مطالب طولانی در گوگل عملکرد بهتری نسبت به مقالات کوتاه دارند.
همچنین، راهنماهای جامع تمام موضوع را در یک صفحه پوشش می دهند.
و چون راهنمای شما منبع اصلی برای یک موضوع خاص است، مردم هنگام نوشتن درباره آن موضوع در وبلاگ خود، به آن لینک میدهند.
این دقیقا چگونگی ساخت یک راهنمای نهایی، گام به گام است.
اولین قدم شما پیدا کردن موضوع راهنمای شما است.
این مهم است.
میخواهید موضوعی محبوب انتخاب کنید که قبلاً به طور کامل دربارهاش صحبت نشده باشد.
یعنی شما نمیخواهید هجدهمین راهنمای نهایی در مورد یک موضوع را منتشر کنید.
به عنوان مثال، وقتی راهنمای ساخت لینک خودم را منتشر کردم، متوجه شدم که صفحه اول گوگل چند پست مفید دارد…
اما هیچ راهنمای قطعی وجود ندارد.
من هم به نوشتن راهنمای کاملی در مورد سئو فکر میکردم، اما هزاران راهنما در این زمینه وجود داشت.
پس من روی ساخت لینک تمرکز کردم.
در مرحله بعد، راهنمای نهایی خود را ترسیم کنید.
این خیلی ساده است.
موضوعات فرعی که موضوع اصلی شما را تشکیل میدهند را فهرست کنید.
مثلاً برای راهنمای ساخت لینک من، من به سادگی موضوعات فرعی را به این صورت فهرست کردم:
- ساخت لینک چیست؟
- سئو کلاه سیاه
- بهینهسازی موتور جستجو با روشهای اخلاقی
- لنگر متن
- محتوا
- ارتباط از طریق ایمیل
- نکات پیشرفته
و بسیاری از این زیرموضوعها، هرکدام به بخشی از راهنمای من تبدیل شدند.
در نهایت، راهنمای نهایی خود را بنویسید.
و یادت باشد
ترس از اینکه تمام اطلاعات یک موضوع را پوشش دهی، نداشته باش.
به این ترتیب، راهنمای شما دیده خواهد شد (the) را به فارسی روان “آن” یا “این” ترجمه میشه. منبع قطعی و همانطور که قبلا اشاره کردم، محتوای طولانیتر معمولا بک لینک، اشتراکگذاری و رتبههای بالاتر در گوگل را به همراه دارد.
از استراتژیها و تکنیکهای برندسازی استفاده کنید.
(آیا استراتژی شماره ۳ از این راهنما را به یاد دارید؟)
(من فقط استراتژی را شرح ندادم، بلکه…) نامش را گذاشت.
این اولین باری نبود که من در مطلبی از «روش مرد در حال حرکت» صحبت میکردم.
در واقع، به لطف نامگذاری استراتژی من، مردم اغلب به محتوای من در مورد روش مرد متحرک لینک میکنند.
حتی پستهای کامل وبلاگ در این مورد منتشر میکنند.
و این پیوندها فقط به این خاطر شکل گرفتند که من به استراتژیم اسمی به یاد ماندنی دادم.
مثال دیگری چطور؟
رامیت سِتی راهبردی برای ظاهر شدن مانند یک ستاره راک در جلسات ارائه کرد. تکنیک کیف دستی لبخند
و چون رامیت نامی برای استراتژی خود انتخاب کرد، لینکهای فوق العاده زیادی به دست آورد.
حالا که دیدید چقدر خوب کار میکند، وقت آن است که مراحل خاص را توضیح دهیم.
قدم اول: تدوین یک استراتژی، راهنمایی یا تاکتیک منحصر به فرد
این از چیزی که واقعا هست سختتر به نظر میرسد.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که استراتژیای ارائه دهید که **ویژگی منحصربفردی** داشته باشد.
به عبارت دیگر، کل استراتژی نیازی به منحصر به فرد بودن ندارد.
درک هلپرن بهتر از همه بیان میکند :
ممکن است مواد اولیه منحصر به فردی نداشته باشید، اما دستور پخت شما منحصر به فرد است.
فقط همان دستور پخت منحصر به فرد مهم است.
مثلا، به روش مرد متحرک نگاه کنیم.
مردم (از) ساخت لینک شکسته به عنوان بخشی از کمپینهای لینکسازی خود برای سالها.
پس چه چیزی استراتژی من را متفاوت کرد؟
نقطه نظر منحصر به فرد من این بود کهلزوماً لینک ها خراب نبودند.یعنی لزوماً خطای 404 نشان ندادند.
لینکهایی که برای روش مرد متحرک استفاده کردم از نظر فنی کار میکردند … فقط قدیمی شده بودند.
و این موضوع به اندازه کافی منحصر به فرد بود.
گام دوم: سپس به استراتژی خود نام دهید.
من این روش را «روش مرد متحرک» نامیدم چون به صاحب سایت کمک میکنید تا لینک خود را «جابهجا» کند.
اسم خیلی خلاقانهای نیست، اما کار راه میاندازه.
پس مطمئن شو نام استراتژیات، کاری که انجام میدهد را توصیف کند.
به جز آن، سعی کن یکی از این کلمات را در نام استراتژیت به کار ببری:
- روش
- روش
- رویکرد
- سیستم
- طرح
مرحله سوم: استراتژی را به عنوان بخشی از یک پست وبلاگ منتشر کنید.
آخرین قدم شما این است که به مردم نشان دهید استراتژی جدید شما واقعا جواب میدهد.
چگونه؟
استراتژی خود را به صورت یک پست وبلاگی منتشر کنید. بهتر است یک مطالعه موردی باشد.
به این ترتیب، افراد هنگام اشاره به تکنیک شما، چیزی برای لینک کردن دارند.
برای مثال، این پستیه که من برای معرفی روش «مرد متحرک» به دنیا استفاده کردم:
در این پست، من فقط اینطور نگفتم: «به استراتژی جدید من نگاه کنید. احتمالا جواب می دهد!».
من در عوض به مردم مدرکی ارائه کردم که روش مرد متحرک کار می کند.
و این ترکیب دو ضربه (استراتژی برندسازی + اثبات) یک دارایی است که میتواند منجر به دریافت تعداد زیادی بک لینک شود.
صفحات مرجع معتبر
صفحات منابع، رویایی برای سازندگان لینک هستند.
چرا؟ این صفحهها وجود دارند. فقط برای لینک دادن به وبسایتهای دیگر
در اینجا یک مثال آورده شده است:
و در اینجا مثالی از یک پیوندی که مدتی پیش از یک صفحه منبع ساختم، آورده شده است:
شاید کنجکاو باشید که
باشه، عالیه. اما چطورمن“از صفحات منابع، لینکها را به دست بیاورید.”
(مثل هر استراتژی در این پست، من گام به گام آن را برایتان توضیح میدهم:)
اول باید صفحات منابع را پیدا کنید.
یافتن اینها می تواند دشوار باشد. خیلی کم هستند کسانی که به صفحه منابع خود، “صفحه منابع” می گویند.
به جای آن، مردم تمایل دارند صفحات خود را با عبارت هایی مانند این توصیف کنند:
منابع مفید
منابع مفید
مطالعات بیشتر
منابع اضافی
بنابراین برای یافتن این صفحات، فقط باید این عبارات به علاوه یک کلمه کلیدی را جستجو کنید.
مثلاً فرض کنید شما تازه مقالهای درباره ساخت لینک منتشر کردهاید.
در واقع، ما یک راهنمای جامع منتشر کردیم که به شما کمک میکند به راحتی بررسی لینکهای برگشتی برای جذب مخاطب و ایجاد صفحات مرجع معتبر
(شما برای جستجو در گوگل از این کلمه کلیدی استفاده می کنید:)
و در عرض ۵ ثانیه این لیست عظیم از منابع ساخت لینک را پیدا کردم:
دوم حالا که صفحه منابع رو پیدا کردید، وقتشه که با لحنی مودبانه درخواست لینک بدید.
متن پیشنهادی ایمیل من این است:
سلام [اسم]
امروز دنبال چند مقاله در مورد [موضوع شما] میگشتم که به طور اتفاقی به [عنوان صفحه منبع شما] شما برخوردم.
خیلی باحاله.
متوجه شدم که در صفحه منابع شما بخشی به [موضوع شما] اختصاص داده شده است. من اخیراً یک راهنمای جامع درباره همین موضوع منتشر کردم. ممکن است ارزشش را داشته باشد که آن را به صفحه خود اضافه کنید.
ممنون و روز خوبی داشته باشید!
با احترام، [نام کوچک شما]
برای اینکه واضحتر بگویم:
این فیلمنامه فقط نقطه شروع است.
هر چه ایمیلهای تبلیغاتی خود را شخصیتر کنید، لینکهای بیشتری دریافت خواهید کرد.
اما فیلمنامه اثباتشده او، طرحی اثباتشده است که میتوانید از آن شروع کنید.
استراتژی جایزه #۱: تبدیل نامهای تجاری به بک لینکهای باکیفیت
گاهی اوقات، کسی در نوشتههای وبلاگ به شما اشاره میکند، اما به وبسایت شما لینک نمیدهد.
در اینجا یک مثال آورده شده است:
دیدید که اون شخص سایت من رو ذکر کرد… اما بهش لینک نداد؟
این رو “ذکر نام تجاری بدون لینک” میگن.
این موارد نسبتا به راحتی میتوانند بکلینک دریافت کنند.
چرا؟
نویسنده این پست قبلاً به شما اشاره کردم. یعنی از شما خوششان میآید.
پس فقط باید این ایمیل دوستانه رو برایشون بفرستی:
سلام [اسم]
من تازه با آخرین مقاله شما با عنوان “[عنوان مقاله]” آشنا شدم.
عالی بود!
فقط میخواستم از شما برای ذکر نام [نام برند شما] در مقاله تان تشکر کنم. واقعا از این کار قدردانی می کنم.
همچنین اگر وقت دارید، عالی میشه اگر به سایت ما لینک بدید. اینطوری خوانندههای شما میتونن به راحتی پست وبلاگ ما که شما ازش صحبت کردید رو پیدا کنن.
با تشکر از اینکه ما را در مقالهتان ذکر کردید. روز خوبی داشته باشید.
با احترام، [نام شما]
و آمادهاید.
استراتژی جایزه شماره ۲: ارسال ایمیلهای محسوس
در مورد ایمیلهای ارسالی، دو گزینه دارید:
گزینه اول: در اولین ایمیل از افراد بخواهید لینکها را برایتان ارسال کنند.
گزینه دوم: از یک ایمیل “حسگر” استفاده کنید
من با اجرای صدها کمپین ساخت لینک به این نتیجه رسیدم که هر دو روش میتوانند موثر باشند.
اما من متوجه شدهام که ایمیلهای به اصطلاح احساسی، نرخ تبدیل را چهل درصد یا بیشتر.
پس ایمیلهای «احساساتی» چه هستند؟
ایمیلهای حسگر، پیامهایی هستند که برای مشتریان بالقوه میفرستید. بدون اینکه از لینک بخواهم.
شما در حال سنجش میزان تمایل آنها به ارتباط با شما هستید… قبل از اینکه پیشنهاد همکاری بدهید.
اینجا یک مثال واقعی وجود دارد:
میبینید که مایک درخواست لینک نمیدهد؟ در عوض، از طرف مقابل میپرسد که آیا دوست دارد ابتدا آن را ببیند یا نه.
اگر جواب مثبت دادند، پیشنهاد خود را به آنها ارائه کنید.
ایمیل «احساسات» در مورد مایک ۴۰ درصد پاسخ بیشتر دریافت شد. در عوض اینکه در ایمیل اول درخواست لینک کنید.
خیلی باحال.
این کد CSS، یک پنل اشتراکگذاری در صفحات وب طراحی میکند که در عرضهای صفحه کمتر از 992 پیکسل پنهان است و از این عرض به بالا نمایش داده میشود. این پنل دارای آیکونهای اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک است و با افزایش عرض صفحه، اندازه و فواصل آن تغییر میکند. پنل به صورت چسبنده (sticky) در صفحه قرار میگیرد و موقعیت آن ثابت میماند.